Marketing onroerend goed: Defensief, Offensief & Off Market – Strategie
Een woning op de markt brengen – Om uw appartement of huis aan een koper te verkopen, moet het goed op de markt worden gebracht. Hiervoor bestaan verschillende strategieën, die verschillen naar gelang van het type eigendom en de locatie. Als u de optimale marketingstrategie kiest, kunt u uitkijken naar een efficiënte en snelle verkoop. Hier bekijken we de verschillende opties. Terug naar: Een woning verkopen.
Marketing onroerend goed: Defensief, Offensief & Off Market
Als u uw huis of appartement wilt verkopen, zijn er verschillende opties, afhankelijk van individuele voorkeur, eigendomstype en locatie. Primair spreken we van 3 varianten in marketing.
Allereerst het overzicht:
- Defensieve strategie
- Offensieve strategie
- Strategie buiten de markt
Defensieve strategie: vastgoed op toplocaties
Bent u in het bezit van een exclusief pand, op een toplocatie, met een goede snit, zodat het zowel voor singles als voor gezinnen interessant zou kunnen zijn? Gefeliciteerd! Dit eigendom kan waarschijnlijk snel worden verkocht. De marketing kan dus relatief defensief worden gepland en kost daardoor minder tijd. Indien nodig, kunt u zelfs rechtstreeks verkopen aan een interne groep kopers als u de juiste makelaar hebt. Zodat het eigendom niet eens op de reguliere markt verschijnt.
Samengevat:
- Woning op toplocatie
- Grote vraag
- Snelle verkoop waarschijnlijk
Offensieve strategie: eigendommen in B-locatie / C-locatie
Als het pand niet op een gewilde A-locatie ligt, moet de marketing worden opgevoerd. Dit kan gebeuren via verschillende methoden, platforms en mogelijkheden. De strategie voor de verkoop van onroerend goed is dan ook offensief. Hetzelfde geldt voor grotere eigendommen met 20, 30 of meer eenheden – ongeacht of het gaat om een nieuw gebouw, een gerenoveerd appartementsgebouw, een wijk of een hoogbouw.
Dus dat betekent:
- Eigendom in B-locatie / C-locatie
- Marketing op platforms / in kranten
De strategie varieert naargelang van het type eigendom en de locatie:
Off Market Strategie: Hoge Discretie
Dan is er nog een derde marketingstrategie: off-market eigendommen. Hoe waardevoller een eigendom, vooral villa’s en grotere landgoederen, hoe bekender en prominenter een persoon, hoe rijker een persoon, hoe minder communicatie gewenst is. Evenzo, geen aanwezigheid van het eigendom op open markten. Hiervoor gebruiken makelaars de off market strategie.
Het object wordt uitsluitend getoond aan geselecteerde potentiële kopers met koopkracht.
Conclusie: Onroerend goed marketing
Ongeveer 85% van de vastgoedmarkt is offensief, 14% is defensief en heeft niet veel marketing nodig en < 1% wordt buiten de markt verhandeld. Dit leidt tot de conclusie dat een groot deel van de vastgoedmarkt behoefte heeft aan goede marketing.
De 3 strategieën samengevat:
- Offensieve strategie
- Defensieve strategie
- Strategie buiten de markt
Deze matrix wordt vervolgens gebruikt om de verschillende strategieën, communicatiekanalen en platforms te selecteren.
De marketing van uw eigendom is nog maar net begonnen of de eerste potentiële kopers nemen contact met u op.
Ga verder naar stap 8: Contact met potentiële kopers
De marketing van uw woning is succesvol en de eerste potentiële kopers nemen contact met u op. Lees hier meer over hoe u vragen per post en per telefoon behandelt.
Terug naar Stap 6: Maak exposé
Het onroerend goed exposé is een van de belangrijkste stappen. Het gaat er tenslotte om uw huis of appartement van zijn beste kant te laten zien. Al onze tips over de belangrijkste documenten, foto’s & co. in onze gids.