Succes met sociale media: dit zijn de kanalen die u moet kennen
Sociale netwerking is zeker geen nieuw marketinginstrument, maar er zijn nog steeds bedrijven die slechts beperkt gebruik maken van deze krachtige digitale gereedschapskist. Zij hebben daar zeker goede redenen voor, want zoals het woord “netwerken” al aangeeft, is het een voortdurend marketingproces dat permanent middelen vastlegt. In eerste instantie lijkt het dus een gok om tijd en geld te investeren in een tot dusver ongebruikt proces dat misschien niet eens het gewenste succes oplevert. Maar als u het juiste scala aan digitale kanalen samenstelt, kunt u positieve verrassingen verwachten!
Bron: flickr.com
Facebook: Niemand die zich bezighoudt met sociale media kan om de blauwe reus heen. Met behulp van uw eigen Facebook-pagina kunt u zo snel mogelijk in contact komen met uw klanten en hun vriendenkring, snel informatie doorgeven en ook de mogelijkheid hebben om foto’s, video’s en homepage-links op te nemen. Het komt erop aan de feedback ernstig te nemen, snel te reageren op vragen en altijd vriendelijk te blijven – zelfs als de opmerkingen wat onbeleefd uitvallen. Voor dit platform geldt hetzelfde als voor alle andere kanalen: gedraag u niet te promotioneel, maar eerder feitelijk, informatief en humoristisch.
Twitter: De short message service laat weinig ruimte voor uw berichten, dus ze moeten altijd goed doordacht zijn. Met behulp van zogenaamde hashtags – trefwoorden die worden gemarkeerd met een #hash – maakt u uw centrale thema’s duidelijk en bent u dus veel beter vindbaar in de stortvloed van gegevens. Betekenisvolle beelden die in het oog springen zijn ook de moeite waard om de aandacht te trekken. Als u de relevante berichten van andere gebruikers deelt met uw eigen account, kunt u verwachten dat u zelf geretweet wordt.
Flickr: De beeldservice is de moeite waard als aanvulling op andere zenders, hier spreken de beelden voor zich. Het platform is zeer eenvoudig te gebruiken en kost, net als de eerste genoemde diensten, helemaal niets, behalve uw tijd. Maar omdat je hier geen verbale boodschappen hoeft te formuleren, blijft ook dit binnen de perken. Veel bedrijven verspreiden hun persfoto’s via Flickr, het bereik is simpelweg groter dan op hun eigen homepage. Flickr-posts verschijnen bij voorkeur in de beeldzoekfunctie van Google en trekken zo de ogen van internetgebruikers naar uw bedrijf.
Twitch: Dit platform is een echte magneet voor gameliefhebbers, waar iedereen zijn eigen spel live op het internet kan uitzenden. Vooral de grote hits zoals “World of Warcraft” en “League of Legends” krijgen veel aandacht, maar ook spellen die tot nu toe weinig bekend waren, staan hier altijd in de schijnwerpers. De succesvolle lancering van een nieuw videokanaal over het onderwerp poker bewijst dat e-sports ook al lang het stokpaardje van Twitch-gebruikers zijn geworden: bedrijven die producten over deze onderwerpen aanbieden of minigames met reclamemogelijkheden ontwikkelen, zullen hier hun publiek vinden.
Pinterest: Het digitale prikbord is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een enorme verzameling afbeeldingen, waarbij de foto’s elk in een eigen gebruikersstroom zijn ondergebracht. Natuurlijk is het ook op dit platform de bedoeling om zoveel mogelijk aandacht te trekken; de gedeelde foto’s moeten dus verlangens opwekken en aanzetten tot communicatie. Er is geen ontkomen aan professionele beelden om zich te onderscheiden van de massa en een blijvende indruk achter te laten. Publiceer uw producten op een zinvolle manier en in een goed daglicht, inclusief een ingevoegde aankooplink of met een link naar uw bedrijfshomepage.
Youtube: Laten we deze lijst afsluiten met een andere reus van de online business, het videoplatform Youtube. Bedrijven die hier hun eigen kanaal onderhouden, kunnen hun gepubliceerde films ook gemakkelijk integreren in Facebook en andere sociale netwerken: een praktisch hulpmiddel om de zaken in beweging te krijgen! Dit betekent dat u niet langer een eigen, dure server met video-capaciteit nodig hebt. Als je zelden geschikt videomateriaal beschikbaar hebt, vul dan gewoon je stream door relevante films van andere gebruikers te delen – en misschien een of twee thematisch gerelateerde humoristische intermezzo’s tussendoor te strooien.
U kunt de digitale invloed van uw bedrijf meten via de marketingtool Kloud Score: De dienst gebruikt meer dan 400 verschillende signalen van acht verschillende sociale netwerken om uw huidige Kloud Score dag na dag te berekenen. De focus ligt in de eerste plaats op de reacties op uw gedeelde inhoud, want hoe intenser de reacties op uw postings, hoe groter uw invloed. Met dit instrument bij de hand kunt u uzelf heel specifieke doelen stellen – en werken aan het bereiken daarvan.