Eenvoudig en veilig – een huis verkopen in Rodgau

Met ongeveer 45.000 inwoners is Rodgau de stad met de meeste inwoners in het district Offenbach. Rodgau, gelegen aan het zuidelijke uiteinde van de Rijn-Main agglomeratie, biedt zijn inwoners toekomstgerichte banen met ongeveer 150 bedrijven in het high-tech segment. Toch voelen veel inwoners zich aangetrokken tot grote steden als Frankfurt of Offenbach.

Huis verkopen – met of zonder deskundige hulp?

Mocht u, als eigenaar van een flatgebouw of een huis, denken aan een carrièreswitch en Rodgau verlaten, dan moet u verkoop overwegen. Allereerst moet een belangrijke vraag worden beantwoord: Wilt u zelf verkopen of een ervaren makelaar inhuren om het voor u te doen? Als u de neiging hebt om zonder hulp te verkopen, lees dan hieronder wat u moet overwegen.

Wat is de huidige marktsituatie?

U wilt uw eigendom waarschijnlijk tegen de best mogelijke prijs verkopen, dus moet u een professional vragen naar de huidige vraag in Rodgau. Als er bijvoorbeeld veel huizen, percelen grond en condominiums beschikbaar zijn, maar slechts een paar belangstellenden, zal de verkoop moeilijk verlopen. U moet voorbereid zijn op een langdurig verkoopproces en zeer flexibel zijn wat de prijs betreft.

Noodzakelijke documenten

In de aanloop naar de voorbereidingen van de verkoop moet u drie belangrijke documenten van het huis verkrijgen, omdat ze belangrijk zijn voor de potentiële koper:

  • Huidig uittreksel uit het kadaster
  • Energiecertificaat
  • Plattegronden

Als u de afgelopen jaren uw huis hebt gerenoveerd of de energie-efficiëntie ervan hebt geoptimaliseerd, houdt u dan idealiter de desbetreffende facturen bij de hand voor controle.

Bepaal de marktwaarde

Om een reële verkoopprijs te vinden, moet u de waarde van uw huis kennen. De calculators op de onroerend goed portalen geven u ruwe indicaties, maar alleen een expert of landmeter kan de echte waarde bepalen. Bij het bepalen van de waarde spelen, naast de inhoud van het goed, vele factoren een belangrijke rol. Belangrijke factoren zijn bijvoorbeeld de ligging, de infrastructuur, het bouwjaar, de sectie en de reeds genoemde energiemaatregelen. Het is de moeite waard te weten dat wij bij Lukinski – Ihr Hausverkauf percelen, flats en huizen op betrouwbare wijze taxeren. Als u besluit met ons te werken, hoeft u niet naar een aangestelde of beëdigde taxateur te gaan. Op basis van de vastgestelde waarde en de huidige marktsituatie stelt u een verkoopprijs vast die zo realistisch mogelijk is.

De marketing van uw eigendom

Aan de hand van de hierboven beschreven documenten en informatieve foto’s en teksten stelt u een exposé op om uw eigendom via verschillende kanalen onder de aandacht te brengen. Geïnteresseerden willen dan het huis bezichtigen en het liefst maakt u individuele afspraken. Natuurlijk vergt dit tijd en geduld om veel gestelde vragen te beantwoorden. Voor elke koper is de aankoop van een onroerend goed een beslissend moment in zijn leven en veel informatie draagt bij tot het besluitvormingsproces. U moet een potentiële koper ook van naderbij bekijken om de ernst van zijn of haar bedoelingen te bepalen. De verkooponderhandeling begint meestal na de bezichtiging en vereist vaardigheid en overtuigingskracht van uw kant. Zodra u het met de kandidaat-koper over de prijs eens bent, moet u de kredietwaardigheid controleren. Aangezien een huis meestal wordt gefinancierd, is het een goed idee om naar de financieringsbevestiging te vragen. De koper laat dit door zijn bank afgeven en het document geeft u de nodige zekerheid.

Opstellen koopcontract

In de regel kiest de koper een notaris voor het koopcontract. U moet echter wel aanwezig zijn om de inhoud van het contract te bespreken en de informatie te controleren. De notaris stelt het contract op volgens de wensen van beide partijen en zendt elk een exemplaar ter inzage aan koper en verkoper. Meestal hebt u na ontvangst twee weken de tijd om het contract met uw belastingadviseur of advocaat te bespreken. Als er geen bezwaren zijn of andere redenen tot heroverweging nopen, ondertekenen koper en verkoper het contract bij de volgende notarisafspraak.

Geef het huis over

Zodra het contract is ondertekend, wacht de notaris op de ontvangst van de koopsom op de rekening van de verkoper of op een geblokkeerde rekening van de notaris, alsmede op de betaling van de onroerende voorheffing. Als er een goedkeuringscertificaat is van het betrokken belastingkantoor, wordt het eigendom ingeschreven in het kadaster en overgedragen. In je eentje een huis verkopen is een tijdrovende zaak. Bij Lukinski weten we dat het verkopen van een huis uitdagend en riskant kan zijn voor de eigenaar. Gezien de complexiteit lopen huiseigenaren zonder de nodige voorkennis vaak in kostenvallen of komen zij tot verkoopprijzen die ver beneden de mogelijkheden liggen. Laat de huisverkoop daarom aan ons over, het Lukinski team. Wij kennen de actuele marktsituatie in Rodgau, bepalen op betrouwbare wijze de waarde van uw huis en zorgen voor de professionele marketing. Daartoe stellen wij een informatief exposé op en maken wij reclame voor uw eigendom via alle verkoopkanalen waarover wij beschikken.

Wij informeren elke kandidaat-koper in detail over uw huis tijdens de bezichtiging en controleren tegelijkertijd hun kredietwaardigheid. Met ervaring en routine onderhandelen wij over een verkoopprijs die in uw belang is en nemen wij de volledige afhandeling van het verkoopcontract op ons. Wij zijn overigens een bedrijf dat in heel Duitsland actief is en u kan helpen bij het verwerven van een woning in uw nieuwe woonplaats.

Conclusie

Een huis veilig en tegen een aantrekkelijke prijs verkopen vergt ervaring, deskundigheid en veel tijd. Bij Lukinski kunnen we, als u dat wilt, het hele verkoopproces voor u verzorgen. Bel ons en maak een afspraak voor een eerste gesprek. Wij bieden professionele diensten en nemen u tijdrovend en vaak stresserend werk uit handen.