Samenwerkingsverbanden: Coöperatief Principe – Zelfstandige maken Deel 17

Samenwerkingen – Het samenwerkingsprincipe is duidelijk, het gaat altijd om een win-win situatie. Door de doelstellingen nauwkeurig te formuleren, kunnen latere successen nauwkeurig worden geëvalueerd. Als beide partijen er baat bij hebben, heeft de samenwerking goed gewerkt. Het grote voordeel, zoals hierboven beschreven, is dat samenwerkingsverbanden betrekkelijk weinig kosten meebrengen omdat de bedrijven gebruik maken van bestaande structuren, b.v. op het gebied van marketing of reclame. Wat “kortingen” en “klantenservice” betreft, hebben wij reeds de toegevoegde waarde van samenwerkingsverbanden besproken met voorbeelden van beste praktijken. Hier kom je terug op: een bedrijf oprichten.

Samenwerkingsverbanden: Doelstellingen en taken

Het is belangrijk dat bij elke samenwerking alle doelstellingen en taken van tevoren duidelijk worden omschreven. Dit komt omdat het moeilijk is om veranderingen door te voeren en door te voeren in een voortdurende samenwerking. Als u dus van tevoren al een negatieve deal hebt gesloten, kunt u die achteraf niet meer corrigeren. Als u 10.000 kortingsbonnen van een samenwerkingspartner in uw pakketten verspreidt, maar hij of zij vermeldt u alleen in de nieuwsbrief als tegenprestatie, zijn beide acties niet gelijkwaardig, het samenwerkingsprincipe is verbroken.

Maar de samenwerking tussen twee bedrijven kan ook verder gaan. Bijvoorbeeld, met de symbiose van twee merken. De klassieke chocolade gelardeerd met een merkkoekje, het ijs bedekt met een bepaald soort chocolade, de moderne, elektrisch aangedreven besteldienst en het automerk, de autoverhuurder en de aanbieder van vluchten of zelfs autodelen. Beide partijen profiteren van elkaar, niet alleen door reclame, maar hier natuurlijk ook door kortingsvoorwaarden en de positieve beeldoverdracht. De autofabrikant heeft dus zijn nieuwe modellen voortdurend op de weg, de aanbieder van autodelen heeft voertuigen van hoge kwaliteit en goede voorwaarden bij de inkoop. Een win-win situatie voor beide partijen.

Het beginsel van samenwerking in ondernemingen

Heeft u al samenwerkingspartners of samenwerkingsmodellen in gedachten?

Zo ja, dan is hier de plaats voor in uw bedrijfsplan.

  • Beide partijen profiteren
  • Nauwkeurige formulering van de doelstellingen
  • Verwachtingen en doelstellingen
  • Maatregelen, data, kosten
  • Toewijzing van taken en bevoegdheden
  • Toerekening van kosten en resultaten
  • Gelijke rechten en plichten voor alle partners
  • Bereidheid tot compromissen
  • Relatieve / Gelijke inzet
  • Werknemers moeten doelstellingen kennen en ondersteunen

Kansen en risico’s

Gefeliciteerd, je hebt het allemaal gedaan! U kent uw bedrijfsidee door en door, u hebt het gevalideerd aan de hand van verschillende gegevens, klanten, concurrentie, markt en prijs. U kent uw marketingconcept, maar ook uw verkoopstrategie. Je kent elke kostenplaats en natuurlijk de hele personeelsplanning. Nu sluit u uw ondernemingsplan af met de grote vraag: wat zijn de grootste kansen en risico’s voor uw bedrijf? Niet meer en niet minder. Hier moet je een realistische zelfevaluatie afleveren. Niet alleen vol lof over uw bedrijfsidee, maar ook risico’s spelen hier een rol en moeten uiteraard in het concept worden opgenomen. Dit is de laatste keer dat je banken en investeerders laat zien waar ze aan beginnen.

  1. Wat zijn de drie grootste kansen die de verdere ontwikkeling van uw bedrijf positief kunnen beïnvloeden?
  2. Wat zijn de drie belangrijkste problemen die een positieve ontwikkeling van uw bedrijf in de weg kunnen staan?

Alles beschreven, alles uitgelegd. Nu komt uw financiële planning.

Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan

U wilt uw eigen bedrijf beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?

Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.

De onderwerpen in een oogopslag:

  1. Business plan
  2. Oprichter en stichtend team
  3. Product / Dienst: USP
  4. De klantentevredenheid verhogen
  5. Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
  6. Referentie klanten: Positieve beeldoverdracht
  7. Marktanalyse / validatie: bedrijfsidee
  8. Locatie selectie
  9. Marketingconcept: Distributie
  10. Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio?
  11. Marketing: Mediareclame, kosten en CPM’s
  12. Marketing: handelsbeurzen, opleiding en handelsreclame
  13. Marketing: verkoopspraatje, telefoongesprek en psychologie
  14. Marketing: promoties, kortingen en speciale aanbiedingen
  15. Marketing: sociale media en online reclame
  16. E-business: elektronische handel in de onderneming
  17. Samenwerkingsverbanden: Samenwerkingsprincipe
  18. Financiële planning: kapitaal en financiering

Klik hier om terug te keren naar het overzicht:

  • Een bedrijf gevonden
  • Rechtsvormen: OHG, KG, GmbH, AG & Co.