Opstellen van een koopcontract bij een notaris: Concept, documenten, structuur & co.

Opstellen van het koopcontract bij een notaris – Zodra de koper is gevonden, zijn koopkracht is gecontroleerd en de belangrijkste punten zijn opgehelderd, wordt het koopcontract opgesteld. Daartoe wordt een notaris geraadpleegd. Hoe is een koopcontract opgebouwd? Welke documenten heb je nodig? En welke rol speelt de notaris? Hier volgt een overzicht van de belangrijkste punten. Terug naar: Een woning verkopen.

Stel het koopcontract op: Een notaris inschakelen

De tussenkomst van de notaris is wettelijk verplicht. Bijgevolg moet een notaris van bij het begin bij de opstelling van de koopovereenkomst worden betrokken. Het koopcontract bevat dan alle belangrijke informatie over de koop of verkoop, details over het kadaster, details over het onroerend goed, alsmede de koopprijs en andere betalingsmodaliteiten. Voordat we het koopcontract nader bekijken, beginnen we met de vraag: Wat doet een notaris en waarom moet u een notaris inschakelen om het koopcontract op te stellen?

Notaris: Taken, plichten & Co.

Bij de verkoop van onroerend goed kunt u niet om de notaris heen. Hij is een neutrale autoriteit die bemiddelt tussen u als verkoper en de toekomstige eigenaar van het onroerend goed. Zijn taak is het opstellen van het koopcontract en het notarieel vast te leggen. Hij heeft ook toegang tot het kadaster en controleert alle gegevens en documenten. Hij is ook onderworpen aan de instructie- en informatieplicht gedurende het gehele proces en is verantwoordelijk voor de afwikkeling.

De taken van een notaris op een rijtje.

  • Instructie- en informatieplicht
  • Opstelling van het koopcontract
  • Notariële vastlegging van het koopcontract
  • Controle van het kadaster
  • Herziening van de documenten
  • Overdracht van eigendom

Op de precieze notariskosten en de vraag wie deze betaalt, komen wij later terug.

Onroerend goed verkopen met of zonder notaris?

Als dit uw eerste onroerend goed verkoop is, vraag uzelf dan af: Heeft de verkoper wel een notaris nodig om het koopcontract op te stellen? Het antwoord is: Ja. En dit is zelfs bij wet verplicht. Als neutrale autoriteit met deskundigheid en ervaring is de notaris niet alleen verantwoordelijk voor de notariële akte. Hij weet ook hoe een goed koopcontract moet worden opgesteld en welke punten het moet bevatten.

Volgens de wet kan de ontwerp-overeenkomst alleen bij een notaris worden opgemaakt!

Stel een ontwerp-contract op: Belangrijke details

De keuze van de notaris wordt gewoonlijk gemaakt door de koper van het onroerend goed. Zodra u als verkoper van onroerend goed de notaris of zijn contactgegevens kent, stuurt u alle belangrijke documenten op. Hieruit maakt de notaris het eerste ontwerp van het contract op. Als alles klopt, wordt de notarisafspraak geregeld. De essentiële inhoud van het contract moet van tevoren worden geregeld.

Checklist: 14 punten in het koopcontract

Gewoon om te vragen: Wat moet er allemaal in een koopcontract staan? Voordat we enkele belangrijke punten nader bekijken, beginnen we met de checklist.

Hier volgen de belangrijkste punten die in elk koopcontract moeten worden geregeld:

  1. Welk voorwerp van aankoop wordt verkocht?
  2. Wie verkoopt aan wie?
  3. Wat wordt er mee verkocht? (Ingerichte keuken, woning,…)
  4. Hoe wordt het verkocht?
  5. Hoe wordt betaald? (Contant, bankoverschrijving, …)
  6. Wanneer is de overdrachtsdatum?
  7. Wat is de uitsplitsing van neven- en onderhoudskosten?
  8. Hoe worden de ontwikkelingskosten geregeld?
  9. Zijn er mogelijke garantieclaims?
  10. Wat is de toestand van het object?
  11. Heeft het object gebreken?
  12. Welke vergunningen zijn beschikbaar en welke ontbreken?
  13. Toerekening van de kosten
  14. Toestemming van het notariskantoor

Koper en verkoper: details

Voordat het voorwerp van de koop wordt besproken, worden korte gegevens van koper en verkoper verstrekt. Naast de namen worden de geboortedata en adressen van beide partijen genoteerd. Deze gegevens worden vervolgens bij de daaropvolgende notariële akte nogmaals gecontroleerd om er zeker van te zijn dat het onroerend goed aan de juiste nieuwe eigenaar wordt overgedragen.

Deze informatie wordt verstrekt over de koper en de verkoper:

  • Naam
  • Geboortedata
  • Adres

Huis en flat: Voorwerp van aankoop en prijs

Zoals bij elk koopcontract staat het product, of het voorwerp dat wordt verkocht, centraal. Daarom wordt het eigendom aan het begin van het koopcontract beschreven. Ligging, kamerindeling, inrichting, grootte, type flat en type huis – de notaris raadpleegt hiervoor de inschrijving in het kadaster. De aankoopprijs van het onroerend goed wordt ook meteen in het begin vermeld.

Deze punten worden nader toegelicht in het contract met betrekking tot het voorwerp:

  • Type onroerend goed
  • Locatie
  • Maat
  • Kamerindeling
  • Uitrusting
  • Huurcontracten, indien van toepassing
  • Bedrag van de aankoopprijs
  • Vervaldatum van de aankoopprijs

Controleer koopcontract & maak afspraak

Zodra het ontwerp van het koopcontract klaar is, kunt u de tijd nemen om het in detail door te nemen. Als u wijzigingen wilt, neem dan contact op met uw notaris en bespreek ze. Zorg ervoor dat in het koopcontract een realistische opleveringsdatum wordt opgenomen. De datum moet samenvallen met zowel de wijziging van het gebruik als de wijziging van de bezwaring van het goed. Zorg er ook voor dat het eigendom pas aan de nieuwe eigenaar wordt overgedragen nadat de koopprijs volledig is overgemaakt.

Hierop moet u letten wanneer u het koopcontract doorneemt:

  • Overdracht na betaling van de koopprijs
  • Verdeling van de kosten betreffende notaris, makelaar, enz.
  • Realistische overdrachtstijd

Hoe meer persoonlijke zaken vóór de ondertekening worden besproken, hoe korter de notarisafspraak voor de notariële akte zal duren.

Ga verder naar stap 14: Notarisbenoeming

Voordat u uw eigendom overdraagt, maken u en de koper een afspraak bij de notaris om de verkoop van het eigendom te bevestigen. Meer informatie over de procedure, de duur en de mee te brengen documenten vindt u in onze gids:

Terug naar stap 12: Verkoopgesprek & onderhandeling over aankoopprijs

Onderhandelingsvaardigheden en overredingskracht zijn nodig in een verkoopgesprek. Al uw argumenten moeten verstandig overwogen worden. Met behulp van uw voorbereide documenten moet u in staat zijn elk argument vakkundig te onderbouwen. Om ervoor te zorgen dat u niet wordt onderboden bij de prijsonderhandeling en welke strategie u het beste kunt gebruiken, leest u hier meer: