Een locatie kiezen, prijs per vierkante meter en tips voor coworking – Uw eigen zaak oprichten Deel 8

Locatie – Je kunt niet eeuwig een digitale nomade zijn. Op een gegeven moment zult u uw eerste werknemers in dienst nemen. Als u direct begint met een eigen kantoor, magazijn of winkelruimte, moet u natuurlijk meteen een locatie kiezen. Het vinden van het juiste pand voor uw bedrijfspand zal veel tijd in beslag nemen. Van het bekijken van verschillende onroerend goed advertenties tot het inhuren van een makelaar en het maken van afspraken om de individuele woningen te bekijken. Soms moet u kort na de start van uw bedrijf van locatie veranderen. In het ondernemingsplan moet u over al deze vragen hebben nagedacht en met de juiste antwoorden komen. Dit brengt je terug naar: Een bedrijf starten.

Voor- en nadelen: Van huurvoorwaarden naar huurbehoud

Er zijn twee doorslaggevende factoren als het gaat om de locatie. Enerzijds zijn er de huurvoorwaarden, de huurprijs, maar ook de huurverbintenis, en anderzijds de nabijheid van belangrijke verkeerswegen, leveranciers en klanten. De keuze van de vestigingsplaats neemt een betrekkelijk klein deel van het bedrijfsplan in beslag. Maar het is essentieel voor uw bedrijf.

  1. Waar biedt u uw diensten aan?
  2. Waarom heb je deze locatie gekozen?
  3. Wat zijn de nadelen van de locatie?
  4. Hoe kunt u deze nadelen compenseren?
  5. Hoe zal de locatie zich in de toekomst ontwikkelen?

Duur of veel vierkante meter?

Hier zijn een paar tips voor het kiezen van uw locatie. Vooral in het begin weten ondernemers niet goed waar ze moeten beginnen. Maar er zijn prima alternatieven voor het eenzame eenpersoonskantoor, vooral voor jonge ondernemers. Heb je ooit gehoord van coworking? Coworking is waar veel start-ups elkaar ontmoeten. Het grote voordeel is dat u kunt profiteren van de knowhow van anderen. Jullie helpen elkaar. Terwijl jij misschien speciale kennis hebt van InDesign, heeft iemand anders verstand van WordPress. Weer een ander heeft verstand van zoekmachineoptimalisatie en weer een ander van Facebook- en Instagrammarketing. Je kunt elkaar helpen, inspireren en steunen. Al doende leer je zelf veel, van je eigen ervaring.

Grote stad of rustig platteland?

Als u uw locatie eenmaal hebt geopend, is het moeilijk om die weer te veranderen. Vooral als je naar een andere stad wilt verhuizen. Daarom moet u van tevoren bedenken waar uw locatie moet zijn. Hotspots als Berlijn, Hamburg, München en Keulen bieden u uitstekende groeimogelijkheden, als uw collega’s tenminste niet al te groot hoeven te zijn. Als u het zonder deze luxe kunt stellen, is het de moeite waard een vestiging in een landelijke streek te openen. Omdat hier de prijzen extreem goedkoper zijn, maar ook vaak de individuele gemeenten controleren. Bovendien bestaat er minder gevaar dat gespecialiseerd personeel vertrekt als gevolg van de dunbevolkte concurrentie.

Uitbreiding door de jaren heen?

Het derde punt waar je rekening mee moet houden is groei. Als u uw eerste kantoor al op zo’n lange termijn hebt ingericht dat een latere verhuizing ingewikkeld wordt, dan zult u extreme ruimteproblemen hebben met slechts 50 of 60 vierkante meter, op zijn laatst wanneer u 6 of 7 werknemers hebt. Twee kantoren? Zinloos. Daarom moet het eerste kantoor zo worden opgezet dat niets een toekomstige uitbreiding in de weg staat. Het is daarom van belang vooraf na te denken over de uitbreiding van het bedrijf en factoren zoals de huurperiode en de inrichting dienovereenkomstig te plannen. U moet uw eerste kantoor dus niet ingrijpend veranderen. Zeer weinig start-ups blijven hier na de opstartfase. In de regel verandert u uw pand twee of drie keer totdat u de perfecte locatie met ideale ruimte-omstandigheden hebt gevonden.

Verbintenis op lange termijn?

Denk eraan dat huurcontracten verplichtingen op lange termijn zijn, net als de verplichting om de huur elke maand op tijd te betalen. Over een heel jaar gerekend, kan dit snel oplopen tot een groot bedrag. Maar het gaat niet alleen om de kosten, ook de verplichting om te betalen is belangrijk, want anders dan bij huren van particulieren is er hier weinig bescherming tegen uitzetting. Als u de huur niet betaalt, krijgt u binnen 14 dagen een betalingsherinnering, 7 dagen later een aanmaning en als u pech heeft 7 dagen later een ontruimingsbevel. Dit is natuurlijk het slechtste scenario, maar het is mogelijk, bv. als u geen huurder van lange duur bent en erg nieuw bent. Vooral bij startende en jonge bedrijven zijn verhuurders niet gecharmeerd van huurachterstanden. Als u aan het eind van de maand moet beslissen of u loon of huur moet betalen, hebt u nog precies 30 dagen.

U moet met dit alles rekening houden wanneer u een locatie kiest. Zoals ik al zei, speelt dit onderwerp nauwelijks een rol in het bedrijfsplan. Maar het is uiterst belangrijk voor jezelf.

Locatiekeuze: 5 feiten

Hier is een samenvatting van alle tips voor de keuze van uw locatie:

  1. Hotspots zoeken
    A&O → waar heeft uw bedrijf zin
  2. Om te beginnen: coworking
    Andere oprichters
    Uitwisseling van ervaring
    Invoer van onbekend type
  3. Top locatie of periferie
  4. Eigen kantoorruimte → Einde huurcontract en groei
  5. Effect → Inrichting en sfeer

Coworking – Besparingstip

Coworking – de perfecte start voor oprichters. Als u uw start-up wilt oprichten, vindt u in coworking spaces uitstekende mogelijkheden om uzelf bij te scholen en in aanmerking te komen voor nieuwe uitdagingen. Met veel know-how van mensen uit de omgeving en via lezingen. Vooral ondernemers- en mediavaardigheden (van sociale reclame tot zoekmachineoptimalisatie) zijn om elke hoek te vinden. Enerzijds ontstaan er interessante gesprekken, bij de koffieautomaat, de tafelvoetbaltafel of op het grote balkon. Wekelijks zijn er ook interessante workshops zoals: “Online evaluatieportalen – de verkoopturbo voor de verkoop”.

  • Grote kantoorruimten en vergaderzalen in plaats van kleine afzonderlijke kantoren
  • Mediapark met uitzicht op meer en groenvoorzieningen, midden in het centrum
  • Gemeenschap van jonge ondernemers
  • Ideaal om beroeps- en privébelangen te combineren
  • All-round service: schoonmaakster, conciërge, enz.
  • Media diensten: Laserprinter, beamer, enz.
  • Vriendelijk personeel

De persoonlijke en ondernemende, eigen ontwikkeling zijn enorm dankzij de positieve omgeving. Ik kwam als een ontwerper, media manager, net verhuisd naar Keulen en op zoek naar mijn eerste projecten. In coworking vond ik snel connecties, eerste kleine projecten en veel interessante gesprekken. Dat jaar hebben we veel ondernemende maar ook gekke dingen gedaan – zoals 30 online shops in één maand, met 30.000 artikelen. Aan de kant, gewoon uit een idee. Waarom niet!

Van de all-round service, d.w.z. schoonmaakster, laserprinter, koffiezetapparaat en vergaderzalen tot de sfeer. Voor mij was naar een coworking space gaan waarschijnlijk de beste beslissing. Door het principe van delen kost een bureau tussen 200 en 400 euro, afhankelijk van de aanbieder. Met de extra diensten, echter, loont het zeer goed. Bovendien bespaart u tijd omdat u zich nooit zorgen hoeft te maken over reparaties, schoonmaken of andere tijdrovende zaken zoals verzekeringen, verwarming of zelfs elektriciteit. Met een goede omgeving, goede ideeën en goed ondernemerschap. Coworking, de place-to-be voor jonge ondernemers.

Coworking kantoor – aanbevelingen

Bron: Lukinski Coworking Lijst.

Berlijn

Hamburg

  • Beta House
    Eifflerstraße 43, 22769 Hamburg
  • Lilienhof
    Lilienstraße 11, 20095 Hamburg
  • Plaatsen
    Schopenstehl 15, 20095 hamburg
  • Werk thuis
    Planckstraße 13, 22765 Hamburg
    en in de Schützenstraße 9, 22761 Hamburg

München

Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan

U wilt uw eigen bedrijf beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?

Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.

De onderwerpen in een oogopslag:

  1. Business plan
  2. Oprichter en stichtend team
  3. Product / Dienst: USP
  4. De klantentevredenheid verhogen
  5. Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
  6. Referentie klanten: Positieve beeldoverdracht
  7. Marktanalyse / validatie: bedrijfsidee
  8. Locatie selectie
  9. Marketingconcept: Distributie
  10. Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio?
  11. Marketing: Mediareclame, kosten en CPM’s
  12. Marketing: handelsbeurzen, opleiding en handelsreclame
  13. Marketing: verkoopspraatje, telefoongesprek en psychologie
  14. Marketing: promoties, kortingen en speciale aanbiedingen
  15. Marketing: sociale media en online reclame
  16. E-business: elektronische handel in de onderneming
  17. Samenwerkingsverbanden: Samenwerkingsprincipe
  18. Financiële planning: kapitaal en financiering

Klik hier om terug te keren naar het overzicht:

  • Een bedrijf gevonden
  • Rechtsvormen: OHG, KG, GmbH, AG & Co.