Gratis: 7+ vragen en antwoorden voor een succesvolle huisverkoop in Dietzenbach
Dietzenbach is een kleine stad in Hessen met 34.000 inwoners. Het behoort tot het district Offenbach in het administratieve district Darmstadt en ligt ongeveer 12 km ten zuidoosten van Frankfurt aan de rivier de Bieber. De stad, die in de 13e eeuw werd gesticht, heeft een bezienswaardige oude binnenstad met liefdevol gerestaureerde vakwerkhuizen en verwierf in 2001 landelijke bekendheid als gastheer van de 41e Hessentag.
U wilt uw huis verkopen?
Een huis verkopen kan de meest uiteenlopende motieven hebben, maar het blijft altijd een uitdagende zaak voor de eigenaar. Er zijn veel aspecten om rekening mee te houden, soms geduld, en altijd bedachtzaamheid. Bij Lukinski zitten we al lang in de makelaardij en gezien de complexiteit van de taak raden we u aan ons de verkoop van uw huis toe te vertrouwen. Hieronder schetsen wij voor u het normale proces vanaf de eerste gedachte tot de overdracht aan de koper.
De eerste stappen
Als u overweegt een huis te verkopen, moet u nagaan of de timing goed is. Wat is de plaatselijke vraag en aanbod? U kunt deze informatie krijgen van een makelaar die bekend is met de marktsituatie.Voordat u voorbereidingen treft om uw huis te verkopen, moet u de nodige documenten verkrijgen. Deze omvatten, onder andere:
- Uittreksel kadaster
- Indien er nog een grondrente bestaat, moeten de desbetreffende financieringsdocumenten
- Documenten met plattegronden en woonruimte
- Energiepas
- Bewijsstukken voor alle uitgevoerde energiebesparings- en moderniseringsmaatregelen
Nadat alle documenten die nodig zijn voor de potentiële koper zijn opgesteld, kunt u gaan nadenken over de prijs. Wanneer het aanbod laag is en de vraag hoog, is een hogere verkoopprijs haalbaar dan wanneer de omgekeerde situatie zich voordoet. Alvorens aan het bedrag te denken, moet echter eerst de waarde van uw woning worden bepaald.
Taxatie van onroerend goed door ervaren deskundigen
U moet de waarde van uw huis laten bepalen door een professional om een reële basis voor de prijsbepaling te krijgen. Met een getraind oog zal een vastgoeddeskundige alle voor- en nadelen van uw onroerend goed onderkennen en factoren als locatie, infrastructuur en vervoersverbindingen meenemen in de taxatie. Ten laatste bij het bepalen van de waarde, moet u de hulp van een ervaren makelaar overwegen. Wij van Lukinski – Your House Sale beoordelen uw vrijstaande woning objectief in alle opzichten en nemen desgewenst graag de marketing van u over.
Maak een verkoop exposé en vind geïnteresseerden
Op basis van een professionele taxatie bepaalt u een verkoopprijs en stelt u een zinvol exposé op. Dit omvat de hierboven vermelde documenten, foto’s van het exterieur en interieur, alsmede beschrijvende teksten. Besteed aandacht aan gedetailleerde foto’s en beschrijvingen met een hoge toegevoegde waarde. Het exposé moet belangstelling wekken en mensen aanmoedigen het pand te bezichtigen.
Zorg voor voldoende tijd voor bezichtigingsafspraken
Maak een individuele afspraak met elke kandidaat-koper en toon hem uw woning in nette staat. De eerste indruk is ook bij een huis van cruciaal belang. Een potentiële koper zal elke hoek van het pand willen inspecteren en u wellicht kritische vragen stellen. U moet bevredigende antwoorden vinden, de belangstelling van de kant van de serieuzen inschatten en tegelijkertijd de aandacht vestigen op de voordelen van uw eigendom. Bezichtigingen kunnen stressvol zijn en veel tijd in beslag nemen, vooral als er veel potentiële kopers zijn. Het is ook aan u om te beslissen welke van de belanghebbende partijen u kiest.
Verkooponderhandelingen moeten professioneel gevoerd worden
Ten laatste bij de onderhandelingen over de prijs zijn vaardigheid, doorzettingsvermogen en een professionele aanpak vereist. Elke potentiële koper wil uw huis zo goedkoop mogelijk kopen en u wilt de best mogelijke prijs bereiken. Voor onervaren huiseigenaren zijn prijsonderhandelingen stressvolle en vermoeiende processen, maar een ervaren makelaar kent de situatie ter plaatse en bereikt met goedgeplaatste argumenten de best mogelijke prijs voor u. Bovendien vraagt hij tijdens de onderhandelingen naar de geplande wijze van betaling en een bevestiging van financiering van de bank van de koper.
Dingen die u moet weten over het koopcontract
Zodra u een koper heeft gevonden en over de prijs is onderhandeld, kan het contract worden opgesteld. In de regel ontmoet u de koper bij een door hem of haar gekozen notaris en bespreekt u de inhoud van het contract. Daartoe moeten alle nodige documenten beschikbaar zijn en moet u de informatie op juistheid controleren. De notaris zal u en de koper elk een ontwerp van het contract toesturen. Meestal hebt u twee weken de tijd om de details van de verkoop van het huis te bespreken met uw belastingadviseur, bijvoorbeeld.
Ondertekening van het contract en overhandiging van het huis
Een notaris is absoluut noodzakelijk voor de verkoop van een huis. Het koopcontract moet bij de notaris worden ondertekend, en nadat het geld op de rekening van de verkoper is bijgeschreven, zal deze voor de wijziging in het kadaster zorgen. De laatste stap is de overdracht van uw huis aan de nieuwe eigenaar. Alle diensten van één bekwame bron. Uit deze beschrijving kunt u opmaken dat de verkoop van een huis veel werk met zich meebrengt, op sommige onderdelen ervaring vereist en tijd vergt. Als particuliere huiseigenaar begeeft u zich op volledig onbekend terrein in het verkoopproces en bereikt u zelden de optimale prijs door een gebrek aan routine. Bij Lukinski zijn we ervaren in de verkoop van residentieel en commercieel vastgoed en bieden we een uitgebreide service. Neem telefonisch contact met ons op, wij inspecteren uw woning en nemen, indien u dat wenst, het gehele verkoopproces over, van taxatie en marketing tot het overhandigen van de sleutels. Tussen haakjes: De kosten voor onze diensten zijn meestal ten laste van de koper.