Marketing: Verkoopgesprek, telefoongesprek en psychologie – Zelfstandigen Deel 13

Marketing: Verkoopgesprek & Co – Verkoopgesprekken vereisen veel vaardigheden, bekwaamheden en kennis. Een verkoopgesprek bestaat meestal uit een mix van communicatie, psychologie en, natuurlijk, elementen zoals gezichtsuitdrukkingen, gebaren en strategieën zoals spiegelen. Dit brengt je terug naar: Een bedrijf starten.

Voeren en leiden van verkoopgesprekken

In een verkoopgesprek heeft u niet alleen het voordeel dat u uw product direct en onmiddellijk kunt promoten, u krijgt ook directe feedback van de klant. Dit betekent dat u veel kunt leren van verkoopgesprekken, zelfs zonder een succesvolle verkoop. Niet alleen voor het volgende verkoopsgesprek, maar ook voor de hele media reclame. Omdat je niet zulke directe feedback krijgt als in een verkoopgesprek via een ander mediakanaal. Marktonderzoek.

Verkoopgesprekken vinden op veel plaatsen plaats. Van het telefoongesprek tot het gesprek met de klant in de winkel, ook via e-mail en non-verbale communicatie.

Tip. Schriftelijke prijs

Tip. De kracht van het schrijven. Het is altijd de moeite waard om tijdens een verkoopgesprek een vel papier en een pen bij u te hebben. Voor twee doorslaggevende voordelen kunnen enerzijds de USP’s van het produkt rechtstreeks worden genoteerd. Dit betekent dat ze in steen gebeiteld zijn. Door ze op te schrijven kunnen de voordelen niet meer worden veranderd en zijn ze permanent aanwezig. Het tweede voordeel is dat de prijs niet langer gemakkelijk onderhandelbaar is. Zolang je mondeling over een prijs onderhandelt, is de prijs variabel. Indien een prijs wordt genoteerd, bv. 5.350 €, wordt deze prijs ingesteld. Niet 5.000 €, niet 4.000 €. Op papier staat er 5.350 €.

Tip. Spiegelen van gezichtsuitdrukkingen en gebaren

Een andere tip die gemakkelijk toe te passen is, is “spiegelen”. Spiegelen houdt in dat men de houding, de gezichtsuitdrukkingen en de emotionele stemming van de andere persoon overneemt. Dus als de tegenpartij voor me zit met zijn benen op slot, sluit ik de mijne op dezelfde manier. Als de klant met zijn lichaam of hoofd iets naar links zwenkt, draai ik dienovereenkomstig naar rechts. Als de andere persoon een vriendelijke en open manier van doen heeft, probeer ik emotioneel op dezelfde manier te reageren. Het voordeel is dat er minder meningsverschillen zijn en meer raakvlakken, een in principe positieve stemming.

Telefoongesprekken in de verkoop

Telefoongesprekken in de klassieke telefonische verkoop zijn eveneens onontbeerlijk. Meer en meer nemen externe bedrijven hun toevlucht wanneer het op telefoonacquisitie aankomt.

Het inhuren van een eigen verkoper is voor veel startende ondernemers te riskant. In het begin kunt u immers niet inschatten hoe de prestaties van de nieuwe werknemer zullen zijn. Als je na één of twee maanden merkt dat de prestaties niet goed zijn, moet de volgende persoon er meteen in. Hoe vaak wil je dit spel spelen? Hoe vaak wilt u aankondigingen schrijven, lonen uitbetalen en nieuwe arbeidscontracten opstellen? Het uitbesteden van telefoonverkoop aan een derde partij is daarom voor velen voordelig.

Tip. Externe callcenters

In het externe callcenter zijn er verkopers in verschillende prijsniveaus. Zo kun je specifieke mensen met kennis eruit pikken. Het andere grote voordeel, ziektedagen, vakanties, dat doet er niet toe met een extern callcenter. In theorie kunt u elke dag werken en natuurlijk kan de deskundigheid van de verkopers die ook op andere gebieden hebben verkocht, winstgevend worden gebruikt. Dus als u denkt aan telefonische verkoop en telemarketing, investeer dan een paar minuten in het idee van outsourcing. Op internet kunt u snel en gemakkelijk aanbieders vinden. Vraag drie of vier vergelijkende offertes en je hebt een goed overzicht.

Verkoopbevordering en documentatie

U bent er niet of een van uw werknemers is er niet – wat blijft er voor de klant over als u er niet bent? Een ander voorbeeld: een klant kan in de winkel niet beslissen en wenst informatiemateriaal mee te nemen. Natuurlijk zijn documenten onontbeerlijk voor verkoopbevordering. Zoals het gezegde luidt, foto’s zeggen meer dan duizend woorden. Dit is precies de reden waarom zo veel bedrijven hun toevlucht nemen tot informatiedocumenten. De imagobrochure of de productfolder, een complex bedrijfsmodel uitgelegd in eenvoudige woorden.

Besparingstip! Grafisch ontwerp online kopen

Ook hier zijn online veel trucs te vinden die u veel geld kunnen besparen bij het inhuren van ontwerpers of reclamebureaus. Vooral omdat er op het internet veel ontwerpsjablonen te vinden zijn die je zelf kunt bewerken. Met een mix van Adobe Creative Cloud of een ander grafisch programma en ontwerpplatforms zoals Graphic River kunt u in een mum van tijd graphics kopen en produceren. De ontwerpen kosten gemiddeld slechts $5 tot $30. In het voorbeeld ziet u direct hoe de afbeeldingsbrochure eruit zal zien als hij klaar is. Het andere grote voordeel is dat alle grafische elementen al inbegrepen zijn. Fancy iconen, creatieve ontwerpelementen, maar ook tekstblokken en opmaak, soms zelfs verschillende, complete sjablonen voor visitekaartje, imagebrochure en flyer in één pakket. Zo hoeft u niet voor elke ontwerpwijziging of nieuwe productie een beroep te doen op een bureau, maar kunt u dergelijke belangrijke media rechtstreeks in huis produceren.

Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan

U wilt uw eigen bedrijf beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of u nu voltijds of deeltijds zelfstandige bent: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?

Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.

De onderwerpen in een oogopslag:

  1. Business plan
  2. Oprichter en stichtend team
  3. Product / Dienst: USP
  4. De klantentevredenheid verhogen
  5. Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
  6. Referentie klanten: Positieve beeldoverdracht
  7. Marktanalyse / validatie: bedrijfsidee
  8. Locatie selectie
  9. Marketingconcept: Distributie
  10. Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio?
  11. Marketing: Mediareclame, kosten en CPM’s
  12. Marketing: handelsbeurzen, opleiding en handelsreclame
  13. Marketing: verkoopspraatje, telefoongesprek en psychologie
  14. Marketing: promoties, kortingen en speciale aanbiedingen
  15. Marketing: sociale media en online reclame
  16. E-business: elektronische handel in de onderneming
  17. Samenwerkingsverbanden: Samenwerkingsprincipe
  18. Financiële planning: kapitaal en financiering

Klik hier om terug te keren naar het overzicht:

  • Een bedrijf gevonden
  • Rechtsvormen: OHG, KG, GmbH, AG & Co.