IBeacon – Toekomst en toepassing
Afgelopen december, op een vrijdag, startte Apple zijn iBeacon promotie in 254 steden in de VS. iBeacons zijn ontwikkeld in iOS7 en maken gebruik van Bluetooth LE. Bluethooth LE schittert door een aanzienlijk lager stroomverbruik dan “klassieke” Bluetooth. Ergo, kosten efficiëntie. Met een bereik van 30 meter vervult hij nog steeds alle functies van draadloze Bluetooth-datatransmissie. iBeacons zijn een klein stukje hardware met veel kracht!
Sinds begin april zijn we bezig met de ontwikkeling van de huisstijl / design voor een van de innovatieleiders in het segment. Met iBeacons is het mogelijk stationaire, niet-digitale werelden te laten samensmelten met het World Wide Web. Een voorbeeld: In de zomer van 2015 zijn twee vrienden op weg naar het centrum van Keulen – winkelen! Ze stappen uit de ondergrondse, de Schildergasse in. De etalages zijn kleurrijk gevuld, de zon schijnt. De twee vrienden bekijken een jurk van dichtbij. PING! Er verschijnt een bericht op hun smartphone: “Alleen voor jou, alleen nu: 20% KORTING!!!”
iBeacon zal het mogelijk maken om digitaal met klanten te communiceren op het POS (point of sale). In ruil daarvoor ontvangen bedrijven informatie over verkeer, frequenties en conversie. Win-win!
Maar welke mogelijke toepassingen zijn er buiten de klassieke detailhandel? Bij een eerste zoektocht stuitte ik op een interessant artikel van Ryan Fass CITEworld. Ryan heeft het over tien mogelijkheden voor iBeacon technologie buiten de klassieke detailhandel. Ik heb zijn opwindende benaderingen en gebruiksmogelijkheden kort vertaald, samengevat en verder uitgewerkt. Geniet van het eerste deel:
1. musea en tentoonstellingen
Voor musea, galerijen, tentoonstellingen, exposities maar ook dierentuinen bieden iBeacons fantastische toepassingsmogelijkheden. Informatie kan door de bezoeker selectief worden opgevraagd of automatisch worden doorgegeven. De kleine bakens worden eenvoudig op muren, dozen of tafels geïnstalleerd. Tegelijkertijd kunnen hotspots en acties vrij worden bepaald bij het passeren van de bakens. Terwijl we tussen gangen en paden dwalen, is er alleen een koptelefoon nodig om ons auditief te begeleiden. Evenzo is een display voldoende om alle aanvullende informatie te krijgen. Informatie altijd op het juiste moment gegeven. En altijd, aan de juiste persoon. Tablets of smartphones kunnen ook worden gebruikt om discussies te volgen, apps te koppelen of informatie van websites te halen. Niet als een bijzaak, maar tijdens de discussie en automatisch overgebracht.
2. ziekenhuizen
Iedereen die ziekenhuizen kent, weet hoe verwarrend eindeloze witte gangen kunnen zijn. Er is hier een echte aanpak om mensen te helpen. Tijd is vaak een schaars goed, vooral in ziekenhuizen, en het maakt alle verschil. Of het nu gaat om bezoekers, patiënten of personeel, voor iedereen in het gebouw is een open plattegrond beschikbaar. Ook met aanvullende informatie voor gebruikers.
Maar – en dat is het toppunt – gebruikers in het systeem kunnen snel en gemakkelijk worden opgespoord. Op die manier kunnen artsen worden opgespoord en gecontacteerd naargelang van beschikbaarheid en locatie. Kamers, zones, volledige verdiepingen en complexen kunnen individueel in een netwerk worden opgenomen. Eenvoudige, locatiegebaseerde navigatie is mogelijk met iBeacons.
3. evenementen en conferenties
Bij mega-evenementen, grotere festivals en evenementen, zijn tickets het toverwoord. Sinds de komst van apps hebben veel organisatoren van evenementen hun eigen applicaties ontwikkeld om hun gasten mobiele diensten aan te bieden. Hoewel de informatie op deze manier over het algemeen niet erg specifiek is, kunnen organisatoren de kleine bakens gebruiken om informatie specifieker en preciezer te delen. Op die manier kunnen gebruikers op bepaalde plaatsen in het systeem specifieke details te weten komen, maar ook even gemakkelijk gegevens uitwisselen.
4. restaurants, cafés en bars
Uiteraard! Heel duidelijk. “KRIJG NU EEN GRATIS KOFFIE!”. Laten we eens kijken naar een voorbeeld: Starbucks. Bijna vijf miljoen app-downloads alleen al voor Android-besturingssystemen. Goed geplaatste iBeacons in stadscentra zouden elk van deze gebruikers eraan herinneren nog eens langs te komen. Campagnes kunnen individueel worden aangemaakt. Op die manier kan de duur van het verblijf worden bepaald. Als een gebruiker zich langer dan vijf seconden binnen het zendbereik van de iBeacon bevindt, is hij of zij mogelijk geïnteresseerd in het huidige aanbod. PING! “KRIJG 50% NU! Intelligent geplaatste bakens geven bedrijven met voldoende innovatiebereidheid grote kansen om (spontaan) stedelijke inloopbezoekers aan te trekken.
Niet alleen reclame voor bedrijven, maar ook kleine, lokale aanbieders kunnen een startset kopen en op intelligente wijze informatie verspreiden. Bedrijven met voldoende budget zijn echter in het voordeel; een eigen app of platform is een voorwaarde voor push notificatie.
5. hotels en resorts
Net als in het voorbeeld van ziekenhuizen of musea zijn iBeacons uitstekend geschikt voor toerisme. Ook hier komen mensen op plaatsen die ze normaal nooit gezien hebben. Door iBeacons te installeren op terreinen, bezienswaardigheden of hotelcomplexen, zou ook hier selectieve datatransmissie mogelijk zijn. Check-in, check-out, allerlei aanbiedingen: alles geautomatiseerd en individueel voor elke locatie. Hele reisaanbiedingen kunnen op deze manier worden gecontroleerd. Taxi, bus of plaatselijk vervoer.
Het originele artikel (Engelse versie) door Ryan Faas (technologiejournalist en auteur) op CITEworld