L’ ontdekt: de geluidslocaties van Braunschweig

Tegenwoordig maken verschillende internationale kunstenaars geluidskunst in Braunschweig. Werken die kunst en geluid laten samensmelten. Geluidskunst is een intermediale kunstvorm. Het is een samenspel van geluid, van ruimte, van tijd en van beweging. Geluiden, geluiden, dit alles wordt gecombineerd met andere media.

Braunschweig. Op een paar meter van het centrum vindt u Friedrich-Wilhelm-Platz. Knooppunt en zetel van de Landesbank. Op een steenworp afstand, Bruchstraße, het centrum van de rosse buurt. “Between whorehouse and monastery” is de titel van de internationale geluidskunst in Braunschweig van dit jaar. Hij voert u van de gotische Ägidienkirche naar de historische vakwerkhuizen van de Bruchstraße.

Indrukwekkend maar ook minimalistisch, drukken de kunstenaars zich uit op confronterende, maar ook op nauwelijks waarneembare manieren: Zoals een apotheek in de kruidentuin op de binnenplaats. Cirkelvormig aangelegd, omgeven door hoge rode muren. Weelderige groene kruiden staan in het midden. Vlakbij de muren ziet men drie grote metalen ventilatieschachten uit de grond steken.

Ventilatieschachten in de achtertuin

Je zou niet verwachten dat er veel indrukwekkends is in de achtertuin van een stadsapotheek. Maar je bent onder de indruk als je een prachtig onderhouden kruidentuin ontdekt. Min of meer gegarneerd met kunst. Koud staal, ventilatieschachten, typisch beeld van elk appartementsgebouw.

De installatie van Heiko Wommelsdorf zinspeelt op de vele achtertuinen van de wijk, op de grote airconditioningunits en ventilatieopeningen achter de gevels van de straten, tussen het bordeel en het klooster, van de Friedrich-Wilhelmplatz tot de kruidentuinbinnenplaats van deze stadsapotheek. Vanuit de ventilatieschachten van de installatie zijn weer opnames van ventilatieschachten te horen, eenvoudig maar doeltreffend. Tegelijkertijd zijn ze van toonhoogte veranderd, zodat er een drieklank ontstaat, een akkoord wordt gehoord. Bijna als het geluid van de zee, staat men nu op de verborgen binnenplaats, tussen kruiden en hoge muren.

Langs een net van honderden vellen papier, hoog in de bomen en een snorrende fontein, kom je bij de Ägidienkirche. Het is in deze kerk dat Phillip Kullen een van zijn meest interessante en impulsieve werken heeft gemaakt. De Berlijnse kunstenaar noemt zijn bijdrage aan de klangstaetten van dit jaar eenvoudigweg: “Geluidsinstallatie met twee gongs”.

Gouden gongs in de kerk

Een indrukwekkende kerk, zuilen van wel vijf of zes verdiepingen hoog. De bovenkanten vouwen zich tot koepels. Wit-grijze steen. Een paar stappen naar het centrum, voorbij een kleine bloemenzee rond een Mariabeeld, zie je het, de gong. Aan het eind van de zaal troont een reusachtige gouden gong, verborgen tussen sierlijke witte zuilen, tien meter boven de grond.

De perceptie van geluiden en trillingen als een manier om ruimte, tijd en geest te verkennen is het centrale thema van dit werk voor klangstetten 2012.

De kunstenaar, musicus en componist Phillip Kullen studeerde in Cuba, New York, Spanje en Brazilië. Sinds 2009 verkent de Berlijnse het creatieve gebruik van geluid en ruimte in het UdK Berlijn. Zijn installatie in de Aegidienkirche werkt met twee gongs tegenover elkaar. Beiden zijn zo hoog als een mens. Een impuls van golven doet de gong vibreren zonder dat hij wordt geslagen. Tijdens dit proces ontwikkelt de gong speciale boventonen naast zijn meditatieve, basachtige basisklank. Hoe dichter je bij de voorkant van de kerk komt, hoe meer je de trillingen van de tonen voelt. Je blijft hangen, automatisch. Gevangen door de vibrerende bas. In deze enorme gotische kerk voel je het geluid zich verspreiden, opkomen en vervagen.

Al in het vroege Azië, 2000 voor Christus, waren gongs heilig. Hun productie was zo ingewikkeld dat zij tot 150 keer moesten worden geslagen en dan weer in het vuur moesten worden gelegd. Het is een kunst om ze te maken, net zoals het een kunst is om ze hier in de kerk te spelen. Meditatief creëert het een gevoel van in het hier en nu zijn. Verleden en toekomst doen er even niet toe.

Geluidskunst Weken

Naast de permanente installaties worden er workshops aangeboden, lezingen maar ook rondleidingen zoals de Heartbreakers Reunion Tour. Geïnspireerd door de verschijning van de Walkman, van het dragen van koptelefoons in stedelijke gebieden, ontwikkelde Damian Regbetz de tournee. In kleine groepen en met gesynchroniseerde Mp3-spelers gaat de rondleiding ook door de kronkelige steegjes van de wijk.

Iedereen die een overzicht wil krijgen, kan dat vanaf vrijdag doen. De opening van de tentoonstelling “Geluid, Kunst, School” vindt plaats in de Algemene Consumentenbond van Braunschweig, een ontmoetingsplaats voor kunstenaars. Er zullen verschillende werken van leerlingen worden getoond die op verschillende scholen met de kunstenaars zijn gemaakt. De Braunschweig Klangstaetten 2012, een kleine wereld op een paar meter van het centrum, op een steenworp afstand van de Landesbank.