Marketingconcept: Verkoop, prijsstrategie en reclame – Uw eigen zaak oprichten Deel 9
Marketingconcept – Nu komt de grootste bouwput in het businessplan, het marketingconcept. Marketing heeft alles te maken met het verpakken van het product op de ideale manier voor de klant en de huidige markt. De behoeften van de klant en het gebruik van het product staan duidelijk op de voorgrond. Zodat uw potentiële klanten geïnteresseerd zijn om meer te weten te komen wanneer ze worden benaderd, bijvoorbeeld via affichereclame of Instagram-reclame. In het onderdeel ondernemingsplan van marketing ligt de nadruk op het succesvol communiceren van de basisvoordelen en het unique selling proposition (USP). De USP, de zogenaamde Unique Selling Proposition, verwijst naar de differentiatie ten opzichte van de concurrentie of concurrerende producten. Dit brengt je terug naar:
Marketingconcept: positionering en aandacht
In het marketinggedeelte moet u nu precies uitleggen hoe uw product is/wordt gepositioneerd en hoe u er aandacht voor zult krijgen. In de eerste stap moet u uw aanbod verfijnen, met name moet u twee vragen verduidelijken voor de optimalisering van uw idee met de nieuwe inzichten van de doelgroep (behoefte, voordeel) en de concurrentie (USP).
- Welke voordelen heeft uw aanbod voor potentiële klanten?
- Wat is beter dan wat de concurrentie aanbiedt?
Nadat uw idee duidelijk is omschreven en uw aanbod in opsommingstekens is geschreven, is de volgende stap de prijsstrategie. In welk prijssegment wilt u met uw bedrijfsidee opereren? Aanbiedingen met een lage prijs of een hoge prijs met het risico van een kleine klantenkring.
Prijsstrategie in het marketingconcept
In het begin is de prijsstrategie niet gebaseerd op uw persoonlijke gevoelens, maar op de markt. Vooral de concurrentie speelt een grote rol bij het vinden van de juiste prijs voor uw eigen product. Maar niet alleen de concurrentie, ook de potentiële klanten spelen een rol bij de prijsstelling.
Tegen welke prijs zult u uw product uiteindelijk verkopen? De beoordeling hangt niet alleen af van factoren die duidelijk kunnen worden gekwantificeerd en geëvalueerd, uiteraard speelt ook de psychologische prijs een belangrijke rol bij de meting.
- Wat is uw prijsstrategie en waarom?
- Tegen welke prijs wilt u uw product / dienst aanbieden?
- Op welke berekening is deze prijs gebaseerd?
- Aanvaardbaar.
- Inleiding
- Wedstrijd
- Psychologische prijs
- Prijsdifferentiatie
- Voorwaarden
Psychologische prijs
Wat is precies de rol van de psychologische prijs wanneer je echt actief bent op de markt? Uiteindelijk bent u volledig vrij om de prijs van een product te bepalen. Je kunt auto’s voor een lage prijs produceren, maar ook auto’s in het luxesegment. Afhankelijk van welke toepassingen en welke uitbreidingen u aan de klanten aanbiedt, hoe hoger de productwaarde. Hoe individueler en unieker uw product is, hoe individueler en unieker de prijs zal zijn. Vraag en aanbod zijn de grote basis voor de prijsstelling hier. Het principe is heel eenvoudig. Hoe groter de vraag in verhouding tot het aanbod, hoe groter de kans dat de prijs kan stijgen, ongeacht of het om een laaggeprijsd of een hooggeprijsd product gaat en ook ongeacht of er veel of weinig aanbod is. Zolang de vraag groter is dan het aanbod, is het een goede markt voor nieuwe bedrijfsideeën.
Hier is nog een kleine realiteitscheck over het onderwerp hoge prijzen versus lage prijzen, welke strategie wilt u voor uw product?
- Hoge prijzen: exclusiviteit vs. kleinere klantenbasis
- Lage prijzen: Massamarkt vs Kosten
- Midden: minder impact (psychologisch) vs stabiliteit
Distributie in het marketingconcept
De organisatie van de verkoop speelt uiteindelijk de centrale rol in de verkoopcijfers. Want zonder zwarte cijfers zal uw bedrijfsidee het nooit tot de eredivisie schoppen. Daarom moet de verkoopafdeling goed georganiseerd zijn. In het ideale geval beschikt u over een goed netwerk en goede contacten om snel te beginnen met de verkoop van uw producten of diensten. Hoe minder verkoopstructuur er aan het begin van een bedrijfsidee is, des te moeilijker zal het zijn om het op de markt te vestigen.
Verkoopmethoden: telefonische verkoop tot uitvoering
Er zijn talrijke mogelijkheden voor distributie. Vooral vermeldenswaard zijn de nieuwe, digitale methoden. Bijv. fulfilment (zoals Amazon FBA). Hier kunnen detailhandelaars de hele logistiek uitbesteden, van de opslag van producten tot de verzending en retourzendingen. Als u vervolgens uw producten inkoopt via platforms zoals Alibaba of ze zelf produceert, kunt u ze rechtstreeks van magazijn tot magazijn laten leveren. Het enige wat je nodig hebt is een notitieboekje. Zo kunt u zich, als manager en eigenaar, volledig richten op marketing en verkoop. Wat de verkoop betreft: in dit FBA-voorbeeld heb je Amazon als grootste handelsplatform ter wereld achter je! Dit betekent dat u zelf elke dag publiciteit hebt met nieuwe producten en directe markttoegang tot miljoenen gebruikers. De distributie gebeurt echter niet alleen door externe dienstverleners, maar natuurlijk ook door uw eigen werknemers. Van de Facebook reclamecampagne van uw social media manager tot de klassieke telefonische verkoop.
Het bedrijfsplan behandelt vervolgens de ruwe doelstellingen. Hoe groot zal de verkoop zijn via de door u gekozen distributiemethoden, met name periodiek in de loop van de maanden? In welk gebied zult u uw producten kunnen aanbieden? Welke kosten zullen voortvloeien uit nieuwe, logistieke uitbreidingen zoals distributiepartners? Natuurlijk zal uw portefeuille van marketingmedia altijd breed zijn. In het bedrijfsplan concentreert u zich op de belangrijkste distributiekanalen. Degenen die de beslissende verkoop binnen brengen. De centrale vragen voor uw business plan en uw latere pitch:
- Op welke verkoopvolumes mikt u en binnen welke termijnen?
- Naar welke bestemmingen gaat u?
- Welke distributiepartners gaat u gebruiken?
- Wat zijn de kosten van distributie?
Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan
U wilt uw eigen bedrijf beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?
Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.
De onderwerpen in een oogopslag:
- Business plan
- Oprichter en stichtend team
- Product / Dienst: USP
- De klantentevredenheid verhogen
- Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
- Referentie klanten: Positieve beeldoverdracht
- Marktanalyse / validatie: bedrijfsidee
- Locatie selectie
- Marketingconcept: Distributie
- Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio?
- Marketing: Mediareclame, kosten en CPM’s
Marketing: handelsbeurzen , opleiding en handelsreclame- Marketing: verkoopspraatje, telefoongesprek en psychologie
Marketing: promoties , kortingen en speciale aanbiedingen- Marketing: sociale media en online reclame
E-business : elektronische handel in de ondernemingSamenwerkingsverbanden : Samenwerkingsprincipe- Financiële planning: kapitaal en financiering
Klik hier om terug te keren naar het overzicht:
Een bedrijf gevonden Rechtsvormen : OHG, KG, GmbH, AG & Co.