Marketing: Sociale media en online adverteren – Aanbeveling? – Zelfstandig worden deel 15

Marketing: Online Advertising – De digitale mogelijkheden van het World Wide Web 2.0 vatten we gemakshalve samen als “Internet”. Reclame op het internet wordt met de dag diverser, groter en machtiger, zo lijkt het wel. Nog maar 10 jaar geleden was zoekmachine-optimalisatie de nieuwe trend (tot vandaag, natuurlijk). Op een gegeven moment kwamen er opties zoals Facebook Ads, op een gegeven moment zat iedereen ook op YouTube, en dan natuurlijk Instagram. Plotseling kunnen netwerken worden onderverdeeld in verschillende doelgroepen en binnen de sociale netwerken kunt u meer specifieke doelgroepen definiëren. Dan zijn er methoden zoals backlinks maar ook de eerder genoemde nieuwsbrief marketing en nog specifieker nieuwsbrief funnel marketing. Hier kom je terug op: Een bedrijf starten.

Referral marketing op het internet

Internet is een echt eldorado waarvan de mogelijkheden met de dag toenemen. Elke dag verwelkomt het internet enkele 100.000 nieuwe mensen. Hoewel meer dan 3 miljard mensen al online zijn, is meer dan de helft van de wereldbevolking dat nog niet. De groeimogelijkheden zijn nog al te gigantisch. Niet in de geïndustrialiseerde landen natuurlijk, maar in de opkomende landen en de ontwikkelingslanden. Wie bijvoorbeeld internationaal actief is, kan via digitale kanalen onmiddellijk een internationale onderneming opstarten. Vertaling? Eén muisklik en 3 seconden rekentijd. Het World Wide Web en de mogelijkheden ervan staan nog in de kinderschoenen.

Rating- en vergelijkingsportalen

Referral marketing is een van de meest doeltreffende middelen om potentiële prospects te overtuigen en hen vervolgens te converteren naar klanten. De aanbeveling van een ander is ons veel waard. Zelfs als we de persoon helemaal niet kennen. En ja, zelfs als die persoon helemaal niet echt is – maar dat is een ander onderwerp (sociale bots). Daarom zijn beoordelingsportalen en vergelijkingsportalen momenteel zo trendy. De voorgefilterde meningen maken ons leven in veel situaties makkelijker. We vertrouwen de restaurantrecensent voor nieuwe culinaire tips, we vertrouwen de modeblogger voor outfits. Maar niet alleen bloggers en influencers zijn belangrijke contacten voor u als opinieleiders, ook experts (minder bereik maar hoge reputatie) en online magazines.

Welkom bij digitale marketing, waar de magie gebeurt!

CPM en interactie

Het voordeel van adverteren op Facebook is de gerichte benadering van mensen. Marketingboodschappen worden niet langer zomaar verspreid, zij worden gericht verzonden. Denk maar aan een klassieke reclameposter, duizenden mensen lopen er elke dag langs. Zij komen echter uit verschillende sociale klassen, hebben verschillende interesses, wonen niet noodzakelijk op dezelfde plaats, zijn man of vrouw, oud of jong. Het is nooit precies vast te stellen welk effect een enkele reclameposter, op een enkele plaats, op een enkele persoon heeft gehad of zal hebben. Dergelijke effecten van traditionele reclame kunnen alleen in grote hoeveelheden worden gemeten. Het is totaal anders met advertenties op het sociale web. Hier kunnen we precies bepalen wie onze advertenties moet zien, wat de effectiviteit van de advertenties enorm verhoogt. We kunnen ook bepalen of advertenties alleen op mobiele apparaten worden weergegeven of ook op de desktop. Dit verhoogt niet alleen de doeltreffendheid maar ook het bereik in verhouding tot het gegeven budget.

Meten van succes met CPC en CPM

Een social media manager meet het succes onder meer af aan de CPC. CPC betekent niets anders dan kosten per klik. Hoe lager de aankoopkosten van een klik, hoe succesvoller deze zal converteren, uitgaande van een gemeenschappelijke doelgroep.

CPM betekent, zoals beschreven, duizend-contactprijs. Het geeft antwoord op de vraag hoeveel geld moet worden geïnvesteerd opdat duizend mensen de advertentie zien (impressies). Als u nu naar een zeer eenvoudige campagne gaat, dan is de duizend-contactprijs in sociale-mediamarketing, vergeleken met de klassieke CPM in een gedrukt tijdschrift of in een dagblad, slechts 20%.

Dit betekent dat met hetzelfde budget vijfmaal zoveel efficiëntie kan worden bereikt.

Adverteren op Facebook

Eerst wordt een bovenliggende campagne aangemaakt en benoemd, bijvoorbeeld “50% Uitverkoop”, vervolgens de advertentiegroepen met hun respectievelijke doelgroepen. Zoals u ziet, hebben wij ons tot dusver vooral beziggehouden met de structuur en de opzet van de reclamecampagne. Nu is het tijd voor de visuals en het design. Zodra u de advertentiegroep hebt aangemaakt, kunt u er verschillende individuele advertenties in plaatsen. Deze afzonderlijke advertenties bevatten dan bijvoorbeeld verschillende foto’s of video’s of zelfs een hele foto-diavoorstelling. Elke individuele afbeelding krijgt een individuele advertentie. Op die manier kunnen de bereikte resultaten later nauwkeurig van elkaar worden gescheiden. Natuurlijk kunnen de teksten ook variëren, gebruik je emoticons of juist niet? Al deze mogelijke verkoopbeïnvloedende variabelen worden nu doorgespeeld in de individuele advertenties. Het resultaat is dat je al snel 10 of 15 verschillende individuele advertenties in de individuele advertentiegroep hebt.

Als de advertentiegroepen worden gedupliceerd, worden al snel honderden individuele advertenties aangemaakt, die natuurlijk ook achteraf moeten worden beheerd en gecontroleerd. De daaropvolgende monitoring en evaluatie of analyse van de afzonderlijke campagnes op Facebook is uiteraard van doorslaggevend belang. Daarom is het zo belangrijk om de afzonderlijke advertentiegroepen tegen elkaar uit te spelen, evenals de afzonderlijke advertenties, afbeeldingen en teksten.

Split Test – Campagne en Analyses

Door middel van een split test, of een A/B test, kijken social media bureaus hoe succesvol de respectievelijke individuele advertenties zijn. Kortom: welke advertentie converteert het best? De meting wordt gedaan aan de hand van onze CPC, ter herinnering: kosten per klik. Als u bijvoorbeeld de Duitse markt wilt betreden, hebt u natuurlijk te maken met een hoge concurrentiedichtheid en veel concurrenten die strijden om gebruikers in de sociale netwerken, met name Facebook. Dit betekent dat, ook al heb je een budget van een paar duizend euro, er in de eerste paar dagen slechts een paar euro door Facebook wordt uitgegeven of uitgespeeld. De lage besteding van het reclamebudget is te wijten aan het feit dat de concurrentie in dit land groot is en veel bedrijven advertentieruimte in sociale netwerken (maar ook zoekmachines) boeken. Wanneer nieuwe advertentiegroepen worden gespeeld of nieuwe campagnes, moeten deze altijd eerst concurreren met bestaande, reeds geboekte campagnes. Hoe dan ook, uiteindelijk gaat het erom zo goedkoop mogelijk clicks te kopen. Als uw eigen online winkel slechts twintig unieke bezoekers per dag heeft, maar u genereert honderd nieuwe bezoekers via advertenties op internet, of dat nu Facebook is of Google, dan zal uw verkoop onmiddellijk verveelvoudigen.

Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan

U wilt uw eigen zaak beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?

Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.

De onderwerpen in een oogopslag:

  1. Business plan
  2. Oprichter en stichtend team
  3. Product / Dienst: USP
  4. De klantentevredenheid verhogen
  5. Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
  6. Referentie klanten: Positieve beeldoverdracht
  7. Marktanalyse / validatie: bedrijfsidee
  8. Locatie selectie
  9. Marketingconcept: Distributie
  10. Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio?
  11. Marketing: Mediareclame, kosten en CPM’s
  12. Marketing: handelsbeurzen, opleiding en handelsreclame
  13. Marketing: verkoopspraatje, telefoongesprek en psychologie
  14. Marketing: promoties, kortingen en speciale aanbiedingen
  15. Marketing: sociale media en online reclame
  16. E-business: elektronische handel in de onderneming
  17. Samenwerkingsverbanden: Samenwerkingsprincipe
  18. Financiële planning: kapitaal en financiering

Klik hier om terug te keren naar het overzicht:

  • Een bedrijf gevonden
  • Rechtsvormen: OHG, KG, GmbH, AG & Co.