Belastingconsulent voor bedrijven: Taken, kosten, belastingen, risico’s, tips – Vind een advocatenkantoor

Belastingadviseur voor bedrijven – In deze gids leert u alles over het werken met een belastingadviseur. Om met de risico’s te beginnen: wat gebeurt er als u de verkeerde belastingadviseur voor uw onderneming kiest? Plus tips over hoe je goede belastingadviseurs kunt vinden. Dan een blik op de taken, van boekhouding, tot lonen en salarissen, tot de jaarrekeningen. Tot slot, een blik op samenwerking, wat zijn uw taken? Nu u veel geleerd hebt over belastingen en adviseurs, laten we eens kijken naar de kosten en de honorariumtabel voor belastingadviseurs. Belastingen zijn immers altijd een wisselwerking tussen de informatie die u aan de belastingadviseur geeft en wat hij of zij ermee doet. Belastingen in Duitsland, belastingen in de VS? Zelfs in de groei is het belastingkantoor uw gids voor rechtsvormen, belastingstelsels en belastingontwijking. Onze gids: Zoek een belastingadviseur. Leer van onze ervaring.

Key Facts -

Taken: Wat doet een belastingconsulent

Alvorens hier nader in te gaan op de materie van de belastingadviseurs, zullen wij ingaan op de specifieke taken en risico’s die verbonden zijn aan de keuze van een belastingadviseur, alsmede op tips en het “dagelijkse” werk met een belastingadviseur. Eerst een zeer algemene blik op de kerngebieden die belastingkantoren bestrijken. Naast de boekhouding omvat dit ook de financiële administratie, de volledige loonadministratie en salarisadministratie voor werknemers, plus andere taken.

Wat doet een belastingadviseur, simpel uitgelegd?

7 typische taken van belastingadviseurs in bedrijven:

  1. Advies over belastingvoorbereiding en -structurering
  2. Boekhouding en financiële administratie
  3. Loonadministratie en salarisadministratie
  4. Winst- en Verliesrekening (EÜR)
  5. Belastingaangiften (later meer hierover)
  6. Controles van de aanslagbiljetten
  7. Vertegenwoordiging bij belastingkantoor en rechtbank

Vergelijk belastingadviseurs: De 3 grootste risico’s

Bent u op zoek naar een goede belastingadviseur in de buurt? De keuze van een belastingadviseur heeft namelijk gevolgen op lange termijn, aangezien de samenwerking zeer intensief is.

Intensieve, regelmatige samenwerking

Nadat u uw handtekening hebt gezet, bent u bijna wekelijks gebonden aan het belastingkantoor voor financiële en fiscale aspecten, van heffingen tot vragen. Hetzelfde geldt voor loonlijsten, BTW-aangiften vooraf en, uiteraard, vragen over fiscale structurering. De samenwerking is dan ook intensief, vooral in het geval van kleine ondernemingen, zelfstandigen en bedrijven in de groei, waar veel taken nog door de directie zelf worden verricht.

Het is dan ook niet mogelijk om van de ene dag op de andere van belastingfirma te veranderen. Ondernemingen zijn door de regelmatige en intensieve samenwerking zeer nauw verweven met hun belastingadviseur.

Maandelijkse kosten Lasten

Belastingadviseurs werken niet gratis, dus zijn er maandelijkse kosten voor uw onderneming.

  1. Kosten voor de administratie
  2. Kosten per werknemer
  3. Bijkomende kosten voor consultatie, onderzoek, enz.

De kosten van de belastingadviseur, waarover later meer, bestaan dus uit 3 delen. Ten eerste de maandelijkse boekhouding, die wordt aangerekend volgens de officiële tarieventabel (verderop onder “Kosten”). Voor u betekent dit dat hoe hoger uw omzet in de onderneming is, hoe meer uw belastingadviseur in rekening mag brengen. Daarnaast zijn er kosten voor de loonadministratie van uw werknemers in de tweede stap. Elke werknemer wordt extra aangerekend. In de derde stap komt alles wat losstaat van boekhouding en werknemers: aanvullende vragen, onderzoeken, documenten, zelfs de jaarlijkse financiële verklaring, dit alles kost geld en naar gelang van de tijd. De uurtarieven van uw belastingadviseur, maar ook van de werknemers, staan ook op de factuur aan het eind van de maand.

Geld verliezen door te weinig begeleiding: opleiding en motivatie

De opleiding tot belastingadviseur is betrekkelijk snel, een cursus van ongeveer 200 uur, in een voltijds seminar 2 tot 4 maanden. Daarna is er een onderzoek. Dit betekent dat veel belastingadviseurs normen leren en geen belastingstructuren.

Veel belastingadviseurs lijken daarom meer op belastingcontroleurs

U zorgt voor de toewijzing van de rekeningen, factureert de werknemers correct en voert de jaarlijkse financiële afrekening correct uit. De vraag: Is dat genoeg? Afhankelijk van het bedrijf, de doelstellingen en de schaalgrootte, moet een belastingadviseur eventueel meer meebrengen.

Gebrek aan advies brengt 2 risicofactoren met zich mee, enerzijds verliezen als gevolg van gemist advies (fiscale tips, structureringsmogelijkheden) en anderzijds risico’s als gevolg van teveel advies (kosten-batenfactor). Omdat, zoals je hebt geleerd, elke extra minuut wordt aangerekend. Plotseling zijn de maandelijkse kosten niet langer 400 euro, 500 euro of 800 euro, maar staat er voor de lopende maand 4.200 euro op de rekening, als gevolg van de vele raadplegingen en werktrajecten (aanschaf van documenten door de werknemers tot en met de examens en de consultatietijd zelf).

Vooral voor beginnende bedrijven kan dit een kostenval zijn als het belastingkantoor niet absoluut gerenommeerd is. Het kan jaren duren voordat eigenaars en managers deze fout opmerken – zoals ik al zei, we hebben het over kleine bedrijven. Tegen die tijd zijn de kosten al de pan uit gerezen.

Belasting betalen betekent winst verliezen

Wist je dat al? Voor veel bedrijven:

Belastingen zijn de grootste kostenfactor in de onderneming

Nu we het er toch over hebben, wat is eigenlijk uw grootste maandelijkse kostenfactor (als u eenmaal in de omzetgroep van 5 à 6 cijfers zit)? Huren? Personeel? Voor de meeste ondernemingen zijn belastingen eigenlijk de grootste kostenfactor, met het oog op handelsbelasting, vermogenswinstbelasting, enz. Bijgevolg maakt ook de kwaliteit van het advies van de belastingadviseur een groot verschil.

Het volgende rekenvoorbeeld is bedoeld om te laten zien hoe de kosten oplopen, ook door te veel betaalde belastingen en door follow-upkosten, aangezien het ontbrekende geld niet opnieuw kan worden geïnvesteerd om meer geld te genereren.

Berekeningsvoorbeeld: kosten en gebrek aan herinvestering

Slechts 200 euro aan extra verliezen door gebrek aan advies wordt 2.400 euro per jaar. Naast de verliezen, als gevolg van een te hoog belastingtarief, zijn er de kosten voor de belastingadviseur (extra diensten voor advies). Zelfs bij 1 uur per maand, laten we zeggen tegen een tarief van 120 euro, zit u weer op 1.440 euro. Maandelijks 320 euro die niet opnieuw kan worden geïnvesteerd, wat verdere follow-up kosten betekent: In het begin heb je te weinig geld voor investeringen. Elke euro die ontbreekt, kan niet worden verdubbeld door verstandige investeringen.

Zelfs als je na 3, 4 jaar beseft dat het werk niet goed is, hoe ga je dan achteraf controleren welke factuur terecht was en welke niet? Dus doe je het zonder en verander je gewoon van belastingadviseur.

Houd dit in gedachten als u een belastingadviseur wilt inhuren.

Checklist van de 3 grootste risico’s

Nog eens 3 risico’s samenvatten:

  • Intensieve, regelmatige samenwerking; inzet en tijd voor verandering
  • Bedrag van de maandelijkse en extra kosten
  • Op lange termijn: geld verliezen (te veel belasting betalen, plus kosten voor belastingadviseur, gebrek aan herbelegging) als gevolg van onvoldoende kwaliteit/kwantiteit van advies.

Denk eraan voor de toekomst, belastingplanning ligt vaak in uw handen!

Zoek een belastingadviseur: De 3 beste tips

Na de gevaren van het kiezen van een belastingadviseur, nu rechtstreeks naar de tips over hoe een goede belastingadviseur te vinden.

Advertenties in zoekresultaten op Google & Co.

Allereerst de belangrijkste tip: klik niet op de advertentie! U bent op internet op zoek naar een belastingadviseur in Berlijn-Mitte, Keulen of Hamburg en doet zoals 92% van de mensen: u typt uw vraag in een van de populaire zoekmachines.

De eerste plaatsen in zoekmachines zijn altijd betaalde advertenties vermomd als zoekresultaten. De enige aanwijzing hiervoor is het kleine woordje “Ad”, soms ook “Sponsored”. Deze reclame gokkasten zijn zeer populair! Waarom? Bijna elke klik hier. Uit mijn ervaring, ga direct naar pagina twee van de zoekresultaten, hier zult u minder advertenties vinden en ook niet de bedrijven of belastingkantoren die veel geld aan marketing uitgeven.

Wie betaalt tenslotte het geld voor de marketing budgetten? U, de cliënt van de belastingadviseur.

Beoordelingen op online portalen

Naast zoekmachines zijn ook vergelijkingsportalen, onlinetijdschriften en andere onlinebronnen voor aanbevelingen populair. Zoek hier naar kwalitatief en kwantitatief zinvolle adviezen. Vergelijk dus het aantal beoordelingen, want slechts één beoordeling is niet zinvol, soms zelfs gekocht.

  • Meer dan 5-10 beoordelingen
  • Beoordelingen met zinvolle inhoud

Aanbevelingen van ervaren zelfstandigen

Als u andere ondernemers kent, vertrouw dan op hun ervaring en mening.

Het is van belang dat deze personen ondernemers zijn en geen particulieren. Het onderwerp, belastingadviseurs voor ondernemingen, is immers anders dan dat van particulieren en hun loon of salaris. Maar vergeet ook niet dat de contactpersoon al enige tijd met de belastingadviseur samenwerkt, idealiter is de ervaring langer dan drie of vier jaar. Als u het aan bevriende ondernemers vraagt die net hun eigen bedrijf zijn begonnen en nog maar een paar maanden bij een belastingkantoor werken, kan de ervaring te kort zijn.

Tips van belastingadviseurs die zelf al meer dan vijf of tien jaar een succesvol bedrijf runnen, zijn dus het beste.

Deze 3 kleine tips klinken eenvoudig, maar ze zijn zeer effectief voor het vinden van een goede belastingadviseur in uw regio. Firma’s die een goede reputatie hebben, geen onnodige kosten maken (marketing) en degelijk werk leveren. Laten we deze 3 eenvoudige tips nog eens samenvatten.

Checklist: Belastingconsulent in de buurt, 3 tips

3 Tips uit het veld, zoek een belastingadviseur:

  1. Klik niet op de advertentie in de zoekresultaten (ga direct naar pagina 2)
  2. Beoordeling op onlineportalen (meer dan 5 meningen)
  3. Ervaringen en aanbevelingen van succesvolle ondernemers

Nu u veel hebt geleerd over de risico’s en gevaren van het gebonden zijn aan een belastingadviseur, maar ook over de tips om een goede belastingadviseur te vinden, ook online, laten we overgaan tot de meer specifieke taken die uw belastingadviseur voor uw bedrijf uitvoert.

Taken: Fiscale structurering, belastingaangiften, lonen, balans en co.

Als u een goede belastingadviseur hebt gevonden, dan gaat het vanaf nu vooral over deze onderwerpen:

  • Advies over belastingvoorbereiding en -structurering
  • Belastingaangiften (maandelijkse aangiften en jaarlijkse evaluaties)
  • Lonen en salarissen van werknemers
  • Jaarrekening

Advies over belastingvoorbereiding en -structurering

Als u in de toekomst een restaurant wilt runnen, een klein bedrijf met twee of drie werknemers, dan zijn maandelijkse financiële overzichten, jaarlijkse balansen het neusje van de zalm voor u. Maar als u als onderneming wilt groeien, dan is belastingstructurering of belastingontwijking een van de belangrijkste factoren bij het kiezen van de juiste belastingadviseur voor uw onderneming.

Belastingadviseurs moeten op de hoogte zijn van de basisbeginselen, maar ook van nieuwe belastingwetgeving en vooral van manieren om belastingen te ontwijken.

Wij willen hier niet te diep ingaan op het onderwerp belastingontwijking. Daar zijn tenslotte deskundigen voor! Maar het is belangrijk te benadrukken, zoals eerder gezegd, dat belastingen voor de meeste bedrijven de grootste kostenfactor zijn, elke maand, elk jaar. Het wordt nog beter:

Elke euro die niet aan belastingen wordt uitgegeven, kan door u opnieuw worden geïnvesteerd en levert u dus meer op.

In het groeiproces zijn er echter ook veranderingen in de rechtsvorm van ondernemingen. Bij een mogelijke opeenvolging zou deze ontwikkeling van de onderneming de volgende fasen kunnen omvatten:

Belastingadviseurs helpen ondernemingen ook bij het wijzigen van hun rechtsvorm. Fiscale structurering heeft zo veel facetten, die elk afzonderlijk effect sorteren, afhankelijk van de onderneming en haar activiteiten. Met de drie praktische tips (hierboven) om een belastingconsulent te vinden, kunt u dergelijke belastingkantoren in elke stad vinden, zelfs in uw district.

In het dagelijks leven liggen de taken van de belastingadviseur voor ondernemingen echter niet in het verstrekken van advies, maar in het afhandelen van belastingzaken.

Behandeling van fiscale zaken

Nu komen wij tot de kern van het werk van een belastingadviseur, eenvoudig gezegd: de boekhouding. Het behandelen van belastingzaken is zo’n beetje de standaardtaak van elk belastingkantoor. Daarbij evalueren advocatenkantoren de huidige voorgaande maand. Zodra alle vragen zijn beantwoord, worden de voorlopige aangiften, evaluaties, lonen en andere informatie rechtstreeks naar het belastingkantoor gezonden.

Dus elke maand komen de belastingaangiften binnen. Afhankelijk van de structuur van de onderneming gaat het onder meer om de loonbelastingaangifte, de vermogenswinstbelastingaangifte en, voor de meeste ondernemingen, de standaardvoorschotaangifte voor de omzetbelasting.

Elk jaar komt dan de voorbereiding van de verschillende belastingaangiften, afhankelijk van het bedrijfsmodel en de constructie. Zo zijn er de aangifte van de inkomstenbelasting, de aangifte van de vennootschapsbelasting en de aangifte van de bedrijfsbelasting, die u op hun beurt tot de realisatie brengen: Belastingen zijn de grootste kostenfactor in het bedrijf!

Daarna stelt het belastingkantoor de balansen op. Balansen zijn de jaarlijkse evaluaties; zij worden niet alleen naar de belastingdienst gezonden, maar ook naar het Staatsblad. Hier kan de balans van uw bedrijf, voor zover u geen eenmanszaak, GbR of iets dergelijks bent, door iedereen worden ingezien.

Checklist: 6 Taken Gebieden

Laten we de behandeling van fiscale zaken nog eens samenvatten:

  1. Loonadministratie
  2. Belastingaangiften / dit omvat loonbelastingaangifte, vermogenswinstbelastingaangifte en BTW-aangifte vooraf
  3. Opstellen van belastingaangiften / dit omvat aangiften inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, handelsbelasting, jaarlijkse BTW-aangiften, alsmede aangiften successiebelasting en ook aangiften schenkingsrecht voor vermogende particulieren
  4. Boekhouding / dit omvat het opzetten van de boekhouding, het opstellen van een rekeningstelsel, de boekhouding zelf, maar ook de rekeningtoewijzing van de bonnen
  5. Opstellen van de financiële staten / dit omvat de eenvoudige resultatenrekening, de openingsbalans, de jaarlijkse financiële staten, de tussentijdse financiële staten, de liquidatiebalans en de bijbehorende toelichtende verslagen
  6. Toepassingen

Voor de volledigheid: belastingadviseurs Hessen helpen natuurlijk niet alleen bij de oprichting van de onderneming, maar ook bij de liquidatie ervan mocht er iets misgaan.

Bijstand in geval van insolventie

Voor de volledigheid wordt hier verwezen naar de bijstand bij insolventie die ook door belastingadviseurs wordt verleend. Bedrijven gaan failliet, en dus zijn er mensen nodig om de liquidatie over te nemen. De taken van een belastingadviseur omvatten derhalve ook bijstand in geval van insolventie.

Lees hier meer over het onderwerp:

Moet ik een belastingadviseur inhuren?

Nee, het inschakelen van een belastingadviseur is niet verplicht, ongeacht de ondernemingsvorm die u hebt gekozen.

Samenwerking met de belastingadviseur: uw taken

U hebt nu veel geleerd over de taken van een belastingadviseur, de verschillende financiële overzichten, de maandelijkse registratie en de jaarlijkse balansen. Maar hoe ziet het werken met een belastingadviseur er in de praktijk uit?

Praktische ervaring: nuttig voor wie?

Allereerst, voor wie zijn de volgende ervaringen nuttig? De volgende samenwerkingsgebieden zijn meer van toepassing op eenmanszaken, UG’s (haftungsbeschränkt), GmbH’s, minder dan 10 werknemers. Alle ondernemingen met minder dan 10 werknemers worden als kleine ondernemingen beschouwd. Dan begint het met KMO’s (kleine en middelgrote ondernemingen), zij hebben 10 tot 250 werknemers. Hier bevindt u zich natuurlijk al in een heel andere fiscale positie dan toen u uw bedrijf oprichtte.

Het gaat hier uitdrukkelijk niet om fiscale structurering, maar om de dagelijkse samenwerking met het advocatenkantoor. Van de lonen, de boekhouding en de berekening ervan voor de ziekteverzekeringsmaatschappijen, de maandelijkse aangifte van voorschotten op de omzetbelasting, de bedrijfsbelasting, tot en met het jaarlijks financieel overzicht, dat steeds op uw weg komt. Overigens zijn de jaarrekeningen niet inbegrepen in de bijkomende kosten, maar worden zij extra in rekening gebracht door de belastingadviseur, zoals hierboven kort is beschreven. Maar daarover dadelijk meer.

Als u eigenaar bent of een bedrijf opbouwt dat minder dan 10, misschien 20 werknemers telt, zijn dit de standaardprocessen waarmee u te maken krijgt wanneer u met uw belastingadviseur samenwerkt. Het volgende deel moet u een overzicht geven!

Lonen, registratie, ziektekostenverzekering, enz..: Heffing en termijn

Het belangrijkste in elk bedrijf is:

Goed teamwerk!

Goede resultaten worden alleen gegarandeerd door goede, d.w.z. gemotiveerde en opgeleide werknemers, dit geldt voor 99% van de bedrijven. Ook al zijn de eigenaars “vreemde figuren”, de werknemers komen eerst! Bijgevolg zijn de lonen, de registratie van de tijd bij de belastingadviseur en de berekening van de ziekteverzekering een taak, altijd een samenspel, van de informatie die u aan de belastingadviseur geeft en wat zij of hij daaruit opmaakt.

Wat is je taak?

U moet ervoor zorgen dat de loongegevens tijdig, vóór de 15e van elke maand, beschikbaar zijn

Niet alle werknemers in het bedrijf hebben een vast aantal uren. Daarom zullen sommigen zich nu afvragen: hoe moet ik nu precies weten hoeveel uur werknemer XY zal werken? Als de uren flexibel zijn, moet u het aantal uren schatten. In de volgende maand worden de afwezigheden opnieuw gecompenseerd.

Ziektekostenverzekering als kostenfactor – Een korte uitweiding

Maar ziektekostenverzekering is ook een grote kostenfactor die door oprichters vaak over het hoofd wordt gezien. Bereken kosten van 800 tot 1500 euro per maand per werknemer alleen. Berekend over het jaar is dit een factor die bij extrapolatie en berekening gemakkelijk over het hoofd wordt gezien, omdat de ziektekostenverzekering geen deel uitmaakt van het betaalde loon, maar afzonderlijk wordt geïnd. 800 euro per maand alleen al is een jaarlijkse kostenfactor van 9.600 euro. Wie met 25.000 euro aan startkapitaal een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid opricht, komt al snel op een kritiek punt.

Hier is een klein voorbeeld:

  • Salaris (overschrijving): € 1.500
  • Ziektekostenverzekering: € 700
  • Belastingconsulent voor afwikkeling: 15 €
  • Totale kosten: € 2.225
  • Onbewuste kosten: + 32,6%

Het verschil tussen de mentale 1.500 euro en de daadwerkelijk betaalde 2.225 euro bedraagt maar liefst 725 euro, of +32,6%. Denk er dus altijd aan dat de loonkosten uiteindelijk niet alleen de eigenlijke betaling aan de werknemer omvatten, maar ook de ziektekostenverzekering en de loonkosten die voor elke afzonderlijke werknemer extra moeten worden betaald.

Deze berekeningsfout neemt toe met elke individuele werknemer. Indien u bijvoorbeeld direct bij de start van de onderneming 5 werknemers in dienst neemt door middel van een investering of een lening en geen rekening houdt met de kosten voor ziektekostenverzekering en loonadministratie, zult u in het rekenvoorbeeld een maandelijks tekort hebben van 3.575 euro. Met een lening of investering van 50.000 euro zijn 5 werknemers een enorme kostenfactor. Na een periode van 6 maanden bedraagt het plotselinge, veronderstelde verlies (dat u niet voor ogen had) 21.450 euro.

Financiering is de belangrijkste reden voor bedrijfsfaillissementen.

Daarom is het belangrijk: u moet zelf belangstelling hebben voor belastingen en heffingen.

Laat het werk niet (alleen) aan uw belastingadviseur over!

Maar er zijn ook mogelijke besparingen voor werknemers die door de belastingadviseur moeten worden meegedeeld. Bijvoorbeeld wanneer speciale diensten worden verleend aan werknemers, zoals de overname van kosten voor treinkaartjes die anders door de werknemer zelf zouden moeten worden gekocht voor de weg naar het werk. Veel aspecten waarmee een goed belastingkantoor rekening moet houden.

Het is belangrijk dat u de loongegevens op tijd, vóór de 15e van de lopende maand, indient. Voor werknemers die geen vaste uren hebben, moet de verwachte werktijd worden geraamd.

  • Indiening van loongegevens voor de 15e van de maand
  • Indiening van werkelijke en geraamde werkuren (afhankelijk van het type werknemer)

Maandelijkse belastingen: BTW, bedrijfsbelasting, enz.

Naast het loon van werknemers is er echter nog veel meer waar u en de belastingadviseur voor moeten zorgen.

Tot de vaste taken behoren ook de maandelijkse fiscale (voor)registraties. De nadruk ligt hier in de eerste plaats op de omzetbelasting, alsmede op de bedrijfsbelasting wanneer het gaat om gewone vennootschappen zoals een GmbH ( besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid ) of een AG ( naamloze vennootschap ).

Als er één factor is die bijna elke dag een rol speelt in uw zakenleven, dan is het wel de boekhouding. Of het nu gaat om ontvangsten uit aankopen, inkomende facturen van leveranciers, uitgaande facturen voor klanten, alle boekhoudkundige activiteiten worden nauwgezet geregistreerd, gedocumenteerd en gearchiveerd in de boekhouding.

Gouden regel in boekhouding

Voor degenen die zelf nog niet met het onderwerp in aanraking zijn geweest, in heel eenvoudig uitgelegd:

Elke boeking een voucher

Dit is de klassieke gouden regel in de boekhouding. Het betekent dat elke transactie, of het nu met fysiek geld of met digitale transacties is, door een ontvangstbewijs moet worden gestaafd. Naargelang het gaat om een inkomende betaling, een uitgaande betaling, of zelfs gewoon een verplaatsing van rekening naar rekening.

  • Inkomende facturen
  • Uitgaande facturen
  • Account-to-account
  • Andere soortgelijke belangen

Tegenwoordig wordt een groot deel van de boekhouding gedaan via digitale systemen, boekhoudsoftware. In het verleden waren er nog klassieke mappen, simpel gezegd, elke maand heeft een map. Hier worden de rekeningafschriften gearchiveerd en achter elk afzonderlijk rekeningafschrift worden de kwitanties collectief gearchiveerd. Op die manier zijn alle transacties transparant traceerbaar, bijvoorbeeld voor een van de belangrijkste actoren, de belastingdienst. Maar een nette, geordende boekhouding is ook voor uzelf van groot belang, omdat alleen op die manier de kerncijfers over uw bedrijf kunnen worden verkregen.

Boekhouding in het verleden: mappen, bankafschriften en facturen in chronologische volgorde.

Eenvoudig gezegd was dat al een groot deel van de boekhouding die in gewone bedrijven wordt gevoerd.

De maandelijkse boekhouding moet uiterlijk op de 10e van de volgende maand bij het belastingkantoor worden ingediend.

Daarom moet u uw financiële boekhouding zo plannen dat deze direct bij de maandwisseling (1e, 2e, 3e) klaar is. Op die manier heeft uw belastingkantoor voldoende tijd om ze te verwerken en heeft u ook tijd om vragen te beantwoorden zonder tijdsdruk.

Tip! Als u te laat bent met uw boekhouding, neem dan contact op met uw belastingadviseur of de belastingdienst – communicatie is een zeer, zeer effectief instrument in alle belastingzaken.

Zodra er voldoende omzet is, wordt ook de bedrijfsbelasting een punt van zorg voor u en uw belastingadviseur. De bedrijfsbelasting wordt automatisch door het belastingkantoor berekend. Kleine ondernemingen betalen deze aan het eind van het jaar, ondernemingen met de overeenkomstige omzet en geschiedenis betalen maandelijks, bij wijze van spreken vooraf, zodat de onderneming aan het eind van het jaar niet met een grote belastingaanslag wordt geconfronteerd.

Opnieuw worden de belangrijkste taken samengevat:

  • Elke boeking een voucher
  • Bijna 1 kalendermaand samen economisch verantwoord
  • Indiening uiterlijk op de 10e van de volgende maand (belastingkantoor)

Verordeningen inzake de belasting over de toegevoegde waarde: Binnenlands en buitenlands

Berekeningen in eigen land zijn nog gemakkelijk te organiseren, zodra het naar het buitenland gaat, hebben velen grote vraagtekens. Eerlijk gezegd, toen ik voor de eerste keer met dit probleem werd geconfronteerd, ontplofte mijn hoofd. Alles wat ik kreeg van de belastingadviseur was een uitleg van 15 minuten. Mijn eenvoudige vraag: wanneer moet ik BTW aanrekenen, wanneer niet?

Tip! Aan deze vraag kunt u snel zien of een belastingadviseur zaken gemakkelijk kan uitleggen of niet. Als iemand u lange monologen begint te geven over “gezamenlijke EU-transacties…”, huur hem of haar dan niet in. – huur hem of haar dan niet in.

Hier is het eenvoudige antwoord op de btw-regels voor binnenlandse en buitenlandse facturen.

Voor business-to-business-transacties (in Duitsland):

  • Facturering en ontvanger van facturen in Duitsland: btw
  • Als de ontvanger van de factuur in het buitenland is gevestigd (Schengengebied van de EU): geen btw
  • Indien de ontvanger van de factuur in een derde land (buiten de EU) is gevestigd: geen btw

Er zijn een paar speciale regels:

  • Particuliere klanten (B2C) betalen altijd omzetbelasting (BTW voor particulieren)
  • Ondernemingen die onder de regeling voor kleine ondernemingen vallen, zijn vrijgesteld van btw

Voor de volledigheid volgt hier een lijst van de Europese landen die momenteel (vanaf 2021/06) deel uitmaken van de Europese Unie, of meer bepaald van het Schengengebied.

  • Schengenstaten: Oostenrijk, België, Tsjechische Republiek, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden en Zwitserland.

Bron: Federaal Ministerie van Buitenlandse Zaken, artikel Schengenstaten

Jaarlijkse belastingen: Jaarlijks financieel overzicht en voorbeeld van btw-aangifte

Aan het eind van het jaar worden, afhankelijk van de rechtsvorm en de vennootschapsstructuur, financiële overzichten naar het belastingkantoor gezonden. Voor bijna alle ondernemingen omvat dit bijvoorbeeld de aangifte omzetbelasting (behalve voor kleine ondernemingen die van omzetbelasting [Ust.] zijn vrijgesteld). De aangifte omzetbelasting geeft bijna een samenvatting van alle fiscale transacties in verband met de omzetbelasting.

Tip over de maandelijkse omzetbelasting! Met name de BTW is een belangrijke post die maandelijks moet worden betaald, en wel op een veilige manier. Er is speling bij veel rekeningen, niet bij de belastingdienst. Gebruik het niet om rekeningen te betalen.

Als de BTW niet wordt betaald, wordt beslag gelegd op de bedrijfsrekening. Als u in het begin maar één bedrijfsrekening hebt, zult u snel betalingsproblemen krijgen. Want zolang het bedrag niet is vereffend, heeft u geen toegang meer tot de rekening. Daarom, zeer belangrijk: maandelijkse boekhouding en de jaarlijkse afsluiting van de omzetbelasting.

De BTW-aangifte wordt opgesteld door het belastingkantoor. Daarnaast zijn er de jaarrekeningen, die voor alle ondernemingen verplicht zijn.

Ook het jaarlijks financieel overzicht is belangrijk. Het vat alles nog eens duidelijk samen. Terwijl u en uw werknemers zelf nog veel taken hebben op het gebied van de boekhouding, wordt de jaarlijkse financiële verklaring bijna volledig opgesteld door de belastingadviseur. Het is mogelijk dat u vooraf slechts een paar vragen over afzonderlijke transacties hoeft te beantwoorden. Zodra de jaarrekening door de belastingadviseur is opgesteld, ontvangt u een evaluatie en moet u deze ondertekenen. De indiening gebeurt meestal niet tijdens de jaarwisseling, maar gebeurt fiscaal efficiënt, op tijd, ten laatste vóór de indieningstermijn.

Voor de volledigheid: kleine bedrijven en freelancers stellen gewoonlijk een korte EÜR (inkomstenoverschotrekening) op.

Jaarrekeningen: Inhoud

In de jaarrekening vindt u dan de volgende informatie:

  • Balans
  • Winst- en verliesrekening
  • Aanhangsel
  • Verslag van de directie
  • Mutatieoverzicht van het eigen vermogen; gesegmenteerde informatie (alleen in verband met geconsolideerde jaarrekeningen)

Termijn: zelfopsteller / belastingadviseur

Wanneer moet het jaarlijks financieel memorandum worden ingediend? De uiterste datum voor de indiening van de jaarlijkse financiële staten bij de belastingdienst is momenteel 31 juli. Indien u wordt bijgestaan door een belastingadviseur, is de termijn aanzienlijk langer, namelijk tot 28 of 29 februari van het volgende jaar.

  • Eigen productie: 31.07.
  • Voorbereiding door belastingadviseur: 28 of 29.02. (volgend jaar)

Kosten: Hoeveel kost een belastingadviseur?

Hoeveel kost een belastingadviseur? Deze vraag kan slechts gedeeltelijk worden beantwoord. Belastingadviseurs brengen kosten in rekening volgens de ereloontabel, maar ook hier hebben zij manoeuvreerruimte. De vergoedingentabel heeft alleen betrekking op standaarddiensten, d.w.z. maandelijkse boekhouding. Zelfs de jaarrekeningen kosten extra. Elke minuut consult kost extra. Elke keer dat je documenten, dossiers of cijfers krijgt, kost dat extra.

Voor een eerste, ruw overzicht kan deze vereenvoudigde vergoedingentabel u helpen. Het moet u duidelijk zijn dat belastingadviseurs kosten in rekening brengen naar gelang van de omzet van de onderneming. Natuurlijk hebt u ook een zekere speelruimte wat deze vergoedingsregeling betreft, maar de vergoedingentabel is goed ter oriëntatie.

Tabel vergoedingen

Dit is hoeveel een belastingadviseur kost voor een omzet van 100.000 euro voor balansen, EÜR, aangiften inkomstenbelasting & Co.

Bron: fivmagazine.de, kosten belastingadviseur

Onderwerp Minimum vergoeding Medium vergoeding Maximale vergoeding
Balans 10/10
311,-
25/10
778,-
40/10
1244,-
Aanhangsel 2/10
62,-
7/10
218,-
12/10
373,-
EÜR 5/10
156,-
12.5/10
389,-
20/10
622,-
Aangifte inkomstenbelasting 1/10
142,-
3.5/10
498,-
6/10
853,-
Afzonderlijke vaststelling 1/10
142,-
3/10
427,-
5/10
711,-
Aangifte vennootschapsbelasting 1/10
142,-
3/10
427,-
5/10
711,-
Aangifte bedrijfsbelasting 1/10
142,-
3.5/10
498,-
6/10
853,-
BTW-aangifte 1/10
142,-
4.5/10
640,-
8/10
1138,-
Huuropbrengsten 1/20
71,-
6.5/20
462,-
12/20
853,-
Inkomsten Kapitaalgoederen 1/20
71,-
6.5/20
462,-
12/20
853,-
Inkomen Pensioen 1/20
71,-
6.5/20
462,-
12/20
853,-
Boekhouding 2/10
379,-
7/10
1327,-
12/10
2275,-
Loonadministratie (per werknemer) 15/MA
75,-
20/MA
100,-
25/MA
125,-
Tijdsvergoeding (per uur) -300 -500 -700

Ten slotte hebben wij een aantal typische vragen en antwoorden die oprichters hebben als u nog geen ervaring hebt met belastingadviseurs.

Vragen en antwoorden: Belastingconsulent

Elk jaar worden tienduizenden bedrijven opgestart. Restaurant, modezaak, mediabureau tot app of online platform. Ze hebben allemaal vragen, zelfs stichters in de vastgoedsector. Van: “Waar vind ik een goede belastingadviseur?” tot

Waar kan ik een goede belastingadviseur vinden? Lijsten

Zoals hierboven beschreven, zijn er hoofdzakelijk 3 tips die helpen om een goede en gerenommeerde belastingadviseur te vinden. De allerbeste aanbevelingen krijgt u meestal van bekende ondernemers die zelf al jaren actief zijn en een goed, commercieel inzicht hebben. Als zij gedurende een lange periode tevreden zijn over een belastingadviseur, dan zal hij of zij waarschijnlijk een aanbeveling zijn voor uw onderneming.

Als u geen rechtstreekse contacten hebt met aannemers, dan moet u uw zoektocht op het internet beginnen, ook hier zijn er twee goede tips. Ten eerste, klik niet op advertenties in de zoekresultaten en ten tweede, lees door reviews en zorg ervoor dat het bedrijf niet slechts 1, 2 of 3 reviews heeft, maar idealiter 10, 20 of zelfs 30, afhankelijk van de grootte van de stad.

Zoek een belastingadviseur! 3 Tips samengevat:

  • Klik niet op de advertentie in de zoekresultaten (ga direct naar pagina 2)
  • Beoordeling op onlineportalen (meer dan 5 meningen)
  • Ervaringen en aanbevelingen van succesvolle ondernemers

Als u nu directe aanbevelingen wilt, lees dan hier verder! Goede aanbevelingen voor belastingadviseurs van Beieren, Noordrijn-Westfalen tot Berlijn en Hamburg. Met meer dan 30 steden en allemaal gratis:

Hoeveel moet een belastingadviseur kosten? Vergelijkende aanbiedingen

Wij hebben hierboven reeds de belangrijkste aspecten van de kosten van belastingadviseurs uiteengezet.

Indien u nog geen belastingadviseur hebt en momenteel op zoek bent, moet u te werk gaan zoals u dat bij andere dienstverleners zou doen en vergelijkende offertes aanvragen. Zo kunt u een schatting maken van de kosten en deze vergelijken met andere belastingadviseurs. Als u bijvoorbeeld aan de hand van de 3 tips voor het vinden van een belastingadviseur een paar goede adressen in uw stad hebt gevonden, vraag dan bij elk van hen een offerte aan. Dit zal u helpen de beste consultant te vinden.

Wat betekent belastingadviseur in het Engels?

In het Engels wordt een belastingadviseur een “tax consultant” genoemd.

Wat kost een aangifte inkomstenbelasting met een belastingadviseur?

Iedereen die geld verdient, moet inkomstenbelasting betalen (min belastingvrije som). Een van de eerste vragen die oprichters stellen is: Wat kost een aangifte inkomstenbelasting bij de belastingadviseur? Zoals uit de tabel met tarieven hierboven blijkt, kost een aangifte inkomstenbelasting tussen 142 en 853 euro.

Onderwerp Minimum vergoeding Medium vergoeding Maximale vergoeding
Aangifte inkomstenbelasting 1/10
142,-
3.5/10
498,-
6/10
853,-

Wanneer is een belastingadviseur de moeite waard?

Dit leidt ons dan weer tot de vraag: Kan ik mijn belastingaangifte zelf doen? Zoals we hierboven hebben geleerd, is het inschakelen van een belastingadviseur niet verplicht. Daarom kan de vraag wanneer een belastingadviseur zinvol is, niet in het algemeen worden beantwoord. Simpel gezegd, als u commerciële kennis en interesse hebt, kunt u uw belastingaangifte zelf doen. U loopt echter het risico dat u geen gebruik maakt van belastingvoordelen, bijvoorbeeld in het geval van belastingaftrek. Het wordt daarom hoogstens aanbevolen voor kleine ondernemingen en eenmanszaken. Voor alle andere ondernemingsvormen, of het nu gaat om GbR, UG of GmbH, moet u samenwerken met een belastingadviseur. Ten slotte is het ook een goed idee om de gegevens te verifiëren bij het belastingkantoor.

Oprichting van een vennootschap, rechtsvormen en belastingen

Hier vindt u nog meer informatie over belastingen, rechtsvormen en de eerste jaren van het oprichten van een bedrijf.

Een bedrijf gevonden

Een bedrijf oprichten – U wilt uw eerste bedrijf oprichten? Vereisten voor u als oprichter, aandelenkapitaal, aandeelhoudersovereenkomsten, oprichtingskosten, juridische formulieren en checklists. Dit klinkt ingewikkeld voor beginners, maar het is eigenlijk heel eenvoudig. De procedure voor de oprichting van een vennootschap is gewoonlijk betrekkelijk gelijk. Ik heb het proces hier in eenvoudige stappen voor u samengevat. Leer hoe u uw eigen bedrijf kunt opzetten. Na de grote gids over alle rechtsvormen en soorten vennootschappen, kijken we vandaag in detail naar het opzetten van een (vastgoed)vennootschap voor beginners.

Rechtsvormen in Duitsland

Rechtsvormen in Duitsland – Welke vennootschapsvormen zijn er? Als u uw eerste vennootschap wilt oprichten, is de keuze van de rechtsvorm een van de eerste stappen in het proces van de oprichting van een vennootschap. Of het nu gaat om een speciaal vastgoedbedrijf of het oprichten van een startende onderneming, hier heb ik alle soorten ondernemingen in Duitsland voor u op een rijtje gezet. In deze lijst van bedrijven vindt u uitleg, voordelen, nadelen, kosten, de procedure met checklists en vereisten, voor het respectieve type bedrijf. Bovendien, speciaal voor eigenaars van onroerend goed, als extra: onroerend goed GmbH (vermogensbeherende GmbH) en familiestichting met belastingvoordelen. Alle rechtsvormen in één lijst!

Belastingen in Duitsland

Belastingen in Duitsland – vennootschapsbelasting (KSt), inkomstenbelasting (ESt), vermogenswinstbelasting (KapESt), omzetbelasting (USt), handelsbelasting (GewSt) – wie betaalt wat? In dit overzicht van de verschillende soorten belastingen / belastingvormen in Duitsland vindt u relevante belastingen voor u als individu en voor uw onderneming, afhankelijk van welke rechtsvorm u hebt gekozen. Ook, na de belasting lijst: Hoe werkt de belastingcyclus rond maandelijkse financiële overzichten, jaarlijkse financiële overzichten en balansen? Een tipje van de sluier voor wie voor het eerst een bedrijf opricht en op zoek is naar een goede belastingadviseur. Welke belastingen zijn er? Eenvoudige uitleg, definities, inzicht in belastingen.

Belastingen in de VS

USA – Welke belastingen moet je betalen als je een huis koopt in de VS? Hieronder vindt u een lijst van alle soorten belastingen die u moet betalen, hoeveel ze bedragen, waar u er meer over kunt lezen en waar ze voor dienen. Alles wat u moet weten over belastingen in verband met de aankoop van een woning, of het nu uw huis of een vakantiehuis is. Wij beantwoorden de vragen, wat zijn “overdrachtsbelastingen”? Hoeveel bedraagt de onroerende voorheffing wanneer u een onroerend goed koopt? Hier zijn de antwoorden.