Invloedrijke personen op sociale media: mode, trends & trendsetters

Trends bepalen sociale stromingen in hun begin. Van de eerste individuen tot globale effecten. Mode is ook een essentieel begrip in media- en trendonderzoek. Wie het over trends en trendsetters (influencers) heeft, moet ook met het woord “mode” omgaan. Mode wordt niet universeel gelijkgesteld met kleding. Hier komt een klassieker om de hoek kijken, de “filosofie van de mode” (Simmel, 1858-1918). Trends en nieuwe modes zijn alleen overtuigend omdat ze anders zijn. Dit zijn trends!

[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]

Hoewel we ons op het gebied van trends en modes bevinden, kunnen we de kledingindustrie ook thematisch benaderen (uiteraard zijn alle inzichten overdraagbaar op andere industrieën). Meer tips vindt u in de Social Media Blog of gratis in mijn Social Media Marketing Guide. In het artikel kunt u lezen hoe u kunt profiteren van influencers: Influencers in plaats van dure Facebook Ads.

Meer over dit onderwerp kunt u vinden in de online cursus Facebook Marketing of in de blog van mijn social media marketing bureau.

Trends, modes en degenen die weten hoe ze ermee om moeten gaan: Trendsetter

De term mode staat voor iets nieuws. Dit anders-zijn is essentieel, vooral voor modelabels die sterk afhankelijk zijn van trends en vaak van exclusiviteit. Het bepaalt de waarde van de modestukken, maar ook de impact van het eigen merk. Dat blijkt al snel uit de verschillende klassenmodes. De classificatie laat zien hoe trends (modes) zich ontwikkelen.
Volgens Simmel zijn modes die ontstaan altijd klassenmodes. Dat wil zeggen dat de mode van de hogere klassen verschilt van die van de lagere klassen.

Forbes Magazine kopt Kim Kardashian: de nieuwe mobiele mogules

De post van de internationaal bekende “jonge onderneemster” Kim Kardashian kreeg alleen al 800.000 likes. De auteurs van het artikel hebben ook volkomen gelijk, influencers zijn absolute reclameparia’s geworden met sociale media. Of het nu officieel in campagnes is (zie Brooklyn Beckham hieronder) of gewoon als onopvallende productplaatsing. Kim Kardashian is een van de absolute toppers op Instagram. Meer dan 80.000.000 mensen volgen de Amerikaanse, die vooral bekend is door haar realitysoap “Meet the Kardashians”.

Ze wordt gevolgd door meer dan 400.000 mensen: Bonnie Strage

Bonnie Strange is een van de nieuwe mode-iconen. Wat ze draagt en laat zien is in. Of het nu gaat om merken als About You of om tv-formats als Pro7 Taff: ze vertrouwen allemaal op de Berlijner als merkambassadeur, trendsetter en influencer. Het jasje van Adidas, de tas van Moschino. Discreet en mooi. Nu we het er toch over hebben, hoe adverteert ze zichzelf eigenlijk als een merk? Lees hier meer over Instagram en adverteren.

Ook hier, groot en duidelijk met markering.

Reclamepsychologie – Iedereen wil de beste zijn, iedereen wil het nieuwste hebben

De maatschappij is gevormd door het feit dat opwaartse ontwikkeling voor iedereen wenselijk wordt geacht. Het is zelfs het bepalende doel van het leven voor de lagere klassen. Nieuwe trends worden altijd het eerst gedragen in de hogere klassen. Als de tendensen verzwakken, nemen ook de lagere klassen de “symboliek” van de hogere klassen over. Mode maakt het dus mogelijk directe conclusies te trekken over de eigenaar ervan. Simmel beschrijft ook de moderniseringstendensen van de 19e en 20e eeuw. Hij vat de jaren van industrialisatie en haar mogelijkheden voor moderne massaproduktie bijna samen als “toegenomen differentiatie” die samengaat met de snelle verandering van normen, waarden en sociale structuren. Dit werkt snelle veranderingen en de noodzaak om zich te onderscheiden van de rest van de maatschappij steeds meer in de hand.

Invloedrijke personen en trendsetters beïnvloeden doelgroepen buitengewoon goed

Het individu, de mens, wil zijn individualiteit tot uitdrukking brengen in de groep – net zoals hij dat doet op het sociale web. Hij doet dit door de kwantiteit van zijn bezittingen te vergroten, terwijl hij kwalitatief nog steeds sterk gericht is op wat de sociale groep hem voorschrijft. Met andere woorden, de groep bepaalt de smaak van het individu.

Mode kan worden gekocht door louter bezit. Het vertegenwoordigt dus de economische situatie van zijn eigenaar. Het individu dat zich snel nieuwe mode eigen maakt, wordt dan beschouwd als een trendsetter. Ook hij beweegt zich echter altijd binnen het kader van zijn sociale groep, want om als modieus te worden beschouwd, is het individu afhankelijk van de bevestiging van zijn groep. Dit drukt zowel de verhouding uit tussen het individu en de sociale groep, als het principe van regeren en geregeerd worden. Dit is ook een fundamentele manier om over mode te filosoferen. Mode heeft ook parallellen met democratie. Ook hier oriënteren heersers zich uiteindelijk aan de wil van de groep om geaccepteerd te worden. Hieruit blijkt duidelijk de fundamentele bestendigheid van het dualisme voor de samenleving.

[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]

Waarom beïnvloeden influencers en trends ons zo?

Door zich aan te sluiten bij leeftijdgenoten verbindt de mode individuen met een sociale groep en door middel van specifieke symbolen worden gesloten systemen gevormd, die tegelijkertijd leiden tot differentiatie van andere groepen in de samenleving. Mode is dus een middel tot socialisatie. En wie tegen de mode ingaat, vervult zijn behoefte aan individualisering (om zich op zijn beurt van de groep te onderscheiden). Maar zelfs deze bewuste vorm van individualisering leidt uiteindelijk weer tot socialisatie, wanneer individuen zich opnieuw met elkaar verbinden in een gemeenschappelijk doel.

Mode dient om groepen te definiëren. Door fusies, maar ook door hun afwijzing. Maar mode is ook een middel voor innerlijke impulsen. Als een individu wil opvallen, zal hij of zij subjectief kiezen voor opvallende mode om zich uit te drukken. Voor onze favoriete schrijver van vandaag, Simmel, is mode dus ook de uitdrukking van persoonlijkheid binnen een aanvaardbaar kader. Maar ondanks alle individualisering blijft mode iets collectiefs.

Jong, beroemd, relevant: Brooklyn Beckham

Brooklyn Beckham is nog geen 18 jaar oud, maar toch kreeg hij een bedrag van zes cijfers voor zijn eerste campagne voor een Aziatische aanbieder van mobiele telefonie. Natuurlijk, sociale media maakt er deel van uit. Meer dan 8.000.000 mensen volgen hem, alleen al op Instagram. Wat hij laat zien, draagt en gebruikt, verkoopt. Natuurlijk posten de jonge influencers dan ook wel eens een merklogo. Hier, werd Brooklyn geboekt voor een Burberry parfum campagne.

Conclusie: merk- en productpromotie via influencers, opinieleiders en trendsetters werkt

Voor u als bedrijf en social media manager is het belangrijk om eerst trendsetters en opinieleiders te identificeren en te bereiken met uw campagnes. De vijf leidende regels van Bhargava (2010) maken het gemakkelijker om met sociale media om te gaan (klik hier voor het artikel 5 leidende regels voor sociale-mediamanagers). Het gaat om inspirerende (relevante) content die makkelijk te delen is. Deel zelf actief en moedig uw gebruikers aan om uw inhoud te delen. En vergeet niet dat gebruikers beloond moeten worden, zoals trouwe klanten.

Er is geen bewezen strategie voor succes in social media management. Marketing en promotie in sociale netwerken kunnen daarom alleen succesvol zijn als enerzijds de principes van het sociale web worden begrepen en anderzijds op basis daarvan een consistente strategie voor het eigen label wordt ontwikkeld. Stoffige marketingboodschappen zijn moeilijk over te brengen. In de sociale media moet je je herbezinnen. Je praat niet met adverteerders, je praat met fans. Je rolmodellen hebben een grote invloed. Marketing wordt dus subtieler en dringt via beïnvloeders het dagelijks leven van mensen binnen zonder op het eerste gezicht op te vallen.

Influencer Marketing Grondbeginselen van A-Z

Aangezien we een extreem hoog aantal vragen krijgen van ons social media bureau, wilden we voor iedereen verduidelijken hoe influencer marketing werkt. Met ons agentschap richten wij ons op langdurige verbintenissen voor onze talenten. Veel webwinkels, bedrijven en agentschappen hebben echter ook hulp en ondersteuning nodig voor “kleinere” projecten. Daarom hebben we nu deze 6-delige gratis online cursus over Influencer Marketing. Gebaseerd op onze Instagram software Social Analytics, laat ik alle stappen zien die nodig zijn om een succesvol influencer marketing concept op te zetten. Van de eerste definitie tot de opvolging van de campagne. Meer tutorials over social media, marketing, Photoshop, WordPress, SEO, etc. zijn te vinden op mijn reclamebureau Youtube kanaal.

Meer over influencers en social media marketing

  • Influencers in plaats van dure Facebook Ads
    Met je eigen assortiment, bespaar je veel geld!
  • Instagram: Reclame
    Online marketing of productplaatsing
  • 5 tips om het bereik van social media managers te vergroten
    Creativiteit, Influencer, Inhoud
  • Beheer Social Media Manager
    Hoe kopers en klanten met elkaar in contact te brengen
  • Meting, doelstellingen, doelgroep en bereik
    Basisprincipes voor Social Media Managers

[shortcode-variabelen slug=”adsense-content”]