Wat zijn sociale netwerken? De kracht van Youtube, Snapchat, Facebook & Co.

Weet je hoe vaak ik “sociale media” uitleg? Vandaag wilde ik een eenvoudige vraag verduidelijken: “Wat zijn sociale netwerken”. Vooral in traditionele sectoren zoals de edele metalen of in de bouwnijverheid zijn de sociale media niet altijd aangekomen. Toch is het de moeite waard om eens te kijken naar online handel en de voordelen ervan. Ondanks de aanvankelijke scepsis van de elites neemt het volume van de on-linehandel voortdurend toe. In 2016 tot bijna een quadriljoen euro. Het internet, sociale netwerken zijn populairder dan ooit. 73% van de Duitsers is online, meer dan 24 miljoen zijn vertegenwoordigd met persoonlijke profielen in sociale netwerken. Het is de moeite waard om te investeren in online media. Meer tips vindt u in de Social Media Blog of gratis in mijn Social Media Marketing Guide.

Meer over dit onderwerp kunt u vinden in de online cursus Facebook Marketing of in de blog van mijn social media marketing bureau.

Youtube, Facebook en Instagram: Wat zijn sociale netwerken?

Sociale netwerken combineren in wezen verschillende functies voor digitale m:n (gelijke) informatie-uitwisseling. Zij stellen internetgebruikers in staat media uit te wisselen en met elkaar te delen. Gebruikers kunnen groepen en gemeenschappen aanmaken, maar ook eigen fanpagina’s voor zichzelf of anderen, voor commerciële en niet-commerciële projecten, en thematisch pro of contra – ze kunnen over zichzelf schrijven. Bijna alle sociale netwerken hebben een blogfunctie (cf. Timeline op Facebook) waarin het nieuws (van de sociale groep) en van interesses (bv. fanpagina’s) worden getoond. U kunt uw eigen ‘Likes’ een naam geven en reeds gedeelde media opnieuw delen of opslaan en archiveren. Daarom is technische ontwikkeling ook een gebied om in de gaten te houden bij social media marketing. Momenteel is er een sterke tendens naar mobiliteit en virtualiteit.

Meer gegevens en gericht bereik via sociale-mediamarketing

  • Welke nieuwe concepten kunnen hieruit worden afgeleid?
  • Hoe zou u de online winkel kunnen koppelen aan GPS-gegevens?
  • Kunnen vrienden hun vrienden uitnodigen om te gaan winkelen?
  • Kunt u virtuele aanbevelingen doen en ze “achterlaten” op het POS (point of sale)?

… de keten van gedachten zou kunnen worden gesponnen op bijna eindeloos. Feit is dat functionele mogelijkheden een doorslaggevende rol spelen bij nieuwe digitale trends. Wie bepaalt de technologische trends? De bekendste vertegenwoordigers van sociale netwerken zijn momenteel Facebook, YouTube, Twitter en Snapchat. Deze vier en andere sociale netwerken zoals Tumblr, Instagram, LinkedIn en netwerkconcepten zoals Whatsapp of Tinder combineren de bovengenoemde kenmerken en bieden functionaliteiten voor de wereldwijde, vrije uitwisseling van informatie dankzij de permanente netwerkvorming van gebruikers. De grote vier exploitanten van sociale netwerken verenigen reeds honderden miljoenen mensen op elk individueel platform.

Wat leert u voor uw bedrijf en uw social media marketing?

De internetgebruiker verandert van consument in prosumer bij Web 2.0 en sociale netwerken. Uw stakeholders – vooral uw klanten en potentiële klanten – zijn nu allemaal permanent betrokken. Daarom moeten online marketeers nieuwe vormen van communicatie vinden voor uw marketingboodschappen op het sociale web. Voor socialemediabeheerders is het belangrijk de verschillende sociale netwerken met hun individuele communicatiemogelijkheden te kennen. Ook om na te gaan welke relevantie zij hebben voor afzonderlijke bedrijven en sectoren.

Marktleider Facebook – nog steeds het grootste sociale netwerk

De onbetwiste marktleider is, volgens de eigen statistieken en de relevante mening van deskundigen (uit persoonlijke interviews), Facebook. Hier wisselen gebruikers vrijelijk hun gedachten en meningen met elkaar uit. Zij wisselen echter voornamelijk multimedia-inhoud uit (zoals foto’s, teksten, video’s of weblinks). De alfa en omega van het Facebook netwerk. Hieruit blijkt dat er vraag is naar sociale netwerken waarop diverse inhoud gemakkelijk kan worden uitgewisseld en gepubliceerd. Multimedianetwerken die tekst-, beeld- en video-inhoud mogelijk maken, zijn van bijzonder belang.

ARD / ZDF online onderzoek naar internetgebruik

Hoe intensief mensen met name dit sociale netwerk gebruiken, blijkt uit het jaarlijkse online-onderzoek van ARD en ZDF naar het gedrag van mediagebruikers. Er zijn momenteel 24,7 miljoen mensen (van 14 jaar en ouder) op sociale netwerken in Duitsland – maar liefst negen van de tien zijn met hun profiel geregistreerd op Facebook en gemiddeld komen er elke seconde zeven nieuwe Facebook-gebruikers bij.

  • 34% leest of schrijft persoonlijke berichten
  • 33% volgt nieuws onder vrienden
  • 32% chat met vrienden en bekenden.

De belangrijkste activiteiten van mensen op Facebook zijn communicatie en vermaak! Zij lezen en schrijven persoonlijke berichten (34%), volgen het nieuws in hun vriendenkring (33%) of chatten met vrienden en kennissen (32%). Mensen willen snel inhoud consumeren op sociale netwerken. Dit betekent dat je aandacht moet besteden aan de beeldtaal in je postings. Vooral in de mode-industrie is het belangrijk om producten goed te presenteren. Netwerken die de mediakeuze beperken, zoals Tumblr, Twitter, Pinterest of Instagram, krijgen minder aandacht in het socialemediabeheer van modebedrijven; slechts één op de drie is hier actief. Zij krijgen wel enige aandacht, maar meer als een “must-have” dan als een actief communicatiekanaal. Maar, negeer deze kanalen niet. Creatieven stromen massaal naar Pinterest en Tumblr. Instagram is vooral populair bij jonge doelgroepen (onder 18 jaar).