Facebook Fanpage voor bedrijven – Nieuwe look, nieuw ontwerp voor 2016
Weer nieuw – maar op een of andere manier chique. Facebook verandert het ontwerp van zijn fanpagina’s opnieuw. Fanpagina’s worden gebruikt door bedrijven, personen of projecten om aandacht te trekken. In tegenstelling tot privé Facebook profielen is het hier niet mogelijk om vrienden te maken. Fanpages voor bedrijven zijn kleine microsites waarop gebruikers hun belangstelling kenbaar kunnen maken door te “liken”, contact op te nemen of nadere informatie op te vragen. Van oud, maak nieuw! Vandaag na geen kleine veranderingen aan de lay-out. De pagina is helemaal opnieuw ontworpen. Ik heb hier de belangrijkste veranderingen voor socialemediabeheerders samengevat.
Social Media Marketing! Facebook, Instagram & Influencer
Bent u geïnteresseerd in social media marketing? Als reclamebureau staan wij elke dag tussen de netwerken en optimaliseren wij de reclameaanwezigheid van onze klanten in de sociale media. Ik heb goede tips voor beginners in social media marketing hier in het artikel verzameld:
- Wat zijn sociale netwerken? De kracht van Youtube, Snapchat, Facebook & Co.
- Trends & Trendsetters – Invloedrijke personen in de mediawereld
- Sociale media concept: hoe het werkt – merk, bereik, monitoring
Web 2.0 en sociale media: Bereik voor bedrijven (voorbeeld ASOS & ZARA) Social Media Manager – Beheer en Online Marketing Social media manager – meting, doelen, doelgroep en bereik Vijf tips om je bereik te vergroten – creativiteit, influencers, inhoud - Instagram: Reclame – Online marketing of productplaatsing
- Youtube: 3 stappen voor betere zoekmachine rankings
- Facebook: Doelgroepen – woonplaats, leeftijd, belangstellenden
- Facebook: zes tips voor de Facebook-fanpagina
Influencers in plaats van dure Facebook Ads Influencer: Mode, Trends & Trendsetters
Nog meer tips? Altijd en altijd up to date in de blog van mijn social media marketing bureau.
In principe past de lay-out zich meer aan een echte micro-site aan. De navigatie is duidelijker en groter. Contactopties en andere CTA’s (“call-to-action” aanbiedingen) zijn gemakkelijk te gebruiken en prominenter gepositioneerd. De eigen profielfoto neemt meer ruimte in en doet me een beetje denken aan Twitter met de nieuwe @-vermelding. De omslagfoto is nu volledig vrij en wordt niet langer geblokkeerd door afleidende lettertypes of afbeeldingen. In één oogopslag:
Grotere profielfoto op de Facebook fanpagina
Denk groot! In plaats van het gebruikelijke uiterlijk, d.w.z. de profielfoto boven de omslagfoto, verandert Facebook de lay-out in twee afzonderlijke elementen. Hierdoor is de profielfoto veel meer aanwezig en onderscheiden de fanpagina’s zich van de “normale” Facebook-profielen. Het nieuwe ontwerp is zeer aantrekkelijk, ook het titelbeeld is eindelijk vrij van storende elementen.
Naam en @-link voor meer markers
Om ervoor te zorgen dat meer mensen worden getagd en gelinkt, is de @-link nu veel meer aanwezig dan voorheen. Dit is waarschijnlijk bedoeld om gebruikers aan te moedigen nog meer te taggen binnen Facebook. Het voordeel voor bedrijven, mensen en projecten is duidelijk: hoe meer mensen taggen, hoe viraaler of aanweziger het merk wordt in het sociale netwerk.
Alle media staan nu duidelijk verpakt in hun eigen navigatie, in plaats van in grote dozen onder elkaar zoals voorheen. Dit maakt het voor gebruikers veel gemakkelijker om door hun eigen Facebook fanpagina te navigeren. Het overzicht is er meteen. Beheerders kunnen het gebied op elk moment aanpassen door te klikken op “Beheer tabbladen”.
Gratis omslagfoto zonder storende lettertypes
Het feit dat Facebook eindelijk weer een gratis omslagfoto in de lay-out gebruikt, is fantastisch! Tot nu toe moesten foto’s en afbeeldingen altijd speciaal worden bijgesneden, aangepast en geduwd, zodat ze niet werden bedekt door storende elementen zoals lettertypes, knoppen en afbeeldingen. Nu is het gebied van de omslagfoto vrij, zodat er geen behoefte is aan een uitgebreid ontwerp en fanpagina’s gemakkelijker kunnen worden beheerd. Dit bespaart tijd, is chique – is succesvol!
Duidelijke “Like” en contact gebied
Facebook heeft ook het call-to-action gedeelte geoptimaliseerd. De “Vind ik leuk”-knop voor gebruikers en de contactoptie zijn veel meer aanwezig in de lay-out. Dit kan de “Like”-conversie op je eigen fanpagina verhogen. We zullen het in de gaten houden!
Beoordeling, interactie en zijbalk voor video’s, foto’s & co.
U vindt uw foto’s, video’s en andere media niet langer aan de linkerkant, maar in de rechterkolom. Dat komt omdat de navigatie nu de linkerkant in beslag neemt. Net als voorheen worden de media netjes onder elkaar weergegeven in kleine vakjes. Voor beheerders van de betreffende fanpagina worden de statistische waarden hier in een overzicht weergegeven, zoals te zien is in het voorbeeld (hierboven). Alle bezoekers kunnen hier ook de rating van de pagina vinden – als het een “lokaal bedrijf” is.
Conclusie – Nieuwe Fanpage Ontwerp vs. Social Media Manager
Bedrijven lopen vaak vast als het gaat om lay-out make-overs. Facebooks nieuwe golf van fanpagina-optimalisering is echter een echt succes. Fanpagina’s zijn nu veel duidelijker. Dit maakt het voor u als bedrijf of social media manager veel gemakkelijker om informatie te verstrekken op uw Facebook fan page. Gebruikers kunnen er gemakkelijker bij. De scheiding van dekkingsbeeld en informatie is echt geslaagd. Ook de nieuwe indeling van de pagina in drie kolommen is erg goed, aangezien de inhoud nu netjes van links naar rechts is gestructureerd. Dit maakt een einde aan de stortvloed van informatie en media en vervangt deze door een duidelijk ontwerp. Goed gedaan, Mr Zuckerberg.
Update. Feedback van een lezer:
1. Is uw PSD sjabloon nog steeds up-to-date voor de nieuwe fan pagina op Facebook? (dank u!)
Zoals het artikel zegt, nee 🙂 Facebook heeft nu profiel + banner gescheiden. De afmetingen zijn correct, maar u kunt nu gewoon werken met twee afzonderlijke afbeeldingen of grafieken. Dit betekent dat je niet langer een lay-out nodig hebt, zoals beschreven in 2016 op > Facebook Fanpage Design PSD
2. is de kleine profielfoto nog steeds gekoppeld (180 x 180)?
Mijn aanbeveling: gebruik profielfoto’s altijd in een hogere resolutie (meer dan 180px). Fans klikken vaak op het plaatje om het te bekijken. Het is beter om een grote afbeelding te gebruiken. U kunt zeker uw eigen profielfoto gebruiken voor de Fanpage. Je Facebook Fanpage Channel is als je eigen profiel, met je eigen foto’s, tijdlijn, video’s, nieuws, enz.