Social media makelaars – doelen en strategieën voor Facebook, Instagram & Co.
Wonen, of het nu in een huis, in een flatgebouw of te huur is, social media marketing wordt steeds relevanter voor steeds meer makelaarskantoren en -agentschappen, want de cijfers spreken een duidelijke taal! Het werven van potentiële belangstellenden en dus huurders of kopers kan bij weinig vormen van reclame zo nauwkeurig worden gericht, maar bij bewaking net zo nauwkeurig. Individuele kliks, bijvoorbeeld van Facebook of YouTube, kunnen immers nauwkeurig worden getraceerd. Door event tracking, d.w.z. het volgen van een bepaalde actie op de website, kunnen paden worden getraceerd en dus uiteindelijk ook worden geëvalueerd, b.v. welke campagne een succes van 4,8% had en welke slechts 0,3%. Maar hier zijn we al in een zeer diep onderwerp, laten we beginnen met de basis, social media marketing voor onroerend goed & huisvesting.
Doelstellingen en strategieën: Huisvesting, Bouw, Onroerend Goed & Marketing
Wat zijn eigenlijk de doelen en strategieën van een social media marketing bureau? Social media marketing heeft het woord sociaal in zich, dus er is veel aandacht voor deze marketingmethode in de gemeenschapszorg.
Social media marketing is zoveel meer dan alleen een verkoopkanaal, het gaat om mensen en gerichte communicatie in een andere vorm. Eenvoudiger, meer beeld, meer emotioneel. Dit zijn de kernbouwstenen van elk goed social media-kanaal. Voeg daar moderne methodes aan toe.
Sociale-mediamarketingmix: multichannelmarketing
Wist je dat ze alle foto’s op Instagram mogen reposten? Waarom zou u dan permanent uw eigen dure beeldmateriaal produceren als u ook het beeldmateriaal van derden op bijvoorbeeld het sociale netwerk Instagram kunt gebruiken? Op YouTube kun je abonnementen bereiken via afspeellijsten, dus je kunt al volgers en abonnees opbouwen door en het tijdig verzamelen van relevante video’s. Op Facebook kun je niet alleen binnen je eigen fanpagina adverteren, maar natuurlijk ook in groepen. Social media marketing is zo veel meer!
Naast de nu bijna klassieke methoden zijn er natuurlijk ook de nieuwere instrumenten, zoals influencer marketing. Op het gebied van influencer marketing gaat het met name om aanbevelingsmarketing, via relevante personen, voor specifieke doelgroepen. Elke aanbeveling in sociale netwerken bereikt mensen die andere mensen volgen. Dit betekent dat het reclame-aspect veel lager is. Influencer marketing in de vastgoedsector zou bijvoorbeeld een persoon op YouTube kunnen volgen die op zoek is naar een flat, hij maakt uiteindelijk twee of drie video’s waarin hij verslag doet van de zoektocht naar een flat, eerst op internet dat hij wanhopig is en uiteindelijk via portaal XY de oplossing heeft gevonden! Daarna neemt onze Influencer de camera en begeleidt de bezichtiging van zijn flat, een beetje naar video nummer 3, waarin de flat klaar is met inrichten, met het bijpassende trefwoord flat inrichten. Op deze manier kunnen we ook zoekmachine optimalisatie doen binnen YouTube. Wist je dat al?
Zo divers is de wereld van social media marketing voor makelaars, onroerend goed portals maar ook voor meer specifieke onderwerpen zoals het kopen van een huis of het verkopen van een huis.
Uiteindelijk kan er veel worden gedaan, van kanaalopbouw tot advertenties die gericht zijn op specifieke groepen mensen. Maar laten we ons eerst richten op de doelen, waar gaat het allemaal om? In principe kan social media marketing in vier stappen worden beschreven.
Doelbereik: Kent u makelaar XY al?
Ons hoofddoel is bereik, want zonder bereik zal niemand ons product kennen. Henry Ford zei al: “Voor elke dollar die je in je produkt investeert, moet je een andere klaar hebben staan om het bekend te maken”. Hoe meer mensen we bereiken, hoe meer fan zullen worden van ons kanaal. Vanwege de toegevoegde waarde die zij krijgen of vanwege nieuwe aanbiedingen of zelfs vanwege zeer exclusieve aanbiedingen.
Doel Gemeenschap: toegevoegde waarde in plaats van reclame voor huurders/kopers
De tweede stap gaat over community building, fans verzamelen is niet moeilijk, we investeren 100.000 € in een advertentie en zullen zeker 10.000 fans kunnen verwerven. 10 € voor een ventilator? Dat is een hoop geld. Want uiteindelijk gaat het er niet alleen om een keer fans te krijgen, maar moeten we ze ook houden. Daarom behoren community building en gericht community management tot de kerntaken van een social media manager en natuurlijk van het social media bureau.
De derde stap is een redactioneel plan en de regelmatige verzending van vooraf geplande informatie. Onze kanalen mogen niet gevuld worden met grafieken en teksten van de reclame-afdeling, zij hebben individuele inhoud nodig. Hoe beter onze informatie, d.w.z. de reclame-inhoud, is verpakt, hoe hoger de conversiewaarden, d.w.z. de conversie van bezoekers naar kopers, abonnees op de nieuwsbrief of zelfs belangstellenden.
Doelverkoop: strategieën om huurders en kopers als klant aan te trekken
In de vierde stap kunnen we ons nu concentreren op de verkoop, verschillende teksten of afbeeldingen tegen elkaar uitspelen in zogenaamde A/B-splittests. Door de gerichte evaluatie bij het toezicht kunnen wij dan de kansen en risico’s of ook de voor- en nadelen van afzonderlijke doelgroepen onderkennen. Dit stelt ons in staat om vele vragen te beantwoorden, zoals:
- In welke doelgroep verkoopt ons product het best?
- Welke doelgroep schrijft zich het meest in voor een nieuwsbrief?
- Wie vraagt er uiteindelijk om een specifieke afspraak voor een flatadvertentie?
Meer over het onderwerp: