Influencers in plaats van dure Facebook Ads! Met je eigen bereik bespaar je een hoop geld!

Vandaag had ik een interessante nieuwe klant voor ons social media bureau. Zelf marktleider (Duitsland) en natuurlijk op zoek naar advertentiemogelijkheden in o.a. social media zoals Facebook, Instagram & Co. Natuurlijk had men een groot advertentiebudget in een aanbieding kunnen stoppen, natuurlijk niet! Wij hebben onze klant uitgelegd dat het voor zijn doeleinden weinig zin heeft om op Facebook te adverteren! Een heel interessant onderwerp dat steeds weer ter sprake komt bij ons reclamebureau. Als mediamanagers adviseren wij onze klanten graag op holistische wijze. Daarom wilde ik in een korte briefing laten zien hoe we, in plaats van veel advertentiebudget in te zetten, veel duurzamer kunnen werken met onze eigen community waarop we dan de advertenties plaatsen in combinatie met retargeting pixels (geïntegreerd op individuele pagina’s)!

U kunt meer over dit onderwerp vinden in de online cursus Facebook Marketing (Instagram is inbegrepen) of in de blog van mijn social media marketingbureau.

Belangrijk: Deze klant is geen klassieke online winkel waarvoor verspreide advertenties natuurlijk ook de moeite waard zijn. Onze cliënt moet de top van de bedrijven aanspreken en overtuigen. Dat is niet zo gemakkelijk en zou een hoop verspilling betekenen. Het is dus zinvol om je eigen gemeenschap op te bouwen!

Facebook Ads – Hoge verspilling door extreem kleine doelgroepen

In principe is het punt dat je met Facebook Ads, voor nieuwe successen, nieuwe uitgaven hebt. Steeds weer opnieuw. Bij klanten, bijvoorbeeld uit de mode-industrie, is er weinig verspilling als 500 van de 10.000 geadverteerden de mooie nieuwe jurk direct via de button kopen. De doelgroep is breed gespreid, maar toch nauwkeurig te definiëren, zoals vrouwen van 15-19 jaar.

Voor industriële bedrijven, kwalitatieve B2B-bedrijven, zouden we altijd een probleem hebben met targeting op Facebook (en Instagram). Er is geen manier (vooral in de Duitse gegevensbescherming) om individuen te targeten. We kunnen ons alleen op groepen richten. Maar… waartoe behoort de bedrijfsleider? Nauwelijks definieerbaar met de bestaande mogelijkheden.

Bovendien consumeren mensen de Facebook-stream heel snel. Elke weergave van de advertentie kost uw bedrijf op dat moment geld. Maar wie heeft zo’n speciale innovatie nodig van de honderdduizenden mensen? En wie mag spontaan beslissen over de aankoop van een innovatie van vijf à zes cijfers? En wie beslist dat op een mobiele telefoon?

Uiteindelijk bleef er slechts een handjevol mensen over die al werden afgeleid door het volgende bericht van een vriend op Facebook.

Het verzamelen van je eigen social media influencers is het geheime recept

Kortom: we hebben een duidelijke doelgroep nodig. Dat betekent contactpersonen.

Hoe bereiken we dit? U stelt uw eigen doelgroep samen met relevante mensen en besluitvormers, multiplicatoren en beïnvloeders.

Voor onze cliënt betekent dit dat wij alle relevante mensen op het gebied van nieuwigheden, innovaties en design op het gebied van onroerend goed bijeenbrengen. Dit betekent dat relevante mensen van marketing, event marketing, reclame, enz. onze cliënt (geen huurflats, zeer exclusieve, verhuurbare eigendommen) volgen voor verkoop. Potentiële klanten die via de gemeenschap, zoals bij TV-reclame, steeds nieuwe dingen te zien krijgen (uitgewerkte designstukken, installaties, concepten, planning, bouw, enz.), steeds exclusieve, vernieuwende concepten in verband met de NAAM onze klant.

Influencer Marketing Grondbeginselen van A-Z

Omdat we een extreem hoog aantal vragen krijgen van ons social media bureau, wilden we voor iedereen verduidelijken hoe influencer marketing werkt. Met ons agentschap richten wij ons op langdurige verbintenissen voor onze talenten. Veel webwinkels, bedrijven en agentschappen hebben echter ook hulp en ondersteuning nodig voor “kleinere” projecten. Daarom hebben we nu deze 6-delige gratis online cursus over Influencer Marketing. Gebaseerd op onze Instagram software Social Analytics, laat ik alle stappen zien die nodig zijn om een succesvol influencer marketing concept op te zetten. Van de eerste definitie tot de opvolging van de campagne. Meer tutorials over social media, marketing, Photoshop, WordPress, SEO, etc. zijn te vinden op mijn reclamebureau Youtube kanaal.

In principe kunnen drie soorten beïnvloeders worden onderscheiden:

  1. Merkcritici, zij zijn altijd kritisch over uw merk, misschien hebben ze negatieve ervaringen gehad. Door negatief te zijn over uw merk, oefenen merkcritici met hun postings een negatieve invloed uit op de aanbeveling of de mening van de lezers.
  2. Merkliefhebbers hebben er een nauwe en directe band mee. Daarnaast is ruime ervaring in bijvoorbeeld de toepassing
  3. Merkexperts, deze worden erkend als gerenommeerde materiedeskundigen. Bij de evaluatie van diensten maken zij gebruik van deze fundamentele kennis. Ze hebben altijd een zo neutraal mogelijke houding ten opzichte van merken.

Beïnvloeders kunnen bijvoorbeeld de volgende personen zijn:

  • Bloggers praten over reizen, mode, technologie en eten
  • Publieke figuren
  • Forumbeheerder
  • Journalisten
  • Entertainer
  • Spreker
  • Gebruikers van sociale media met een groot aantal fans
  • Politici
  • Uw bestaande klanten
  • Youtuber
  • Instagrammer
  • Fotografen
  • Enzovoort.

Marktleiders in Duitsland: welke sociale netwerken zijn relevant?

Voor Duitse bedrijven is Facebook van cruciaal belang (nationale markt). Als aanvulling en voor groei buiten de nationale markten, Instagram (internationale markt). Voor zeer specifieke vragen, ook Xing (nationaal) en LinkedIn (internationaal). Hier kunnen we heel goed individuele gesprekspartners identificeren, vinden en contacteren. Als u van tevoren een sterk merk op Facebook opbouwt, kunt u ook crossmediaal tussen de netwerken werken. Dit vergroot het bereik nog meer!

U kunt permanent adverteren, campagnes lanceren of zelfs producten vooraf promoten. “De nieuwe innovatie komt over een paar dagen!” U hoeft de boodschap niet langer naar 100.000 anonieme mensen te sturen, maar gaat gericht en zonder geld uit te geven naar uw eigen gemeenschap. Bovendien hebben wij onze pixels en kunnen wij ons ook op deze mensen richten en er reclame voor maken. Slimme advertenties, weinig spreiding.

Facebook Pixel voor retargeting van homepage bezoekers op Facebook

Op de homepage installeert u niet slechts één pixel, maar meerdere, op verschillende afzonderlijke pagina’s. Op die manier kunnen wij, voor online winkels, bezoekers later opnieuw aanspreken op afzonderlijke pagina’s met soortgelijke producten. Deze pixels blijven 30 dagen actief. Dit betekent dat u achteraf zeer gerichte reclame kunt versturen – niet alleen op Facebook, maar ook op Instagram. Op die manier wordt uw MERK steeds opnieuw gebruikt in verband met nieuwe producten, innovaties en design, zoals bij onze klanten. Dit maakt u interessant en nieuwe producten kunnen snel worden gepresenteerd.

Het voordeel, je hebt je eigen community + retargeting (gerichte reclame) aan bezoekers van individuele productpagina’s en de cyclus begint, de community van relevante mensen en beïnvloeders groeit.

Timing – Hoe lang duurt het om sociale media op te bouwen?

Als u vandaag begint, zullen alle concepten en pixels binnen een week gedefinieerd en geïntegreerd zijn. Tegelijkertijd moet je de community opbouwen met beeldmateriaal, Facebook en Instagram. In een paar dagen heb je al je eerste influencers en kun je de eerste gegevens van je homepage van 30 dagen gebruiken om gerichte advertenties te plaatsen in beide netwerken. U kunt ook netwerken als Xing gebruiken om besluitvormers op een nog gerichtere manier te bereiken. In slechts 30 dagen kunt u verder werken met resultaten, de concepten en advertentiecampagnes overnemen voor verder werk en nieuwe innovaties sneller en doeltreffender op de markt brengen.

Veel succes voor uw exclusieve B2B business!

Meer over influencers en social media marketing