Tips voor de verkoop van een woning

Verkoop van onroerend goed -Als u eenmaal hebt besloten uw huis te verkopen, begint de tijd van planning en voorbereiding. U zult een groot aantal documenten nodig hebben, de marktwaarde van het onroerend goed moeten laten bepalen en het energiecertificaat voor uw woning moeten aanvragen. U zult ook een uittreksel uit het kadaster, de kadastrale kaart en het ontwikkelingsplan nodig hebben.

Bovendien speelt uw kennis van de markt in termen van grond- en onroerendgoedprijzen op de plaats van uw huis een even belangrijke rol als weten wat de verhouding tussen vraag en aanbod is. Alleen al voor de voorbereidingsfase moet u rekening houden met hoge kosten en veel tijd inplannen.

Waar u op moet letten voordat u een huis verkoopt

De voorbereidingsfase is een cruciaal punt bij de verkoop van een huis. Hoewel alle stappen in het proces natuurlijk even belangrijk zijn, bepaalt een optimale voorbereiding of u uw huis zonder complicaties verkoopt of organisatorische moeilijkheden ondervindt binnen de afzonderlijke fasen. De beste manier om een huisverkoop voor te bereiden is met behulp van een checklist. Vink elk punt op de lijst af zodra u het hebt afgewerkt. Als u besluit uw eigendom via ervaren makelaars te verkopen, wordt u vanaf het eerste moment deskundig begeleid en hebt u geen enkel werk aan deze taak.

Wij raden u ten zeerste aan een taxatie door een deskundige te laten uitvoeren, op basis waarvan de prijs van uw onroerend goed op authentieke wijze en rekening houdend met alle factoren kan worden vastgesteld. Aangezien met de verkoop van een huis zeer grote bedragen zijn gemoeid, mag u de vraagprijs nooit schatten, maar moet u deze vaststellen op basis van de marktwaarde. Wees u er vooraf van bewust dat u de kredietwaardigheid en het inkomen van potentiële kopers nader zult moeten bekijken en onderzoek en beoordelingen in dit verband zult moeten uitvoeren.

Verkoop uw huis alleen met volledige documenten

Je hebt al enkele documenten nodig voor de voorbereiding van het exposé. Voor een concrete beschrijving zijn de plattegrond, de totale omvang van de woonruimte en het perceel, maar ook de energiebalans van cruciaal belang. Het aanvragen van een energiecertificaat kan enige tijd in beslag nemen, dus u moet dit op tijd regelen. In de verkoopverwerkingsfase worden verschillende documenten en bewijzen gevraagd aan potentiële kopers. Als u deze bij de hand hebt en op verzoek kunt tonen, bent u goed georganiseerd en laat u een serieuze en goed voorbereide indruk achter.

Iedere aspirant-koper wil het kadaster, de kadastrale kaart en het verkavelingsplan bekijken. U moet deze documenten in een map bewaren, evenals de ontvangstbewijzen voor het onderhoud van de verwarming en de elektriciteit, en voor alle renovatie- en opknapwerkzaamheden die zijn uitgevoerd. Na de notariële akte ontvangt de koper de sleutels en alle documenten die bij het onroerend goed horen.

Welke factoren beïnvloeden de biedprijs en rechtvaardigen hogere prijzen

Tot de meest voorkomende vragen van onze cliënten behoren vragen over hoe wij de prijs bepalen en welke factoren de basis vormen van een offerte. Als ervaren makelaars voeren wij de taxatie van uw huis uit en voegen daarbij alle details over locatie, vraag en aanbod, van marktanalyseresultaten en conditie, evenals inrichting en toebehoren. Om u tegen onder- of overwaardering te beschermen, worden vergelijkingen met eigendommen met soortgelijke kenmerken op dezelfde locatie van uw huis in de marktwaarde opgenomen. Wij verzekeren u dat u altijd een hogere prijs zult krijgen bij verkoop via onze makelaars dan bij particuliere verkoop van uw huis.

Een belangrijke factor is ervaring in prijsonderhandelingen, die altijd voorkomen bij de verkoop van een huis. Potentiële kopers willen de prijs verlagen, terwijl u als eigenaar vasthoudt aan uw bod. Met onderhandelingsvaardigheden en een overtuigende uitstraling op basis van ervaring, kunt u er zeker van zijn dat wij de hoogste prijs zullen bereiken en er tegelijkertijd voor zullen zorgen dat de koper tevreden en overtuigd is van het bod.

Meer informatie over het verkopen van een huis:

Verkopen

Er zijn verschillende redenen die u aan het denken zetten om een eigendom te verkopen. Veel van onze cliënten bezitten al een eigen huis of appartement wanneer zij het huis van hun ouders erven en weten niet hoe zij nu met de erfenis moeten omgaan. Zit u met deze vraag of heeft u een andere reden om uw huis te verkopen? Onze professionele online makelaars zullen u ondersteunen en u helpen om de beste prijs voor het onroerend goed te krijgen en niet te lang te wachten in de loop van de verkoop. Hoewel u als enige eigenaar ook particulier kunt verkopen, stelt een huis of appartement dat eigendom is van een gemeenschap van erfgenamen u voor grotere uitdagingen.

Taken van een makelaar

In principe vervult een makelaar alle taken die belangrijk zijn voor en tijdens de verkoop- en verhuurfase. Hij stelt een exposé op, bepaalt de marktwaarde van uw eigendom, maakt reclame voor uw eigendom en fungeert vervolgens als tussenpersoon tussen u en belangstellenden. Terwijl het opstellen en publiceren van een advertentie een tijdrovende maar eenmalige taak is, maakt het beantwoorden van vragen van klanten deel uit van de dagelijkse werkzaamheden van een makelaar.

  • Hier vindt u meer informatie over de taken van een makelaar.

Commissie voor de makelaar – De belangrijkste voorschriften

Meer dan 80 procent van alle eigendommen te koop of te huur worden bemiddeld. Dit betekent dat de eigenaar een makelaar opdracht geeft om het aanbod bekend te maken en alle taken tot aan het sluiten van de overeenkomst voor zijn rekening uit te voeren. Professionele makelaardij is een dienst die wordt overeengekomen tussen de cliënt en de makelaar. Nadat de dienst is verricht, is een commissie, de zogenaamde courtage, verschuldigd. Wie de provisie betaalt, hangt af van het soort provisie en de reden voor de provisie. Als u uw eigendom via een makelaar verkoopt, betaalt de koper meestal. Voor verhuur geldt sinds 2015 het kopersprincipe, zodat de ontvanger van de factuur en de betaler van de commissie identiek is aan de persoon die opdracht heeft gegeven voor een makelaarsdienst.

  • Hier vindt u meer informatie over de courtage van de makelaar.