Marketing: Promoties, kortingen en speciale aanbiedingen – Zelfstandigen Deel 14

Marketing: Promoties – Kortingen! Kortingen! Kortingen! Van de klassieke marktkramer op de Hamburgse vismarkt tot de mode-industrie en maandelijkse kortingsacties, van zomersolden tot promotieaanbiedingen in het kader van speciale campagnes, bijvoorbeeld met influencers of tv-stations, maar ook met beroemdheden. Kortingen werken in principe altijd. Klik hier om terug te gaan naar: Een bedrijf starten.

Promoties, kortingen, speciale aanbiedingen

Sommige bedrijven hebben er hun handelsmodel van gemaakt om permanent de RRP (door de fabrikant aanbevolen verkoopprijs) te vermelden en deze vervolgens weer door te strepen. Daaronder staat hun eigen prijs, uiteraard een absoluut koopje vergeleken met de RRP. Het assortiment omvat dan een kleine basisvoorraad van hoogwaardige merken voor algemene waardering, met een maximumaandeel van 10 tot 15%. Zij zorgen ervoor dat de klanten weten dat je soms geweldige koopjes kunt krijgen. Maar natuurlijk bestaat het grootste deel van de koopwaar uit retouren van grote bedrijven, met andere woorden uit restvoorraden. Reclame met overblijfselen zou echter contraproductief zijn, omdat de klant onmiddellijk niet meer bereid is hoge prijzen te betalen. Adverteren met laaggeprijsde merkproducten is veel beter. Omdat de klant in principe al uitgaat van een hogere prijs. Voordat het te ingewikkeld wordt, schrijven we liever snel -20% in de etalage.

Regelmatige campagnes verankeren merken in het geheugen

De koper weet maar één ding, ik kan hier redden!

Kortingen en speciale promoties zijn niet alleen mogelijk op de prijs, u kunt natuurlijk ook meer product voor het geld aanbieden of een speciale toevoeging, bv. het verzamelen van loyaliteitspunten om als klant een speciale bonus te krijgen. Dit kan ook in verband worden gebracht met het gebied van “samenwerkingsverbanden”. Als u een product hebt en voor een dergelijke promotie een product vindt dat het uwe perfect aanvult, kunnen beide partijen gemakkelijk van deze promotie profiteren. Als u bijvoorbeeld een kapperszaak opent in Llokal, zou u uw krachten kunnen bundelen met de modeboetiek om de hoek. In de modeboetiek zouden een paar flyers liggen voor uw kapsalon, en in uw winkel voor de modeboetiek. Klanten worden zo van de ene winkel naar de andere gelokt. In principe zijn er voor geen van de samenwerkingspartners extra kosten en neemt niemand klanten van de ander weg. Een pure win-win zaak.

Voordelen van online handel

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de online handel. Als uw onlineshop gespecialiseerd is in het tunen van auto’s, zou u zich kunnen aansluiten bij een onlineshop voor sport, bv. voetbal. Beide onderwerpen liggen qua belangstelling dicht bij elkaar. De sport online winkel doet kortingsfolders bij elke bestelling. Met een eenvoudige code, krijg je, bijvoorbeeld, 5 € korting op je bestelling. In ruil daarvoor doet u een flyer met 15% korting op elke bestelling in de Sport Onlineshop in uw bestelling. Op die manier kunnen jullie beiden van elkaar profiteren.

Onmiddellijk denkt de klant, gered! Waar je kunt besparen, ga je. Op bijna elke etalage in het centrum van de stad zie je grote reclameborden, “SALE! Koopjes tot -75%!” – een belangrijke basis, net als het gezegde:

“Licht trekt mensen aan”

Zeker weten!

Exclusieve aanbiedingen: Voor nieuwe en vaste klanten

Exclusieve aanbiedingen zijn iets bijzonders en daarom zijn ze bijzonder moeilijk uit te leggen, want elk aanbod is individueel! In het algemeen kan echter worden gesteld dat exclusieve aanbiedingen er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat u contactadressen kunt verzamelen. Een exclusieve aanbieding zou er als volgt kunnen uitzien: u biedt een klassieke kortingsbon van 5 € aan voor slechts 24 uur. Tijdgebrek. U ontvangt de kortingscode alleen als u zich bijvoorbeeld inschrijft voor de nieuwsbrief. Zodra u het e-mailadres van de potentiële klant hebt, kunt u het gebruiken voor promoties, zolang hij of zij daar geen bezwaar tegen heeft.

Exclusieve aanbiedingen kunnen ook betrekking hebben op dure producten, zodat er ook een tekort is. Een exclusief aanbod zou bijvoorbeeld een speciale hoes voor een smartphone kunnen zijn als die in samenwerking met een ontwerper is ontwikkeld. Afhankelijk van het aanbod, digitaal of fysiek, zijn hier verschillende methoden en mogelijkheden te vinden.

Een exclusief aanbod kan ook verwijzen naar de eigen gemeenschap van het bedrijf. Het aanbod is bijvoorbeeld alleen beschikbaar voor volgers die het bedrijf volgen op Snapchat. Daarom moet iedereen die vrijdagavond de exclusieve aanbieding wil zien, zich op Snapchat registreren. Het hoeft ook niet altijd digitaal te zijn, exclusieve aanbiedingen kunnen er ook alleen voor onze klanten zijn. Bijvoorbeeld via een mailing en een uitnodiging voor een exclusieve proefrit of een exclusieve korting op de volgende vlucht. Uiteraard geldt dit aanbod alleen voor bestaande klanten.

Extra voordelen, garanties en service

Extra diensten maken de aankoop aantrekkelijker. Extra diensten moeten vooraf in de aankoopprijs worden verrekend. Een extra garantie van 2 jaar of een extra winterbandenwissel maakt de aankoop voor veel mensen een stuk interessanter. Vooral als u zich als klant in de toekomst moeite, rompslomp of kosten bespaart. Aanvullende diensten bevorderen ook een positief imago van uw merk, evenals in de klantenservice. Aanvullende diensten kunnen dus ook als marketinginstrument worden gebruikt.

Ook extra diensten kunnen u onderscheiden van de concurrentie. Als iedereen hetzelfde product verkoopt en u bent de enige die er iets speciaals aan toevoegt, dan heeft u een individueel product dat alleen bij u verkrijgbaar is. Je hebt al een ander uniek verkoopvoorstel. Ongeacht of het om een dienst of een bijkomend produkt gaat, is deze methode bijzonder rendabel wanneer zij gedurende een lange periode wordt aangeboden, zodat de mond-tot-mondreclame over de dienst zich verspreidt.

Maar de verschillende methodes kunnen ook worden verworpen. Zo kunt u de extra service combineren met exclusieve aanbiedingen, bijvoorbeeld de gratis winterbandenwissel, maar alleen als u uw auto in juli koopt! Natuurlijk krijg je ook €1.000 gratis voor de oude!

Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan

U wilt uw eigen bedrijf beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?

Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.

De onderwerpen in een oogopslag:

  1. Business plan
  2. Oprichter en stichtend team
  3. Product / Dienst: USP
  4. De klantentevredenheid verhogen
  5. Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
  6. Referentie klanten: Positieve beeldoverdracht
  7. Marktanalyse / validatie: bedrijfsidee
  8. Locatie selectie
  9. Marketingconcept: Distributie
  10. Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio?
  11. Marketing: Mediareclame, kosten en CPM’s
  12. Marketing: handelsbeurzen, opleiding en handelsreclame
  13. Marketing: verkoopspraatje, telefoongesprek en psychologie
  14. Marketing: promoties, kortingen en speciale aanbiedingen
  15. Marketing: sociale media en online reclame
  16. E-business: elektronische handel in de onderneming
  17. Samenwerkingsverbanden: Samenwerkingsprincipe
  18. Financiële planning: kapitaal en financiering

Klik hier om terug te keren naar het overzicht:

  • Een bedrijf gevonden
  • Rechtsvormen: OHG, KG, GmbH, AG & Co.