Modellen en hun modellenportefeuille: structuur, fotograaf zoeken en investeringen
Voor veel modellen is de voorwaarde om model te worden het hebben van zoveel mogelijk shoots – niet noodzakelijk. Is dat echt zo? Als nieuw model, moet je ervoor zorgen dat je niet te veel fotografen fotografeert. Het niveau moet altijd stijgen. Je moet je concentreren en altijd je exclusiviteit als model behouden. Als je je eerste baantjes hebt, geldt dat ook voor klanten. Als model moet je je fotografen en klanten goed kiezen. Zoals ik in het laatste blogartikel uitvoerig heb geschreven, is je boek van cruciaal belang voor gietstukken en banen. Wil je bij een van de top modellenbureaus komen? Je vindt alle tips in mijn nieuwe boek!
- Modellenwerk & Model worden > Het Modellenboek kopen
- Internationale Modelmap > Modelmap kopen
Vandaag wil ik het hebben over hoe belangrijk het is om je tijd te besteden aan de juiste foto’s van de juiste fotografen en aan de juiste opdrachten en klanten. Veel mensen denken, “Hoe meer hoe beter!” Maar zo is het niet. Dus hier zijn twee absolute basics voor het werken als model.
1. kwaliteits klanten en goede sedcard fotografen
Modellenbureaus zorgen ervoor dat de klanten bij je passen vanaf het begin van je carrière. Veel banen, bijvoorbeeld, worden niet bediend door goede modellenbureaus. Zoals banen op handelsbeurzen en veel opnames voor muziekvideo’s. Zelfs als model zonder agentschap moet u verzoeken afwijzen waarvan de taken en tarieven niet overeenstemmen met uw ervaring. Maar laten we teruggaan naar de portefeuille: kwaliteit voor kwantiteit is het devies. Dit geldt natuurlijk ook voor fotografen. Waarom is dat? Als je bijvoorbeeld als jong model naar veel verschillende fotografen gaat, zul je veel materiaal hebben voor je modellenportfolio. Omgekeerd is er ook veel materiaal van u te zien, bijvoorbeeld op sociale netwerken. Waarom zou iemand een hoge prijs voor jou betalen als te veel anderen je gratis kunnen neerschieten? Bovendien, als je te veel fotoshoots doet, zullen je fotosets dubbel worden gemaakt.
Als je het tot een agentschap hebt geschopt of zelf je boek wilt opzetten, let dan op de diversiteit van je foto’s.
2. veelzijdig beeldmateriaal van geselecteerde fotografen
Wanneer jonge modellen worden aangenomen door agentschappen en hun eerste foto’s verschijnen, krijgen ze automatisch veel verzoeken van fotografen via Facebook, Instagram, enz. In het begin ben je blij, maar op een gegeven moment wordt het te veel. Vanaf het begin, moet u alle vragen doorsturen naar uw agentschap. Zij weten uit ervaring wie serieus is en wie niet. Dit toont ook aan dat u niet over uw management heen werkt. Managers hebben de taak om geduld uit te leggen aan jonge modellen. Aanbiedingen komen en gaan. Maar de meest winstgevende aanbiedingen voor jezelf krijgen is een speciale kunst. Niemand wordt van de ene dag op de andere een ster, zelfs de grootste topmodellen zijn klein begonnen en hebben zich beetje bij beetje opgewerkt. Je moet je droom om model te worden op dezelfde manier benaderen. Als model is het belangrijk om een veelzijdig boek te hebben. Een goed modelmanagement voorziet u van contacten met goede fotografen, zodat u uw modelportfolio beetje bij beetje kunt opbouwen en verbeteren bij geselecteerde fotografen.
Investeren in goede fotografen en foto’s
Na de eerste proefopnames en baantjes, gaan je normen omhoog. U hebt uw eerste vergoedingen verdiend en hebt nu de keuze om het geld uit te geven of het te investeren. Pas als je je eerste geld hebt verdiend, moet je als model denken aan investeren in goede fotografen. Topfotografen, net als topmodellen, werken niet gratis. Dat is waarom modellen op een bepaald punt in hun carrière geld moeten investeren. In nieuw fotomateriaal, beter fotomateriaal, nieuwe polaroids en videomateriaal.
Belangrijk op dit punt: Je hebt geen boek of foto’s nodig om bij een modellenbureau te solliciteren. Eenvoudige Polaroids zijn genoeg.
Hardcover voor slechts 29.90 op Amazon!
[shortcode-variabelen slug=”adsense-content”]