Een flat verkopen of verhuren? Checklist, makelaar & verdere tips

Een appartementverkopen of verhuren – De verkoop van een flat vereist een hele reeks aanvullende documenten dan nodig zijn voor de verkoop van een huis. Aangezien het appartement een eenheid in een meergezinsgebouw is, hebben potentiële kopers naast de details van het appartement ook alle details nodig betreffende de vereniging van eigenaars en de notulen van de vergaderingen, de gemeenschappelijke voorzieningen en het overzicht van de onderhoudsreserves. Wij raden u aan de verkoop van het appartement te laten uitvoeren door ervaren makelaars en fouten bij de presentatie of afhandeling van de verkoop te voorkomen.

Wat is belangrijk bij de verkoop van een condominium

Het is uw flat en u alleen kunt beslissen wie uw huidige woning bewoont. Deze aanpak is heel reëel wanneer u eigenaar bent van uw eigen huis, maar wanneer u een flat verkoopt, heeft de gemeenschap van eigenaars inspraak. Alleen als de potentiële koper de regels van de gemeenschap erkent en “in het huis past”, zullen de mede-eigenaars en het beheer van het eigendom akkoord gaan.

De evaluatie en beoordeling van de door u voorgestelde kandidaat-koper wordt in een vergadering van eigenaars uitgevoerd op basis van alle voor de gemeenschap relevante criteria. Als vastgoedspecialisten met jarenlange ervaring in het verhuren van flats, helpen wij u bij het vinden van een solvabele koper die aanvaardbaar is voor de gemeenschap en bij het overtuigen van de mede-eigenaars.

Om potentiële kopers te benaderen, organiseren wij alle nodige documenten en treden wij namens u op als contactpersoon voor de verkoop van het appartement. Tot onze taken behoort ook de taxatie van het appartement, waarbij rekening wordt gehouden met talrijke factoren die verder gaan dan de marktwaarde van een door de eigenaar bewoonde woning.

Evaluatie, procedure, kosten en checklists zijn hier te vinden:

  • Plat verkopen
  • Plat tarief

Centrale ligging in de stad of landelijke ligging? De verschillen zijn groot!

Verkopen of huren?

Veel huiseigenaren twijfelen of ze moeten verkopen of verhuren. De juiste oplossing is gebaseerd op uw persoonlijke behoeften en hangt af van de vraag of u het appartement als beleggingspand wilt behouden of het totale bedrag in één keer wilt ontvangen via een verkoop.

Door de huidige gestaag toenemende vraag naar flats kan verhuur ook lonend zijn en u een voordeel opleveren. Net als bij de verkoop moet de vergadering van eigenaars ook de verhuur goedkeuren. Daarom moet alle informatie over de belanghebbende volledig en plausibel worden ingediend.

Er is geen algemene aanbeveling over de vraag of huren of verkopen van het appartement de beste oplossing is.

Uiteindelijk is deze beslissing aan u. Bijvoorbeeld, als u het verkoopbedrag wilt investeren in nieuw onroerend goed, moet u verkopen. Als u de flat als zekerheid en investering wilt behouden, is verhuren de betere beslissing.

Checklist voor de verkoop van een appartement

Voor de verkoop van uw appartement bieden wij u een checklist die u niet zelf hoeft uit te werken als u ons opdracht geeft. Tot de belangrijke documenten behoren de plattegrond, de verklaring van verdeling en een uittreksel uit het kadaster.

De notulen van de vergadering van eigenaars, het document betreffende de brandverzekering, het economisch plan, de verklaring betreffende de huisvestingssubsidie en de beschrijving van het gebouw, alsmede overzichten van de reserves zijn eveneens noodzakelijk. Het energiecertificaat moet ook worden bijgevoegd.

U wilt een huis of appartement verkopen, hebt geen ervaring op de vastgoedmarkt en wilt koste wat kost fouten vermijden? Dan doet u er goed aan gebruik te maken van de uitgebreide diensten van een makelaar en de tijdrovende en ingewikkelde verkoop van uw woonhuis te vereenvoudigen. Wanneer u een makelaar in de arm neemt, hoeft u de verkoop van uw eigendom niet in uw planning op te nemen, aangezien alle taken rechtstreeks door uw makelaar worden overgenomen en in uw belang worden uitgevoerd.

Tips voor makelaars

U wilt een huis of appartement verkopen, hebt geen ervaring op de vastgoedmarkt en wilt koste wat kost fouten vermijden? Dan doet u er goed aan gebruik te maken van de uitgebreide diensten van een makelaar en de tijdrovende en ingewikkelde verkoop van uw woonhuis te vereenvoudigen. Wanneer u een vastgoedmakelaar inschakelt, hoeft u de verkoop van uw eigendom niet in uw planning op te nemen, aangezien alle taken rechtstreeks door uw makelaar worden overgenomen en in uw belang worden uitgevoerd.

Taken van een makelaar

In principe vervult een makelaar alle taken die belangrijk zijn voor en tijdens de verkoop- en verhuurfase. Hij stelt een exposé op, bepaalt de marktwaarde van uw eigendom, maakt reclame voor uw eigendom en fungeert vervolgens als tussenpersoon tussen u en belangstellenden. Terwijl het opstellen en publiceren van een advertentie een tijdrovende maar eenmalige taak is, maakt het beantwoorden van vragen van klanten deel uit van de dagelijkse werkzaamheden van een makelaar.

Hier vindt u meer informatie over de:

Commissie voor de makelaar – De belangrijkste voorschriften

Meer dan 80 procent van alle eigendommen te koop of te huur worden bemiddeld. Dit betekent dat de eigenaar een makelaar opdracht geeft om het aanbod bekend te maken en alle taken tot aan het sluiten van de overeenkomst voor zijn rekening uit te voeren.

Professionele makelaardij is een dienst die wordt overeengekomen tussen de cliënt en de makelaar. Nadat de dienst is verricht, is een commissie, de zogenaamde courtage, verschuldigd. Wie de provisie betaalt, hangt af van het soort provisie en de reden voor de provisie. Als u uw eigendom via een makelaar verkoopt, betaalt de koper meestal.

Bij verhuur is sinds 2015 het kopersprincipe van toepassing, zodat de ontvanger van de factuur en de betaler van de commissie identiek is aan de persoon die opdracht heeft gegeven voor een makelaarsdienst.

Hier vindt u meer informatie over de: