Financiële planning: kapitaal en financiering – oprichting van een eigen bedrijf Deel 18
Financiële planning – Hoe lang moet een financieel plan eigenlijk zijn? In de regel verwachten banken en investeerders dat u een financieel plan voor de komende 3 jaar hebt. In individuele gevallen maken de oprichters echter ook een plan voor 5 jaar. Maar zoals ik al zei, de regel is een financieel plan voor 3 jaar. Dit brengt je terug naar:
Financiële planning: toekomstgericht voor 3 jaar
Hier kunnen derden realistisch begrijpen welke kosten en opbrengsten door u als directeur zijn gepland in het eerste jaar, het tweede jaar en het derde jaar. Een raming die verder gaat, zou in de meeste gevallen niet erg realistisch zijn, aangezien de parameters moeilijk te voorspellen zijn over zo’n lange periode. Daarom verwachten banken en investeerders meestal een driejarenplan van u.
Voor veel mensen klinkt een financieel plan in eerste instantie als iets heel moeilijks. Maar een financieel plan is niet zo ingewikkeld. In wezen zegt het hoeveel u betaalt voor uw huur, personeel en materiaal en hoeveel u verdient met de verkoop.
Huur, personeel, goederen, enz.
In principe is het een heel eenvoudige berekening die u voor 36 maanden maakt. U begint met een bedrag voor elke post (huur, personeel, goederen, enz.) en verhoogt dit vervolgens van maand tot maand (afgezien van seizoenschommelingen). Terwijl de inkomsten stijgen, stijgen gewoonlijk ook de uitgaven, b.v. door meer vierkante meters voor het magazijn, meer personeel om de bestellingen te verwerken of meer materialen en goederen die vooraf moeten worden gefinancierd.
Uit het financieel plan kan een derde nu betrekkelijk snel opmaken hoe u denkt over het onderwerp verkoop- en kostenplanning. Dit geeft een potentiële financier of investeerder een snelle en vooral duidelijke indruk ter beoordeling.
Bedrijfsidee, validatie, financiële planning
Je hebt veel gehoord en geleerd! U ziet hoeveel parameters er meespelen bij het starten van een bedrijf. Natuurlijk is het in het begin belangrijk uw doel na te streven zonder in details te verzanden. Zoals eerder beschreven, veranderen de uitdagingen niet, ze worden alleen maar groter. Op een bepaald ogenblik zult u dus te maken krijgen met huurcontracten of zelfs moeten nadenken over mede-oprichters en investeerders, wat onvermijdelijk zal leiden tot partnerschapsovereenkomsten. Zodra de contracten zijn ondertekend, zijn geen wijzigingen meer mogelijk. Daarna komt de kantoorinrichting en natuurlijk details zoals de kwaliteit van de technische werkapparatuur. Van de moderne en krachtige notebook voor de werknemer, tot het nieuwste model smartphone en het bijpassende, goedkope mobiele telefooncontract erachter. Drankleveringen, HDMI monitorkabels, schoonmaakservice, belastingconsulent.
Voorzichtigheid is beter dan toegeeflijkheid
Dit zijn allemaal relevante punten waarmee u rekening moet houden bij uw financiële planning. Financiële planning is een ruw gestructureerd overzicht waarin het maandelijkse verloop van de grootste uitgaven en inkomsten wordt gedocumenteerd. Als oprichter schat u het potentieel voor de komende drie tot vijf jaar. Bijgevolg moet u uiteraard rekening houden met de stijging van de omzet en de overeenkomstige stijging van de uitgaven. Hoe meer producten u verkoopt, hoe meer personeel, ruimte en voorfinanciering u nodig zult hebben.
Seizoensgebonden schommelingen
Seizoensgebonden schommelingen worden echter ook zichtbaar in het financieringsplan. Degenen die werkzaam zijn op het gebied van verwarming, sanitaire voorzieningen en zonne-energie, bijvoorbeeld, hebben in bepaalde perioden van het jaar pieken in hun bestellingen. Natuurlijk wil iedereen zijn verwarming laten repareren kort voor het begin van de winter. Op dezelfde manier denken mensen na over het zonnestelsel vlak voor de zomer aanbreekt. Dienovereenkomstig ontstaan er op korte termijn pieken in de orders, die niet alleen moeten worden opgevangen door personeel, maar ook door voorinvesteringen, b.v. in materiaal of auto’s voor de levering en distributie van de teams naar de afzonderlijke bouwplaatsen. Niet alleen het eigen personeel, maar ook freelancers en uitzendkrachten spelen een rol bij het realiseren van projecten die de eigen capaciteiten te boven gaan. Daarom moeten de kapitaalreserves kort voor de klus klaar zijn.
Uw financiële planning is juist voor zulke gevallen gemaakt. Hier kunt u een overzicht krijgen van de financiële middelen die u moet uitgeven en paraat hebben, net als potentiële financiers, bv. banken of investeerders, van particulieren tot business angels tot risicokapitaal.
Hoe eerlijk moet een financieel plan zijn?
Ik ben zelf volledig zonder investeerder begonnen en ben tot op de dag van vandaag altijd de enige eigenaar van mijn bedrijven geweest – daarom heb ik tot nu toe geen financiële planning in de gedetailleerde zin nodig gehad. Van kennissen weet ik echter dat de meeste cijfers in financiële plannen de neiging hebben te worden verfraaid. De kosten zijn laag, de winst extreem hoog. Iedereen raamt hun winst op 2,3 miljoen euro in het tweede of derde jaar. Maar realistisch gezien is men (dan) blij met 20.000 €.
Ter herinnering, 90% van de bedrijven falen in de eerste vijf jaar. Natuurlijk horen we meestal alleen over de succesvolle bedrijven. Degenen die er echt in geslaagd zijn op te klimmen tot 2,3 miljoen aan jaarlijkse omzet. Zeker, het helpt bij het zoeken naar investeerders, want niet iedereen die kapitaal beschikbaar heeft, is ook slim. Veel van degenen die hun kapitaal hebben geërfd, zijn niet de knapste ondernemers. Bijgevolg vertrouwen zij van nature op grote pitches waarin iemand hun vertelt hoeveel miljoenen zij samen zullen verdienen. In de small talk praat je dan over triviale dingen, niet over zaken. Natuurlijk kunt u uw voordeel doen met dit feit. Het geheim: familiebedrijven met een lange traditie. Er zijn vaak mensen in het management die hier zijn door geluk, niet door werk of prestaties. Bijgevolg controleren zij de cijfers niet erg nauwkeurig en worden zij vaak verblind door grote toespraken. Dit is een feit dat u ook in uw voordeel kunt gebruiken als ondernemer, vooral in het begin. Je moet op veel deuren kloppen, maar uiteindelijk zullen de eerste één of twee mensen luisteren.
Dit zijn de basisgedachten over bedrijfsidee en haalbaarheid.
Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan
U wilt uw eigen zaak beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?
Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.
De onderwerpen in een oogopslag:
- Business plan
- Oprichter en stichtend team
- Product / Dienst: USP
- De klantentevredenheid verhogen
- Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
Referentie klanten : Positieve beeldoverdrachtMarktanalyse / validatie : bedrijfsideeLocatie selectie Marketingconcept : Distributie- Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio?
- Marketing: Mediareclame, kosten en CPM’s
Marketing: handelsbeurzen , opleiding en handelsreclame- Marketing: verkoopspraatje, telefoongesprek en psychologie
Marketing: promoties , kortingen en speciale aanbiedingen- Marketing: sociale media en online reclame
E-business : elektronische handel in de ondernemingSamenwerkingsverbanden : Samenwerkingsprincipe- Financiële planning: kapitaal en financiering
Klik hier om terug te keren naar het overzicht:
Een bedrijf gevonden Rechtsvormen : OHG, KG, GmbH, AG & Co.
Belastingconsulent voor ondernemingen
Taken, kosten, belastingen, risico’s, tips – In deze gids komt u alles te weten over het werken met een belastingadviseur. Om met de risico’s te beginnen: wat gebeurt er als u de verkeerde belastingadviseur voor uw onderneming kiest? Plus tips over hoe je goede belastingadviseurs kunt vinden. Dan een blik op de taken, van boekhouding, tot lonen en salarissen, tot de jaarrekeningen. Tot slot, een blik op samenwerking, wat zijn uw taken? Nu u veel geleerd hebt over belastingen en adviseurs, laten we eens kijken naar de kosten en de honorariumtabel voor belastingadviseurs. Belastingen zijn immers altijd een wisselwerking tussen de informatie die u aan de belastingadviseur geeft en wat hij of zij ermee doet. Belastingen
Belastingconsulent voor ondernemingen