Reclamebureau voor makelaars in onroerend goed: Online marketing, SEO & bouwborden – voorkom fouten
Reclamebureau voor makelaars in onroerend goed – digitale marketing, adverteren op sociale netwerken, eigen website, eigen beheer van vastgoedportefeuilles: veel vaktermen, weinig tijd. Op het gebied van moderne formats rond zoekmachines, sociale netwerken, websites en portalen zijn er veel aspecten waarmee makelaars rekening moeten houden, gelukkig is er de expertise van reclamebureaus. De mediamix wordt steeds complexer en de concurrentie in de makelaardij slaapt niet! Van intern contentbeheer tot contentmarketing, welke strategieën moet je als makelaar in de jaren twintig volgen? We bekijken de grootste voordelen van digitale media, de nadelen, maar ook de risico’s voor u als makelaar – want business matters! Bereik, in plaats van reclame. Tip: U wilt bereik voor uw bouwbedrijf, administratie of beleggingsfonds? Lees hier meer: Reclamebureau.
Insider tip: Strategie + makelaar know-how
Net als bij onroerend goed is de eerste stap de beoordeling van de feitelijke toestand van uw bestaande of niet-bestaande media ten opzichte van lokale, regionale of nationale concurrenten. Op basis daarvan kunnen we dan beslissingen nemen. Samengevat controleren wij 3 parameters om strategisch te plannen:
- Relevantie van het medium, van uw kanaal (simpel gezegd: een makelaar uit München moet geen inhoud publiceren voor makelaars uit Hamburg).
- Bereik van het medium, uw kanaal (kwaliteit voor kwantiteit)
- Concurrentie (trefwoordconcurrentie)
Feitelijke toestand en aanbeveling van het reclamebureau
De meeste van de klanten van ons reclamebureau hebben al een eigen homepage. Sommigen van hen zijn ook (min of meer) actief op sociale netwerken als Facebook, Twitter of Instagram. Maar de meesten van hen zijn dat niet. Noch een (zinvolle) website, noch sociale media. Maar in het begin zijn het niet alleen “nieuwe media”. Het gaat ook over makelaars normen, zoals ontmaskeringen. Hoe zijn de uiteenzettingen van de eigendommen gestructureerd, van de lay-out tot de hoeveelheid inhoud, de teksten en het aantal pagina’s tot de foto’s van het eigendom.
De eerste stap in een eventuele samenwerking is dan ook altijd een concrete en zeer nauwkeurige analyse van uw bestaande media.
Na de analyse kunnen wij dan concrete aanbevelingen voor actie ontwikkelen voor u en voor ons als reclamebureau, evenals gedetailleerde doelstellingen die een duidelijk strategisch doel nastreven. In wezen gaat het echter altijd om het opbouwen van een kwalitatief bereik.
- As-built analyse van bestaande media en mediaproductie- en beheersstructuren
- Concrete aanbevelingen voor maatregelen op basis van de evaluatie
- De huidige toestand moet worden aangevuld, uitgebreid en geoptimaliseerd met nieuwe instrumenten
- Strategische doelstellingen en de dunne lijn bepalen
Kwalitatief bereik? Want eenvoudig, kwantitatief bereik is voor een goed reclamebureau niet moeilijk! Het is echter belangrijk om kwalitatieve bezoekers, potentiële prospects en nog beter, potentiële huurders en kopers voor flatgebouwen en huizen aan te trekken.
Voordelen van ons reclamebureau
- 2,4 miljoen bereik – Wij beheren en ontwerpen een uiterst exclusief netwerk van onroerend goed en makelaars. Klant zijn betekent ook deel uitmaken van het netwerk (trefwoord: kwalitatieve backlinks).
- Complete media – Velen zorgen voor onderdelen, wij zorgen voor alles, van strategieontwikkeling en productie tot reputatie, visuals en deskundige interviews in gerenommeerde media.
Doel: Bereik door zoekmachine optimalisatie
De A&O voor vastgoedmakelaars is uiteraard de vermelding op de grote portaalsites, maar ook op ImmoScout24, Immonet en vele andere. Hoe groter uw eigen vastgoedportefeuille wordt, hoe interessanter het is om in uw eigen media te investeren.
Op de lange termijn kunnen veel advertentiekosten worden bespaard door gebruik te maken van uw eigen sterke media (bijv. uw homepage), waarmee u volgens mij de grote onroerend goed portalen zult weten te vinden. Als u bijvoorbeeld projectontwikkelaar bent en zelf reclame wilt maken voor nieuwbouw, kunt u uw condominiums of huizen rechtstreeks en zonder omwegen bemiddelen.
Google Ads rekenvoorbeeld – hier ziet u een voorbeeld van hoe snel gekochte kliks duur worden en, direct aansluitend, wat de equivalente waarde is van organisch opgebouwd, eigen verkeer:
Onroerend goed agent Hamburg – CPC 3,28 €
10.000 klikken / maand – 32.800 euro
100.000 kliks / jaar – 328.000 euro
CPC = Kosten per klik; d.w.z. kosten gemaakt voor een gekochte klik in de zoekmachine Google.de
Ter vergelijking – Wist je dat? Mijn eigen internetpagina’s bereiken momenteel 2,4 miljoen gebruikers per jaar; ter vergelijking: dat is 7.872.000 euro.
Lukinski Netwerk 2,4 miljoen gebruikers / jaar
Equivalente waarde: 7.872.000 euro bespaard
Direct marketing in plaats van reclame bij derden
Deze directe marketing van onroerend goed brengt veel makelaars begrijpelijkerwijs vroeg of laat op het idee om een eigen mediaportfolio op te bouwen. Dit leidt uiteindelijk tot een reclamebureau voor makelaars in onroerend goed dat precies de risico’s van de sector kent.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor makelaars in onroerend goed: fouten en risico’s
Hoe komt het succes van grote onroerend goed portalen tot stand? Zij houden zich bezig met zoekmachine-optimalisatie. Hoe groter het bereik en hoe meer bezoekers zo’n onroerend goed portaal naar uw homepage trekt, hoe groter de kans op het sluiten van deals.
Het mooie van SEO en organisch verkeer is dat als het eenmaal is opgebouwd, het consistent is.
Doel: Kwalitatief bereik voor graden
Veel makelaars zouden graag met hun eigen homepage de zoekmachines optimaliseren, maar weten niet hoe groot de concurrentie is!
Zoekmachine optimalisatie voor onroerend goed is een hevige concurrentie. Hier komt het echt op aan, veel websites en portals zijn geoptimaliseerd voor systeemdiepte, voor steden, relevante onderwerpen, maar ook voor individuele vierkante meter prijzen, wijken en straten in het inhoudsgebied, alsmede op het gebied van paginasnelheid, JS scripts, CSS compressie.
Als je zelf een stabiel portaal wilt bouwen, of op zijn minst een website, moet je veel geduld hebben! Maar uiteindelijk gaat het om 10.000 bezoekers per maand die niet hoeven te worden gekocht, b.v. door te adverteren op Google, zoals het rekenvoorbeeld hierboven laat zien.
Het loont dus de moeite om vanaf een bepaalde omvang of een bepaald aantal nieuwbouwprojecten te investeren in uw eigen mediaportefeuille.
Kosten en duur (als regel)
Naargelang u makelaar bent in een van de metropolen zoals Hamburg, Berlijn, München of Düsseldorf, of op het platteland, verschilt de omvang van de portefeuille die de investering in een reclamebureau terugbetaalt.
Daarom onze eerste tip voor u als makelaar: begin alleen een eigen homepage als u over het nodige kapitaal beschikt.
In de regel moet u al ten minste vier tot vijf werknemers hebben die zich bezighouden met het vastgoedbeheer. De planningstijd voor een dergelijk project bedraagt ten minste 24 maanden / 36 maanden.
PS: Er zijn snellere manieren, maar die zullen we in persoonlijke gesprekken toelichten. Eén manier is bijvoorbeeld plaatsing in relevante onlinetijdschriften, aanbevelingsmarketing op basis van trefwoorden.
- Zoekmachine marketing heeft veel concurrentie
- De concurrentie heeft vaak hoge mediabudgetten
- Je moet eerst inhalen, dan inhalen
- Het doel is regionale / lokale SEO + algemene SEO op het vakgebied (flat, huis, belastingen, huur, koop, enz.)
- Investeringen renderen alleen in de bovenste 5-cijferige, meestal 6-cijferige range / jaar
Had u van tevoren zulke eerlijke verklaringen verwacht?
Precies, dat is waar ons reclamebureau voor makelaars in onroerend goed over gaat. Wij zijn de digitale markt al enkele jaren van dienst en weten niet alleen wat belangrijk is, maar waarschuwen u ook op voorhand voor fouten die u als makelaar in uw reclame zou kunnen maken – zodat uw project vanaf de eerste dag efficiënt van start gaat.
Deze eerlijke feedback stelt u in staat een strategie te volgen die werkt. Het gaat niet om geld verdienen op zich, het gaat om zaken doen (conversie)!
Ons succes voor onze klanten is dat we ons richten op zeer specifieke content marketing. Dit betekent teksten die zeer dicht bij uw doelgroep staan. Hoe werkt dat precies? Neem contact met ons op!
SEO analyse: Makelaars in onroerend goed – hoe werkt het?
Over SEO gesproken… hoe analyseer je eigenlijk bepaalde zoekwoorden? Trefwoorden zijn bepaalde termen waar mensen naar zoeken, sommige meer, sommige minder. Als een reclamebureau, draait alles om zoekvolume. Meer specifiek, het zoekvolume per maand op Google.de (of andere talen of zoekmachines).
Een klein voorbeeld, de term “makelaar” wordt in een maand 254.040 keer gezocht, als een enkele term, maar hoofdzakelijk in combinatie met andere woorden.
Zoekopdrachten / maand voor “Makelaar
- Makelaar in onroerend goed – 33.100
- Makelaar in onroerend goed – 27.100
- Tussenpersoon – 14.800
- Zonder makelaar – 9.900
- Makelaarscommissie – 6.600
- Makelaar Berlijn – 4.400
- Makelaar München – 4.400
- Makelaar Berlijn – 4.350
- Makelaar Keulen – 2.900
- Makelaar Hamburg – 2.850
- …
Afhankelijk van het bereik en de concurrentie voor het individuele trefwoord, worden speciale opportuniteitszoekwoorden geïdentificeerd en systematisch opgebouwd.
Social media marketing: fouten & risico’s
Social media marketing wordt ook steeds populairder onder makelaars in onroerend goed. Vooral Facebook en Instagram trekken steeds meer makelaars aan. Op Facebook zijn het meestal doelgroepen tussen 30 en 50 jaar oud. Op Instagram, bijvoorbeeld het onroerend goed portaal, bereik je uitstekende doelgroepen tussen 18 en 30. Maar ook hier is voorzichtigheid geboden! Vooral dubieuze reclamebureaus lokken vaak makelaars met Facebook-advertenties. Maar hoe effectief kunnen deze advertenties zijn? Eerst en vooral een blik op de voortdurend stijgende uitgaven voor sociale-mediamarketing.
Bron: Social Media One / Facebook-statistieken
<
Investeringen in sociale media reclame wereldwijd van 2007 tot 2018 en prognose 2022.
- 2007: 512 miljoen US dollar
- 2012: US$ 6,274 miljoen
- 2017: 50,215 miljoen US dollar
- 2022: 123.070 miljoen USD
- Stijging 2020 tot 2022: US$96.190 miljoen tot US$123.070 miljoen
Vind kopers/huurders op Facebook, Instagram & Co.
De wens om een onroerend goed te kopen is zeldzaam; de meeste mensen kopen slechts eenmaal in hun leven een onroerend goed. Het is dan ook vrij moeilijk om op dat ogenblik een koper met de juiste advertentie aan te spreken, al was het maar om tijdsredenen. Natuurlijk kan de advertentie gemakkelijk voor 100.000 mensen worden geplaatst, maar we zijn snel weer terug bij het onderwerp “kwantitatief en kwalitatief bereik”.
Wij vertrouwen op intelligente digitale marketing, bv. “remarketing met Facebook-advertenties”.
Stap 1: Via zeer specifieke content marketing (bv. regionaal) lokken we een specifieke doelgroep naar uw homepage. Deze gebruikers worden nauwkeurig geregistreerd en opgeslagen door middel van zogenaamde cookies.
Stap 2: In de volgende kunnen we deze bezoekers individueel bereiken, opnieuw met onze advertenties, zodat we minder budget verspillen. Wij spelen advertenties alleen voor een doelgroep die reeds geïnteresseerd is in het kopen van een huis of een condominium, of voor huurders, hetzelfde principe werkt natuurlijk ook voor mij. Als een kandidaat-huurder een bepaalde woning bekijkt, kan hij of zij gedurende 30 dagen opnieuw worden bereikt. Hetzelfde eigendom of gelijksoortige eigendommen die de gebruiker interesseren kunnen nu aan hem worden getoond. Bv. in sociale netwerken, maar ook in andere online media, bv. Spiegel, Focus of andere, via “display ads”.
Online marketing: nuttig of niet?
Ja, maar… controleer altijd hoe effectief een kanaal voor u zal zijn. De mediamix van interviews met deskundigen tot vastgoedportalen tot homepage, Facebook, display-advertenties enz. is zo divers dat u zich moet richten en concentreren op maximaal 1. 2 kanalen waar je je op moet concentreren.
Is online marketing vandaag een geschikt instrument voor de digitale marketing van onroerend goed in de jaren 1920? Onze belangrijkste tip: beoordeel de kansen en risico’s! De vergelijking tussen de verschillende kanalen (eigen homepage, reputatiegesprekken, Facebook, Instagram, reclame op Google, enz.) moet met name op 3 parameters worden gecontroleerd:
- Relevantie van het medium, van uw kanaal (simpel gezegd: een makelaar uit München moet geen inhoud publiceren voor makelaars uit Hamburg).
- Bereik van het medium, uw kanaal (kwaliteit voor kwantiteit)
- Concurrentie (trefwoordconcurrentie)
Bouwbord: garantie voor kopers
Wat werkt? Of extreem digitaal of extreem lokaal!
Goed ontworpen bouwborden trekken nog steeds de meeste kopers aan. Maar waarom? Vooral lokale en directe reclame wel. Enerzijds zijn de potentiële kopers en prospects direct ter plaatse, zodat zij rechtstreeks en “direct zichtbaar” profiteren van de investering. Aan de andere kant zien zij het pand in werkelijkheid. Je zou natuurlijk ook in Dubai of Londen kunnen investeren, maar waarom?! Lokale marketing ter plaatse is nog steeds een van de meest doeltreffende instrumenten voor u als makelaar.
- Gemakkelijk te maken
- Lokaal effect met proof-of-concept achter de hand (bouwplaats)
- Schaarste wordt onmiddellijk duidelijk, er is maar 1 object
- Gratis in het complex (eigen bouwgrond)
Winkelcentrum Dubai – Het gaat niet altijd om flats:
Vaak gestelde vragen en antwoorden
Als reclamebureau krijgen we veel, heel veel vragen. Maar het gaat minder over specifieke onderwerpen zoals social media marketing op Instagram, Facebook advertising of regionale content marketing. Meestal gaat het om meer elementaire vragen als “Welke bureaus zijn er?”, “Wat doet een reclamebureau?”, “Wat doe je in een marketingbureau?” en “Wat doet een creatief bureau?”. Hier hebben we de meest gestelde vragen:
“Wat zijn de agentschappen?
Op het gebied van de reclame zijn er verschillende bureaus die meer of minder gespecialiseerd zijn in bepaalde gebieden. Reclamebureaus zijn begonnen, maar het wordt specialer met online marketingbureaus of PR-bureaus.
Wat doet een reclamebureau?
Een reclamebureau neemt alle reclamemaatregelen op zich die zich over het gehele spectrum voordoen. Simpel gezegd, van het ontwerp van het bouwbord tot content marketing voor zoekmachine optimalisatie.
Wie een nieuw merk of een nieuw bedrijf creëert, houdt zich ook bezig met merk- en concurrentieanalyse, merkarchitectuur en nog fundamenteler met “naming” en “claming” – in technische termen.
Een reclamebureau stelt u concrete doelen, bepaalt strategieën om uw doelen te bereiken en manieren om ze te bereiken. Van grafisch ontwerp tot zoekmachineoptimalisatie en PR (bv. interviews in vaktijdschriften tot campagnes voor fondsenwerving).
De taken in een oogopslag:
Merk
- Merk/concurrent-analyse
- Merk architectuur
- Positionering
- Naamgeving
- Merk workshops
- Ontwikkeling van de identiteit
Bedrijf
- Huisstijl
- Corporate ontwerp
- Visuele taal
- Stijlgids
- Jaarverslagen
Communicatie
- Communicatie concepten
- Reclameteksten / PR
- Brochures / Exposés / Folders
- Advertenties / Campagnes
- Buitenreclame / posters / bouwborden
- Direct marketing / mailings
- Verkoopbevordering / POS
- Website / zoekportaal
- Sociale media marketing
- SEO / ZEE / SEM
Wat doe je in een marketingbureau?
Bij marketing ligt de nadruk vooral op plaatsing en externe impact. Van zoekmachines, online marketing op basis van trefwoorden, tot artikelen in een dagblad. Marketingbureaus zijn er om uw bedrijf efficiënt bij de doelgroepen te brengen (plaatsing en externe presentatie). De grote vragen: Hoe kun je mensen bereiken? En als ze er eenmaal zijn, wat denken ze dan van ons? Om preciezer te zijn: hoe kunnen we beïnvloeden wat mensen denken over het bedrijf?
Wat doet een creatief bureau?
Creatieve bureaus hechten vooral belang aan een doeltreffend, modern imago. Creatieve agentschappen zijn dan ook bijzonder interessant voor makelaars die een jonge doelgroep willen bereiken, bijvoorbeeld via eigentijdse grafische vormgeving van advertenties in sociale netwerken.
In het elitaire rijk van de vastgoedmarketing speelt “creatief ontwerp” echter slechts een ondergeschikte rol.
Wat is een marketingbureau?
Marketing draait om bereik en reputatie. Dit maakt u “iets minder” dan een reclamebureau en iets meer dan een zuiver communicatie- of PR-bureau.
Wat is een communicatiebureau?
Interviews in vakbladen, campagnes voor fondsenwerving, PR- en communicatiebureaus houden zich vooral bezig met het imago van makelaars in onroerend goed bij het publiek.