Referentie klanten: Positieve imago-overdracht voor uw bedrijf – Zelfstandigen Deel 6

Positieve beeldoverdracht – referentieklanten zijn een snelle manier om nieuwe prospects te laten zien dat u ervaring hebt. Verwijzen naar andere merken is niet alleen een garantie dat u kwaliteit hebt geleverd, het verlaagt ook de drempel voor nieuwe klanten om u te e-mailen of te bellen. Dit brengt je terug naar: Een bedrijf starten.

Heeft u al referentieklanten? Beeldoverdracht

Imagotransfer is een zeer populair marketinginstrument om de merkbekendheid te verbeteren, d.w.z. de perceptie/aandacht voor het merk. Referentieklanten laten elke lezer van uw businessplan ook zien dat u uw bedrijf kent. Referentieklanten zijn ook een sterk bewijs van uw bedrijfsidee in de pitch. Dit wekt vertrouwen.

De media en persreferenties zijn ook zeer ondersteunend. Iemand die bijvoorbeeld als deskundige op tv spreekt of af en toe wordt geïnterviewd over onderwerpen in kranten of onlinemedia, staat voor knowhow. Niet alleen know how, maar ook op het gebied van public relations en netwerken zal deze persoon goed gepositioneerd zijn. Want tijd in de media is schaars en wordt dienovereenkomstig gevuld met mensen die enerzijds de gewenste informatie kunnen geven en anderzijds de lezer of kijker amusement kunnen bieden. Een goede mix voor ondernemers en zakenvrouwen.

In het businessplan moet daarom altijd melding worden gemaakt van referentieklanten, ook al zijn die niet rechtstreeks afkomstig van dit project maar van soortgelijke eerdere projecten – dit spreekt ook voor uw ervaring en kwaliteit als u betrokken was bij een leidende rol. Evenzo moeten relevante referenties in de media worden vermeld indien deze uw status als deskundige bevestigen.

Referentieklanten zijn u ook veel waard wanneer u met investeerders praat, omdat zij aantonen dat u al een winstgevend bedrijfsmodel hebt ontworpen of dat uw huidige model al werkt op een manier die uitbreiding waarschijnlijker en zekerder maakt.

Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan

U wilt uw eigen bedrijf beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?

Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.

De onderwerpen in een oogopslag:

  1. Business plan
  2. Oprichter en stichtend team
  3. Product / Dienst: USP
  4. De klantentevredenheid verhogen
  5. Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
  6. Referentie klanten: Positieve beeldoverdracht
  7. Marktanalyse / validatie: bedrijfsidee
  8. Locatie selectie
  9. Marketingconcept: Distributie
  10. Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio?
  11. Marketing: Mediareclame, kosten en CPM’s
  12. Marketing: handelsbeurzen, opleiding en handelsreclame
  13. Marketing: verkoopspraatje, telefoongesprek en psychologie
  14. Marketing: promoties, kortingen en speciale aanbiedingen
  15. Marketing: sociale media en online reclame
  16. E-business: elektronische handel in de onderneming
  17. Samenwerkingsverbanden: Samenwerkingsprincipe
  18. Financiële planning: kapitaal en financiering

Klik hier om terug te keren naar het overzicht:

  • Een bedrijf gevonden
  • Rechtsvormen: OHG, KG, GmbH, AG & Co.