Getuigschrift van vakbekwaamheid – U moet dit controleren

Bewijs van deskundigheid – Veel cliënten vragen of er een bewijs van deskundigheid bestaat voor makelaars in onroerend goed. De wetgever heeft hierin niet voorzien, zodat u bij het inschakelen van een vastgoedmakelaar niet naar een bekwaamheidsattest hoeft te zoeken. De situatie is anders wat betreft de verplichting om een aanvullende opleiding te volgen. Volgens de wet betreffende de invoering van een beroepsvergunning voor beheerders van commercieel onroerend goed en vastgoedmakelaars moeten vastgoedmakelaars binnen drie jaar bijscholingscursussen van in totaal 20 uur volgen. Als klant moet u er ook voor zorgen dat de makelaar die u inhuurt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft.

Certificering voor taxatie van de marktwaarde van onroerend goed

Naast de hoofdactiviteit, de bemiddeling in onroerend goed, bieden veel makelaars bijvoorbeeld ook de taxatie van de marktwaarde van onroerend goed aan. Om deze dienst te kunnen verlenen en op professionele wijze de vraagprijs voor uw huis of condominium te kunnen bepalen, is veel knowhow en deskundigheid nodig. Wanneer u een vastgoedmakelaar zoekt, kunt u om een attest vragen en nagaan of uw favoriete makelaar een bijscholing heeft gevolgd in de taxatie van onroerend goed en alle belangrijke factoren kent bij de bepaling van de materiële waarde en de marktwaarde.

Verplichtingen van de makelaar

Elke vastgoedmakelaar is verplicht alle certificaten van deelname aan bijscholing te bewaren en op verzoek te tonen. Oorspronkelijk was het bekwaamheidsattest bedoeld om het onderscheid tussen serieuze en dubieuze makelaars in onroerend goed gemakkelijker te maken. Als eigenaar en potentiële opdrachtgever kunt u deze kennis echter ook verkrijgen door u te wenden tot een ervaren makelaar, door op verzoek alle bewijzen van bijscholing in te zien en door na te gaan of de makelaar in opdracht een taxatiecertificaat heeft voordat hij een taxatie van een onroerend goed uitvoert.

Makelaarscontract: tips en hulp

U wilt een huis of appartement verkopen, hebt geen ervaring op de vastgoedmarkt en wilt koste wat kost fouten vermijden? Dan doet u er goed aan gebruik te maken van de uitgebreide diensten van een makelaar en de tijdrovende en ingewikkelde verkoop van uw woonhuis te vereenvoudigen. Wanneer u een makelaar in de arm neemt, hoeft u de verkoop van uw woning niet in uw planning op te nemen, aangezien alle taken rechtstreeks door uw makelaar worden overgenomen en in uw belang worden uitgevoerd.

Taken van een makelaar

In principe vervult een makelaar alle taken die belangrijk zijn voor en tijdens de verkoop- en verhuurfase. Hij stelt een exposé op, bepaalt de marktwaarde van uw eigendom, maakt reclame voor uw eigendom en fungeert vervolgens als tussenpersoon tussen u en belangstellenden. Terwijl het opstellen en publiceren van een advertentie een tijdrovende maar eenmalige taak is, maakt het beantwoorden van vragen van klanten deel uit van de dagelijkse werkzaamheden van een makelaar.

Commissie voor de makelaar – De belangrijkste voorschriften

Meer dan 80 procent van alle eigendommen te koop of te huur worden bemiddeld. Dit betekent dat de eigenaar een makelaar opdracht geeft om het aanbod bekend te maken en alle taken tot aan het sluiten van de overeenkomst voor hem uit te voeren. Professionele makelaardij is een dienst die wordt overeengekomen tussen de cliënt en de makelaar. Nadat de dienst is verricht, is een commissie, de zogenaamde courtage, verschuldigd. Wie de provisie betaalt, hangt af van het soort provisie en de reden voor de provisie. Als u uw eigendom via een makelaar verkoopt, betaalt de koper meestal. Voor verhuur geldt sinds 2015 het kopersprincipe, zodat de ontvanger van de factuur en de betaler van de commissie identiek is aan de persoon die opdracht heeft gegeven voor een makelaarsdienst.