Marketing: Mediareclame, kosten en CPM – Zelfstandigen Deel 11
Marketing: Media reclame – De absolute klassieker, reclame in de media. Van tv-reclame tot advertenties in vaktijdschriften en sociale netwerken zoals Facebook, YouTube en Instagram. Adverteren in de media is zo succesvol omdat bereik / contacten direct kunnen worden gekocht. Klik hier om terug te gaan naar: Een bedrijf
Sociale advertenties, onlinereclame, advertenties in kranten
Anderzijds speelt niet alleen de eenheidsprijs een rol bij de keuze van het medium, maar ook de kwaliteit. Natuurlijk kan de individuele persoon goedkoper worden bereikt via een Facebook-advertentie dan bijvoorbeeld via een vertegenwoordiger op de beursstand. Tegelijkertijd is de beursstand, ondanks het geringere bereik van individuele personen, voor sommige sectoren veel rendabeler omdat de individuele contacten van hogere kwaliteit zijn en dus potentieel meer omzet opleveren. Bij de beslissing voor of tegen een bepaalde marketingcampagne is de doelgroepanalyse opnieuw een doorslaggevende factor.
B2B of B2C reclame?
Wilt u particuliere consumenten of zakelijke klanten bereiken?
Afhankelijk van de situatie, kunt u besluiten om te gaan voor Facebook reclame of beurzen, pakken beide of kiezen voor een andere strategie helemaal. Bij mediareclame is de vergelijking tussen de verschillende kanalen van bijzonder belang. Wat is de doeltreffendheid van elke campagne? De vergelijking is gebaseerd op de CPM.
CPM – Duizend-Contact-Prijs
Reclame in de media wordt meestal berekend aan de hand van de CPM en vergeleken met andere campagnes. De CPM verwijst naar de duizend-contactprijs. De CPM vertelt u hoe hoog de kosten zijn om 1.000 mensen te bereiken. Als u een campagne wilt voeren waarbij bijvoorbeeld 5 miljoen mensen moeten worden bereikt, kunt u de CPM gebruiken om de verschillende aanbiedingen met elkaar te vergelijken. Meer over de CPM met beste praktijken later in “Sociale media”.
Tip. Adverteren via sociale media. Vooral voor jonge bedrijven en startende ondernemingen is reclame op sociale media de moeite waard. Terwijl andere, klassieke kanalen vaak worden overboekt door merken en bedrijven, bijvoorbeeld omdat zij gewend zijn aan traditionele reclametechnieken. Daarom vallen zij vaak terug op vaktijdschriften en TV-reclame. De kosten voor reclameplaatsingen zijn dan ook hoog omdat de concurrentie hevig is. Bij socialemedia-marketing ligt dat bijvoorbeeld heel anders. Hoewel steeds meer bedrijven de sociale netwerken ontdekken voor hun eigen marketingcampagnes, maken nog maar weinig bedrijven gebruik van deze methoden, waardoor nog steeds goede campagnes kunnen worden gevoerd met lage klikprijzen en hoge conversieratio’s (op deze technische term komen we nog terug in het hoofdstuk over socialemedia-marketing). Het tweede voordeel is dat mediareclame niet als pakket hoeft te worden geboekt. U betaalt alleen voor het bereik dat werkelijk is gegenereerd.
Reclamekosten in de media
Dit heeft twee voordelen. Ten eerste hoeft u niet meteen voor het grote pakket te betalen, maar betaalt u beetje bij beetje voor de mediareclame. Het veel grotere voordeel is dat als een campagne niet werkt, je hem kunt stoppen of veranderen. Dit is natuurlijk niet mogelijk met mediareclame in vaktijdschriften of op TV. De tijdschriften zijn gedrukt, het TV programma is gepland. Als u betaalt voor het bereiken van drie miljoen mensen en aan het begin van de campagne beseft dat er nauwelijks rendement is, zult u blij zijn als u uw campagne nog kunt aanpassen.
Voordeel Digitale Media
In de loop van het bedrijf zult u veel marketingstrategieën leren. Voor uw businessplan zullen we kijken naar de belangrijkste, overkoepelende strategieën voor klantenwerving, van offline tot online.
Mailing en direct mail: Klassiek
Mailings en junkmail zijn vandaag de dag nog steeds centrale marketinginstrumenten, ondanks wetten tegen massamailing van informatie is het versturen van e-mails en junkmail in de brievenbus nog steeds aan de orde van de dag. Natuurlijk is de verhouding tussen e-mail en direct mail sterk veranderd, maar brieven zijn nog steeds in de mode. Zelfs moderne start-ups gebruiken klassieke letters omdat ze opnieuw de aandacht kunnen trekken. Hoe minder de methode van direct mail wordt gebruikt, hoe aantrekkelijker luisterproeven weer zijn om de aandacht te trekken. In uw bedrijf zult u ook regelmatig reclame krijgen voor nieuwe postproducten. De laatste die me is bijgebleven was een brief met een Pop Up Box erin. Natuurlijk weet je dat niet als je de brief opent. Zodra je de brief opent, ontvouwt de doos zich en springt letterlijk in je gezicht. Nooit eerder gezien. Geniaal! Als u het juiste idee voor de box hebt, bijvoorbeeld een standbouwer, hebt u een geweldig instrument om klanten op creatieve wijze voor u te winnen of om hen opnieuw aan u te binden.
Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan
U wilt uw eigen zaak beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?
Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.
De onderwerpen in een oogopslag:
- Business plan
- Oprichter en stichtend team
- Product / Dienst: USP
- De klantentevredenheid verhogen
- Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
Referentie klanten : Positieve beeldoverdrachtMarktanalyse / validatie : bedrijfsideeLocatie selectie Marketingconcept : DistributieAdverteren : Google Ads, SEO, Krant, Radio?Marketing: Mediareclame , kosten en CPM’s- Marketing: handelsbeurzen, opleiding en handelsreclame
Marketing: verkoopspraatje , telefoongesprek en psychologieMarketing: promoties , kortingen en speciale aanbiedingenMarketing: sociale media en online reclameE-business : elektronische handel in de ondernemingSamenwerkingsverbanden : SamenwerkingsprincipeFinanciële planning : kapitaal en financiering
Klik hier om terug te keren naar het overzicht:
Een bedrijf gevonden Rechtsvormen : OHG, KG, GmbH, AG & Co.