Marktanalyse / Validatie: Business Idee en Concurrentie – Het opzetten van je eigen bedrijf Deel 7

Bedrijfsidee en concurrentie – Eerst googelen, dan gevonden! Mensen komen altijd naar me toe en zeggen: “Ik heb een briljant bedrijfsidee!”, “Zoiets is er nog nooit geweest!”, “Niemand zou er aan denken!”. Niet waar. Het wiel is al uitgevonden. Zelfs Jeff Bezos, die op het punt staat het eerste permanent bewoonde station op de maan te bouwen voor de daaropvolgende vlucht naar Mars, is niet de eerste op de maan. Eerlijk gezegd, alles (99,999%) is er al eerder geweest. Beginnen met de zin “niemand heeft daar ooit eerder aan gedacht” is meestal een slecht idee. Want meestal vind je een product niet opnieuw uit, maar breid je het uit, meestal gewoon met een mooie productverpakking of een nieuw restaurantmerk. Zeer weinig start-ups brengen echte innovatie. Hier kom je terug op: een bedrijf oprichten.

Bedrijfsidee – marktanalyse met zoekmachines

Dus voordat u tijd verspilt met ontwerpen, vertrouw op zoekmachines als Google, Yahoo, Bing en Duck Duck Go Go. Hier krijgt u de beste en snelste marktanalyse die ooit voor u als ondernemer beschikbaar was. In het verleden moesten ondernemers telefoonboeken doorspitten, productcatalogi bij groothandelaars aanvragen. Zoek uit hoe groot uw concurrentie is en wat hun activiteiten zijn, van productontwikkeling tot marketing. Ook de prijsstelling speelt een grote rol, want als u te ver boven de marktprijs zit, zal het moeilijk zijn klanten aan te trekken. Je moet je dus oriënteren op de bestaande marktprijs.

Bedrijfsidee – marktanalyse door concurrentie

Terzelfder tijd moet u een gevoel ontwikkelen voor de situatie van de concurrentie. Natuurlijk ziet alles er aan de buitenkant altijd positief uit, maar is de schijn ook echt waar of zijn er problemen? Leren van de fouten van anderen zal u veel tijd besparen. Als u zwakke punten ontdekt in de bedrijfsmodellen van uw concurrenten, kunt u die op twee manieren in uw voordeel gebruiken: U kunt uw product of dienst dienovereenkomstig aanpassen zodat uw product het enige is dat deze tekortkoming niet meer heeft / de ontbrekende functie biedt, en natuurlijk kunt u dit feit in uw marketingconcept gebruiken om een USP voor uzelf te creëren! De belangrijkste vragen van de Concurrentiecheck in één oogopslag:

  1. Zijn er andere ontwikkelingen in “jouw” richting?
  2. Wie zijn uw concurrenten?
  3. Wat kosten uw producten bij de concurrentie?
  4. Wat zijn de sterkste en zwakste punten van uw concurrenten?
  5. Welke zwakke punten heeft uw bedrijf in vergelijking met belangrijke concurrenten?

→ Hoe kun je deze zwakheden tegengaan?

Succes: Niemand gelooft in je

In feite is alles er al eens geweest. Veel mensen verliezen de concurrentie uit het oog of praten de prestaties van de concurrentie naar beneden. “Het is allemaal nutteloos!”, “Het is allemaal onzin!”, “Wij doen het veel beter!”. Feit is dat het beter is te leren van de fouten van anderen dan zelf fouten te maken.

Extrapolatie: 0,5% maakt het verschil

U moet dus altijd de concurrentie in het oog houden. Denk nooit dat je briljanter bent dan alle anderen. Het verschil in succes op de lange termijn is vaak slechts 0,5% tussen topmensen met dezelfde uitgangssituatie. Degenen die erin slagen op lange termijn 0,5% beter te zijn dan de concurrentie, zullen in de loop der jaren de meeste orders en klanten krijgen. Het geheime recept. Als u elke week 10.000 € verdient en een voortdurende stijging van 0,5% weet te realiseren, is het rendement verbluffend.

  • Week 1: €10.000
  • Week 2: €10.050
  • Week 20: € 11.048,96
  • Week 56: €13.222,07

Na één jaar hebt u al meer dan 3.200 € per week verdiend dan uw concurrent. Op maandbasis gerekend beschikt u nu over 13.000 euro meer, en in het komende jaar, bij ongewijzigde omstandigheden, over meer dan 150.000 euro extra. Dat is voor “slechts” 0,5% meer prestatie.

Ontwikkeling, fouten en leringen

Daarom is het zo belangrijk te kijken naar de ontwikkelingen op uw eigen markt, niet alleen bij uw klanten maar ook bij uw concurrenten en rivalen.

Tegelijkertijd moet u niet alleen kijken naar de fouten van uw concurrenten, maar ook leren van hun successen.

Uit fouten en successen kan niet alleen lering worden getrokken bij de directe concurrentie, maar ook bij andere bedrijven die een heel ander product aanbieden, b.v. door soortgelijke concepten (logistiek, aanwerving, personeelsbeheer, marketing, enz.). Dit kan intern zijn, zoals de mueslireep kan profiteren van het marketingconcept voor eiwitshakes, maar ook extern, bijvoorbeeld door het bonussysteem voor klanten van een bank over te nemen voor de eigen start-up van huishoudelijke artikelen.

  1. Neem uw concurrentie serieus
  2. Leer van uw concurrentie
  3. Negeer uw concurrentie

Negeer je de concurrentie? Een derde van je mentale werk moet gaan naar jezelf bevrijden van de concurrentie. Soms moet je jezelf helemaal bevrijden om nieuwe wegen te vinden. Daarom is het ook belangrijk om te leren de anderen voor korte tijd te vergeten. U en uw bedrijfsmodel staan centraal. Als u zich voortdurend oriënteert op andere bedrijven en producten, zal uw product weinig innovatie kennen en zich dus nauwelijks onderscheiden van de concurrentie. Trefwoord USP.

Huidige status, ontwikkeling en positionering

Voordat u overgaat tot marketing en reclame, moet u nog eens heel goed nadenken over de vraag of uw bedrijfsidee, met de nieuwe inzichten die u hebt verkregen uit de klantenanalyse en de marktanalyse, werkelijk oplevert wat het belooft.

  1. Past het idee in de ontwikkeling van de sector?
  2. Begeeft u zich op een groeimarkt?
  3. Heb je eigenlijk wel een marktniche gevonden?
  4. Kent u de voor- en nadelen van uw idee vanuit een marktperspectief?
  5. Kent u uw potentiële klanten?
  6. Zijn er genoeg kopers voor uw idee op de markt?
  7. Kent u uw voorsprong op de concurrentie?

Reality Check: Markt en Verkoop! Last but not least in de Reality Check, drie vragen die het succes van de marktintroductie bepalen:

  1. Bent u voorbereid op mogelijke reacties van de concurrentie?
    → Ex. handelsmerk en rechtszaak
  2. Zult u in staat zijn uw prijs door te drukken op de markt?
  3. Weet u hoe u verkoop en marketing moet vormgeven?

De overgang naar het onderwerp marketing, reclame en het winnen van klanten. Nu u de laatste twijfels uit de weg hebt geruimd, is het tijd voor uw marketing.

Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan

U wilt uw eigen bedrijf beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?

Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.

De onderwerpen in een oogopslag:

  1. Business plan
  2. Oprichter en stichtend team
  3. Product / Dienst: USP
  4. De klantentevredenheid verhogen
  5. Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
  6. Referentie klanten: Positieve beeldoverdracht
  7. Marktanalyse / validatie: bedrijfsidee
  8. Locatie selectie
  9. Marketingconcept: Distributie
  10. Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio?
  11. Marketing: Mediareclame, kosten en CPM’s
  12. Marketing: handelsbeurzen, opleiding en handelsreclame
  13. Marketing: verkoopspraatje, telefoongesprek en psychologie
  14. Marketing: promoties, kortingen en speciale aanbiedingen
  15. Marketing: sociale media en online reclame
  16. E-business: elektronische handel in de onderneming
  17. Samenwerkingsverbanden: Samenwerkingsprincipe
  18. Financiële planning: kapitaal en financiering

Klik hier om terug te keren naar het overzicht:

  • Een bedrijf gevonden
  • Rechtsvormen: OHG, KG, GmbH, AG & Co.