Een appartementencomplex verkopen: Prijs, belastingen & huurders bepalen + speculatiebelasting

Appartementencomplexen verkopen [jaar] – Volledig verhuurd of leegstaand, de verkoop van appartementencomplexen (ook tenement / flatgebouw) is specialer, maar ook lucratiever, je evalueert alles van het type flat tot het onroerend goed. Het wordt nog specialer als je oude flatgebouwen verkoopt, met of zonder makelaar. Maar laten we stap voor stap beginnen, met het verkoopproces en vooraf met de 3 belangrijkste vragen voor beginnende verkopers. Daarna leer je meer over renovatie, waardevermeerdering en natuurlijk belastingen bij de verkoop van onroerend goed.

Key Facts -

Een appartementencomplex verkopen [jaar]: Stap voor stap

Laten we beginnen met de 3 meest gestelde vragen voor mensen die voor het eerst verkopen:

  • Hoeveel is jouw flatgebouw waard?
  • Met of zonder makelaar?
  • Publiekelijk of discreet verkopen?

Dan leer je alle 18 stappen van de verkoop!

Hoeveel is jouw flatgebouw waard?

Berlijn, Hamburg, München, Keulen, Düsseldorf, Frankfurt en Duitsland zijn er veel vragen die beantwoord moeten worden. Het beste antwoord is om een expert aan je zijde te hebben voor de taxatie van onroerend goed. Als je je appartementencomplex wilt verkopen, is één ding belangrijk: Een geïnformeerde, marktgerichte, realistische aankoopprijs. Het type woning bepaalt welke taxatiemethode wordt gebruikt om de marktwaarde te bepalen. Er zijn drie gestandaardiseerde waarderingsmethoden om de marktwaarde van onroerend goed te bepalen: de vergelijkingswaardemethode, de vermogenswaardemethode en de gekapitaliseerde winstwaardemethode. In de regel worden ten minste twee van deze procedures tegelijkertijd berekend.

  • Vergelijkende waardemethode
  • Methode op basis van geactiveerde winst
  • Reële-waardemethode
  • Restprocedure
  • Bepaling van de hypotheekwaarde

De centrale vragen van eigenaars van onroerend goed: Wat is mijn eigendom waard? Hoe bereken je de waarde van een flatgebouw? Hoe bepaalt de belastingdienst de waarde van een huis? Wie bepaalt de marktwaarde van een woning? Hoe waardeert de bank een woning? Om je een eerste indruk te geven van de complexiteit van locatie, marktwaarde, vergelijkbare eigendommen, de structuur van het gebouw, enzovoort, hebben we deze gids geschreven over het taxeren van appartementsgebouwen.

Verkopen met of zonder makelaar?

Je mag de voorbereidingstijd niet onderschatten. Wees realistisch en eerlijk tegen jezelf, bijvoorbeeld over de mogelijke achterstand van verbouwingen. Bovenop al het werk aan het appartement of het huis komen nog alle voorbereidingen voor de verkoop.

Meer dan 70% verkoopt zonder professionele ondersteuning van de makelaar. Maanden gaan voorbij zonder kennis van de markt, van de taxatie tot het opstellen van het exposé, de klantenbenadering en de verkoopfase. Op alle gebieden is locatie de belangrijkste factor, niet alleen bij de verkoop van appartementencomplexen. Bij de verkoop van onroerend goed kunnen gemakkelijk fouten worden gemaakt, vooral bij de verkoop van grotere objecten zoals appartementencomplexen.

Op de vraag met: “Verkopen met of zonder makelaar?” komt de vraag:

Op de markt of buiten de markt verkopen?

Off Market – Een off market verkoop betekent dat de verkoop van je woning nooit publiekelijk zichtbaar zal zijn. Je appartementencomplex wordt alleen aanbevolen aan een interne, solvabele groep kopers met een ideale constellatie. Verkoop buiten de markt wordt met name gebruikt door prominenten die de verkoop en het adres, de foto’s en nog veel meer geheim willen houden. Particulieren maken ook gebruik van deze service, bijvoorbeeld als ze niet willen dat hun familie of buren op de hoogte zijn van de aanstaande verkoop. Jouw voordeel: niemand komt achter de verkoop.

Op de markt – Bij verkoop op de markt wordt je appartementencomplex door de makelaar gepresenteerd via de gebruikelijke marketingkanalen. Je bent waarschijnlijk bekend met de typische marketingkanalen:

  • Advertentie op het kantoor van de makelaar
  • Advertenties in regionale kranten
  • Supraregionale onroerend goed portals
  • Portaalsites voor advertenties zoals Ebay

Dus aan het gebruikelijke 18-stappenproces is +1 vraag voor je toegevoegd:

Op de markt of buiten de markt verkopen?

Om goede makelaars buiten de markt te vinden, moet je vooral letten op referenties, eigendommen die verkocht zijn. Je kunt deze vaak vinden op de websites van de makelaars. Het is daarom de moeite waard om de website van de makelaar te bekijken in plaats van alleen naar “Contact” te gaan.

18 stappen naar de verkoop: checklist MFH

Procedure, kosten en tips – alles in één groot, gratis artikel voor onroerend goed, flat, huis, villa, appartementencomplex. Leer hoe je stap voor stap een huis verkoopt: huis verkopen.

Alle 18 stappen in 3 fasen:

  1. Voorbereiding: Huis voorbereiden en verkopen
    1. Financiële planning en timing van verkoop
    2. Makelaar inhuren
    3. Archieven en documenten
    4. Eigendomswaarde verhogen
    5. Aanbodprijs bepalen
    6. Maak exposé
  2. Verkoopfase: het huis op de markt brengen en kopers vinden
    1. Eigendom op de markt
    2. Contact met potentiële kopers
    3. Potentiële kopers filteren en selecteren
    4. Kredietcontrole
    5. Data bekijken
    6. Verkoopgesprek & onderhandeling over aankoopprijs
  3. Verkooptransactie: Koopcontract tot overdracht
    1. Koopcontract opstellen bij notaris
    2. Notaris afspraak
    3. Kadaster invoeren en betalingen verwerken
    4. Overdracht van de woning
    5. Notariskosten & makelaarscourtage
    6. Belasting betalen

Hier zijn nog een paar details.

Voorbereiding op verkoop: procedure

Wil je je huis verkopen zonder makelaar? Dan moet je deze verkoopstappen in hun volgorde plannen en uitvoeren.

Besluit tot verkoop

Wanneer is het juiste moment om te verkopen? Uiteindelijk bepaal alleen jij wanneer je verkoopt. Er is geen tijd van het jaar die bijzonder “veelbelovend” of “bijzonder onsuccesvol” is voor de verkoop van onroerend goed. Als je jezelf niet wilt belasten met de vakantie- of kerstperiode, dan is dat alleen jouw beslissing. Want de kopers zelf beslissen meestal volledig onafhankelijk van de tijd van het jaar.

Tip van Lukinski: Woningen met een tuin verkopen eigenlijk beter tussen de lente en de herfst. Maar dan moet de tuin ook in een verzorgde staat zijn.

Marktanalyse en prijsstrategie

Hoe krijg ik de juiste verkoopprijs?

Dit is waar het heel bijzonder wordt! Want het beoordelen van de vastgoedmarkt in het algemeen en ook regionaal vereist veel kennis en ervaring. Dit geldt ook voor de taxatie van een woning. Vooral als het gaat om je eigen “vier muren” die te koop staan.

Het bepalen van de waarde van een huis kan het beste gebeuren zonder een “emotionele band” met het huis. Dus als je je huis wilt verkopen zonder makelaar, moet je jezelf bevrijden van alle “banden” met het huis. Maar zelfs dan zijn er nog genoeg “valkuilen” waar de particuliere verkoper in kan trappen. Investeringen in hoogwaardige inrichting van badkamers, vloeren enz. verhogen bijvoorbeeld niet per se de waarde van het huis. Vooral de keuze van badkamers, vloerbedekking, inrichting enz. hangt vaak af van de smaak van de eigenaar. Een nieuwe eigenaar wil hier bijvoorbeeld geen geld aan uitgeven en zal op die manier proberen de aankoopprijs te drukken. Een makelaar als Lukinski weet zeker welke inrichting van een woning als “luxe” wordt beschouwd.

Een belangrijke indicator voor de “juiste” prijs van je woning kan een vergelijking zijn met de prijs van andere eigendommen met een vergelijkbare locatie, uitrusting en staat. Om dit te doen, moet je ofwel praten met kopers en verkopers van andere eigendommen, of de relevante makelaarsportalen in je regio doorbladeren. Maar zelfs dan weet u niet zeker of de prijzen van andere woningen volledig overdraagbaar zijn op uw situatie. Dit komt omdat microfactoren altijd een rol spelen bij de taxatie van onroerend goed, die vastgoedexperts je zonder vooroordelen zullen uitleggen.

Voorbereidingen: Renoveren, ontwerpen, moderniseren?

Veelgestelde vraag bij de verkoop van een huis: Moet je vooraf verbouwen? Onze Lukinski tip op dit punt: Als je de hoogste prijs voor je woning wilt krijgen, moeten grote bouwgebreken worden verwijderd. Uiteraard moet dit controleerbaar zijn aan de hand van bijbehorende facturen. Vochtplekken op de muren, schimmel, raamkozijnen met afbladderende verf, “blinde” ramen of versleten parket verlagen de aankoopprijs aanzienlijk. Zelfs als er maar een paar plekken zijn waar je woning zich niet van zijn beste kant laat zien, zullen deze gebreken afstralen op de woning als geheel.

De kosten voor renovatie of modernisering moeten altijd in een redelijke verhouding staan tot de verwachte verkoopprijs. Het is vaak erg moeilijk om dit in te schatten. Natuurlijk kan ook hier een bouwkundige worden geraadpleegd. Maar dit deskundigenadvies kost hoe dan ook geld. Lukinski en natuurlijk ook andere makelaars geven gratis advies met veel expertise en ervaring.

Een speciaal geval zijn eigendommen die niet (meer) bewoond zijn op het moment van de verkoop. Zodra alle meubels en persoonlijke bezittingen uit het huis of de flat zijn verwijderd, wordt eventuele schade snel duidelijk. Ook hier is het motto: verwijderen! Anders kan een verkoop later worden geannuleerd vanwege het verbergen van gebreken. Als er nog meubels in het huis staan, moeten die in perfecte staat verkeren. Al het andere geeft de indruk van “grofvuil” en moet vóór de eerste bezichtigingsafspraak worden verwijderd.

Moeilijk voor particuliere verkopers, maar al een gangbare praktijk voor vastgoedexperts: zogenaamde “home staging”. Lege flats worden opzettelijk ingericht voor bezichtigingsafspraken. Dit geeft de koper een indruk van comfort en gezelligheid en verhoogt zo – vaak ongemerkt door de koper – de koopintentie.

Marketing en presentatie: Exposé

Hoe maak je een sales exposé?

Zeker een van de zwaardere taken in het verkoopproces: het opstellen van een zinvol verkoopdocument voor de woning. Heel vaak is het exposé een van de doorslaggevende factoren voor de prijs en ook voor de snelheid waarmee je je huis verkoopt. De juiste lichtomstandigheden voor de foto’s, een goed perspectief bij het nemen van de foto’s en zinvolle teksten zijn de doorslaggevende factoren voor het exposé. De foto’s moeten een realistisch beeld van het huis geven en de teksten moeten niet te veel woorden bevatten. Als de beweringen in het exposé en de werkelijkheid te ver uit elkaar liggen, geeft dit de koper een indruk van onbetrouwbaarheid van de verkoper.

Zelfs in het digitale tijdperk zijn gedrukte en gebonden exposés vaak erg nuttig. Vooral als je onroerend goed van hogere waarde is. Als je het exposé op je thuisprinter wilt maken, moeten de inktpatronen goed gevuld zijn. Doffe kleuren of streperige afdrukken zijn absoluut onprofessioneel.

Hoe dan ook: het presenteren van je woning door middel van foto’s en tekst vergt veel tijd. Daarbij komt nog een diepgaande ervaring in het kiezen van de juiste woorden voor de begeleidende tekst. Laat alle persoonlijke relaties met het pand achterwege en neem – zo goed als je kunt – een afstandelijke kijk op je pand.

Aanbod en onderhandeling

Wie is de beste koper en hoe krijg ik de beste prijs?

Als je je huis verkoopt zonder makelaar, heb je bijna geen mogelijkheid om de kopers vooraf te filteren. Potentiële kopers kunnen een uitstekende indruk maken aan de telefoon. Maar uiteindelijk weet je nooit wie je daadwerkelijk binnenlaat bij de bezichtiging. Maak voor het eerste oriënterende gesprek een lijst met vragen die je aan de potentiële koper wilt stellen. Hieronder valt onder andere de vraag waar en hoe je op dit moment woont. Ook is het belangrijk om te vragen of er al een financieringsbank is voor de eventuele aankoop. Alleen getrainde oren kunnen echter horen of de aspirant-koper aan de telefoon de waarheid spreekt of niet.

Als je je woning particulier verkoopt, moet je ook alle bezichtigingsafspraken zelf coördineren en uitvoeren. Dit is meestal het meest tijdrovende deel van het werk voor bijzonder interessante eigendommen. Het kost je tijd en vaak ook zenuwen, omdat echte potentiële kopers zeer gedetailleerde vragen stellen tijdens de bezichtiging. En tot slot moet je zelf de geïnteresseerden afwijzen die niet op de shortlist staan. Ook dit kost tijd en zenuwen.

Koopcontract: Hoe individueel mag het contract zijn?

Het aanwijzen van een notaris voor het definitieve koopcontract is ook de verantwoordelijkheid van de verkoper in het geval van een particuliere verkoop. Natuurlijk zal de notaris je ook vertellen welke zaken in het contract horen en welke niet. Veel kopers hebben individuele wensen met betrekking tot de betaling van de koopprijs, de datum van overdracht, aansprakelijkheid, enz. Het bespreken van deze contractpunten is ook erg tijdrovend. Aan de andere kant is er zeker minder risico op grote fouten voor de particuliere verkoper op dit punt, omdat de notaris als adviseur optreedt in de aanloop naar het koopcontract.

Overdracht huis

Afhankelijk van de relatie tussen het onroerend goed en de verkoper, is dit zeker een van de emotioneel moeilijkste onderdelen van de verkoop van een huis. Zeker als de huizenverkoop is ontstaan uit een noodsituatie en de scheiding van de woning min of meer onvrijwillig is. Verkopen via een derde partij – zoals Lukinski – is op dit punt bijzonder rustig en onproblematisch.

Er zijn vaak vertragingen bij de overdracht van een huis. Bijvoorbeeld omdat de nieuwe woning van de verkoper nog niet klaar is voor bewoning, of omdat andere zaken de overdracht vertragen. Bij een puur particuliere verkoop is het dan weer aan de verkoper om deze vertragingen in goede banen te leiden. Dit gaat vaak gepaard met vervelende discussies met de koper en zelfs juridische geschillen. Als tussenpersoon in de ware zin van het woord kan ook hier een beroep worden gedaan op de kennis en ervaring van de makelaar.

Inspectie, onderhandeling en fouten

Voorbereiding: documenten, planning en ondersteuning

Wil je je huis of appartement verkopen en snel een geschikte, solvabele koper vinden? Denk er dan zeker aan dat de voorbereidingsfase de basis vormt voor een vlotte huisverkoop. Wees voorbereid op een tijdrovende en complexe taak.

Voor een onderhandse verkoop heb je een hele reeks documenten nodig. Zelfs de kleinste fouten kunnen kostbare gevolgen hebben en ertoe leiden dat de verkoop van het huis erg moeilijk en langdurig wordt. De complexiteit begint al bij de bepaling van de biedprijs. Als je de voorwaarde vastlegt op basis van een professionele woningtaxatie, heb je een goede kans om de gewenste verkoopprijs te bereiken. Toch zijn er veel onderhandelingsvaardigheden, gevoeligheid en kennis van de menselijke natuur nodig. Wees voorbereid op allerlei vragen van potentiële kopers en wapen jezelf met alle benodigde documenten die gevraagd kunnen worden of ongevraagd getoond moeten worden. Nu moet je een exposé voorbereiden en je woning waarheidsgetrouw beschrijven, maar wel van de mooiste kant. De woordkeuze in de presentatie bepaalt op doorslaggevende wijze hoe snel en voor welke prijs je woning van eigenaar wisselt.

Bezoek: Gesprekken en presentatie

Elke potentiële koper wil het huis bekijken voordat hij het koopt om een idee te krijgen van hoe het eruitziet. De bezichtiging is daarom een belangrijk onderdeel van de verkoopfase. Hoe aantrekkelijker de woning wordt gepresenteerd en hoe beter je voorbereid bent om de vragen van de potentiële koper te beantwoorden, hoe groter je kans op succes. Dit vereist echter wel wat voorbereidend werk en goede organisatorische vaardigheden.

De eerste indruk telt

Netheid, openheid en de juiste sfeer – ook bij de verkoop van een huis geldt: de eerste indruk telt. Daarom moet een woning zo aantrekkelijk mogelijk worden gepresenteerd. Dit betekent dat zowel het interieur als het exterieur in orde moet zijn. Gazons en heggen moeten goed onderhouden zijn. Indien nodig is een nieuwe verflaag voor de gevel aan te raden. Afval en grofvuil moeten worden verwijderd. Binnen zorgen opgeruimde en schone kamers voor een aangename sfeer. In het beste geval vinden rondleidingen overdag plaats. In de wintermaanden moet er voldoende verlichting zijn. Als de kamers donker zijn, geven ze een ongemakkelijke indruk. Je kunt de kamer er uitnodigend uit laten zien door onopvallende decoratieve voorwerpen te gebruiken, zoals planten of gordijnen.

Presentatie en decoratie

Maar het is niet alleen de presentatie die telt. Huizenverkopers moeten ook kritische vragen kunnen beantwoorden tijdens de kijkafspraak. Ook hier ben je in het voordeel als je een makelaar inschakelt. Zij kennen de veelgestelde vragen en natuurlijk de juiste antwoorden. Hij of zij heeft de plattegrond en het energiecertificaat bij de hand en kent het vloeroppervlak van het huis. Veel potentiële kopers zijn ook geïnteresseerd in informatie over bijkomende kosten en huiskosten. Tijdens de bezichtiging moeten alle vragen naar tevredenheid worden beantwoord. Voordelen kunnen worden benadrukt. Omgekeerd mogen gebreken niet worden verzwegen. De verkoper is hiervoor aansprakelijk, zelfs nadat het contract is ondertekend, tenminste als hij op de hoogte was van de gebreken in kwestie en ze desgevraagd niet heeft genoemd. Een ervaren makelaar weet precies wat hij wel en niet moet melden.

In de regel is het raadzaam dat de verkoper niet aanwezig is bij de bezichtiging. Laat deze taak over aan de makelaar. Dit heeft veel voordelen. Potentiële kopers zijn bijvoorbeeld minder geremd om vragen te stellen. Daarnaast loop je als verkoper niet het risico dat je een opmerking maakt die de potentiële koper mogelijk afschrikt. Daarnaast blijft de makelaar altijd professioneel en emotieloos tijdens het gesprek. Na de bezichtiging overhandigt hij de kandidaat-koper een voorbereid exposé met alle belangrijke kerngegevens van de woning.

Onderhandelen: voorbereiding, deskundigheid en ervaring

Onderhandelen over de verkoop van een huis vereist niet alleen expertise en ervaring, maar ook gevoeligheid. Eigenaren die hun flat of huis verkopen zijn meestal emotioneel gehecht aan het huis en schatten de waarde vaak hoger in dan deze is. Dit is niet alleen nadelig bij het inschatten van de waarde van de woning, maar ook tijdens de onderhandelingen. Een makelaar daarentegen blijft altijd objectief. Hij laat zich niet leiden door emoties en kan daarom meestal een beter onderhandelingsresultaat bieden.

Als je hulp wilt bij het verkopen van je huis en bij de onderhandelingsgesprekken, kun je het beste contact opnemen met Lukinski. Wij verkopen onroerend goed en onderscheiden ons door onze expertise en jarenlange ervaring. In de onderhandelingsgesprekken zetten we onze kennis en tact in, zodat u de beste aankoopprijs behaalt. Vertrouw op ons verkooptalent en profiteer van onze routine.

Wat telt in de onderhandeling

Een goede voorbereiding is allesbepalend voor een succesvolle prijsonderhandeling. De makelaar van Lukinski weet dat de koper zich ook zal voorbereiden op de onderhandeling en weet hoe hij elk minpuntje van het huis tegen hem kan gebruiken. Daarom is het des te belangrijker om de voordelen van het huis te kennen. Dit zijn bijvoorbeeld een rustige locatie op het platteland of een centrale locatie in de stad. Goede vervoersverbindingen en winkelmogelijkheden verhogen ook de waarde van een woning. Andere voordelen kunnen een nieuw geïnstalleerd verwarmingssysteem, pas geverfde muren of een recente renovatie zijn. De nabijheid van een universiteit of een belangrijke werkgever spreekt ook in het voordeel van het huis.

Aangezien er altijd onderhandeld wordt over de verkoop van een huis, is het te verwachten dat de startprijs niet gehaald kan worden. Daarom moet deze hoger worden vastgesteld, maar ook weer niet te hoog. Als de makelaar en de verkoper een gematigde startprijs overeenkomen, voelt de koper zich eerlijk behandeld en heeft hij niet het gevoel tegenover een profiteur te zitten. Een opgeblazen aankoopprijs leidt tot langere en moeizamere onderhandelingen, waarbij de prijs nog verder omlaag moet. Als het huis op een gewilde locatie staat en snel verkocht moet worden, is het ook mogelijk om een lage prijs vast te stellen, wat er dan toe leidt dat meerdere potentiële kopers tegen elkaar opbieden en jij als verkoper uiteindelijk de gewenste prijs krijgt. Welke strategie geschikt is voor jouw woning hangt af van veel individuele factoren.

Fouten vermijden: Particulier verkopen of via een makelaar?

Het kan niet zo moeilijk zijn om je eigen huis of appartement te verkopen. Maar als je met die zekerheid je huis gaat verkopen, zijn kostbare fouten al voorgeprogrammeerd. Voordat we dieper ingaan op de fouten en u laten zien waarom u de verkoop van uw woning moet toevertrouwen aan een ervaren makelaar zoals Lukinski, willen we u wijzen op een fundamenteel probleem.

Als je de verkoop van een huis alleen regelt, ben je praktisch dag en nacht bezig en moet je al je tijd investeren in het presenteren van het huis, het beantwoorden van vragen van kopers en het plannen van bezichtigingen. Zelfs het noodzakelijke verkrijgen van alle documenten op voorhand is een hindernissenrace die niet elke eigenaar die wil verkopen zonder een “blauw oog” kan overwinnen. U kunt onroerend goed serieus en professioneel verkopen door de complexe taak uit te besteden en u te concentreren op een professionele uitvoering door makelaars zoals Lukinski. Als online makelaar werken we snel en betrouwbaar, zodat u zonder stress kunt verkopen aan een solvabele koper tegen de beste prijs.

De meest gemaakte fouten bij verkoop

De eerste fout doet zich al voor lang voordat je je bezighoudt met de uiteenzetting en de voorbereiding ervan. Je stelt de vraagprijs voor je woning te hoog vast en hebt de neiging deze te overwaarderen, wat heel menselijk is in relatie tot je emotionele band met de woning. Een astronomisch hoge prijs die totaal niet marktconform is, zal er uiteindelijk toe leiden dat de verkoop onnodig lang duurt en dat je woning geen echte interesse wekt bij kopers. Het tegenovergestelde, een te lage biedprijs brengt ook nadelen voor jou met zich mee. Als je je eigendom aanbiedt voor minder dan het waard is, zullen er zich onmiddellijk tal van kopers melden, maar je zult er zeker op achteruitgaan wanneer het contract wordt ondertekend. Ontbrekende documenten, nietszeggende of onderbelichte foto’s, foto’s van het huis die op een regenachtige dag zijn genomen en foto’s waarop de straat en je huisnummer te zien zijn, blijken altijd een fout te zijn bij de verkoop van onroerend goed. Als je niet zonder afspraak het huis uit wilt worden gezet, moet je het moeilijk maken om je huis te vinden en daarom bewust geen informatie zoals een huisnummer of straatidentificatie in de exposé publiceren. Een privéverkoop trekt koopjesjagers aan, maar ook talloze dubieuze verkopers. Je zult bijna niet in staat zijn om vragen te vermijden, maar je zult ook niet in staat zijn om de gewenste prijs en een bevredigende verkooptransactie te bereiken. Ten laatste tijdens een bezichtiging kan de aanwezigheid van de eigenaar een nadelig effect hebben op de verkoop.

Koopcontract: procedure, notaris, voorlopig en hoofdcontract

Het koopcontract bevat alle regels en informatie die nodig zijn voor de verkoop van je huis. Daarom moet het met grote zorg worden opgesteld. Om onduidelijkheden en onaangename verrassingen te voorkomen, is het raadzaam om het koopcontract en de hele verkoop van het huis in handen te geven van een ervaren makelaar.

Een notarieel voorcontract is bijna altijd bindend

Bij de verkoop van een huis of een appartement worden zogenaamde voorlopige contracten gesloten. Deze worden pas wettelijk bindend als ze notarieel zijn bekrachtigd. Pas met de handtekening van de notaris wordt het huis echt als verkocht beschouwd. In het voorlopige contract worden alle belangrijke punten voor de verkoop van het huis vastgelegd. Als beide partijen akkoord gaan en het voorcontract is gesloten, volgt het hoofdcontract. Als het voorlopig contract niet notarieel is vastgelegd, heeft het geen betekenis. In dat geval kunnen zowel de koper als de verkoper zich zonder opgaaf van redenen uit het contract terugtrekken. Zodra het echter notarieel is bekrachtigd, is het voorcontract bindend, zodat het beide partijen zekerheid biedt. Alleen in zeldzame gevallen is het mogelijk om onder het voorlopig contract uit te komen. Dit zijn bijvoorbeeld natuurrampen. Als er geen ernstige redenen zijn en een van de partijen zich terugtrekt uit het voorcontract, kan de andere partij schadevergoeding eisen.

De volgende punten moeten worden opgenomen in het voorlopige contract:

  • Naam en adres van koper en verkoper
  • Details van het object van aankoop, inclusief meubilair
  • De aankoopprijs en betalingsvoorwaarden
  • Vaste datum voor het sluiten van het hoofdcontract
  • Vrijwaringsclausule

Zodra de financiering is verduidelijkt, kan het voorlopige contract worden ondertekend en notarieel bekrachtigd. De notaris controleert het kadaster en bespreekt verdere details met beide partijen. Vervolgens stelt de notaris het hoofdcontract op. Dit bevat de informatie uit het voorlopige contract en alle voorwaarden die tijdens het gesprek met de notaris zijn besproken. Dit omvat bijvoorbeeld de overdracht van het huis, de regeling van de betalingen van de koopprijs en de vervaldatum, kadasterverklaringen en, indien van toepassing, een financieringsvolmacht. Dit is nodig als de koper een lening nodig heeft om de woning te financieren.

Beide partijen hebben de tijd om de hoofdovereenkomst te bekijken. Als er geen bezwaren zijn, kan het hoofdcontract worden ondertekend en notarieel bekrachtigd. Dit maakt de verkoop van het huis juridisch bindend. Na de betaaldatum kunnen het huis en de sleutels worden overhandigd volgens de afspraken in het contract.

Koper controleren: Kredietcontrole

Kredietwaardigheids- en solvabiliteitscontrole – De kredietwaardigheidscontrole geeft informatie over verschillende factoren. Aan de ene kant certificeert het het vermogen om een vastgoedaankoop te financieren en aan de andere kant de betalingsbereidheid en betrouwbaarheid. Deze gegevens kunnen worden verkregen via leningen en afbetalingen in het verleden. Met een zelfverklaring van Schufa kunnen verkopers realistisch inschatten of de koper in staat en bereid is om de koopprijs te betalen, evenals andere kosten, zoals voor de notaris of voor de overdrachtsbelasting. De verkoper kan de informatie zelf aanvragen bij Schufa of de koper om een eigen verklaring vragen. Dit laatste wordt in de praktijk vaker gebruikt, omdat het minder kosten met zich meebrengt. Daarnaast bevat de self-disclosure alle relevante gegevens, zoals de algehele beoordeling van het betalingsrisico en alle informatie over betalingservaringen in het verleden. De self-disclosure is gratis voor de afnemer.

Bevestiging van financiering, notariële escrowrekening en kredietwaardigheid

Bovendien kan een financieringsbevestiging worden aangevraagd bij de bank. Dit is echter alleen zinvol als de lening uitdrukkelijk bedoeld is voor de financiering van een aankoop van onroerend goed. Bovendien mag de uitbetaling van de lening niet afhankelijk zijn van andere voorwaarden.

Om meer zekerheid te bieden, kan er ook een notariële escrowrekening worden opgezet. Deze wordt gecontroleerd door de notaris en is bedoeld om de verkoper te beschermen. Pas als het geld is ontvangen, wordt het eigendom overgedragen aan de koper.

De kredietbeoordeling moet zo vroeg mogelijk plaatsvinden. Dit voorkomt lange onderhandelingen die uiteindelijk overbodig blijken te zijn. Bovendien heb je misschien al andere geïnteresseerden afgewezen die in de tussentijd een andere woning hebben gekocht. Een goede makelaar voert tijdig de koperscheck uit. Daarnaast zal hij of zij de koper er ook op wijzen dat hij of zij zo vroeg mogelijk financieringsgesprekken moet voeren met zijn of haar bank. Het kan namelijk tot 14 dagen duren voordat een financieringsbevestiging wordt afgegeven. Bovendien moet de koper documenten klaar hebben liggen voor de goedkeuring van een lening, die mogelijk eerst moet worden verkregen.

Overdracht: protocol, overdracht van sleutels en documenten

Zodra het koopcontract is ondertekend en de notaris is aangewezen, volgt de laatste stap van de huizenverkoop: de overdracht. Dit is het moment waarop je je woning overdraagt aan de nieuwe eigenaar. Om ervoor te zorgen dat er niets misgaat en er geen onaangename verrassingen zijn na de ondertekening van het koopcontract, zijn er een paar punten waar je rekening mee moet houden. Bij veel kopers gaan de haren recht overeind staan door schade of een latere verlaging van de aankoopprijs.

Zodra het koopcontract is ondertekend en de notaris is aangewezen, volgt de laatste stap van de huizenverkoop: de overdracht. Dit is het moment waarop je je woning overdraagt aan de nieuwe eigenaar. Om ervoor te zorgen dat er niets misgaat en er geen onaangename verrassingen zijn na de ondertekening van het koopcontract, zijn er een paar punten waar je rekening mee moet houden. Bij veel kopers gaan de haren recht overeind staan bij schade of een latere verlaging van de aankoopprijs. Maar dit hoeft niet het geval te zijn.

De overdracht is de laatste horde die je moet nemen als je een huis verkoopt. Als makelaar nemen we natuurlijk ook deze taak voor je op ons. Een overdrachtsprotocol schept duidelijkheid en voorkomt geschillen. In het koopcontract alleen worden niet alle belangrijke punten vastgelegd. Gebreken, meterstanden en bestaande inventaris kunnen opnieuw of veel gedetailleerder worden vastgelegd in een protocol. Dit wordt ondertekend door de verkoper, zodat hij achteraf niet kan beweren dat hij het huis niet heeft aangetroffen zoals contractueel was afgesproken.

Het overdrachtsprotocol voor de verkoop van een huis verschilt niet veel van het protocol voor de overdracht van een huurwoning. Er moeten echter andere belangrijke punten worden vastgelegd. Dit zijn bijvoorbeeld gebreken die nog verholpen moeten worden door de verkoper. Hiervoor moet ook een datum worden vastgelegd. Daarnaast moet in het overdrachtsprotocol worden vastgelegd welke inventaris nog moet worden verwijderd. Daarnaast moeten alle meterstanden worden opgeschreven. Het proces van sleuteloverdracht moet ook worden genoteerd in het protocol. Als er nog sleutels ontbreken, wordt genoteerd hoeveel en wanneer ze worden overhandigd. Overigens worden de sleutels meestal pas overhandigd nadat de koopprijs volledig is betaald.

Bij de overdracht van het huis worden niet alleen de sleutels overhandigd, maar ook veel andere belangrijke documenten. Bouwplannen, plattegronden, de berekening van de woonruimte, bouwcontracten, adviezen van deskundigen, onderhoudscontracten, verzekeringspolissen en nog veel meer worden op deze dag aan de nieuwe eigenaar overhandigd. Als je een huurwoning verkoopt, moeten ook de huurovereenkomsten en de documenten over de verschillende huurders worden overhandigd. Tijdens de overdracht legt de verkoper meestal ook de werking van het verwarmingssysteem en andere belangrijke apparaten in het huis uit aan de koper.

Checklist voor overdrachtsdocumenten:

  • Bouwplannen
  • Plattegronden
  • Berekening van de leefruimte
  • Bouwcontracten
  • Deskundigen
  • Onderhoudscontracten
  • Verzekeringen

Notarisatie: Notarisatie door een notaris

Om een koopcontract voor een woning op te stellen, moet dit notarieel worden vastgelegd. Het doel van notariële verlijding is om de koper en verkoper te beschermen tegen overhaaste beslissingen en om ervoor te zorgen dat de belangen van beide partijen goed worden vastgelegd. Het vastleggen van de belangen wordt uitgevoerd door een notaris die geen belangenbehartiger van één partij is, maar onpartijdig handelt.

Taxatie van onroerend goed: Marktwaarde bepalen

Voor welke prijs kan ik mijn huis verkopen? Deze vraag wordt gesteld door elke eigenaar die een huis verkoopt en wil weten welke prijs realistisch is in het bod. Hoewel de woningtaxatie een schatting is, is deze gebaseerd op een objectieve en dus plausibele inschatting. De praktijk wijst uit dat de waarde verschilt van taxateur tot taxateur en dat er verschillende prijsadviezen kunnen voorkomen ondanks de vastgoedtaxatie. Toch moet je niet afgaan op je onderbuikgevoel of je eigen emotioneel gemaakte schatting als het gaat om de verkoopprijs van je huis. Om de waarde van een woning te bepalen, moeten verschillende factoren worden meegenomen. Hoe uitgebreider en professioneler de taxatie van het huis, hoe zekerder je het huis kunt verkopen en hoe kleiner het risico dat je een bod doet onder of boven de werkelijke marktwaarde.

Geen taxatie? Geen realistische prijsbepaling mogelijk!

Als je geen taxatie laat uitvoeren, laat je de prijs van je huis vooral afhangen van je gevoel en de kosten die je in het huis steekt. Woningen die zonder taxatie worden verkocht, zijn meestal te hoog geprijsd en daardoor praktisch onverkoopbaar, of te goedkoop en daardoor verliesgevend bij verkoop. Als eigenaar hoef je de factoren die de vraagprijs beïnvloeden niet te kennen als je kiest voor een taxatie door een expert. Voordat je een prijs noemt en je vastlegt op een verkoopbedrag, moet je zeker weten wat de marktwaarde van je huis is. Als je verkoopt zonder woningtaxatie, maak je een van de grootste fouten in de vastgoedsector en zal je zelden een bod doen dat authentiek is in de context van het aangeboden eigendom en dus interessant voor de koper en goed voor je eigen financiën.

Reële waarde en marktwaarde – de verschillen

Bij de verkoop van een huis zijn er uiteindelijk twee waarden, waarvan de marktwaarde of reële marktwaarde relevant is voor het bepalen van de prijs. De werkelijke materiële waarde geeft aan wat de waarde van een huis is op basis van het bouwjaar, de uitrusting, de inhoud en de grootte van het perceel. Als je de materiële waarde kent, weet je welke objectieve waarde er aan je huis verbonden is. De aankoopprijs is echter niet gerelateerd aan de zuivere materiële waarde, maar aan de marktwaarde of reële marktwaarde. Deze woningwaardering houdt rekening met factoren die relevant zijn voor de omgeving en de markt en vormt de basis voor de prijsbepaling. Om de marktwaarde te bepalen, zijn veel kennis en marktkennis, analyses en vergelijkingen en ervaring in het taxeren van onroerend goed nodig. Door de grote vraag en het weinige aanbod is de marktwaarde tegenwoordig vaak hoger dan de zuivere vermogenswaarde en dit geeft je de kans om het vastgoed tegen de op dit moment hoogst mogelijke prijs te verkopen. De markt speelt de belangrijkste rol bij het bepalen van de marktwaarde en is een doorslaggevende factor bij de beslissing of je je huis voor een goede of een vrij lage prijs kunt verkopen. Om fouten te voorkomen, moet je een makelaar of taxateur de opdracht geven voor de taxatie en hen de beste vraagprijs laten bepalen waarvoor je huis geadverteerd en verkocht zal worden.

De hypotheekwaarde is gebaseerd op een gefundeerde expertopinie van een woningtaxatie

De marktwaarde is een belangrijke parameter, niet alleen voor jou als eigenaar, maar ook voor potentiële kopers. Om een vastgoedfinanciering mogelijk te maken, heeft de bank die de lening verstrekt de hypotheekwaarde van het onroerend goed nodig. Deze is gebaseerd op de marktwaarde en bedraagt 80 procent van het bedrag dat in de taxatie als marktwaarde is bepaald. Expliciet is de hypotheekwaarde een gefundeerde schatting van het bedrag waarvoor een eigendom op langere termijn kan worden verkocht. Voor een potentiële koper is de taxatie van het onroerend goed om twee redenen belangrijk. De vraagprijs weerspiegelt ernst en geeft aan dat deze met kennis van zaken is vastgesteld en niet met emotionele invloeden is geschat. Op de tweede plaats komt de hypotheekwaarde, die belangrijk is in de context van financiering en doorslaggevend is voor de vraag of een potentiële koper het huis kan financieren voor de specifieke vraagprijs en de bevestiging van de bank kan krijgen.

Belangrijke feiten in het taxatierapport

De taxatie van onroerend goed bestaat uit verschillende aspecten. Natuurlijk speelt het bouwmateriaal, d.w.z. de feitelijke materiële waarde van het huis, een belangrijke, om niet te zeggen de belangrijkste rol. Maar even belangrijk zijn de details van de locatie, die een doorslaggevend effect hebben op de verkoopprijs. In drukbezochte en populaire regio’s liggen de prijzen van onroerend goed ver boven de aanbiedingen in landelijke, infrastructureel zwakke en minder gewilde regio’s. Terwijl de waarde van het onroerend goed variabel is, bijvoorbeeld door sloop en nieuwbouw, blijft de locatie statisch en onveranderlijk. Een taxatie van onroerend goed houdt rekening met de toekomstige ontwikkeling van de regio en met de huidige populariteit van de locatie waar je je huis wilt verkopen. Hoe beter de infrastructurele ontwikkeling en het netwerk op de locatie van het onroerend goed, hoe hoger de vraagprijs kan zijn. Voor een taxatie van een woning wordt ook rekening gehouden met de vraag naar een woning op deze locatie en het aanbod van woningen. Vergelijkende prijzen van vergelijkbare woningen op dezelfde locatie worden ook meegenomen in de taxatie.

Marktwaarde bepalen

De bepaling van de marktwaarde van een onroerend goed is wettelijk geregeld in de Waarderingsverordening Onroerende Zaken (ImmoWertV). Naast het type gebruik, de grootte van het onroerend goed en de staat waarin het zich bevindt, is ook de energetische toestand een belangrijke factor bij het bepalen van de marktwaarde. Er wordt ook rekening gehouden met de waarderelevantie van stedenbouwkundige omstandigheden (stedenbouwkundige maatregelen in stedelijke herontwikkelingsgebieden) en te verwachten toekomstige ontwikkelingen. De marktwaarde wordt bepaald door een makelaar of taxateur. Alleen erkende vastgoedtaxateurs kunnen echter een marktwaarde bepalen die door een rechtbank wordt erkend.

De marktwaarde is de prijs die binnen een bepaald tijdsbestek kan worden verkregen in het normale zakelijke verkeer op basis van de wettelijke omstandigheden en de feitelijke kenmerken, andere eigenschappen en de locatie van het onroerend goed of ander object van de taxatie. In 2004 werd de term “marktwaarde”, die in de hele EU wordt gebruikt, toegevoegd aan de definitie van marktwaarde § 194 Baugesetzbuch (BauGB). De marktwaarde is dus een schatting van de prijs die op de markt kan worden bereikt. Bij de aan- en verkoop van grond en gebouwen wordt meestal de marktwaarde gebruikt. De bepaling van de marktwaarde kan ook nodig zijn bij gedwongen veilingen, belastingheffingen door de belastingdienst en bij echtscheidingen en erfenissen.

Marktwaarde bepalen: welke factoren zijn belangrijk?

De beoordeling van de marktwaarde heeft betrekking op de macrolocatie (stad/regio) en de microlocatie (directe omgeving van het eigendom) van het eigendom, de sectie, de grootte en eventuele bestaande grondlasten die de waarde kunnen verlagen. Volgens het BauGB is de marktwaarde geen vaststaande waarde, maar verwijst deze naar de referentiedatum die in het taxatierapport wordt vermeld. Het is mogelijk dat de marktwaarde gedurende een bepaalde periode doorslaggevend verandert.

De marktwaarde kwantificeert de waarde op het moment van de taxatie. De marktwaarde taxatie houdt rekening met de volgende punten:

  • Materiële waarde van het onroerend goed, indien bebouwd
  • Aard en locatie van het object (grootte, type ontwikkeling)
  • Juridische omstandigheden (bijv. kadaster, monumentenzorg)
  • Andere objecten van de taxatie

In feite heeft de marktvraag echter een doorslaggevende invloed op de waarde van je woning. De vraag naar vastgoed en de gezochte kenmerken verschillen sterk van regio tot regio.

Praktische procedure voor het bepalen van de marktwaarde

Als het gaat om de verkoop van onroerend goed, is de gratis vastgoedtaxatie een uitstekend uitgangspunt voor een snelle en goede verkoop. Als een taxateur de marktwaarde moet bepalen, wordt de precieze taak echter eerst met de klant besproken. In bijzondere gevallen (bijvoorbeeld bij erfenisgeschillen of bij echtscheiding) moet een taxateur worden aangesteld als bijvoorbeeld een marktwaardetaxatie of een schriftelijke verklaring over de marktwaarde vereist is. De taxateur mag de staat en waarde van het onroerend goed alleen bepalen in een afspraak ter plaatse met toegang tot alle gebouwen.

Documenten voor het bepalen van de marktwaarde

Over het algemeen worden de volgende documenten geëvalueerd voor de taxatie van de verkoop van onroerend goed:

  • Uittreksel uit het kadaster
  • Bouwplannen, plattegronden, doorsneden
  • Beschrijving gebouw
  • Plattegrond en kadastrale kaart
  • Berekening leefruimte
  • Energiecertificaat

In het geval van eigendom van een condominium is het volgende aanvullend vereist:

  • Notulen van de laatste drie bijeenkomsten van eigenaren
  • Ondernemingsplan
  • Verklaring van splitsing (kadaster)
  • Overzicht huursubsidie

In het geval van inkomenseigendommen moet ook het volgende worden ingediend:

  • Bedrijfskosten
  • Verhuur lijsten
  • Huurovereenkomsten

In het geval van rechten en bezwaringen moet het volgende ook worden opgenomen:

  • Notariële akten
  • Speciale ingangen (doorgangsrechten, woonrechten, enz.)

Weging van criteria in de marktwaarde

Er wordt een speciale weging gegeven aan de locatie en de verwachte toekomstige risico’s van het onroerend goed. De risico’s zijn meestal moderniseringsrisico’s, zoals de te verwachten kosten van een renovatieachterstand. Daarnaast worden de duurste onderhoudsmaatregelen beoordeeld, waaronder meestal het dak, de kelder, de ramen en de verwarming. Het type huis wordt ook beoordeeld. Een gebouw dat gebouwd is tot 1945 wordt beschouwd als een oud gebouw, na 1945 wordt het gebouw beschouwd als een nieuw gebouw. Daarnaast wordt er rekening gehouden met het ontwerp van het exterieur, de plattegrond, de tuin, de gevel, de indeling van de kamers en de lichtomstandigheden.

Factoren als locatie, balkon en aantrekkelijkheid voor de doelgroep spelen een belangrijke rol bij de verhuurbaarheid van het pand. Andere factoren die worden meegenomen in de taxatie zijn bijvoorbeeld een lift en de inrichting van het pand:

  • Eigendom oppervlakte (proportionele woonruimte of totale oppervlakte)
  • Leefruimte volgens de woonruimteverordening (WoFIV)
  • Garage, ondergrondse parkeergarage, parkeerplaatsen (bestaande herontwikkelingsrisico’s)
  • Kelder kan aanvullend worden gebruikt of bijv. renovatieachterstand in de kelder
  • Demografische gegevens voor de vastgoedlocatie
  • Type vastgoed (commercieel, woningen, zorg, monument, andere bijzondere vormen, gemengd vastgoed)

Waardering: gekapitaliseerde winstwaardemethode & vermogenswaardemethode

Alle belangrijke informatie over taxatie voor de verkoop van onroerend goed en de andere taxatieprocedures duidelijk voor je samengevat:

De gekapitaliseerde winstwaardemethode – opdeling in marktwaarde & gebouwinkomstenwaarde

De gekapitaliseerde winstwaardemethode verdeelt het onroerend goed in de marktwaarde van de grond en de inkomstenwaarde van het gebouw. Dit omvat huurinkomsten, onderhoudskosten en kosten voor het beheer van de grond en het gebouw. Dienovereenkomstig worden de huuropbrengsten minus de beheerkosten en de grondwaarde inclusief rente met elkaar vergeleken.

Ons team van investeerders bij Lukinski maakt graag rendementsberekeningen voor jouw droomhuis. Zo kunnen potentiële kopers overtuigd worden van een goed rendement. Op verzoek informeren wij u over de gegevens die nodig zijn voor de berekening. Na ontvangst van de documenten nemen we de bepaling van de gekapitaliseerde waarde over en geven we u een eerste schatting van het rendement.

De vermogenswaardemethode – waarde voor de wederopbouw van een pand

De berekening bepaalt eerst de marktwaarde van de grond met behulp van de standaard grondwaarde, waarna de reële waarde van het gebouw wordt toegevoegd. De reële waarde van het gebouw is het resultaat van de productiekosten van het gebouw minus eventuele ouderdomsverminderingen. De grondwaarde (marktwaarde van de grond) en de gebouwwaarde worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met een waarderingsfactor. De berekening van de reële waarde factor hangt af van het type gebouw, de voorlopige reële waarde en de standaard grondwaarde. De totale reële waarde die op deze manier wordt bepaald, geeft de financiële middelen aan die zouden moeten worden uitgegeven om het gebouw te herbouwen.

De vergelijkendewaardemethode – vergelijking met soortgelijke eigendommen

De vergelijkendewaardemethode vergelijkt je woning met vergelijkbare woningen. Deze methode wordt met name gebruikt voor de verkoop van koopappartementen en -huizen. De vergelijkende waarde kan ook worden bepaald voor onbebouwde grond. De vergelijking houdt alleen rekening met eigendommen op vergelijkbare locaties en met een vergelijkbare indeling. De eigendommen die in de taxatie worden opgenomen, moeten uit de onmiddellijke omgeving van het woonhuis komen. De methode van de vergelijkende waarde wordt beschouwd als een methode die bijzonder dicht bij de realiteit staat. Ze wordt heel vaak gebruikt om de waarde van eigendommen te bepalen omdat de locaties regionaal relatief vergelijkbaar zijn.

Het energiecertificaat – verplicht bij de verkoop van onroerend goed

De energiestatus van een woning is een van de belangrijkste beslissingscriteria voor potentiële kopers. Dit is waar het energiepaspoort op de agenda komt, omdat het informatie geeft over de energie-efficiëntie van het huis en dus over het toekomstige verbruik. De energie-efficiëntie wordt geclassificeerd op een schaal van A+ tot H, waarbij de letter H staat voor dringende maatregelen op het gebied van energierenovatie en aangeeft dat de woning niet meer up-to-date is wat betreft energieverbruik.

Geen verkoop van onroerend goed zonder energiecertificaat

Alleen erkende deskundigen mogen een energiecertificaat opstellen (volgens §16 van de EnEV). Dit betekent dat je op zoek moet gaan naar een deskundige met de juiste vergunning. Artikel 16 van de EnEV bepaalt dat elke koper van een woning een energiecertificaat moet aanvragen. Voor jou als eigenaar en verkoper betekent dit dat je de pas moet laten maken en opnemen in de verkoopdocumenten. Als u weigert om het te produceren en te presenteren, begaat de eigenaar een administratieve overtreding en kan hij een boete krijgen die kan oplopen tot 15.000 euro.

Waarom is het energiecertificaat zo belangrijk? Het bevat alle voor de koper relevante informatie over de energiestatus van het pand. Het geeft ook informatie over hoeveel energie er is verbruikt en welke leveringskosten de toekomstige eigenaar kan verwachten. Als de energiebalans negatief is, duidt dit voor een toekomstige koper op de noodzaak van een passende renovatie en dus op de hoge kosten die gemaakt zullen worden, bijvoorbeeld door het vernieuwen van verouderde elektra en een verwarmingssysteem. Het energiecertificaat is een integraal onderdeel van het exposé wanneer een huis wordt verkocht door onze makelaars en wordt direct online gepubliceerd. Tijdens een bezichtiging krijgen geïnteresseerden het origineel direct te zien en uitleg van ons over het lezen en beoordelen van het energiecertificaat.

Vraagcertificaat of verbruikscertificaat?

Een verbruikscertificaat kost 100 euro, terwijl een vraagcertificaat tussen de 300 en 500 euro kost. De kosten voor de afgifte van het energiecertificaat worden gedragen door de eigenaar, die verplicht is deze gegevens te verstrekken bij de verkoop van het huis. Wij raden je aan om het informatieve vraagcertificaat af te geven en niet aan het verkeerde eind te besparen door alleen een verbruikscertificaat met veel minder nuttige gegevens voor de koper af te geven.

Het verbruikscertificaat is gebaseerd op de laatste 3 jaarrekeningen van de energieleverancier. Het vraagcertificaat daarentegen bevat concreet bepaalde feiten die door een energieconsulent ter plaatse worden gecontroleerd. Het belangrijkste verschil tussen een verbruikscertificaat en een vraagcertificaat is dat het eerste informatie geeft over het verleden, terwijl het vraagcertificaat het energieverbruik in perspectief bekijkt. Hiervoor moet een specialist ter plaatse de staat van het gebouw, de isolatie en het verwarmingssysteem controleren en op basis van deze individuele gegevens een prognose maken voor de energiebalans van het gebouw.

Makelaar: voordelen

De grootste uitdaging bij het verkopen van huizen of appartementen is het bepalen van een correcte vraagprijs. In dit verband raden we een marktwaardeschatting aan die alle factoren omvat die ver verwijderd zijn van de zuivere vastgoedprijs.

De inrichting en bouwmaterialen van een huis zijn net zo belangrijk bij het bepalen van de marktwaarde als de locatie, marktspecifieke factoren en infrastructuur, en het verschil tussen vraag en aanbod. Als je de taxatie als particuliere klant laat uitvoeren, moet je rekening houden met kosten van ongeveer 1.000 euro en meer.

Bepaling van de marktwaarde en bijkomende aankoopkosten

Als je daarentegen een makelaar inschakelt, is de taxatie van de marktwaarde inbegrepen in de dienstverlening en wordt deze door de koper gefinancierd via de bijkomende aankoopkosten. Je kunt je huis professioneel laten verkopen zonder kosten te maken bij de verkoop van je huis of appartement. Degenen die afzien van een marktwaardetaxatie schatten meestal een ongeloofwaardige prijs in en bieden het huis boven of onder de werkelijke waarde aan. In beide gevallen maak je een grote fout die het verkoopproces kan verlengen of tot vermijdbare verliezen kan leiden.

Met een ervaren makelaar bescherm je jezelf tegen fouten bij het verkopen van onroerend goed en heb je de zekerheid dat je een verkoopbod ontvangt dat de huidige waarde van je huis, grond of appartement bevat, gebaseerd op alle feiten. Je hoeft je ook geen zorgen te maken over het organiseren van documenten, het voorbereiden van het exposé of het publiceren van je bod. Alle processen die relevant zijn voor de verkoop worden uitgevoerd vanuit één bron en op een professionele manier.