Word model – schrijf fotografen aan en organiseer testshoots
Vandaag wil ik jullie uitleggen hoe je als model aan goed fotomateriaal komt. Als een model agent, krijg ik veel vragen. Laten we beginnen met de basis: Wat is een proefopname? Test shoots zijn geen betaalde fotoshoots. In Duitsland worden testshoots ook wel TFP (time for print) genoemd. De term wordt echter meer gebruikt in de amateursector, internationaal doe je proeven. Wat betekent dat? Zowel de fotograaf als de visagist en het model werken zonder vergoeding om de fotoshoots voor hun eigen boek te kunnen gebruiken. Hier kunnen fotografen en modellen foto’s maken die nog ontbreken in hun eigen portfolio. Met nieuwe foto’s, win je nieuwe klanten. Wil je bij een van de top modellenbureaus werken? Bestel mijn boek op Amazon!
Redactionele foto © kiuikson – fotolia.com
- Modellenwerk & Model worden > Het Modellenboek kopen
- Internationale Modelmap > Modelmap kopen
- Modellenbureau Blog > Model Worden
Waarom zijn testshoots met fotografen zo belangrijk voor modellen?
Testshoots zijn essentieel voor nieuwe gezichten, omdat ze u de eerste professionele beelden van het model geven. Als een model geen beeldmateriaal heeft, kan zij niet worden geboekt en stijgt haar marktwaarde niet. Uw sedkaart zal zich geleidelijk vullen met goede en vooral gevarieerde opnamen. Er zijn al enkele kleine tips die u kunnen helpen. Wij zullen nu nader ingaan op twee bijzonder belangrijke gebieden. Ten eerste is het heel belangrijk dat je fotografen overtuigt om met jou te fotograferen. Net als bij modellenbureaus, krijgen ze ook veel verzoeken. Als je inzet toont en van tevoren nadenkt over je proefshoot, zullen je kansen om goede fotografen voor je modellenportfolio te krijgen toenemen. Aan de andere kant ben je als nieuw gezicht vast opgewonden voor je eerste proefopname. In het begin weet je niet echt wat je moet doen.
De A&O voor goede shoots: je moet de fotograaf overtuigen
Om nieuwe proefopnames te krijgen, moet je eerst de fotografen overtuigen van je idee. Je doel moet zijn om met elke opname betere fotografen te worden. Betere fotografen betekent automatisch dat je in de knel zit. De portfolio van de fotograaf is al veel voller dan die van jou, hij of zij heeft zeker al eerste klanten en natuurlijk veel ervaring. Hoe hoger uw eisen voor nieuw fotomateriaal worden, hoe hoger de kwaliteit van de fotograaf zal zijn. Dat is waarom je de fotograaf moet overtuigen. Een goede voorbereiding op de test zal u daarbij helpen.
- Wat voor foto’s heb ik nodig? (Sport, Mode, Lifestyle, Commercieel, Familie, …)
- Wat voor styling krijg ik op de set? (Merken, kleuren, vormen, …)
- Welke locatie is geschikt in de buurt? (omgeving, licht, toestemming, …)
Belangrijk: Het gaat niet in de eerste plaats om jou! Je benadert de fotograaf, wat betekent dat je ook kleine concessies moet doen. Zelfs als je een visum ter plaatse hebt, zal ze een paar ideeën steunen en er geen maken. Bij een proefopname moet altijd rekening worden gehouden met ieders fotobelangen. Maar je kunt dat allemaal nog bespreken.
E-mail begeleidende brief en stemmingen voor uw proefopname
Schrijf eerst een vriendelijke, korte en goed gestructureerde e-mail met stemmingen om uw concept aan de fotograaf voor te stellen. Uw e-mail bevat al uw gedachten in korte vorm (stijl, styling, locatie). Je verzamelt ook foto’s (stemmingen) die bij je idee passen. Als je Photoshop kent, kun je zelf een kleine collage maken. Het is ook voldoende om uw stemmingen als e-mailbijlage te versturen. Zorg er echter voor dat u maximaal twee of drie foto’s per thema (stijl, styling, locatie) bijvoegt.
Nu ga je op zoek naar goede fotografen in de buurt. Vaak volstaat het om in zoekmachines zoals Google te zoeken naar “fotograaf Berlijn”, “fotograaf München”, enz. Natuurlijk kun je ook kijken op Instagram of in Facebook-groepen over het onderwerp modellenwerk. Het is het beste om over elke fotograaf afzonderlijk te schrijven, dan kun je ook in één zin uitleggen waarom je met hem of haar zou willen fotograferen. Dit maakt de e-mail veel persoonlijker.
- Korte e-mail van maximaal 100 woorden
- Begin met een persoonlijk adres, zoals “Lieve Catherine, …”
- Beschrijf je concept, de styling, de locatie
- Leg uit waarom je haar of hem hebt gekozen
- Zoek op het web naar stemmingen die de fotograaf, ter oriëntatie, je gedachten in foto’s laat zien.
- Stuur max 3 foto’s per onderwerp in de bijlage
- Stuur de e-mail individueel naar elke fotograaf (geen CC of BCC)
Waarom is dit zo belangrijk? Veel modellen denken alleen aan zichzelf als ze een fotograaf zoeken. Elke goede fotograaf zal niet reageren op een “onaardige” e-mail. Maar als je laat zien dat je zijn of haar werk hebt bestudeerd en ook een duidelijk concept hebt van de shoot, neemt de kans toe dat je een positieve reactie krijgt van de fotograaf!
Hardcover voor slechts 29.90 op Amazon!