Marketing: handelsbeurzen, opleiding en handelsbevordering – zelfstandige arbeid Deel 12

Aan beurzen en presentaties zijn, net als aan mediareclame op TV, relatief hoge kosten verbonden. Degenen die zich stands op handelsbeurzen kunnen veroorloven, hebben ofwel een grote investering, ofwel hun bedrijf loopt al op rolletjes. Gefeliciteerd! Omdat handelsbeurzen en alle andere vormen van conferenties en congressen altijd gepaard gaan met hoge kosten voor individuele contacten.

Eerlijk: Presentatie en vakpubliek

Enerzijds zijn er de initiële kosten voor het verkrijgen van standruimte. In de volgende stap moet u concurreren met de andere stands om bezoekers aan te trekken, waarvoor u een standenbouwer nodig hebt. Dan is er het personeel, bijvoorbeeld voor de verzorging van de gasten. Voor presentaties, conferenties en congressen moet u veel tijd uittrekken voor de organisatie. Afhankelijk van de locatie, b.v. in Berlin-Mitte, kan dit erg duur zijn. Tegelijkertijd is het effect groot, want het is het alleen al waard voor het prestige. De meeste van deze mediamaatregelen zijn gericht op een professioneel B2B-publiek met grote bestelvolumes en budgetten.

Aanwezigheid is altijd belangrijk in reclame. Hoe groter uw bedrijf wordt, hoe breder uw mediaportfolio zal zijn. Misschien begint u uit kostenoverwegingen met adverteren op Facebook en Instagram, maar vroeg of laat zult u zeker ook op beurzen of congressen te vinden zijn. Misschien net zo goed als op TV commercials of in vaktijdschriften. Als u zich voorbereidt op een handelsbeurs, dan zijn de volgende punten bijzonder belangrijk:

  • Tentoonstellingsstand
  • Personeel en service
  • Doelstellingen en tijdschema
  • Documenten (informatie te koop)
  • Presentatiehulpmiddelen

Voorlichting, opleiding, handelsbevordering

Net als bij maaltijden, conferenties en congressen is ook deze vorm van reclame gericht op een B2B-publiek. Hier nog meer dan op handelsbeurzen, omdat opleiding en handelsreclame meestal onder vakmensen plaatsvindt. Als u bijvoorbeeld werkzaam bent in de verwarmings- en sanitaire sector, zou u regelmatig opleidingssessies kunnen organiseren om nieuwe armaturen en ontwerpen te promoten. Als er in de toekomst steeds meer handenvrije badkamer- en keukenarmaturen worden geïnstalleerd (trend), moet er natuurlijk ook specialistische kennis van het product zijn. Tenslotte is er de elektrische verbinding met het water, alsmede het onderhoud en, op een bepaald moment, de reparatiemaatregelen. Dergelijke opleidingen en bijscholingen hebben zelfs het voordeel dat zij uiteraard niet op reclame lijken. Er is tenslotte gratis opleiding en bijscholing.

Voor bedrijven zijn dergelijke opleidingen ook een gratis gelegenheid voor bijscholing van werknemers. Voor u is het een kans om over uw producten of diensten te praten. Door de praktische toepassing hebben de deelnemers een zeer hoge leerfactor, omdat zij niet alleen mentaal, maar ook motorisch betrokken zijn, door voorbeeldinstallaties. Dit alles consolideert het nieuwe product in de geest van de vakman. De volgende keer dat hij of zij met een klant praat, kan hij of zij hem of haar wijzen op de voordelen van het nieuwe, handenvrije badkamermeubel. Als hij of zij de klant overtuigt, profiteert iedereen. Het bedrijf van de vakman verdient een paar euro extra door de exclusieve montage. Je hebt er weer een klant bij. De klant heeft een uitstekende handenvrije badkamer.

Idealiter wordt het nieuwe gebouw niet alleen uitgerust met één installatie, maar direct met meerdere installaties op verschillende verdiepingen. Op die manier heeft u gezorgd voor reclame via het concept van opleiding en bijscholing, rechtstreeks bij het professionele publiek, bull’s eye. Dit is natuurlijk niet alleen mogelijk met B2B-klanten. Van een golf proeftraining tot een Tupperware feestje. Dit brengt ons ook bij het verkooppraatje, marketing live, niet gedrukt.

Merchandising en erkenning

Juist gebruikte merchandising kan een blijvende herinnering achterlaten, vooral bij bestaande prospects en klanten. U weet wel, hoe meer contacten, hoe groter het effect op de individuele consument.

Merchandising komt oorspronkelijk uit de muziekindustrie. Muziekgroepen drukken hun logo’s op eenvoudige T-shirts, zodat de fans ze na het concert mee naar huis kunnen nemen. Op deze manier heb je altijd de herinnering aan het live concert, maar ook de herinnering, als je de oude nummers leuk vindt, koop dan ook de nieuwe! Tegenwoordig werkt merchandising niet alleen voor muziekgroepen, maar ook voor bedrijven. Van gesponsorde shirt merchandising voor lange afstand hardlopen en positieve PR door sport en beweging tot brand merchandising, je eigen merklogo, groot en aanwezig op een T-shirt of jasje. Sommige langeafstandslopers zullen het T-shirt nog lang dragen om te bewijzen dat zij er waren. In de sportschool, in de vrije tijd of zelfs tijdens het joggen. Uitstekende mogelijkheden voor bedrijven om hun logo bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Zo werkt het ook met brand merchandising. Hoe groter het merklogo, hoe beter! Zodat iedereen kan zien wat je je kunt veroorloven.

Bij merchandising gaat het er dus om een blijvende indruk te maken, een constante bron van herinnering voor de klant en merkaanwezigheid bij de doelgroep te hebben. Door het dragen van stukken zoals T-shirts of zelfs tassen, krijgen logo’s veel advertentieruimte. Met een wandeling op vrijdagmiddag door het centrum van de stad bereikt een eenvoudig t-shirt of een jutezak zo snel 1.000 tot 2.000 contacten. Geprojecteerd over dagen, weken, maanden en jaren, heeft u niet alleen een handeltje gemaakt, maar ook reclame geplaatst, geheel gratis en duurzaam. Niet alleen met de klant zelf, maar ook met zijn of haar vrienden, alsook met het grote publiek, bv. bij het winkelen of sporten.

Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan

U wilt uw eigen bedrijf beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?

Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.

De onderwerpen in een oogopslag: