Gids voor Social Media Manager – Digitale PR & Online Marketingstrategieën
Social media managers moeten in hun job veel weten en er veel aandacht aan besteden! Allereerst is er uw eigen homepage, uw eigen online shop, diverse promotie- en affiliate-mogelijkheden en tot slot de sociale netwerken om uw eigen merk bekendheid te geven en te versterken. Succesvolle social media managers combineren al deze zaken – met oog voor het grote geheel. Nieuwkomers in de sector zijn altijd op zoek naar eerste aanknopingspunten, ideeën en voorbeelden van beste praktijken uit de bedrijfswereld. In Lukinski’s Social Media Manager Guide vindt u veel interessante vragen en boeiende antwoorden die u met een beetje vaardigheid snel op uw bedrijfsmodel kunt toepassen.
[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]
Meer over dit onderwerp kunt u vinden op de blog van mijn social media marketing bureau.
Social Media Manager Strategieën & Tips – Nu Nieuw & Elke Zondag!
Iets meer dan veertig jaar geleden publiceerde de Club van Rome het hoog aangeschreven werk van haar auteur “De grenzen aan de groei”. Zij trokken hun conclusies voor het handelsvolume en de wereldeconomie. Vervolgens trokken zij de centrale conclusie dat “indien het huidige tempo van toename van de wereldbevolking, industrialisatie, vervuiling, voedselproduktie en exploitatie van natuurlijke hulpbronnen ongewijzigd blijft, de absolute grenzen aan de groei op aarde in de loop van de komende honderd jaar zullen worden bereikt”.
- Wat zijn sociale netwerken? De kracht van Youtube, Snapchat, Facebook & Co.
- Trends & Trendsetters – Invloedrijke personen in de mediawereld
- Sociale media concept: hoe het werkt – merk, bereik, monitoring
Web 2.0 en sociale media: Bereik voor bedrijven (voorbeeld ASOS & ZARA) Social Media Manager – Beheer en Online Marketing Social Media Manager – meting, doelen, doelgroep en bereik Vijf tips om je bereik te vergroten – creativiteit, influencers, inhoud - Instagram: Reclame – Online marketing of productplaatsing
- Youtube: 3 stappen voor betere zoekmachine rankings
- Facebook: Doelgroepen – woonplaats, leeftijd, belangstellenden
- Facebook: zes tips voor de Facebook-fanpagina
Influencers in plaats van dure Facebook Ads Influencer: Mode, Trends & Trendsetters
Is de groei van de online handel een feit? Ondanks het alom geprezen werk “The Limits to Growth” kent de wereldhandel in goederen en grondstoffen van allerlei aard geen grenzen. De huidige tendens, althans wat de groei van de handel betreft, gaat duidelijk in de richting van verdere groei. Netwerken, aandacht en bereik in de sociale media is alles! In de Social Media Manager Guide voor digitale PR & online marketing strategieën vindt u steeds nieuwe, boeiende artikels! Interactie, het toverwoord voor succesvolle social media content. Interactie betekent actieve deelname. Interactie betekent spontaan een groter bereik, wat uiteindelijk leidt tot de glorie van het socialemediabeheer: Viraliteit.
Termen als social commerce of crowdsourcing worden belangrijke modewoorden voor bedrijven. Sociale netwerken maken een nieuwe, meer open vorm van communicatie mogelijk tussen bedrijven en (potentiële lezers, merkfans, belangstellenden) klanten. Vergeet niet dat, net als in de plaatselijke winkel, de wensen, gevoelens, interesses, ideeën en meningen van klanten vrij beschikbaar zijn op sociale netwerken. De veelgeprezen dialoog met de klant wordt mogelijk gemaakt door het sociale web – eenvoudig, plaatsonafhankelijk en spontaan. Actieve communicatie is dus de beste manier om uw eigen merk te optimaliseren. Maar het is ook essentieel voor succesvolle social media marketing. Luister. Denk na. Act.
Het merk – fans in verschillende netwerken en individuele communicatiestrategieën
24% van de internetgebruikers in Duitsland is fan van een merk of product. Meer dan 13 miljoen mensen. Merkfans zijn actieve gebruikers, zij verspreiden berichten, delen inhoud en media. Merkfans zijn de basis voor succes in sociale media. Beide werelden – mode en sociale media – gedijen bij het delen, emoties, modes en trends. De gemiddelde Facebook-gebruiker spendeert minstens een uur per dag aan chats, het becommentariëren van berichten van vrienden, het delen van (voor hem/haar) relevante inhoud, enz. Maar wacht, er is niet alleen Facebook. Meer en meer concurrerende modellen van kleine en grote concurrenten, zoals Google+, Twitter, Pinterest of Vimeo, betreden het sociale web en vestigen zich er. Terwijl Facebook goud waard is voor alle acties onder twintigers, maken steeds meer jongere internetgebruikers gebruik van sociale netwerken als Tumblr en Instagram.
[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]
Wat is nieuws? Bedrijven en sociale media leven alleen van actief handelende mensen en groepsdynamiek. Beide gebieden vertonen veel synergieën, die hier worden belicht. “Doe goed en praat erover”.
Niets werkt zonder een goede fundering. Het kan bij voorbaat worden gezegd: mode als cultureel en industrieel goed leeft met name van de merkstatus van haar bedrijf – en van verandering en nieuwigheid. Daarom zijn mode- en lifestylebedrijven bij uitstek goede indicatoren van snel, wereldwijd nieuws…. Voor alle bedrijven geldt: waar zon is, is ook schaduw. Omgekeerd heeft een gebrek aan aanwezigheid in sociale netwerken een negatieve impact op de merkbekendheid van een bedrijf – en bijgevolg op uw marktaandeel, PR en verkoopvolumes. Als u meer wilt lezen over de mode-industrie, kunt u mijn artikel
Sociale-mediamarketing als nieuw gebied in de klassieke marketingmix
Sociale-mediamarketing in het algemeen is een relatief nieuw gebied in de marketingmix. De Duitstalige vakliteratuur over het thema socialemedia-marketing is pas de laatste jaren, rond 2010 en 2011, verschenen. Toch is marketing in de sociale media snel een veelzijdig thema in de marketing geworden. Door de talrijke actiemogelijkheden op het sociale web en de verschillende netwerken daarbinnen is online marketing complex. Dat geldt ook voor het meten van succes, want afgezien van ROI’s (return of investment), KPI’s (key performance indicators), is er nog steeds geen concrete meting van succes voor maatregelen in SMM. Dit gebrek aan concrete prestatiemeting weerhoudt veel bedrijven ervan te investeren in sociale-mediamarketing. Toch zou SMM in elke klantgerichte onderneming moeten worden toegepast. Het indrukwekkende aantal Duitse internetgebruikers is reeds vermeld. Volgens de online ARD/ZDF-studie waren het er meer dan 61 miljoen in 2013. En bijna elke tweede van deze gebruikers is actief in een sociaal netwerk, in totaal 24,7 miljoen Duitse gebruikers (van 14 jaar en ouder). Facebook is en blijft ongeëvenaard – negen van de tien gebruikers van de gemeenschap zijn geregistreerd met een persoonlijk profiel op Facebook. En gemiddeld komen er elke seconde zeven nieuwe leden bij.
De focus van dit onderwerp is het achterhalen, analyseren en evalueren van de relevantie en zinvolle toepassing van SMM, in de specifieke context van doelgroepen en inhoud, voor bedrijven, detailhandelaars en merken. Het doel is het beheer van sociale media voor modebedrijven uit te leggen en, op basis van onderzoek en interviewresultaten, perspectieven voor succesvolle SMM te laten zien in relatie tot de interactiepercentages in sociale netwerken. Het onderzoek, alsook de interviews, hadden betrekking op de thema’s multichannelmanagement, socialemediabeheer, sociale campagnevoering en crowdsourcing.
Voor degenen die wat dieper willen gaan, zal ik ook artikelen schrijven die nog dieper ingaan op de complexiteit van de samenleving in de digitale media. Met het toenemende bereik van het sociale web beschikken bedrijven over een interessant extra, virtueel marketing- en communicatiekanaal om klanten en geïnteresseerden te werven en aan zich te binden als merkfans. Maar de relatie is veranderd. Het klassieke 1:m zender-ontvanger model wordt nauwelijks meer gebruikt in het web van door gebruikers gegenereerde inhoud. In sociale netwerken, op blogs of op beoordelingsportalen discussiëren, beoordelen en becommentariëren internetgebruikers. Back, Gronau, Tochtermann (2009) beschrijven deze omstandigheid treffend als een verschuiving van consument naar prosumer. Dit betekent dat internetgebruikers zelf webinhoud produceren en reproduceren. Dit betekent dat zij – of zij het leuk vinden of niet – productrecensies over hun broeken schrijven, aanbevelingen doen over de nieuwste collectie of gebruik maken van hun beoordelingsmogelijkheden op Amazon, eBay en Co. Volgens Back, Gronau, Tochtermann vereist deze paradigmaverschuiving nieuwe vormen van marketingboodschappen. Boodschappen die heel verschillend kunnen zijn, zoals de latere hoofdstukken en voorbeelden van labels als Asos en Yves Saint Laurent laten zien. Het is de communicatie die veranderd is, het niveau van communicatie, m:n in plaats van 1:n. Heel kort door de bocht: gelijkheid?
De voortdurende verandering in de media is vergelijkbaar met de snelle veranderingen in Web 2.0. Mode wordt, net als het sociale web, sterk beïnvloed door individuen en hun groepsdynamiek. Er zijn opinieleiders en trendsetters die een sterke invloed hebben op de rest van de samenleving en de internetgebruikers op het sociale web. Beide werelden – de zakenwereld en de sociale media – worden beheerst door een fundamentele dynamiek. Voor bedrijven is het sociale web met zijn voortdurende verandering dan ook een optimaal promotieplatform, omdat het sociologisch op dezelfde manier functioneert.
Social Media Expert & Agentschap
Dank u voor uw interesse in mijn artikelen voor social media managers. Nog vragen? Klik hier voor het contactformulier.
Inspiratie, bronnen en kleine citaten
- Back, A.; Gronau, N.; Tochtermann, K.: Web 2.0 in der Unternehmenspraxis – Grundlagen, Fallstudien und Trends zum Einsatz von Social Software. Oldenbourg Wissenschaftsverlag 2009
- Duden. Die deutsche Rechtschreibung: Das umfassende Standardwerk auf der Grundlage der aktuellen amtlichen Regel. Bibliographisches Institut, Berlijn 2013
- Grabs, A., Bannour, K.: Volg mij!, Galileo Press, Bonn 2010
- Greskamp, F.; Michelis, D.: Tipping Point (Malcolm Gladwell). In Michelis, D., Schildhauer T. (eds.): Social Media Handbuch. Theorieën, methoden, modellen en praktijk. Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden 2012, blz. 67-81.
- Fleischer, C., Merck, J.: Strategische Positionierung durch Nachhaltigkeit am Beispiel der Otto Group. In Riekhof, H. (Ed.): Retail Business – Perspectives, Strategies, Patterns of Success. Springer Verlag 2007, pp. 115 – 129
- Heinemann, G.: Der neue Online-Handel, Gabler Verlag, Wiesbaden 2010
Heinemann, G., Haug, A. : Web-Excellence in E-Commerce, Gabler Verlag, Wiesbaden 2010 - Hettler, U.: Sociale-mediamarketing, Oldenbourg Wissenschaftsverlag, München 2010
- Hilker, C.: Succesvolle sociale mediastrategieën voor de toekomst. Meer winst door Facebook, Twitter, Xing en Co. Linde, Wenen 2012, p. 65-82
- Korbien, M.: Het Cluetrain Manifesto. In Michelis, D., Schildhauer T. (eds.): Social Media Handbuch. Theorieën, methoden, modellen en praktijk. Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden 2012, blz. 81-90.
- Levine; Locke; Searls; Weinberger: Het Cluetrain Manifesto. Het einde van business as usual. Perseus Books, New York, 2009
- Meckel, M. ; Stanoevska-Slabeva, Katarina (eds.): Web 2.0. Die nächste Generation Internet. Baden-Baden, Nomos Verlagsgesellschaft 2008, p. 13-38
- Münker, S.: Die Sozialen Medien des Web 2.0. In Michelis, D., Schildhauer T. (eds.): Social Media Handbuch. Theorieën, methoden, modellen en praktijk. Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden 2012, blz. 45-56.
- Simmel, G.: Filosofie van de mode. Kant, Goethe, Schopenhauer en Nitzsche. Suhrkamp 1995
- Weinberg, T.: Social Media Marketing. O’Reilly Verlag, Keulen 2010
- Zarrella, D.: Das Social Media Marketing Buch. O’Reilly Verlag, Keulen 2010
Media, video’s en online bronnen:
- ARD/ZDF Online Studie 2013 (nummer 7-8)
http://www.media-perspektiven.de/uploads/tx_mppublications/0708-2013_Statistik.pdf (vanaf 12.07.2014, 14:13) - Baltner, U.: Sociale mediastrategieën van modemerken: van de catwalk tot Web 2.0 voor SMO14 (2010), blz. 4 op http://de.slideshare.net/UweBaltner/socialmediastrategien-der-modelabels-vom-laufsteg-ins-web-20 (per 04.04.2014, 12:58 a.m.)
Bitkom: Sociale netwerken – derde, uitgebreide studie (2013) over
http://www.bitkom.org/de/markt_statistik/63995.aspx (vanaf 06.06.2014, 15:53) - Bit.ly studie (2011):
http://blog.bitly.com/post/9887686919/you-just-shared-a-link-how-long-will-people-pay (per 15.07.2014, 11:18 a.m.)
en http://blog.bitly.com/post/22663850994/time-is-on-your-side - GfK (2010), Het web als centraal element voor aankoopbeslissingen in de detailhandel.
op http://www.forum-einzelhandel.de/doc/Studie_Yahoo_Vertical_Study_Retail.pdf (vanaf 06.06.2014, 12:56 uur) - Greene, J. (2008): Hoe Nike’s sociale netwerk verkoopt aan hardlopers.
op http://alumni.stanford.edu/get/page/magazine/article/?article_id=43087 (per 08.06.2014, 10:46 a.m.) - Schmidt, H. (2010): Das Internet auf dem Weg zum Leitmedium,
op: http://fazcommunity.faz.net/blogs/netzkonom/archive/2010/10/18/das-internet-auf-dem-wegzum-leitmedium.aspx (vanaf 06.06.2014, 12:49 pm) - Statista: Aantal smartphonegebruikers in Duitsland van 2009 tot 2014 op http://de.statista.com/statistik/daten/studie/198959/umfrage/anzahl-der-smartphonenutzer-in-deutschland-seit-2010 (per 10.05.2014, 16:58:52)
- Knop, C. Voor de beursgang – De waarde van Facebook. Artikel van 03.02.2012 over
http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/vor-dem-boersengang-der-wert-von-facebook-11636569.html (vanaf 02.06.2014, 09:04 h)
http://www.cluetrain.com/auf-deutsch.html (vanaf 10.05.2014, 16:58)
– Fig. Q2 in de lijst van bronnen
[shortcode-variabelen slug=”adsense-content”]