Marktoverzicht: Klanten en concurrenten leren kennen – Uw eigen bedrijf opzetten Deel 5
Marktoverzicht: Klant- & concurrentieanalyses – Centraal staan hier vooral de typische W-vragen: Wie zijn uw klanten? Waar zijn uw klanten? Hoe bereikt u uw klanten? Hier laat u in het businessplan zien wie in uw product geïnteresseerd zal zijn en wie de potentiële kopers zijn. Bovenal laat u zien dat u begrijpt en weet welke methoden u moet kiezen om precies deze geïdentificeerde doelgroepen te bereiken. Naast de zuivere feiten, bijvoorbeeld geografische gegevens maar ook interesses, gaat het ook om diepere psychologische kenmerken. Bepaalde gedragingen zorgen ervoor dat we dagelijks dezelfde patronen aannemen. Hier kom je terug op:
Marktoverzicht: ken de concurrentie, bereik klanten
Een zeer eenvoudige, dagelijks terugkerende situatie zijn de regelmatige werktijden. Bijna de helft van de mensen verlaat de werkplek tegen de middag of avond. Wanneer moeten we al die reclames voor boodschappen in de supermarkt plaatsen? Vroeg om 10 uur of beter net voor sluitingstijd? Precies. Al deze vragen worden hier beantwoord.
Als je dieper gaat, kijk je naar de toekomstige ontwikkeling. Vooral in het geval van agentschappen is het gemakkelijk om afhankelijk te worden van een paar grote klanten. Maar zelfs als leverancier heb je meestal maar een paar klanten die je volledige aandacht opeisen. Als een van deze klanten wegvalt, ontstaan al snel inkomstendervingen van een omvang die u in een bedrijf met een groot klantenbestand niet zou hebben. Waar liggen de risico’s en hoe gaat u met deze situaties om?
Vragen voor uw business plan
Beantwoord in dit deel van het ondernemingsplan de volgende vragen over uw klanten:
- Wie zijn uw klanten? Waar zijn uw klanten?
Hoe koopt de doelgroep en waar / bij wie? - Psychologische kenmerken zoals attitudes en gedragingen
Na de ruwe analyse van uw klanten, gaan we in de details. Van hun behoeften aan concurrerende producten tot uw eigen referentieklanten, waardoor het imago van een merk (betrouwbaarheid bij bedrijven van vergelijkbare grootte of groter) wordt verhoogd en dus de verkoop toeneemt. Wanneer en waarom kopen uw klanten, en zo ja, wat?
- Welke behoeften/problemen hebben uw cliënten?
- Welke producten zijn reeds beschikbaar?
- Heeft u al referentieklanten? Zo ja, welke? Wat is het eraan verbonden verkooppotentieel op korte en lange termijn?
- Bent u afhankelijk van een paar grote klanten?
- Hoe zal de doelgroep zich in de toekomst ontwikkelen?
Klantenanalyse: het doel is marketingstrategieën
Afhankelijk van de diepgang van het businessplan, moet u deze punten in detail beschrijven. Hieruit zullen immers vele andere factoren, b.v. marketingstrategieën die specifiek op deze doelgroepen zijn gericht, voortvloeien.
Wie zijn uw klanten? Waar zijn uw klanten?
Beschrijf in een paar kernpunten duidelijk wie uw klanten zijn. Het is bijzonder belangrijk de doelgroep zo goed mogelijk te omschrijven. Dit betekent duidelijke en precieze uitspraken over demografische kenmerken, interesses, persoonlijke levensomstandigheden van maandinkomen tot woonsituatie, van alleenstaanden tot stellen en gezinnen, typische beroepen, typische plaatsen waar mensen hun tijd doorbrengen. Bovendien gaat het ook om de concrete behoeften, de fundamentele problemen van de cliënten. Waar is er een concreet probleem? Veel dingen hebben het leven van de mensen gemakkelijker gemaakt, van het wiel tot kaarslicht tot elektriciteit, de computer, de smartphone en nog veel meer. Waar komt uw product in beeld? Welke problemen lost het op, hoe maakt het het leven van mensen makkelijker? Begin met een gedetailleerde lijst van uw klanten en hun kenmerken.
- Leeftijd
- Geslacht
- Inkomen
- Beroep
- Aankoopgedrag
- Particuliere of zakelijke klanten
- …
Analyse van concurrerende producten
Hier komt een eerste, kleine concurrentiebeoordeling in het bedrijfsplan.
Welke producten zijn reeds beschikbaar?
Kijk altijd naar de concurrentie en leer van hen wat er momenteel op de markt is, d.w.z. wat werkt. Is uw product reeds in dezelfde vorm verkrijgbaar, misschien uit een ander land? Heeft u genoeg speciale kenmerken om uw product naast de bestaande te plaatsen? Zo ja, wat maakt uw product speciaal en wat onderscheidt het van de anderen? Vragen op vragen! U moet de antwoorden vinden en natuurlijk bedenken of er nog andere vragen zijn die u moet beantwoorden op basis van uw individuele bedrijfsidee.
Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan
U wilt uw eigen bedrijf beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?
Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.
De onderwerpen in een oogopslag:
- Business plan
- Oprichter en stichtend team
- Product / Dienst: USP
- De klantentevredenheid verhogen
- Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
Referentie klanten : Positieve beeldoverdrachtMarktanalyse / validatie : bedrijfsideeLocatie selectie Marketingconcept : DistributieAdverteren : Google Ads, SEO, Krant, Radio?Marketing: Mediareclame , kosten en CPM’sMarketing: handelsbeurzen , opleiding en handelsreclameMarketing: verkoopspraatje , telefoongesprek en psychologieMarketing: promoties , kortingen en speciale aanbiedingenMarketing: sociale media en online reclameE-business : elektronische handel in de ondernemingSamenwerkingsverbanden : SamenwerkingsprincipeFinanciële planning : kapitaal en financiering
Klik hier om terug te keren naar het overzicht:
Een bedrijf gevonden Rechtsvormen : OHG, KG, GmbH, AG & Co.