Makelaar web design: Hoe krijg je de beste onroerend goed website – Gids
Hoe wordt een website gemaakt? Waarop moet u letten bij het boeken van een reclamebureau voor uw eigen website? Wat zijn de prijs en de kosten van een website? Hoe belangrijk is het ontwerp met betrekking tot zoekmachine-optimalisatie? Wij kunnen u helpen als makelaar! Vandaag willen we in detail treden over wat een reclamebureau doet en waar u als makelaar op moet letten bij het laten maken van een website. Als u niet lang wilt zoeken, hier is onze aanbeveling voor uw onroerend goed webdesign: reclamebureau.
Website makelaar
Leestip:
Reclamebureau onroerend goed
Wie werkzaam is op het gebied van onroerend goed listings moet veel meer dan gewoonlijk aandacht besteden aan een hoge mate van ernst. Ernst speelt niet alleen een belangrijke rol in de makelaardij in onroerend goed, het is het boegbeeld. Immers, als huurder, en vooral als koper, investeert u relatief hoge bedragen in verhouding tot uw eigen spaargeld of inkomen. Daarom wilt u als aspirant-koper natuurlijk kunnen vertrouwen op het online aanbod van de tweede. De serieuze uitstraling van het reclamebureau zal dus bepalen of belangstellenden contact met u opnemen of niet.
Technische kwaliteit en ernst uitdagen
Referentieprojecten zijn zo belangrijk voor een reclamebureau. Hoe meer referenties, of hoe meer succesvolle referentieklanten het bedrijf heeft, hoe meer ervaring en deskundigheid het reclamebureau ook kan inbrengen in uw project. Daarom moet u vragen naar kerncijfers die het succes van eerdere projecten aantonen.
Een reclamebureau moet u echter niet alleen vertellen over de successen, risico’s zijn ook een belangrijk onderwerp als het gaat om het investeren in uw eigen online media. Niet alle online media zijn geschikt voor elk bedrijf; de selectie, d.w.z. de mediamix, is net zo belangrijk voor succes. Een andere factor is planning, binnen welke termijnen rekent het agentschap? Vergelijk verschillende aanbiedingen en u zult op basis van de verschillende bekledingen gemakkelijker uw favoriet kunnen kiezen. Last but not least moet u altijd een concrete doelstelling hebben. Daarom moet u samen met het agentschap zogenaamde KPI’s vaststellen. KPI staat voor Key Performance Indicator, d.w.z. sleutelfactoren voor succes. Bijvoorbeeld het aantal unieke bezoeken aan uw website, d.w.z. de individuele bezoekers, b.v. per maand, of de impressies in de zoekmachine, stijgen de rankings en laten die zien?
Samengevat is dit wat een reclamebureau moet kunnen presenteren:
- Lijst van referentieklanten of referentieprojecten
- Belangrijke cijfers van succes
- Eerlijke beoordeling van risico’s
- Tijdschema en stappenplan
- KPI, Sleutel Prestatie Indicatoren
Hoe wordt een website gemaakt?
Bij websites denken veel mensen aan een uniform product, het familiehuis zeg maar. Websites en onroerend goed verschillen echter van elkaar. Van de zogenaamde landingspagina, een snel gebouwd prefab-huis, tot een massieve woning met een gedetailleerd blok en een eigen wiki over het onderwerp onroerend goed.
Concept en strategie: van grafisch ontwerp tot online marketing
In principe begint de website echter altijd met het concept en de strategie. Hier kijkt het reclamebureau naar welke diensten uw makelaarskantoor precies aan uw klanten levert. Van vastgoedbeheer tot ruwbouw tot makelaardij. De bouwsector is zeer divers en veel makelaars houden zich niet alleen bezig met makelaardij, maar ook met aan- en verkoop, nieuwbouw of renovatie. Sommige grotere onroerend-goedmaatschappijen hebben ook hun eigen onderaannemers, bv. diensten zoals conciërges of het zojuist genoemde onroerend-goedbeheer. Sommige pagina’s zijn daarom kleiner, zij beschrijven bijvoorbeeld alleen het makelaarskantoor, andere pagina’s omvatten ook diverse andere aspecten en bedrijfsonderdelen. Het reclamebureau neemt al deze informatie en bundelt ze tot een kort en samenhangend concept, waaruit de uiteindelijke strategie zal blijken. De volgende stap is het ontwerp van de website.
Het ontwerp van de website gebeurt in nauw overleg met u. In het begin worden alle variabelen samengevat en duidelijk vastgesteld. Van de exacte grootte van het logo tot het kleurenschema van de website. Natuurlijk spelen ook componenten een rol, b.v. contactformulieren of huisevaluatieformulieren. Dit alles wordt bepaald in het eerste schermontwerp, zoals het in technisch jargon heet. Zodra u, de klant, de eerste lay-out van het webdesign goedkeurt, beginnen wij aan de website te werken.
Systeem voor inhoudsbeheer
Na de lay-out wordt het content management systeem, afgekort CMS, opgezet. Het beste content management systeem dat momenteel beschikbaar is voor uw behoeften is WordPress. De open-source software is volledig gratis en gaat dus niet gepaard met maandelijkse kosten. Niettemin is het ’s werelds grootste systeem en biedt het dus 100% flexibiliteit als u uw website wilt uitbreiden. U kunt bijvoorbeeld uw eigen onroerend goed portal bouwen voor de makelaardij in onroerend goed, maar hier kunnen makelaars ook klanten rechtstreeks betalen met een creditcard of PayPal. U kunt uw eigen boeken aanbieden, maar u kunt ook uw eigen onroerend goed advertenties laten verbeteren door een zeer nauwkeurige zoekfilter. Duizenden mogelijkheden heb je met je eigen content management systeem.
Het reclamebureau zorgt voor het bouwen en opzetten van de website. Vervolgens wordt de inhoud gepland. In principe begint de website altijd met het concept en de strategie. Hier neemt het reclamebureau de diensten die uw makelaar aan zijn klanten levert onder de loep. Van vastgoedbeheer tot ruwbouw tot het makelaarskantoor. De inhoud van een website verschilt enorm, afhankelijk van hoe men precies te werk wil gaan bij zoekmachine-optimalisatie. Voor de vastgoedsector is het echter de moeite waard om te investeren in zoekmachine-optimalisatie, omdat hier hoge winsten kunnen worden gemaakt, zodra u op pagina 1 van zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, Yandex of andere komt, bezoeken veel mensen u duurzaam, elke dag. Als u er eenmaal in slaagt 500 of 1.000 bezoekers per dag naar uw website te trekken, vergelijk dat dan eens met een plaatselijk makelaarskantoor. 500 tot 1.000 bezoekers per dag. Zou dat niet sterk zijn? Dit is precies de reden waarom grote vastgoedbedrijven investeren in hun eigen internetsites. Als u lokaal en regionaal werkt, raden wij u ook aan te investeren in uw eigen website met lokale zoekmachineoptimalisatie.
Mogelijkheden en voordelen voor uw makelaarskantoor
Een eigen website heeft veel voordelen ten opzichte van de concurrentie, want het is niet alleen een modern visitekaartje, het brengt ook kopers, huurders en verkopers naar uw kantoor. Ongeacht in welk gebied van onroerend goed u gespecialiseerd bent, ruwbouw, renovatie, verkoop, verhuur of zelfs de klassieke makelaardij, het hebben van een eigen website loont voor elke vorm van zaken doen. De investering die nodig is om een website op te zetten, wordt na verloop van tijd snel terugverdiend. Vooral voor dure bedrijfsmodellen is een eigen website winstgevend om klanten en belangstellenden aan te trekken.
Het grote geheim achter succes, goed webdesign en zoekmachine-optimalisatie. We willen ook beide punten in te voeren in dit artikel over webdesign voor makelaars in onroerend goed.
De voordelen van een eigen website op een rijtje:
- Modern visitekaartje en concurrentievoordeel
- Permanente bezoekersbron voor kopers, verkopers en huurders
- Altijd en overal opvraagbaar
- Ophalen van computer, notebook, tablet of smartphone
- Belanghebbenden hebben toegang tot informatie, zelfs als u die niet kent
- Plaatsing van huidige aanbiedingen
Dit zijn de belangrijkste details die u moet overwegen wanneer u een reclamebureau boekt. Laten we nu alle diensten in detail bekijken.
- Wat betekent webdesign?
- Wat betekent Responsive Design en welke voordelen biedt het?
- Wat betekent inhoudsbeheer?
- Wat is WordPress?
- Wat betekent zoekmachine-optimalisatie?
Alle diensten in een oogopslag.
Webontwerp Ontwerp van de website
Hoewel vooral de prestatiefactoren bepalend zijn voor het succes van een website, is het ontwerp, d.w.z. de grafische vormgeving, voor de klant natuurlijk meestal belangrijk. Terwijl websites in de eerste tien of vijftien jaar veel ontwerpelementen bevatten, hebben websites tegenwoordig een zeer minimale structuur. Waarom is dat? Met het toenemend aantal eindtoestellen en dus ook verschillende schermformaten, wordt het steeds minder mogelijk de wetenschap op elkaar af te stemmen. In het verleden moest een ontwerp worden gemaakt voor één scherm, de computer. Vandaag zijn er smartphones met 4K-schermen, maar 05many gebruikt nog steeds oudere modellen waarvan het aantal pixels slechts 10% bedraagt. Daarnaast zijn er tablets, notebooks, smart-tv’s en vele andere eindapparaten, bijvoorbeeld ook smartwatches, die steeds meer prestaties bieden en meer veiligheid brengen in het dagelijks leven, zelfs bij internettoegang, rechtstreeks aan de pols. Vanwege de vele eindapparaten worden websites tegenwoordig zeer functioneel gebouwd. Niettemin spelen de huisstijl, b.v. het kleurenschema of de vormen, vierkant, cirkel of driehoek, een rol in het ontwerp.
Bij het ontwerp houdt het reclamebureau zich echter ook bezig met de factor gebruiksvriendelijkheid. Usability is een indicator voor de gebruiksvriendelijkheid van een website. Simpel gezegd, hoeveel stappen hebben uw klanten nodig voordat ze hun bestemming bereiken? Is het een kwestie van een enkele klik of moet de bezoeker door een groot aantal pagina’s navigeren? Vinden zij de juiste aanbiedingen snel en gemakkelijk of zijn zij op een ingewikkelde manier verborgen? Deze gebruiksvriendelijkheid verhoogt de prestaties van uw website, in termen van tevreden bezoekers maar ook in termen van ranking in zoekmachines.
- Minimaal ontwerp door de vele eindapparaten, van smartphone tot 4K Smart TV in de woonkamer
- Functioneel ontwerp, meer hierover straks onder Responsive Design
- Bruikbaarheid als succesfactor
- Relevantie voor zoekmachine plaatsing
Merkidentiteit en corporate design
Nadat de basisprincipes van functioneel ontwerp en bruikbaarheid zijn besproken, gaan we over tot de integratie van onze eigen merkidentiteit of corporate design. Corporate design staat voor een uniforme uitstraling waardoor belangstellenden en klanten het eigen merk of project snel kunnen herkennen. Corporate design omvat aspecten als kleurstelling, maar ook vormen, lettertypes en spatiëring. Alles wat te maken heeft met het ontwerp van media. Media hoeven niet alleen digitaal te zijn, corporate design bestaat ook in de gedrukte bedrijfsauto. Waar wordt het logo geplaatst? Op welke hoogte? En hoe zit het met andere automodellen?
De eigen merkidentiteit speelt daarom een rol in vele aspecten, van de buitenreclame op het bedrijfsterrein, tot de bedrijfsauto, tot de eigen website. Daarom moet het reclamebureau natuurlijk ook dit aspect bespreken en in overweging nemen. Uw identiteit is immers wat u onderscheidt van uw klanten. Van je filosofie tot je uiterlijke imago. Geef de bezoeker dus een vertrouwd gevoel wanneer hij uw nieuwe website bezoekt.
Tip van onze redactie: Stuur het reclamebureau bij de eerste briefing een flyer, een brochure of een link naar een bestaande website. Op die manier kan het bureau het huidige grafische ontwerp direct bekijken. Een website hoeft immers niet altijd helemaal opnieuw ontworpen te worden, soms is het gewoon een kwestie van modern re-design.
Herontwerp
Wie zijn website in 1995 of het jaar 2000 heeft laten programmeren, is nu natuurlijk volkomen achterhaald. In die tijd was de schermresolutie in kantoren 800 tot 600 pixels. Als je een high-end toestel had, kon je 1024 pixels krijgen. Tegenwoordig hebben smartphones al een 4k-resolutie, met bijna 4000 pixels breed. Bovendien is er niet langer alleen het klassieke liggende scherm, apparaten worden gedraaid, schermen worden gesplitst, een website moet zich dynamisch aan elke situatie aanpassen.
Daarom laten veel vastgoedbedrijven hun website na een bepaalde periode herzien. In de regel is het raadzaam om op het gebied van homepage en onderhoud toch al een vaste begeleider te hebben. Want als u uw website jarenlang braak laat liggen, verliest u waardevolle bezoekers die uiteindelijk huizenverkopers of kopers van huizen en appartementen kunnen zijn.
Herontwerp houdt in dat de bovengenoemde aspecten van het bedrijfsontwerp worden overgedragen op nieuwe systemen. De meest populaire tegenwoordig is WordPress. We komen hier direct na het onderwerp Responsive Design.
Responsief ontwerp
Wat is Responsive Design? Zoals hierboven reeds is gezegd, is het aantal apparaten drastisch toegenomen. Ontwerpen, d.w.z. het grafisch ontwerp van een website, moeten dienovereenkomstig dynamisch worden aangepast.
Bij de ontwikkeling van websites zorgen reclamebureaus er dan ook voor dat alle elementen zo worden verpakt dat ze vanaf alle mogelijke eindtoestellen kunnen worden geraadpleegd. Het gaat niet alleen om de verschillende eindtoestellen, ook de modellen verschillen. Kijk maar naar de Apple iPhone. Momenteel worden de volgende modellen vaak gebruikt:
- IPhone 6
- IPhone 7
- …
- IPhone X
Elk eindapparaat heeft zijn eigen schermformaat, niet alleen elke iPhone, natuurlijk ook elk bedrijfstablet, notebooks, computers. Dan is er nog het feit dat Apple niet eens het grootste marktaandeel heeft, de huidige leider is Samsung. Onmiddellijk komen er nog tien modellen bij. Uw reclamebureau moet rekening houden met dit grote aantal eindapparaten en daarom moet het onderwerp Responsive Design ook in het eerste gesprek aan de orde komen.
Dat zal duur worden! Gelukkig blijven de kosten binnen de perken, omdat reclamebureaus hun toevlucht nemen tot content management-systemen die al met een groot deel van deze functionaliteiten zijn uitgerust. Uw website hoeft dus niet helemaal vanaf nul te worden ontwikkeld, de fundering van het huis, zo u wilt, wordt kant-en-klaar geleverd. Laten we daarom eens kijken naar content management systemen en het meest populaire CMS, WordPress.
WordPress CMS Inhoudsbeheersysteem
Voordat we op dit onderwerp ingaan, maak je geen zorgen, jij als makelaar hebt hier niet van dag tot dag mee te maken! Wij wilden u een overzicht geven van wat een content management systeem is. Het is immers de basis voor uw moderne visitekaartje en zelfs uw eigen onroerend goed portal.
Content management systemen staan voor dynamisch gegenereerde inhoud. Eenvoudig uitgelegd moest vroeger elke pagina van een homepage door de ontwikkelaar worden geprogrammeerd, met HTML en CSS. Dus elk blogbericht moest in een enkel HTML-bestand worden geschreven. Als er wijzigingen zijn, moet dit HTML-bestand afzonderlijk worden geopend, bewerkt en opnieuw opgeslagen. Bovendien moeten alle andere bestanden worden gewijzigd, b.v. als de link naar het HTML-bestand verandert. Een hoop moeite!
Met de mogelijkheden van Web 2.0 kwamen content management systemen. In principe wordt alle inhoud niet langer in afzonderlijke bestanden geschreven, maar in een gemeenschappelijke, grote database. Afhankelijk van welke informatie de gebruiker wil, wordt de pagina gemaakt met behulp van deze database, bijvoorbeeld in een zoekformulier op uw website. De gebruiker is geïnteresseerd in condominiums in Berlijn, ons systeem kijkt in de database en haalt alle vermeldingen over het onderwerp condominiums in Berlijn. De zoekresultaten zijn dan dynamisch samengestelde resultaten uit de databank. Het voordeel: structuur en inhoud zijn nu gescheiden. De structuur is HTML en CSS is de basis. HTML bepaalt de afzonderlijke elementen, b.v. het bovenste gedeelte in de header, dan komt de tekst, dan komt een footer, b.v. met onze contactgegevens. CSS bepaalt het ontwerp, bijvoorbeeld of de header blauw, groen of wit is. Het bepaalt ook de vorm van het lettertype, de breedte maar ook de kleur. Zo bouwen wij de interface van de website en de inhoud, blogberichten, zoekresultaten of zelfs onroerend goed listings worden dan afzonderlijk uit de database opgehaald en binnen de gedefinieerde ruimtes weergegeven.
Dit is de basis waarop 99% van de websites momenteel functioneert. Daarom is het belangrijk de basis van de functionaliteiten te kennen. Opdat u zich niet van dag tot dag met dergelijke details hoeft bezig te houden, maar u zich volledig op uw onroerend goedbedrijf kunt concentreren, is het raadzaam een goed reclamebureau te boeken:
Reclamebureau onroerend goed
Onderhoud en updates van de homepage
Ondersteuning omvat niet alleen het opzetten en installeren van de website, maar natuurlijk ook onderhoud en updates. Van eenvoudige wijzigingen die vervolgens uw ontwerp beïnvloeden, bijvoorbeeld wanneer een extensie verder is ontwikkeld, tot aanvallen door hackers die specifiek zoeken naar zwakke punten in verouderde scripts. Om al deze kwetsbaarheden uit te sluiten, moet uw reclamebureau niet alleen zorgen voor de eenmalige creatie en set-up, maar ook voor het onderhoud en de updates. Dit omvat niet alleen het voorkomen van aanvallen, maar natuurlijk ook het maken van back-ups, reservekopieën van uw website.
Om niet in een kostenval te trappen, moet u het punt van onderhoud en updates al in het begin in het gesprek brengen. Stelt u zich eens voor dat het reclamebureau van uw keuze de dienst uiteindelijk niet aanbiedt en u moet overschakelen op een derde aanbieder die dan grote zaken gaat ruiken, u heeft tenslotte iemand nodig die de klus klaart. In principe gaat het echter niet alleen om het content management systeem, maar ook om het domein en de hosting.
Domein en hosting
Wat is een domein? Intussen zijn er niet alleen meer de klassieke domeinen, b.v. ‘.de’ of ‘.com’, maar een veelheid van domeinen, b.v. ook ‘.one’ en ja, zelfs ‘.real estate’. Intussen is er een heel oerwoud van domeinen opengegaan, zodat het deskundige en serieuze advies van een reclamebureau veel waard is. Niet alleen bij het kiezen van je eigen domein, maar ook bij het vinden van een naam. Hoe ouder het domein, hoe gecompliceerder het is om een naam te vinden, aangezien de meeste domeinen in de loop van de decennia natuurlijk al verkocht zijn. Nu is er aan de ene kant de mogelijkheid om voor duur geld een ouder domein te kopen of een creatief reclamebureau in te schakelen dat oplossingen vindt, zelfs voor de oude en sterk concurrerende domeinen.
Spelen domeinen een rol in zoekmachine optimalisatie? Ja! Er is zelfs een aparte term voor goede domeinen, de zogenaamde keyword domains. Een zogenaamd trefwoorddomein gaat over wat zij doen. Voor een socialemediabureau zou dit bijvoorbeeld ‘socialmediaone.de’ zijn. Hier is de activiteit rechtstreeks gekoppeld aan de naam van het agentschap. Nog beter zou gewoon “socialmediaagentur.de” zijn. Daarom moet u ook proberen om het woord “Immobilien” of het woord “Makler” in uw domein te hebben. Dit maakt het gemakkelijker voor zoekmachines maar ook voor gebruikers om te herkennen waar het over gaat en dit zal merkbaar zijn in uw successen.
Je kunt veel fouten maken bij het hosten van domeinen en URL’s. Ook al is het uiteindelijk maar peanuts, sommige kosten stapelen zich in de loop der jaren op.
50 € per maand? Te veel. Als het om hosting en hostingproviders gaat, vertrouwen wij op ons reclamebureau en kunnen wij u dit artikel over dit onderwerp aanbevelen:
Hier vindt u niet alleen hoe u uw webruimte bij de goedkoopste aanbieder kunt boeken, de aanbieder biedt ook Duitse kwaliteit, met Duitse regels voor gegevensbescherming en, natuurlijk, serverlocatie in Duitsland. Dit speelt op zijn beurt weer een rol in de snelheid, de zogenaamde pagespeed. Kortom, hoe sneller een pagina laadt, hoe beter hij scoort als de rest van de inhoud goed is. Als domeinen in de VS geparkeerd zijn, maar uw bezoekers komen voornamelijk uit Duitsland, dan moeten alle datapakketten telkens uit de VS worden opgehaald. Ondanks glasvezelkabels kost het een paar seconden tijd als er bijvoorbeeld nog beelden worden geladen. Waardevolle fracties van seconden die uiteindelijk in de kaart spelen van de concurrentie met servers uit Duitsland. Om te voorkomen dat u later helemaal van provider moet veranderen, moet u vanaf het begin vertrouwen op een goede hostingprovider.
Wilt u iets meer dan alleen een makelaarssite? Als u wilt bouwen van uw eigen onroerend goed portal die aanbiedingen van verschillende districten, steden bevat, dan moet u dienovereenkomstig aangepast content management systemen, maar ook hosting.
Advertenties voor huis en flat
Afhankelijk van het aantal aanbiedingen dat u op uw onroerend goed website wilt presenteren, is het een kleiner of groter systeem. Als je minder dan 100 listings hebt, is de administratie geen grote opgave. Maar als het aantal van uw advertenties zich ontwikkelt in de richting van 500, 1000, zult u iets meer nodig hebben.
Als u nu overweegt een reclamebureau te boeken, dan moet dit een van uw belangrijkste aspecten zijn, al vanaf de eerste briefing, of de eerste e-mail of het eerste telefoongesprek. De ontwikkeling van een dergelijk systeem vergt namelijk aanzienlijk meer tijd, die uiteraard ook van tevoren moet worden gepland. Denk er daarom aan om de ontwikkeling van uw eigen website in de komende één, twee of zelfs drie jaar al bij het begin in te schatten. Dit zal u in staat stellen het systeem vanaf het begin dienovereenkomstig te ontwikkelen, of het in een bepaalde richting te ontwikkelen, zodat de uitbreidingen later kunnen worden toegevoegd.
Zoekmachine optimalisatie voor makelaars & vastgoed: gevonden worden
Zoekmachine optimalisatie is het grote knelpunt voor alle websites! Pagina 1 op Google, Yahoo, Bing, Yandex, DuckDuckGogo en vele andere zoekmachine-aanbieders is vergelijkbaar met de populairste winkelstraat in de grote stad. Iedereen wil hier geplaatst worden, de grote massa’s bezoekers, toeristen, nieuwe mensen lopen hier voortdurend.
Dat is het grote geheim van pagina 1. Investeren in advertenties brengt eenmalige bezoekers, als je meer bezoekers wilt, moet je meer geld uitgeven aan advertenties. Investeren in een eigen website, is een duurzame investering, want als je eenmaal aan de top staat, moet je hem inhalen. Dus als je een geweldig systeem maakt waarmee je op pagina 1 komt voor belangrijke zoekwoorden, bijvoorbeeld Immobilie verkaufen Frankfurt, dan heb je duurzaam iets gemaakt dat eerst overtroffen moet worden door je concurrentie. Totdat uw concurrentie een beter aanbod doet, zal de zoekmachine u een voorkeursbehandeling geven.
Met een beetje geluk kan dit niet alleen over maanden, maar ook over jaren en soms zelfs decennia. Tegenwoordig staan er op pagina 1 soms nog internetpagina’s die in 1998 zijn geprogrammeerd. Voor bepaalde onderwerpen heeft nog nooit iemand iets nieuws en groters bedacht. Zolang niemand met een betere bron van informatie komt, blijft de oude pagina bovenaan staan. Als u nu niet slechts één goed trefwoord hebt, maar misschien zelfs 1000 goede trefwoorden, dan is de kans groot dat u gedurende lange tijd bezoekers zult verzamelen, elk uur, elke dag, elke week en elke maand. Dan, bij wijze van spreken, quasi gratis, want uw investering is al gedaan.
Om pagina’s in het algemeen sterk te houden en natuurlijk ook nieuwe trefwoorden te verzamelen, zodat ze nog meer bezoekers krijgen, zodat er nog meer geïnteresseerden, huurders, kopers of verkopers komen, is voortdurende ondersteuning belangrijk. De constante ondersteuning is echter zeer ongecompliceerd wat de structuur betreft, er wordt voortdurend inhoud toegevoegd, er worden kleine optimalisaties aangebracht aan het ontwerp, het sleutelwoord bruikbaarheid vanaf het begin. Een website is als een eigendom, de fundering, de constructie, vooral bij nieuwbouw, vergt veel werk. Als het huis eenmaal staat, gaat het echter meestal alleen om cosmetische correcties om de waarde te verhogen.
Net als in de woningbouw zijn er twee gebieden op websites. Enerzijds is er de onpage-optimalisatie, dat zijn bij wijze van spreken alle wijzigingen die u aanbrengt aan uw eigendom, en anderzijds is er de offpage-optimalisatie, dat zijn bijvoorbeeld alle PR-acties om uw eigendom bekendheid te geven. We willen je alleen kort vertellen waar het om gaat.
Onpage optimalisatie op uw website
Zoals reeds vermeld, heeft onpage-optimalisatie van websites betrekking op al het werk dat wordt gedaan op de eigen website. Dit omvat regelmatige inhoud, die in een vooraf berekende lengte wordt gepubliceerd, voor precies bepaalde trefwoorden. Daarnaast zijn er diverse verbeteringen, bijvoorbeeld op het gebied van pagespeed. Zoals eerder gezegd, hoe sneller een website laadt, hoe beter hij wordt beoordeeld door zoekmachines, maar ook door gebruikers. Het gevaar dat gebruikers zullen bouncen of dat zoekmachines ons niet goed zullen ranken is gering. We gaan verder met design en usability: voelt de bezoeker zich op zijn gemak en kan hij snel en gemakkelijk het juiste aanbod vinden? Veel aspecten die uiteindelijk samen een geweldig totaalconcept opleveren, de constante en permanente onpage-optimalisatie waarmee al bij het begin van de ontwikkeling van een website rekening moet worden gehouden.
Voor de optimalisatie wordt software gebruikt, die verschillende producten kan zijn, van gratis software die door Google zelf wordt aangeboden, bijvoorbeeld de zogenaamde Google Analytics en de Google Search Console, tot software die op de markt wordt gebruikt, bijvoorbeeld Xovi. Met deze softwareproducten worden redactieplannen gemaakt waaruit de afzonderlijke werkstappen worden afgeleid. Van nieuwe inhoud tot optimalisering van bestaande inhoud, van uitbreidingen tot ontwerpwijzigingen, enzovoort.
Offpage optimalisatie door linkbuilding
Offpage optimalisatie omvat alle externe stappen die het succes van de eigen website bevorderen. Een groot deel van dit werk is het zogenaamde link building. Link building kan heel eenvoudig worden uitgelegd, stel je een bar voor, iemand loopt de deur binnen en niemand praat over hem of haar. Dus geen gast zal zich omdraaien om hem of haar te zien. Als u specifiek twee of drie mensen naar u laat wijzen als u binnenkomt, bijvoorbeeld door te wijzen of te fluisteren en in hun richting te kijken, zult u de aandacht van andere bezoekers trekken. Het klassieke perswerk! Heb je een nieuw product? Uw PR-bureau plaatst het in tijdschriften, hoe meer tijdschriften over u praten, hoe meer mensen zich bewust worden van u. Het is hetzelfde op het internet!
Er zijn veel blogs op het internet, bijvoorbeeld blogs die gaan over handwerken, decoratie of nog preciezer over geld verdienen met onroerend goed. Op al deze blogs kun je meestal zogenaamde advertorials kopen. Dit zijn betaalde blog posts die gaan over een onderwerp van jouw keuze, je wordt gelinkt. Als de blog van de vakman bijvoorbeeld bericht over het onderwerp van gerenommeerde makelaars en verwijst naar uw website, zullen veel gebruikers deze aanbeveling volgen en uw website bezoeken. Door deze gerichte linkbuilding neemt het aantal aanbevelingen toe en daarmee ook het aantal kliks dat voortvloeit uit deze aanbevelingsmarketing.
Dergelijke en andere off-page optimalisatie is ook de focus van een reclamebureau als het gaat om zoekmachine optimalisatie.
Vaak gestelde vragen en antwoorden
Tot slot wilden we een paar vragen en antwoordenlijsten delen die vaak worden gesteld in verband met de marketing van onroerend goed, vooral wanneer men voor de eerste keer de makelaarswereld binnenstapt. Als het gaat om de verschillen in uitzendwerk, stellen velen de vraag: wie doet wat? Ons overzicht over het onderwerp reclamebureaus:
Wat doe je in een reclamebureau?
Reclamebureaus zijn full-service partners, zij zorgen voor de allernoodzakelijkste zaken, b.v. corporate design, maar ook eenvoudige formulieren, briefpapier, tot en met uitgebreide websites. Hun werk omvat dus ook alles wat met marketing en public relations te maken heeft. Wie zich tot een reclamebureau wendt, kan en mag verwachten dat het alle media- en communicatiekwesties voor zijn rekening neemt.
Wat is een marketingbureau?
Marketingbureaus zijn gespecialiseerd in verkoop. Van product tot prijs, verpakking maar ook distributiekanalen of promotie. Wanneer u zich tot een marketingbureau wendt, is dat met het doel uw product en uw verkoopkanalen te optimaliseren.
Er zijn ook verschillende categorieën van marketingbureaus. Aan de ene kant zijn er de klassieke marketingbureaus voor drukwerk, maar ook verkoopbureaus, bijvoorbeeld voor telefonische acquisitie en marketingcampagnes, tot moderne online marketingbureaus en natuurlijk social media marketingbureaus. Hoe hoger de specialisatiegraad, hoe preciezer de focus op een bepaalde strategie. Afhankelijk van de onderneming is het raadzaam een beroep te doen op een gespecialiseerd of een algemeen bureau. Als u bijvoorbeeld de verkoop wilt verhogen door middel van Facebook-advertenties, moet u direct kiezen voor een social media-marketingbureau. Als u niet weet welke vorm van marketing voor u het beste is, kunt u het beste contact opnemen met een algemeen online marketingbureau, dat u de verschillende voor- en nadelen van elke manier zal laten zien.
Wat doe je in een PR-bureau?
PR-bureaus zijn ook een preciezere vorm van marketingbureau. Public relations is het kanaal dat ervoor zorgt dat producten bekend worden. Public relations betekent public relations-werk dat pas echt vruchten afwerpt door regelmatige vermelding. Dit betekent dat uw merk of bedrijf vaker in verschillende, relevante media moet worden geplaatst. Voor de regionale makelaar kan dit het dagblad zijn dat op zondagmorgen op de ontbijttafel ligt, maar ook het modetijdschrift waarin u als luxe makelaar artikelen kunt plaatsen. Het werk van een PR-bureau gaat echter nog verder, b.v. het zorgt voor positieve vermeldingen bij de juiste personen, b.v. op evenementen, via uitnodigingen of ook via het evenement zelf. PR-bureaus zorgen er dus voor dat hun eigen merk of product in het juiste licht wordt gepresenteerd en meer bekendheid krijgt.
PR-bureaus hebben dus ogenschijnlijk niet de verkoop tot doel, maar de naamsbekendheid. Als zij willen verkopen, moet u zich tot een marketingbureau wenden, want zij houden ook rekening met het verkoopkanaal, niet alleen met het bewustmakingskanaal.
Hoeveel agentschappen zijn er in Duitsland?
In Duitsland zijn er in feite meer dan 10.000 bureaus op het gebied van reclame, marketing en PR. De keuze is dus reuze en een aanbeveling heeft zo veel waarde.
Wat is online marketing?
Online marketing in zijn speciale vorm heeft betrekking op de marketing van producten en diensten via digitale kanalen. De concepten zijn zeer uiteenlopend. Van trechtermarketing, waarbij belangstellenden en bezoekers via gerichte kanalen worden verzameld, tot advertentiebeheer op Google, tot het plaatsen van advertenties op andere sites. Online marketing is erop gericht digitale media te gebruiken als verkoopstructuur. Dit levert grote voordelen op voor de klanten, want in tegenstelling tot marketingmethoden die offline plaatsvinden, kunnen de individuele trajecten zeer goed worden gereconstrueerd. Het resultaat is dat u uiterst nauwkeurige verkoopcijfers krijgt. Elke individuele campagne of reclameactie kan worden geëvalueerd in het exacte percentagebereik. Je hangt dus niet zomaar een affiche op in het centrum van de stad en hoopt dat het meer verkoop zal genereren. U weet precies welke persoon, op basis van welk kanaal, uiteindelijk welke aankoop heeft gedaan of niet. Deze nauwkeurige tracering van een individueel kanaal maakt het mogelijk uiterst nauwkeurige conclusies te trekken uit de verzamelde gegevens. Op basis hiervan optimaliseert u de afzonderlijke campagnes en advertenties. Dit resulteert in meer verkoop. Dit is precies de taak van een online marketingbureau. Digitale verkoop en voortdurende optimalisatie van de verkoopkanalen.
Wat is SEO en SEA?
SEO betekent zoekmachine-optimalisatie, dit onderdeel gaat over het werk aan uw eigen website. De optimalisatie van individuele pagina’s, blog posts of zelfs vastgoed listings, tot de verbetering van de laadtijd van de pagina en natuurlijk ook de basisstructuur.
SEA betekent zoekmachine analyse, in deze discipline kijkt u naar de ontwikkelingen van uw eigen website in de zoekmachines. Hoe werden de individuele pagina’s en blog posts gerangschikt? Welke veranderingen zijn er sinds de vorige maand opgetreden? Welke maatregelen kunnen worden genomen om de rangschikking nog te verbeteren? Dit is waar zoekmachine-analyse over gaat.
Tip! Onroerend goed exposé met drone (aanbeveling)
Wat maakt een onroerend goed exposé beter? Beelden zeggen meer dan duizend woorden en drones leveren de mooiste foto’s of video’s die u zich als vastgoedverkoper maar kunt wensen.
Online een lichte, snelle en goede drone met camera kopen? Voordat u een drone koopt voor foto- en video-opnamen, moet u beslist recensies lezen. Er zijn veel drones op de markt, maar welke is nu echt goed in vergelijking? We hebben in de loop der jaren al heel wat drones in onze kantoren gehad en deze is onze absolute favoriet: perfecte foto’s, gemakkelijk te bedienen en een drone onder de 1000 euro, inclusief alle accessoires, van propellers tot hard-shell koffers voor onderweg. Dit is de ideale manier om huizen, villa’s en grond onder de aandacht te brengen voor de volgende vastgoedtentoonstelling. Met de DJI Mini 2 worden dronevideo’s en droneopnamen zo snel gemaakt dat je het hele proces van vliegen en produceren in één dag kunt leren.
DJI Mini 2: Ervaringen