Web 2.0 en sociale media: Bereik voor bedrijven (voorbeeld ASOS & ZARA)
Het World Wide Web is geëvolueerd. Het is geleidelijk geëvolueerd van een zuiver informatieplatform naar een “participatieplatform”, d.w.z. een multimediaal communicatieplatform. Deze verandering in de richting van een creatief web met door gebruikers gegenereerde inhoud wordt nu algemeen aangeduid als Web 2.0. Deze door gebruikers gegenereerde inhoud is wat dit nieuwe web uitmaakt. Met andere woorden, internetgebruikers produceren en reproduceren zelf webinhoud. Op deze manier maken de functies van Web 2.0 de actieve deelname van gebruikers aan internetevenementen en hun inhoud mogelijk. Het eendimensionale zender/ontvanger-model is niet langer relevant. Voor de allereerste keer kan elke gebruiker zowel ontvanger als afzender van een bericht zijn. Een wereldwijde, grotendeels vrije uitwisseling van meningen. Welk potentieel er nog in het nieuwe Web 2.0 schuilt, blijkt uit de talrijke presentatiemogelijkheden, het enorme bereik en de invloed op de samenleving en individuen, hun merkentrouw en hun aankoopbeslissingen. Meer tips zijn te vinden in de Social Media Blog of gratis in mijn Social Media Marketing Guide.
Meer over dit onderwerp kunt u vinden in de online cursus Facebook Marketing of in de blog van mijn social media marketing bureau.
Wat houden de veranderingen in?
Door gebruikers gegenereerde inhoud en bedrijfsleven in Web 2.0
De volgende fase in de ontwikkeling werd teweeggebracht door sociale netwerken. Voorlopers zoals Facebook, Youtube en Twitter. En natuurlijk – en niet te vergeten – voorlopers als Amazon, Ebay of AOL, die ratingmogelijkheden boden, gebruikersprofielen, interne messaging (instant messaging), enz. Natuurlijk hebben veel bedrijven het potentieel van het sociale web ingezien. Maar in tegenstelling tot de voorheen statische webaanbiedingen, moeten zij als modellabel de vragen van de klanten in het sociale web onder ogen zien – soms ook hun aanvallen. Het gaat er niet langer alleen om uw eigen merk door middel van reclame in het juiste licht te zetten. Opmerkingen, discussies maar ook reacties maken tegenwoordig deel uit van het aanzien van elke onderneming en kunnen niet worden gepland.
Op het eerste gezicht klinkt dit als extra werk, maar het sociale web biedt bedrijven de kans om ideeën uit te wisselen met hun gemeenschap en geïnspireerd te worden door hun ideeën. De dialoog met de klanten op het gebied van service en merkcommunicatie kan worden geïntensiveerd. Commentaren en meningen van gebruikers kunnen bedrijven in bijna elke stap van hun waardeketen ondersteunen, bv. door productsuggesties. Maar gebruikers helpen ook in de klassieke online winkel, bijvoorbeeld door productinformatie en beoordelingen toe te voegen. Vaak blijft online marketing bij bedrijven nog beperkt tot e-mailmarketing en klassieke bannerreclame. Web 2.0, het sociale web, zoals beschreven, biedt echter veel meer mogelijkheden – waaronder social media marketing.
De pioniers laten zien hoe interessant het actieve gebruik van sociale netwerken voor bedrijven kan zijn. Een van ’s werelds grootste modehuizen, Asos, heeft momenteel alleen al in Duitsland 3,3 miljoen fans op Facebook en gebruikt het platform bijna dagelijks om met gebruikers te communiceren via inhoud van hoge kwaliteit. Asos vertrouwt daarbij op multi-channel management tussen haar verschillende netwerken. Naast Facebook is Asos actief op zes andere platforms: Twitter, Pinterest, Tumblr, Google+, YouTube en Instagram. Asos onderscheidt zich zelfs binnen haar sociale netwerken. Op het Tumblr blogging netwerk, zijn er twee kanalen. Eén blog is specifiek gericht op mannen, de andere vooral op vrouwen. Door de gedifferentieerde contentstrategie slaagt Asos erin doelgroepen individueel aan te spreken. Van de grote massa op Facebook tot de Tumblr blog voor meer alternatieve lezers. Beide blogs worden voortdurend onderhouden door werknemers en staan ook vol met inhoud van hoge kwaliteit.
Hoe zo’n hoogwaardige inhoud eruit kan zien, is heel goed te zien bij Zara. Zara heeft wereldwijd meer dan 21 miljoen fans op Facebook. Naast actuele informatie en discussies over producten en de wereld rond de moderetailer, zijn er talrijke links naar andere kanalen van het modebedrijf op sociale media. Zara gedraagt zich slim als modewinkel en maakt bijvoorbeeld gebruik van fotoalbums waarop exclusieve modestukken te zien zijn nog voordat ze in de verkoop gaan. Door regelmatig nieuwe, nog exclusievere modestukken te publiceren, biedt Zara interessante informatie die relevant is voor velen en dus voor terugkerende gebruikers. Zara voert ook een actief multichannelbeheer. Klikken op de Youtube-knop leidt rechtstreeks naar verdere exclusieve inhoud (“Behind the Scenes”-video’s). Naast beeld- en videomateriaal verspreidt het modebedrijf ook tekstberichten via Twitter. Hier kunnen gebruikers livestreams en feeds vinden, bijvoorbeeld live van alle modeweken.
Influencer Marketing Grondbeginselen van A-Z
Omdat we een extreem hoog aantal vragen krijgen van ons social media bureau, wilden we voor iedereen verduidelijken hoe influencer marketing werkt. Met ons agentschap richten wij ons op langdurige verbintenissen voor onze talenten. Veel webwinkels, bedrijven en agentschappen hebben echter ook hulp en ondersteuning nodig voor “kleinere” projecten. Daarom hebben we nu deze 6-delige gratis online cursus over Influencer Marketing. Gebaseerd op onze Instagram software Social Analytics, laat ik alle stappen zien die nodig zijn om een succesvol influencer marketing concept op te zetten. Van de eerste definitie tot de opvolging van de campagne. Meer tutorials over social media, marketing, Photoshop, WordPress, SEO, etc. zijn te vinden op mijn reclamebureau Youtube kanaal.
Deze voorbeelden van beste praktijken laten zien hoe afzonderlijke kanalen op verstandige wijze aan elkaar kunnen worden gekoppeld. De merkentrouw neemt ook toe door de toegenomen interactie met de gebruiker. Als een reclameboodschap op internet niet voldoende wordt onderbouwd met feedback van gebruikers, verliest zij snel haar impact. Hier hebben modebedrijven het voordeel te werken – of te kunnen werken – met ot exclusieve inhoud. Maar het is net zo belangrijk om over de kanalen heen te handelen om een zo groot mogelijk bereik te genereren. Zo kan de merkpresentatie vanuit het oogpunt van het bedrijf volledig worden herontworpen.
Lees deel 2 hier:
Influencers in plaats van dure Facebook Ads
Met je eigen assortiment, bespaar je veel geld!- Influencer: Mode, Trends & Trendsetters
Waarom beïnvloeden influencers en trends ons zo sterk? Het artikel over influencers als Brooklyn Beckham, Kim Kardashian en Bonnie Strange - Instagram: Reclame
Online marketing of productplaatsing Beheer Social Media Manager
Hoe kopers en klanten met elkaar in contact te brengenMeting, doelstellingen, doelgroep en bereik
Basisprincipes voor Social Media Managers