Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio? – Zelfstandig worden deel 10
Reclame en mediakeuze – reclame maakt merken bekend! Ook hier past het citaat van Henry Ford weer perfect, “met elke dollar die je in je produkt steekt, moet je een andere klaar hebben staan om het produkt bekend te maken”. Reclame en marketing is het centrale middel om kopers te genereren. Meer bereik, nieuwe klanten, meer verkoop, meer investering. Dit is het klassieke pad van een goed functionerende reclamecampagne. Hoe beter uw campagne is gepland en hoe beter deze is afgestemd op de doelgroep die uit uw analyse naar voren komt, hoe meer respons u op een advertentie zult krijgen. Dit brengt je terug naar:
Reclame: bekendheid geven aan producten en diensten
De grote vraag is nu hoe klanten uw product of dienst leren kennen. De mogelijkheden zijn zeer divers, van klassieke flyers, YouTube-reclame, postercampagnes op stadslichten tot klassieke mailings. Maar welke methode en strategie is voor u het meest effectief om meer bereik te genereren?
Voordat wij de afzonderlijke methoden in detail bekijken, volgen hier de twee centrale vragen over het punt van de reclame:
- Hoe komen uw klanten te weten over uw product/dienst?
- Welke promotieactiviteiten bent u van plan en wanneer?
→ Er zijn honderden opties
Flyer: 54 Euro
Spiegel print advertentie: 25.000 euro (1 pagina)
Google Ads: 3,14 euro per klik
City Lights: 80.000 euro voor 4 weken / 1 stad
SEO reclamebureau: 120.000 euro
…
Hoe uitgebreid kan reclame zijn! Daarom moet u strategieën kiezen die binnen uw budget passen. In het volgende hoofdstuk zullen wij nagaan hoe de afzonderlijke reclamemaatregelen werken en functioneren.
Doel: bereik vergroten, bewustzijn vergroten
Klanten winnen is het eeuwigdurende verhaal van elk bedrijf. Want groei is natuurlijk het uiteindelijke doel. Zodra de markt verzadigd is, gaat het horizontaal of verticaal, met productuitbreidingen en geheel nieuwe productinnovaties. Dit wordt goed geïllustreerd door ’s werelds meest waardevolle bedrijf, dat de wereld veroverde met smartphones, daarvoor met een draagbare MP3-speler, daarvoor met computers. Tegenwoordig zijn er tablets, bijpassende koptelefoons, maar ook accessoires voor de technische apparaten. De klantenkring breidt zich dan ook voortdurend uit. Bovendien zijn er oude apparaten die tegen lagere prijzen worden aangeboden, en de klantengroep breidt zich uit. U zit dus permanent in een proces van klantenwerving.
Bewustmaking heeft tijd nodig: hoe lang duurt reclame?
Natuurlijk is het in het begin moeilijker, want eerst moet je overtuigd zijn van het nieuwe merk of het nieuwe product. Indien u reeds een soortgelijk product bezit, moet u niet alleen overtuigd zijn van het nieuwe merk, maar ook van de overstap. Wij mensen houden immers van gewoonten en geven die niet graag op zolang ze ons niet negatief beïnvloeden. Er moet dus een strategie worden gevonden die zorgt voor voldoende bereik, eenmalige contacten maar ook terugkerende contacten. Vooral het veelvuldig noemen van namen zorgt ervoor dat merken worden onthouden.
Medium en reclamekanaal: Verschillen
Afhankelijk van het medium en het reclamekanaal lopen de prijzen echter sterk uiteen. U moet ook een onderscheid maken tussen betaald bereik en organisch bereik. Betaald bereik is van de ene dag op de andere beschikbaar, maar het is niet duurzaam en gaat gepaard met nieuwe kosten voor elk nieuw contact. Organisch bereik, bijvoorbeeld via zoekmachineoptimalisatie of het opbouwen van een gemeenschap in sociale netwerken, duurt langer, maar levert een navenant duurzaam bereik en bezoekers op.
Dan zijn er niet alleen de talrijke nieuwe media, maar natuurlijk ook de klassieke reclamekanalen, van direct mail tot verkoopbevordering via documenten, imagobrochures en verkoopvertegenwoordigers. Laten we samen de verschillende mogelijkheden op het gebied van reclame van vandaag eens grondig bekijken. Hier volgt een eerste overzicht van de verschillende instrumenten voor klantenwerving:
- Reclame in de media
- Beurzen, presentaties, conferenties en congressen
- Voorlichting, opleiding, handelsbevordering
- Verkoop praatje
- Mailing, direct mail
- Telefoongesprekken
- Verkoopbevordering, -documenten
- Merchandising
- Promoties, kortingen, speciale aanbiedingen
- Exclusieve aanbiedingen
- Extra diensten
- Garanties, Service
- Internet
- Sociale media marketing
- …
Klantenzorg in het bedrijfsplan
Hoe brengt u in het bedrijfsplan tot uiting dat u uw klanten niet slechts één keer zult bereiken, maar dat u idealiter vaker contact zult hebben?
In het ideale geval hebt u vaste klanten nodig, d.w.z. mensen die uw product vaker bezoeken. Denk in dit verband na over hoe je klanten een toegevoegde waarde kunt geven die hen bij jou als merk, product of dienst houdt. Hieronder vallen bijvoorbeeld de zojuist genoemde extra diensten of de extra garantie en extra diensten. Maar een verstandige productuitbreiding hoort er ook bij, zodat er altijd bijpassende accessoires zijn. Ongeacht het onderwerp, interieurdesign en wonen, trendproducten en mode, auto & tuning of zelfs hotel en gastronomie. Voor alle gebieden kunnen nuttige aanvullende diensten worden gevonden die van klanten vaste klanten maken.
Follow-up boekingen maken veel werk gemakkelijker en besparen natuurlijk veel mediabudget. Omdat voor de hernieuwde aankoop geen investering hoeft te worden gedaan. Dit is ook in het voordeel van bankiers en investeerders.
Aanbeveling marketing: Actief verkrijgen van beoordelingen
Tip! Zoek actief naar beoordelingen. Schrijf de klant drie tot vijf dagen na de aankoop aan en vraag hem of haar naar zijn mening. Idealiter met een link naar een relevant recensieportaal. Voor kopers van Amazon betekent dit natuurlijk Amazon, en voor vele anderen Google en Facebook. Een positieve beoordeling (aanbevelingsmarketing) is uiterst efficiënt. Bovendien voelt de klant zich gewaardeerd door de vraag en wordt hij opnieuw aan uw merk herinnerd.
Exclusieve aanbiedingen
Verder denkend, leidt een dergelijke klantenbinding natuurlijk tot verdere investeringen in public relations, b.v. evenementen. Veel bedrijven organiseren regelmatig evenementen om het publiek (en vaste klanten) aan te trekken. Het evenement in de modeboetiek, het opleidingsevenement van de handwerkproducent of het stage- en werkgelegenheidsevenement van de plaatselijke energieleverancier. Dergelijke strategieën helpen ook om klanten te behouden. Dit brengt ons terug bij het marketinginstrument “exclusieve aanbiedingen”.
Zorg voor langdurige zakenrelaties en laat in het ondernemingsplan zien hoe u dit strategisch gaat bereiken.
- Beloning voor loyaliteit
- Beloning voor aanbeveling
- Vraag
Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan
U wilt uw eigen bedrijf beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of u nu voltijds of deeltijds zelfstandige bent: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?
Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.
De onderwerpen in een oogopslag:
- Business plan
- Oprichter en stichtend team
- Product / Dienst: USP
- De klantentevredenheid verhogen
- Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
Referentie klanten : Positieve beeldoverdrachtMarktanalyse / validatie : bedrijfsideeLocatie selectie Marketingconcept : Distributie- Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio?
- Marketing: Mediareclame, kosten en CPM’s
Marketing: handelsbeurzen , opleiding en handelsreclame- Marketing: verkoopspraatje, telefoongesprek en psychologie
Marketing: promoties , kortingen en speciale aanbiedingen- Marketing: sociale media en online reclame
E-business : elektronische handel in de ondernemingSamenwerkingsverbanden : SamenwerkingsprincipeFinanciële planning : kapitaal en financiering
Klik hier om terug te keren naar het overzicht:
Een bedrijf gevonden Rechtsvormen : OHG, KG, GmbH, AG & Co.