Documenten en bescheiden: energiecertificaat, kadastraal uittreksel & Co. – checklist
Documenten – Voordat we aan de marketing van het onroerend goed beginnen, moet u eerst alle belangrijke documenten regelen die nodig zijn voor de verkoop. Dit kan een hele tijd duren. Ontdek hier welke documenten u nodig hebt om uw huis of appartement te verkopen en waarom een kadastraal uittreksel, een plattegrond van het terrein en een energiecertificaat zo belangrijk zijn. Terug naar: Een woning verkopen.
Voorbereiding van de documenten voor de verkoop – checklist
We bevelen aan: Verzamel alle belangrijke documenten op voorhand. Het aanvragen van een uittreksel uit het kadaster en het verzamelen van de facturen voor de laatste moderniseringsmaatregelen kan enige tijd in beslag nemen. Daarom is het de moeite waard vroeg te beginnen. In het ergste geval kan de verkoop vertraging oplopen en kunnen potentiële kopers worden afgeschrikt.
Geef voldoende tijd om de documenten te verkrijgen!
Welke documenten moet u voorbereiden voor de verkoop? In plaats van een lange tekst is het beter om een korte checklist te hebben met de belangrijkste documenten die u in de eerste plaats nodig hebt voor de verkoop van het onroerend goed en die beschikbaar zijn, idealiter meteen bij het begin van de verkoop.
Belangrijke documenten:
- Documenten met betrekking tot het onroerend goed (bouwplannen, plattegrond van het terrein, enz.)
- Huidig uittreksel uit het kadaster
- Oppervlakte perceel / residentieel
- Overzicht van bijkomende kosten
- Lijst van recente renovatie- en moderniseringsmaatregelen
- Verzekeringsdocumenten (brandverzekering)
- Energiecertificaat
- Taxatie van onroerend goed
- Exposé incl. goede foto’s
Laten we een aantal van deze documenten eens nader bekijken.
Kadastraal uittreksel: Toepassing en kosten
Een van de belangrijkste documenten bij de verkoop van onroerend goed is het uittreksel uit het kadaster. In het kadaster van de gemeente heeft elk eigendom zijn eigen pagina met alle gegevens over de eigendom, de ligging en de grootte van het huis of appartement, alsmede de grondlasten en rechten. U kunt een uittreksel uit het kadaster aanvragen bij het gemeentekantoor en het kost ongeveer 10 euro.
Het belangrijkste van het kadaster uittreksel:
- Inclusief de belangrijkste details
- Aanvraag bij het bevoegde bureau
- Kostprijs: 10 euro
Plattegrond: Grootte, hoogte en type gebruik
De plattegrond van uw woning is ook belangrijk. De precieze inhoud varieert van federale staat tot federale staat.
Hier zijn de belangrijkste punten:
- Gedetailleerde beschrijving van de plaats
- Grootte en hoogte
- Ontwikkelingsplan
- Type gebruik
- Naburige eigendommen
- Grenzen van eigendommen en percelen
Energiecertificaat: Belangrijk criterium
Het energiecertificaat, ook bekend als de energiepas, geeft informatie over de hoeveelheid energie die wordt gebruikt voor het onroerend goed. Van het dak tot de ramen tot het verwarmingssysteem – de informatie wordt geregistreerd per vierkante meter vloeroppervlak en per jaar. Dit geeft potentiële kopers niet alleen inzicht in de energie-efficiëntie van het pand, maar stelt hen ook in staat het te vergelijken met andere eigendommen. Als het energieverbruik en de daaraan verbonden kosten zeer hoog zijn, daalt de waarde van het onroerend goed aanzienlijk.
U kunt het energiecertificaat hier aanvragen:
- Craftsman
- Architecten
- Energieconsultant
- Online
Renovatie- en moderniseringsmaatregelen
De vloer van het pand werd vernieuwd? De hele badkamer gerenoveerd en oude leidingen vervangen? Heeft u een nieuwe garage gebouwd of de woonruimte uitgebreid? Verzamel alle rekeningen bij elkaar en maak een nette lijst van de verschillende verbouwingen en renovaties. Dit zal een zeer goede basis voor argumentatie zijn als het gaat om de koopprijs van het onroerend goed, vooral als u veel tijd en geld hebt geïnvesteerd in modernisering.
Raap alle rekeningen op!
De makelaar heeft de opdracht gekregen en u heeft de belangrijkste documenten bij elkaar? Heel goed. Binnenkort kunnen we beginnen met de marketing. Wij raden altijd aan om het eigendom op voorhand verkoopsklaar te maken. Bijvoorbeeld op basis van een waardestijging. We laten je hier zien hoe je dat moet doen:
Ga verder met stap 4: de waarde van het onroerend goed verhogen
Voordat u uw eigendom adverteert, raden wij u altijd aan na te denken over de waardevermeerdering ervan. Opknappen, renoveren & co. zijn immers efficiënte manieren om de aankoopprijs te verhogen.
Terug naar Stap 2: Een makelaar inhuren
Een makelaar begeleidt u niet alleen tijdens het hele verkoopproces van het onroerend goed. Hij of zij zal u bijstaan met een grote deskundigheid, ervaring en onderhandelingsvaardigheden en zal u ook adviseren op het gebied van belastingen en financiering.