Social Media Manager – Beheer en Online Marketing

Het tempo van de ontwikkeling en de samenleving neemt toe. Het web wordt het leidende medium. Dankzij sociale netwerken, niet alleen voor informatie, maar ook voor media, opinie en sociale connecties. Het sociale web wordt bepaald door gebruikers en door gebruikers gegenereerde inhoud. Netwerken en individuele fanpagina’s veranderen van omroepen in moderatoren, die alleen een platform bieden voor evaluatie en discussie. Dit is hoe social media managers het succes van campagnes meten.

[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]

Meer over dit onderwerp kunt u vinden in de online cursus Facebook Marketing of in de blog van mijn social media marketing bureau.

Sociaal

Multi-channel management en doelgroep- of onderwerpspecifieke differentiatie van content worden steeds belangrijker voor social media managers. Het linken en netwerken van de eigen media is belangrijk. Voor de gebruiker is elke nieuwe wereld altijd slechts een muisklik verwijderd. Als het gaat om inhoud in sociale netwerken, speelt “het bijzondere” een centrale rol. Voor modebedrijven bieden exclusieve blikken achter de schermen zichzelf aan als trendsetter. Vandaag willen we een paar basisprincipes verduidelijken! Belangrijke vragen die vaak aan de orde komen in het dagelijkse leven van een agentschap social media manager:

  1. Wat is Social Media Marketing? Wat doen social media managers?
  2. Wat zijn sociale netwerken? Hoe werken sociale netwerken?
  3. De 5 leidende regels voor marketingactiviteiten in sociale media
  4. Sociale media managers en hun online marketing doelstellingen
  5. Conclusie – Goede inhoud activeert gebruikers om te interageren in sociale media

Wat is Social Media Marketing? Wat doen social media managers?

Sociale-mediamarketing is een bijzonder instrument in de marketingmix. Om het begrip in te perken, zal ik eerst het begrip, het concept, het bereik en de meting bespreken. Met deze basis zal vervolgens de relevantie van social media marketing voor bedrijven worden besproken. De conclusie wordt gevormd door verdere beste praktijken die illustreren hoe sociale-mediamarketing in bedrijven kan worden uitgevoerd om de gewenste waarschijnlijkheid van interactie met de klant te vergroten.

Fundamenteel is het beheer van sociale media gebaseerd op de reikwijdte en doeltreffendheid van virale effecten. Om door de gebruikers op het sociale web als een geloofwaardige gesprekspartner te worden beschouwd, is het belangrijk langetermijnstrategieën te volgen, doelstellingen te bepalen en deze vervolgens consequent na te streven. Op die manier kunnen reclameboodschappen met succes worden geplaatst en kan de merkpositionering worden geconsolideerd. Om deze stappen te zetten en te definiëren, is het belangrijk een idee te hebben van sociale-mediamarketing en de dynamiek in het sociale web.

Vanuit een technisch perspectief gebruiken sociale-mediabeheerders Web 2.0-functies voor reclame- en marketingdoeleinden. Eenvoudig gezegd, alleen programmacodes van HTML, Java, enz. maken onderlinge communicatie en gegevensuitwisseling mogelijk. Social media management beweegt zich op platformen zoals Facebook, Vimeo, Tumblr, Twitter of Snapchat. De gebruiksmogelijkheden van acties in sociale netwerken zijn zeer divers, afhankelijk van het netwerk (en de specifieke doelgroep).

Wat zijn sociale netwerken? Hoe werken sociale netwerken?

De meest prominente voorbeelden van netwerken op het sociale web zijn meestal de “klassieke” sociale netwerken. Maar er zijn veel nieuwe, waaronder video- en muziekplatforms, evenementengemeenschappen, blogsystemen, mircoblogs, fotogemeenschappen en nog veel meer. Om alle mogelijkheden van het sociale web in detail te benoemen zou een beetje te veel zijn voor de omvang van dit boek. Daarom zullen we kijken naar de gebieden van het sociale web die tot nu toe het meest relevant zijn geweest voor bedrijven.

Daartoe heb ik ook een eigen evaluatie gemaakt van de sociale media-activiteiten van de 20 belangrijkste Duitse modebedrijven. De basis voor het bepalen van de relevantie van socialemediabeheer wordt echter voornamelijk gevormd door onderzochte statistieken, in combinatie met inhoud van eerder gehouden interviews met deskundigen – ja, ik doe veel moeite voor mijn blog!

Om eerst het potentieel van de afzonderlijke netwerken te bepalen, is onder meer een studie van het Duitse Instituut voor Marketing (DIM) nuttig: alleen Duitse bedrijven werden ondervraagd. 71,8% van de bedrijven maakt gebruik van sociale netwerken, 45,1% en 45,0% zijn respectievelijk actief in het delen van multimedia-inhoud en microblogging (Vimeo, Youtube, Tumblr, Twitter, …). Een korte uitweiding: het delen van multimedia-inhoud stelt gebruikers in staat media op te slaan op servers en deze beschikbaar te stellen aan andere gebruikers. De bekendste vertegenwoordigers hier zijn Youtube voor video’s en Soundcloud voor audiobestanden. De bekendste microblogger is Twitter. In tegenstelling tot traditionele blogs is het aantal tekens in Twitter beperkt tot 140. Op deze microblogs kan worden geabonneerd of ze kunnen worden geretweet door andere gebruikers.

De “klassieke” sociale netwerken hebben echter nog steeds het grootste publiek op het internet. Dit betekent ook het hoogste bereik voor reclame- en marketingboodschappen van modebedrijven. Interactie is het allerbelangrijkste. Door de versterkende kracht van interacties (commentaar geven, liken, enz.) neemt het relatieve bereik enorm toe. Daarom zijn sociale netwerken voor bedrijven in het algemeen bijzonder interessant op het gebied van online marketing.

5 leidende regels voor marketingactiviteiten in sociale media

Hoe sociale-mediabeheerders acties over kanalen heen kunnen organiseren (multichannelmanagement), blijkt uit de vijf leidende regels voor marketingactiviteiten op het sociale web die Bhargava (2010) heeft opgesteld:

  1. Creëer inspirerende inhoud
    Opmerking: Er zijn miljoenen mogelijkheden. Essentieel is echter een boodschap die emotie uitstraalt. Eenvoudig zijn gebeurtenissen: Nieuws uit de winkel, van het team, reizen, enz.
  2. Maak het gemakkelijk om uw inhoud te delen
    Opmerking: Wilt u dat gebruikers het bericht delen? Gebruik visuele elementen zoals grafieken, foto’s en videobeelden. Hoe eenvoudiger de boodschap, hoe groter de kans dat hij wordt gedeeld.
  3. Beloon uw gebruikers
    Opmerking: Of het nu door middel van exclusieve videobeelden of kortingen op het winkelen, geef uw gebruikers toegevoegde waarde in persoon – meer over dit later in de best practice “student” voorbeeld van de Britse mode retailer Topshop.
  4. Deel uw inhoud actief
    Opmerking: Vaak genereert uw eigen netwerk al een effectief uitgangspunt voor berichten. Of het nu op de sociale netwerken is, op uw eigen website, online winkel, bij bevriende bureaus of onder uw vrienden. Deel uw boodschap met verschillende vermenigvuldigers.
  5. Moedig de opname van uw inhoud aan
    Opmerking: Gebruikers eraan herinneren berichten te delen is zeer effectief – waarom niet? Nu het aantal statusupdates van verschillende groepen, bedrijven en fanpagina’s op gebruikersprofielen dagelijks toeneemt, herinnert een herinnering gebruikers eraan om nu actie te ondernemen. Zoals: “De nieuwe collectie… de eerste exclusieve foto’s!”, “Deel het nu met je vrienden”.

De vijf leidende regels verduidelijken hoe de job van een social media manager werkt. Bij socialemedia-marketing gaat het erom toegevoegde waarde voor de gebruikers te genereren, inhoud op een gebruikersvriendelijke manier voor te bereiden en uiteindelijk klantgericht te denken en te handelen.

Sociale media managers en hun online marketing doelstellingen

Het concept van sociale-mediamarketing wordt vooral door grote bedrijven nagestreefd. Een van de bekendste voorbeelden van marketing in sociale netwerken, zelfs in vermeende crisissituaties, komt van het postorderbedrijf Otto. De Otto Group, een van de tien grootste Duitse familiebedrijven, was al vroeg actief op sociale netwerken. Otto heeft zijn gemeenschap gestaag uitgebreid, van 210.000 fans (2011) tot momenteel 680.000 (2014). Als we naar de huidige socialemediakanalen kijken, is dit niet alleen te danken aan inhoud van hoge kwaliteit, maar ook aan kundige en gedetailleerde communicatie.

Voorbeeld Otto & Viraliteit – Succesvol social media management hoeft niet 100% gepland te zijn, maar wel slim uitgevoerd

Otto organiseerde een oproep voor inzendingen voor het eerste Facebook-kanaalontwerp. Elke gebruiker mocht deelnemen en stemmen. Het doel was gebruik te maken van zwermintelligentie en, dankzij de gemeenschap, een geschikt gezicht te vinden voor het nieuwe Facebook-kanaal. De professionele fotoshoot werd niet gewonnen door een doorsnee-model, maar door een jongeman, gekleed in een minirok en met een pruik, die deelnam onder de naam “Brigitte”. Tijdens de campagne hebben meer dan 23.000 gebruikers op hem gestemd, waardoor “Brigitte” de winnaar van de wedstrijd werd. Otto weigerde niet. Een paar weken later organiseerden ze de beloofde fotoshoot – met de jongeman in minirok en pruik. Gedurende enkele weken was hij het online reclamegezicht voor Otto’s Facebook fanpagina. Dit was Otto’s slimme reactie en kreeg vervolgens veel positieve aandacht in de media.

[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]

Blijf daarom, zelfs in crisissituaties, kalm, denk na en bekijk de mogelijke opties. Als er slechts geïsoleerde kritiek is, kan een serieuze dialoog de geloofwaardigheid en de reputatie evenzeer bevorderen als positieve feedback. Het voorbeeld maakt duidelijk dat verlies van communicatieve controle door de bijna onbeperkte mogelijkheid om meningen te uiten in de sociale media positief moet worden beantwoord. Zoals uit het voorbeeld van de Otto Groep blijkt, moeten negatieve of onaangename opmerkingen niet worden genegeerd of zelfs verwijderd, maar aangepakt.

Influencer Marketing Grondbeginselen van A-Z

Omdat we een extreem hoog aantal vragen krijgen van ons social media bureau, wilden we voor iedereen verduidelijken hoe influencer marketing werkt. Met ons agentschap richten wij ons op langdurige verbintenissen voor onze talenten. Veel webwinkels, bedrijven en agentschappen hebben echter ook hulp en ondersteuning nodig voor “kleinere” projecten. Daarom hebben we nu deze 6-delige gratis online cursus over Influencer Marketing. Gebaseerd op onze Instagram software Social Analytics, laat ik alle stappen zien die nodig zijn om een succesvol influencer marketing concept op te zetten. Van de eerste definitie tot de opvolging van de campagne. Meer tutorials over social media, marketing, Photoshop, WordPress, SEO, etc. zijn te vinden op mijn reclamebureau Youtube kanaal.

Conclusie – Goede inhoud activeert gebruikers om te interageren in sociale media

Hieruit blijkt ook de veranderende rol van de consument naar de prosumer. Via sociale netwerken hebben gebruikers nu de macht om bedrijfsprocessen in bedrijven actief vorm te geven. Zelfs als u niet actief bent als bedrijf, zijn er talloze platforms waar mensen over u discussiëren. Lees hier verder: Societing – verbetering door feedback van klanten in sociale netwerken.

Meer tips zijn te vinden op de Social Media Blog of gratis in mijn Social Media Marketing Guide.

Meer over influencers en social media marketing

  • Influencers in plaats van dure Facebook Ads
    Met je eigen assortiment, bespaar je veel geld!
  • Influencer: Mode, Trends & Trendsetters
    Waarom beïnvloeden influencers en trends ons zo sterk? Het artikel over influencers als Brooklyn Beckham, Kim Kardashian en Bonnie Strange
  • Instagram: Reclame
    Online marketing of productplaatsing
  • 5 tips om het bereik van social media managers te vergroten
    Creativiteit, Influencer, Inhoud
  • Beheer Social Media Manager
    Hoe kopers en klanten met elkaar in contact te brengen
  • Meting, doelstellingen, doelgroep en bereik
    Basisprincipes voor Social Media Managers