Het ontwerpen van onroerend goed exposities en het nemen van foto’s: Fouten, sjablonen + voorbeelden

Het ontwerpen van exposés en onroerend goed foto’s – de sleutel tot een winstgevende verkoop van onroerend goed. Het verkoopproces voor de verschillende soorten huizen is vergelijkbaar, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: een sterk en overtuigend vastgoedexposé. Zoals reeds beschreven in Onroerend goed verkopen, is de verkoop van een onroerend goed als “elk ander product”: de eerste stap om geïnteresseerden om te zetten in potentiële kopers is een zinvol en even kort als bondig aanbod (exposé). Daar is veel voor nodig, niet “alleen maar” mooie foto’s. Maar deze zijn zeker de basis. Dit visuele voorbeeld is bedoeld om u te laten zien hoe een gericht exposé voor de verkoop van onroerend goed eruit ziet.

Verkopen van onroerend goed, het ontwerpen van een exposé: Focus op verkoopargumenten

Iedereen weet hoe de exposés of advertenties op de grote onroerend goed portalen eruit zien. Dat is precies waar ik me vandaag op wil richten. Iedereen presenteert een exposé anders, maar het belangrijkste is:

Een exposé brengt alle relevante informatie over een eigendom (op het eerste gezicht) op een gerichte manier samen.

U hebt al geleerd wat er precies in het exposé moet staan in de gids voor de verkoop van onroerend goed. Dit artikel gaat specifiek over de visuele voorbereiding van onroerend goed advertenties.

Ontwerpopties voor exposés: verkoopprijsverhoging

Maar welke ontwerpmogelijkheden zijn er voor exposés? Hoe hoger de kwaliteit van de eigenschap, hoe gedetailleerder de beschrijving van het object. Het is dan ook niet voldoende om gewoon een advertentie in een onroerend goed portal te plaatsen, zoals veel eenvoudige makelaars doen. Hoe hoger de kwaliteit van de presentatie, hoe hoger de verkoopprijs die uiteindelijk kan worden bereikt.

De investering is de moeite waard voor elk type onroerend goed, aangezien het basisontwerp relatief snel klaar is. Natuurlijk heb je niet zo’n onroerend goed exposé nodig voor een eenvoudig condominium, voor 100.000 €. Maar misschien jij wel? Zoals reeds geleerd in de gids over de verkoop van onroerend goed, kunt u de waarde van een eigendom verhogen door het gewoon professioneel te presenteren, tot 20%, zelfs 30% (door meer potentiële kopers, soms zelfs biedingsoorlogen). De volle 20% is echter niet alleen te wijten aan de vastgoedexposure, maar ook aan diverse aspecten, bijvoorbeeld de vastgoedvoorbereiding. Meer hierover kunt u lezen in het artikel “Ratgeber Immobilien Verkauf“.

Waardevermeerdering: Factor visuals en design

In deze gids over het onderwerp “vastgoedexposés” zou ik uw aandacht willen vestigen op twee aspecten in het bijzonder.

  1. Afbeeldingen – Voor en na vergelijking
  2. Exposé design – hoogwaardig design

In het navolgende zullen wij ons op deze twee punten concentreren: Visuals en design.

Laten we beginnen met praktische voorbeelden van onroerend goed fotografie. Hier trek ik graag een vergelijking met de autohandel. Hoe netter, hoe schoner een te koop staande auto is, hoe hoger de kwaliteit van de presentatie, hoe hoger de verkoopprijs kan worden vastgesteld. Het is hetzelfde met onroerend goed. Het begint al bij de voorbereiding. Van reiniging tot het wegwerken van visuele gebreken, voor elk type woning is een opwaardering de moeite waard.

Type eigendom: Voor alle types flats / huizen

De volgende voorbeelden van onroerend goed fotografie en exposé ontwerp zal u helpen met al deze soorten van onroerend goed:

  • Eengezinswoning (en appartementsgebouw)
  • Rijtjeshuis
  • Twee-onder-een-kap woning
  • Stedelijke villa
  • Villa
  • Designwoning
  • Landhuis
  • Vakwerkhuis
  • Bauhaus / Kubus
  • Mediterraan Huis
  • Meer speciaal (kapiteinshuis, Fries huis, pentakhuis, Zweeds huis of bungalow)

Uittreksel: Het ontwerpen van een onroerend goed exposé voor de verkoop

Hier is een uittreksel uit mijn gids: Onroerend goed verkopen.

Je hebt al veel geleerd over het verkopen van onroerend goed. Nu is het tijd om de eerste kennis toe te passen door het maken van het eigendom exposé.

Het onroerend goed exposé bevat de belangrijkste informatie over het onroerend goed. Dit omvat in het bijzonder foto’s, feiten over het eigendom, van het bouwjaar, tot de grootte van het eigendom, tot de berekening van de woonoppervlakte en ook hier de infrastructuur, waar is het eigendom gelegen en wat is er in de onmiddellijke omgeving?

Dit alles is samengevat in het onroerend goed-exposé en geeft belangstellenden een eerste inzicht. Voordat er tijdrovende bezichtigingsafspraken moeten worden gemaakt, kunnen potentiële kopers snel en gemakkelijk de belangrijkste informatie zien en in geval van twijfel ook vergelijken met andere aanbiedingen.

Zoals wij reeds hebben geleerd, is de visuele voorbereiding van het vastgoedexposé een bijzonder belangrijke factor voor de verkoopprijs die uiteindelijk kan worden bereikt. Hoe ongestructureerder de presentatie, hoe meer potentiële kopers geïnteresseerd zullen zijn in uw woning.

Documenten voor een gedetailleerd onroerend goed exposé – checklist

Documenten voor het onroerend goed exposé:

  1. Jaar van vervaardiging
  2. Grootte van het perceel
  3. Berekening leefruimte
  4. Plattegrond
  5. Beschrijving van het gebouw
  6. Energiewaarden en energiecertificaat
  7. Foto’s van binnen en buiten
  8. Omringende infrastructuur
  9. Extra’s (vloerverwarming, balkon, zwembad, carport, etc.)

Last but not least, wat velen vergeten, goede visuals!

In feite zijn veel exposés die wij als makelaars ontvangen “zeer eenvoudig” van uiterlijk. De foto’s zijn wazig, niet echt scherp, de lichtinstellingen zijn niet goed, alles is donker, waardoor de kamers er somber en klein uitzien. Bovendien is de informatie geplet of te weinig, te veel, het lettertype is speels, enz.

Ook hier kan het best de eenvoudige vergelijking met de autohandel worden gemaakt, of het nu om VW, Bentley of Lamborghini gaat. Als het reclamemateriaal en het PR-werk niet de juiste beelden scheppen, zullen de mensen niet naar het product vragen. Uiteindelijk gaat het bij de handel in onroerend goed dus ook altijd om het creëren van vraag. Het gaat echter niet om de kwantitatieve hoeveelheid van de vraag, maar om de kwalitatieve hoeveelheid van de vraag. De sleutelwoorden zijn kredietwaardigheid en kredietwaardigheid.

Onroerend goed foto’s voor / na: 5 voorbeelden

Laten we beginnen met het belangrijkste, de foto’s en afbeeldingen van uw woning! Of het nu gaat om een luxueuze villa, een condominium in het centrum van de stad of een vrijstaand huis aan de rand van de stad. Hier wil ik u een paar standaardfouten laten zien met voorbeelden.

  1. Villa van de buitenkant: Fout foto detail
  2. Villa van buiten: Fout beeldruis
  3. Vrijstaand huis van buitenaf: onscherp en overbelicht
  4. Condominium van binnenuit: Detail en kleur
  5. Condo van binnenuit: Slechte verlichting

Villa van de buitenkant: Fout foto detail

Condo voor.

Condominium na.

Villa van buiten: Fout beeldruis

Condo voor.

Condominium na.

Vrijstaand huis van buitenaf: onscherp en overbelicht

Condo voor.

Condominium na.

Condominium van binnenuit: Detail en kleur

Condo voor.

Condo na.

Condo van binnenuit: Slechte verlichting

Condo voor.

Condo na.

Exposé ontwerp: 5 voorbeelden

In de volgende drie voorbeelden ziet u drie ontwerpmogelijkheden voor onroerend goed exposés. Voel je vrij om ze te gebruiken als een bron van inspiratie.

Dankzij de hoge kwaliteit van de documenten zullen aanzienlijk meer potentiële kopers zich bewust worden van het onroerend goed en bijgevolg zal ook het aantal aanvragen toenemen. Door het grotere aantal aanvragen, en blijft een grotere, kwalitatieve hoeveelheid potentiële kopers over. Dit verhoogt de kans op een snelle verkoop en een winstgevende verkoop.

Exposé Voorbeeld 1

Exposé voorbeeld 2

Exposé voorbeeld 3

Exposé voorbeeld 4

Exposé Voorbeeld 5 – Kleuraccent A

Exposé Voorbeeld 5 – Kleuraccent B

Leestip! Drone foto’s en video’s

Geloof me, er zijn weinig manieren en mogelijkheden om onroerend goed zo spectaculair in beeld te brengen als met drones. Foto’s en video-opnamen van drones tonen eigendommen, alsmede hun locatie en infrastructuur, in een ongekende uitgebreidheid. Met video-opname bent u niet meer afhankelijk van de omstandigheden van het pand; de vrije ruimte boven het pand biedt voldoende mogelijkheden om de voordelen van het pand duidelijk voor het voetlicht te brengen.

In dit artikel laat ik u kennismaken met één bepaalde drone, de DJI Mini 2. Het grote voordeel van deze drone is dat hij minder dan 250 gram weegt en dat er zonder vergunning mee gevlogen kan worden. Dit vergroot de gebruiksmogelijkheden en mogelijkheden enorm. Lees hier meer over het testverslag: