Makelaar SEO: Tips! Zoekmachine optimalisatie voor makelaars – Google, Bing & Co.

Broker SEO – zoekmachineoptimalisatie voor makelaars in Google, Bing & Co. Als iemand u zoekt, moet u “er zijn”. Op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (kortweg SEO) betekent dat pagina 1 in de zoekresultaten op zoekmachines zoals Google, Bing en andere. Vooral regionale SEO loont als makelaar en geeft u een strategisch voordeel (SEO is lange termijn) ten opzichte van lokale concurrenten. Alles wat belangrijk is aan je website als makelaar.

Zoekmachine optimalisatie voor makelaars

Traffic betekent bereik, d.w.z. bezoekers die op uw website komen. SEO tip door professionals, voor professionals! Laten we beginnen met de definitie van zoekmachineoptimalisatie.

Wat betekent SEO? 5 basisprincipes

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) omvat alle maatregelen die dienen om de zichtbaarheid van uw website in zoekmachines (zoals Google, Bing & Co.) te vergroten. Dit zijn:

  1. Paginastructuur en trefwoorden
  2. Pagina-inhoud met structuur, trefwoorden, tekstlengte en links
  3. Visualiserende (foto) en verklarende media (infographic, verklarende video, enz.)
  4. Interne links (verhoogt de duur van de pagina)
  5. Externe links (verhoogt de relevantie van de pagina)

Doelen in SEO: Hoge plaatsing in de zoekresultaten

Er zijn twee cruciale aspecten voor u:

  1. Als iemand je zoekt, moet je “er zijn” – gewoon al geleerd
  2. Wanneer iemand zoekt naar onderwerpen die voor u relevant zijn, moet u “er zijn”.

Er zullen 1) zoekopdrachten zijn die om jou draaien. Typisch zijn

  • “Voorbeeld makelaar stad” – Algemeen zoeken
  • “Voorbeeld Makelaar Beoordelingen”
  • “Voorbeeld Makelaar Waardering”
  • “Voorbeeld Makelaar Ervaring”
  • “Voorbeeld Makelaar Ervaring”
  • “Monster makelaar gerenommeerd”
  • “Monster makelaar niet serieus”

Als je geen eigen website hebt, heb je geen invloed op de zoekresultaten. Als je een te kleine website hebt, bijvoorbeeld alleen de homepage, Over ons en Contact, komt het ook voor dat anderen (concurrenten) voor je verschijnen. Of zelfs portalen als Gutefrage.net, waar iemand deze vraag over je naam heeft gesteld.

Hoe sterker je pagina, hoe meer aanwezig (zichtbaar) je bent

Er zijn dagelijks miljoenen zoekopdrachten in Duitsland, alleen al voor de context “onroerend goed”. Verkopen, huren, beheren, kopen, financieren, … daarom moet u 2) “er zijn” wanneer iemand zoekt naar voor u relevante onderwerpen.

U leert nu de basis hiervoor: de structuur.

Waar en wanneer iemand ook naar u zoekt, hij heeft de “soevereiniteit” op de eerste pagina (te zien in de voorbeeldgrafiek).

SEO voordelen: Meer bezoekers, nieuwe klanten

  • Ook hier bereikt u de acquisitie van nieuwe klanten via zoekmachines
  • Meer bezoekers op de website
  • Extra verkoopkanaal
  • Gerichte marketingmaatregel (via zoektermen / actieve “vraag”)
  • Eenmaal ingesteld, krijg je “gratis” bezoekers, elke dag

SEO Nadelen: Kosten op lange termijn en initiële kosten zonder ROI

  • Ontwikkeling op lange termijn noodzakelijk, vooral in de vastgoedsector (sterke concurrentie)
  • Opbouwtijd: minstens 1 jaar
  • ROI (return of invest) wordt pas laat bereikt (vergelijking: SEA quasi onmiddellijk)
  • Kosten voor het creëren van inhoud en website

SEO, SEA, wat is het verschil?

SEO gaat over uw website, de inhoud en de structuur ervan. SEA (search engine advertising) daarentegen is een “directe” plaatsing in zoekmachines via betaalde advertenties. Deze advertenties worden weergegeven boven de organische zoekresultaten (SEO).

Vastgoed SEO voor beginners: zo werkt het

Simpel gezegd:

  • Een website maken voor desktop / mobiele apparaten
  • Onderwerpen (trefwoorden) gestructureerd plannen
  • Individuele pagina’s maken (bedrijfspagina’s en blogberichten)
  • Elke blogpost heeft 300 – 1.000 woorden, links naar andere posts
  • Doel: Goede kwaliteit en meer inhoud dan de directe concurrentie

Via individuele onderwerpen / trefwoorden:

  • Huis te koop Berlijn
  • Huis verkopen na erfenis Berlijn
  • Huis verkopen na scheiding Berlijn

wordt je “platform” sterk. Uw subonderwerpen (zoals huis te koop echtscheiding Berlijn) linken naar de bovenliggende pagina (huis te koop Berlijn).

Daardoor blijven de bezoekers die u in de zoekmachines hebt verzameld steeds langer op uw website.

Waarom SEO? Voordelen voor makelaars

Voordelen van SEO – Als persoon X u als makelaar leert kennen, via aanbeveling, reclame, bij toeval, zal persoon X in bijna alle gevallen naar u als makelaar zoeken. Meestal in zoekmachines, meestal op Google. Er zijn 10 plaatsen in de zoekresultaten (buiten de advertenties om), hoe meer kanalen je bedient, hoe meer je de informatie bepaalt die hier staat.

In een notendop:

  • 85% zoekt informatie eerst via zoekmachines
  • Pagina 1 heeft 10 resultaten (weg van reclame > SEA)
  • Geen digitale media = geen invloed

SEO biedt het ultieme voordeel:

  • Eenmaal op pagina 1, zal het moeilijk zijn je te verdrijven (duurzaam)
  • Gebruikers hebben een behoefte, ze willen al iets
  • Je geeft gebruikers “iets” gratis, zonder dat daar iets tegenover staat (positief imago).
  • Gebruikers bevelen uw goede inhoud aan anderen aan
  • SEO werkt voor u 24 uur per dag, 7 dagen per week
  • Je verzamelt nieuwe leads passief (na het werk)

Nadelen van SEO: Je moet zo eerlijk zijn

SEO is langetermijnmarketing, je bereikt pas na weken en maanden resultaten (bezoekers), afhankelijk van hoe hard je eraan werkt en hoe hoog de concurrentie is (C-locatie makkelijk, A-locatie moeilijk).

  • Online marketing op lange termijn
  • Resultaten na weken, maanden
  • Tijdrovend (artikelcreatie)

Aan de andere kant zijn uw zoekmachine rankings zeer duurzaam en blijven ze vaak jarenlang staan als u ze eenmaal hebt bereikt. Omdat de concurrentie eerst beter moet worden dan jij. In vergelijking met adverteren in zoekmachines betaalt u niet voor elke klik (ongeveer 4 – 16 euro / klik in het vastgoedsegment).

Checklist! De 3 SEO basics voor makelaars + voorbeeld

Om zichtbaar te zijn (zoals je kunt zien in het voorbeeld) heb je in principe maar 3 dingen nodig:

  1. Google Bedrijfsvermelding
  2. Website
  3. Sociale mediakanaal, bijvoorbeeld Facebook, Instagram en LinkedIn

… heb je al een bepaald deel van de eerste pagina in beslag genomen. Hier zie je hoe effectief de mix van deze 3 componenten is voor iedereen die jou zoekt.

  1. Website op nummer 1 in de zoekresultaten
  2. Google Bedrijfsvermelding
  3. Eigen foto’s, direct, visueel begrip
  4. Kaart en routebeschrijving
  5. Adres, contactgegevens en openingstijden
  6. Sociale media (Facebook)
  7. Recensies op het web (Facebook)

Bijna alle wegen leiden naar de makelaar (niet naar derden of zelfs concurrenten).

Hoe werkt SEO eigenlijk?

Laten we teruggaan naar uw makelaarswebsite en de vraag: Hoe werkt SEO eigenlijk?

Themaconstructie maken: “Trefwoorden” – Wat wil je?

U bouwt individuele blogberichten voor individuele zogenaamde sleutelwoorden. Een trefwoord kan bijvoorbeeld “huren” zijn, een ander “tips voor huren”, een ander “huurproces” en weer een ander “voor het eerst huren”. Afhankelijk van wat gebruikers in een zoekmachine zoeken, heb je daar de juiste inhoud voor.

Hier is weer het voorbeeld van de introductie voor onze makelaar in Berlijn, met de nadruk op het verwerven van onroerend goed:

  • Huis te koop Berlijn
  • Huis verkopen na erfenis Berlijn
  • Huis verkopen na scheiding Berlijn

SEO-teksten maken: 1-2-3 formule – checklist

Op het internet vindt u duizenden handleidingen die u veel vertellen over SEO, wat in feite neerkomt op goede optimalisatie.

De kleine 1-2-3 formule:

  1. Individuele pagina’s maken (bedrijfspagina’s en blogberichten)
  2. Elke blog post heeft 300 – 1.000 woorden
  3. Artikelen linken naar andere bijdragen (Verkoop > Echtscheiding > Scheidingsjaar en terug)

Het belangrijkste, belangrijkste (!) in SEO – toegevoegde waarde

Nu het belangrijkste:

Belangrijk is dat deze artikelen een toegevoegde waarde hebben!

Daarom tip 2 direct:

Het gaat er niet om 1000 artikelen te maken, beter 50, 100 gericht (onderwerp) en gestippeld (regio).

Toegevoegde waarde betekent dat uw bezoekers iets meenemen, idealiter lang op uw website blijven en zo de waarde van uw website (domeinwaarde) verhogen. Zo krijg je steeds meer bezoekers, en dus ook nieuwe klanten.

2 SEO-voorbeeld voor aankoop van onroerend goed

Bent u op zoek naar bestaand vastgoed in uw regio (vastgoedverwerving)? Verkopers helpen met problemen, verhuurders, erfgenamen. Bijna iedereen zal vroeg of laat willen verkopen.

De eerste SEO-tekst

U weet nu welk proces u moet volgen om uw website te promoten. SEO is langetermijnmarketing, je zult pas na weken en maanden resultaten (bezoekers) boeken, afhankelijk van hoe hard je eraan werkt en hoe hoog de concurrentie is (C-locatie makkelijk, A-locatie moeilijk).

SEO samengevat

SEO betekent snel uitgelegd

  • Structuur – inhoud en teksten
  • Toegevoegde waarde – teksten moeten de lezers “iets geven”.
  • Links – Links geven meer informatie
  • Doel – Goede inhoud zorgt voor hoge plaatsing in de zoekresultaten