Modellen in de media: Schaden tabloids, TV en casting shows je carrière?

Hoe beginnen we met dit onderwerp? Als modellenagent probeer ik onze protégés altijd zo goed mogelijk voor te bereiden op de mediawereld. Ook over de vraag of mediaformats als roddelbladen, TV en castingprogramma’s schadelijk zijn voor hun carrières.Zodra je bij een modellenbureau zit en je eerste foto’s hebt, schrijven roddelbladen je aan om verhalen te krijgen. Klinkt verleidelijk, maar is het dat ook? Veel modellen voelen zich aangetrokken tot het grote podium. Maar je bent eigenlijk geboekt om anderen er goed uit te laten zien. Als je jezelf te veel op de markt gaat brengen, kom je al snel in een proces terecht dat je niet meer kunt stoppen. Krantenkoppen verdwijnen niet.

Redactionele foto © konradbak – fotolia.com

 

 

Media helpt u om uw naam in de markt te zetten. Maar als je te vroeg begint, ben je letterlijk “kanonnenvoer”. Ik zal in dit blogartikel uitleggen waarom.

Wow! Mijn naam in TV en roddelblad journalistiek!

Boulevard is gevaarlijk als je de regels van het spel niet kent

“Gelukkig ben ik niet zoals zij!” Ken je deze zin van jezelf als je leest over D, E, F beroemdheden?

Eén verkeerd interview. Een paar vragen die je niet verwachtte en je carrière kan voorbij zijn. Dat wil zeggen dat TV-shows, TV-formats en programma’s gericht zijn op het creëren van “verhalen” en “krantenkoppen”. Voor producties bestaat een goed verhaal meestal uit een zeer menselijk, privé verhaal. Als dat niet werkt, dan vertrouw je gewoon op veel naakte huid en “seks”. Als je later als model voor topklanten wilt werken, kun je snel je eigen reputatie verbranden met veel TV-formaten. Vooral bij dure reclamecampagnes en commercials controleren opdrachtgevers hun acteurs zeer zorgvuldig in de aanloop naar de productie.

Als mensen uw naam zoeken op Google en artikelen in Duitse roddelmedia komen als eerste naar boven, dan bent u er snel uit en niet “bruikbaar” voor het merk. Hooggeprijsde merken staan voor exclusiviteit. Als je gezicht in te veel TV shows is geweest, zal je marktwaarde snel dalen.

Tabloid kranten willen krantenkoppen produceren

Net als bij tv-programma’s is het voor jongeren met minder media-ervaring erg verleidelijk om in te stemmen met een reportage of interview met een grote mediaketen. Tabloid reporters doen alles voor de krantenkoppen. De vragen zullen altijd betrekking hebben op uw privé-leven en persoonlijke problemen.

Boulevard leeft van het lot, niet van succesverhalen.

Ze zullen er ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat je niets verdient aan het artikel. Immers, “wij zijn een grote media” en “je krijgt aandacht voor je persoon”. De roddelbladen zijn een heet bed. Als opkomend model, moet je voorzichtig zijn met verzoeken van roddelbladen. Het is het beste om altijd vriendelijk te weigeren als je geen agentschap hebt. Als je een modellenbureau hebt, geef dan het verzoek door. Als model moet je proberen serieuze media-aandacht te krijgen, maar in de context van “wenselijkheid” en “succes”, niet “slachtoffer”.Een kop in vier-letterige tijdschriften krijgen is niet moeilijk. Je hoeft alleen maar een persoonlijk, triest, emotioneel verhaal te vertellen.

Carrière maken betekent afzien en exclusiviteit. Als je alles over jezelf “zo makkelijk” weggeeft, zal je marktwaarde snel kelderen.

Tabloid TV leeft op grote emoties

De zogenaamd snelle opkomst fascineert (of liever “verleidt”) elk jaar vele jonge talenten. TV-shows bieden de mogelijkheid om zogenaamd snel en gemakkelijk bekendheid te verwerven. Maar wie maakt het echt en wat gebeurt er na de TV show? Of niemand kent je na twee maanden of je hebt een eeuwige stempel! Iedereen zal zeggen, “oh, die ene van”, “die ene van”. Daar krijg je een paar euro voor. 24 uur camera’s. Emotionele momenten, ruzies – alles wordt uitgezonden.

Het echte succes, het grote geld, wordt verdiend door de producenten. Hiervoor wordt u wekenlang elke dag gefilmd, op goede en slechte dagen. Bijna geen van de deelnemers heeft blijvend succes. Alle TV sterretjes branden uit zo snel als ze gekomen zijn. Het feit dat een paar van de tienduizenden kandidaten langdurig succes hebben, is geen goed teken. Elk jaar worden er nieuwe seizoenen geproduceerd, en je roem houdt vaak niet meer op. Van nu af aan, zal je leven alleen nog maar bestaan uit weer in de media te komen. Een eeuwige cyclus. Maar het is zo belangrijk, vooral voor jonge mensen, om met beide benen op de grond te blijven en een duurzame carrière op te bouwen. Al diegenen die het niet haalden zijn al lang vergeten. Dat mag jou niet overkomen!

Modellen zijn zeer professionele mensen. Ze kunnen zich al op jonge leeftijd perfect organiseren. Wanneer zij voor het eerst voor agentschappen naar het buitenland reizen, moeten zij zich op 16- of 17-jarige leeftijd alleen zien te redden in een vreemde, grote stad en zelfstandig van casting naar casting pendelen. Geen stress, geen ruzie: Je moet als model bij elke casting weer glimlachen en doen alsof het de eerste casting van de dag is. Je brengt veel tijd in het buitenland door in model gedeelde flats. Je deelt een flat met vier of vijf andere modellen van over de hele wereld. Alles is nieuw: de taal, de mensen, uw agentschap en uw klanten. Niettemin zijn de modellen van agentschappen professioneel, gestructureerd en zeer evenwichtig! Het zijn echte modellen.

Model TV Casting Shows – powered by Emotions

Kun je spontaan tien succesvolle modellen van casting shows opnoemen?

Omdat het onderwerp zo belangrijk is, hier is nog een blik op model TV castings. Misschien kom ik dit jaar wel op de cover? Nee! Afgezien van het feit dat 9990 van de 10000 deelnemers absoluut onbekend blijven, zullen zelfs de eerste tien geen kans maken op internationaal succes, misschien één? Misschien.

De camera’s zijn er altijd: extreme situatie

Je wordt gedwongen in een TV format dat ontworpen is om emoties te verkopen. Emoties moeten worden opgewekt. Als deelnemer aan een show word je dus voortdurend vergezeld door camera’s. Je woont dicht bij de andere deelnemers. Er is altijd een cameraploeg bij je van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat en een redacteur die het verloop van de show precies plant. De eerste paar dagen is iedereen nog gereserveerd. Dan neemt de druk zo toe dat kleine meningsverschillen vanzelf escaleren in grote ruzies. Emotionele momenten, kapsels, tranen. Dan, kort voor het einde, zie je je familie weer, skypt met je vriendje of leest een persoonlijke brief van je moeder hardop voor aan een miljoenenpubliek.

Tranen, ruzies, emoties zorgen voor kijkcijfers.

De kijkers zien elke week slechts een korte samenvatting. Je moet het elke dag verdragen. Dat is wat het contract zegt. Elke deelnemer wordt in een speciaal daglicht gesteld, of het nu waar is of niet. Er is de “ruziezoeker”, dan is er de “stille”, er is de een of andere “trut” en degene die toch niemand mag. Redacteuren ontwerpen spannende situaties die alles van de modellen vragen. Elke dag, zonder pauze. Emoties. Intrige. Het veroorzaken van stress: Totdat de eerste huilt en de eerste verhitte ruzie uitbreekt. Veel ex-kandidaten werken niet meer als model of zijn gaan studeren of op zoek gegaan naar een vaste baan omdat er zo weinig banen zijn. In elke casting show is er altijd maar één die slaagt, de productie. Alle anderen komen relatief met lege handen weg. En jij? Je zult altijd het meisje van de casting show zijn.

Conclusie over modellen in roddelbladen en TV-media

Blijf wie je bent en probeer vooruit te komen met wat je kunt. Als je echt talent hebt en goed werk levert, hoef je niet door bepaalde op de krantenkoppen gerichte media te worden geplunderd voor twee of drie weken roem. Op lange termijn wil je erkend worden als model en misschien later acteren, niet de jungle. Je hebt altijd een vrije keuze.

Hardcover voor slechts 29.90 op Amazon!