Oprichters en stichtend team: het oneerlijke voordeel in het bedrijfsleven – Starten van je eigen bedrijf deel 2

Oprichters en stichtend team – Het begin van de onderneming draait om u of het stichtende team. Jij runt het bedrijf, elke dag. Wie ben jij? Dat is waar we het vandaag over hebben, de voor- en nadelen van verschillende start-up concepten. We kijken naar alleen oprichten en oprichten met anderen. Hier kom je terug op: Een bedrijf starten.

Oprichter en stichtend team

In grote lijnen gaat het om deze drie centrale vragen die je voor de lezer beantwoordt:

  1. Beschikt u over de nodige persoonlijke kwalificaties?
  2. Beschikt u over de nodige beroepskwalificaties?
  3. Beschikt u over de nodige ondernemersvaardigheden?

Het gaat met name om beroepskwalificaties, kennis van de sector en de hele analyse van kansen en risico’s die voortvloeien uit de meegebrachte kwalificaties of het gebrek aan kwalificaties.

  1. Over welke kwalificaties/beroepservaring en, indien van toepassing, vergunningen beschikt u?
  2. Welke branchekennis heb je?

Het oneerlijke voordeel – strategisch succes planbaar maken

Op de vraag “Over welke branchekennis beschikt u?”, een tip uit een interview met Frank Thelen, een van de experts op het gebied van start-ups en investeringen. Frank Thelen sprak ooit over het zogenaamde “oneerlijke voordeel”, dat hij als een uiterst positief aspect bij startende ondernemingen beschouwt. Het “oneerlijke voordeel” betekent dat je al 15 jaar ervaring hebt uit de verkoop, bijvoorbeeld. Maar het “oneerlijke voordeel” kan ook betekenen dat u veel kennis hebt op het gebied van ontwikkeling en dus zelfstandig een software kunt opzetten, zonder andere deskundigen. Het “oneerlijke voordeel” kan ook betekenen dat je uit een reclamebureau komt en dus veel kennis en een zeer goed netwerk hebt voor public relations en marketing. Wat is een “oneerlijk voordeel”?

  1. Welke commerciële vaardigheden heb je?
  2. Wat zijn de bijzondere sterke punten?
  3. Wat zijn de tekorten? Hoe worden zij gecompenseerd?
  4. Welk product of welke dienst wilt u produceren of verkopen?
  5. Oprichtersteam (Opgelet: verbintenis op lange termijn!)

Risicoanalyse en risicobeoordeling

Risicoanalyse en risicobeoordeling spelen altijd een rol, zoals u reeds hebt gezien. Het gaat ook om vluchtige bedrijfsmodellen voor potentiële investeerders en bankiers.

Als u een stichtend team voorstelt, moet u laten zien dat er geen verschillen kunnen zijn in de manier waarop u samenwerkt. Wat jullie bindt zijn synergieën. Omdat start-ups vaak falen vanwege het oprichtende team. Meestal zelfs nog voordat het product op de markt is – niemand hoort ervan, ze worden ook niet statistisch geregistreerd voordat ze worden gevonden.

Een gemeenschappelijk idee is snel gevonden, de dagelijkse samenwerking is iets anders. Zodra er de eerste financiële verschillen zijn, kunnen zelfs kleine bedragen tot geschillen leiden.

Verschillen in doeltreffendheid en werk

Nog ernstiger is de intensiteit van het werk. Als oprichter A 80 uur per week aan het project werkt, zoals beschreven, en oprichter B gewoonlijk slechts 15 uur, zijn er verschillen. Als stichter A met stichter B over het tekort praat, komt de rechtvaardiging dat werk niet noodzakelijkerwijs in tijd kan worden gemeten: “Het hangt af van de resultaten. Als het mij (oprichter B) lukt om in korte tijd veel belangrijke dingen te doen, is dat helemaal prima! Heel vaak gebeurt het ook dat stichter A zich realiseert dat stichter B niet over de deskundigheid beschikt die men zou hebben verondersteld. Plotseling is het veelbesproken “verkoopgenie” toch niet het wonderkind en verkoopt hij veel te weinig. Zelfs als oprichter A een absoluut geweldig product heeft ontworpen, stijgt de verkoop niet zoals gewenst. Geschillen zijn onvermijdelijk.

Nadelen en vragen voor uw medeoprichters

  1. Verbintenis op lange termijn
  2. Check mogelijke samenwerkingspartners voor een lange tijd > Commitment voor een lange tijd.
  3. Voorlopig: Memorandum van Overeenstemming of Joint Venture
  4. Steekt je partner er evenveel tijd in?
  5. Welke productiviteit / kwaliteit levert hij / zij?
  6. Als het geld stroomt, komen de verlangens

Gids: Opzetten van uw eigen bedrijf & ondernemingsplan

U wilt uw eigen bedrijf beginnen als makelaar of met een ander bedrijfsidee? Wij ondersteunen u met tips over uw businessplan en concept. Of het nu gaat om een voltijdse of een deeltijdse zelfstandige: Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, moet u aan veel dingen denken, zowel vooraf als tijdens de bedrijfsvoering. Van het juiste idee tot de ziektekostenverzekering – waar moet u op letten als u uw eigen bedrijf wilt beginnen?

Er is geen opleiding of bijscholing voor ondernemers. Je bent of directeur of niet. Wat altijd belangrijk is, is je eigen ambitie, want dat is de enige manier om elke dag beter te worden.

De onderwerpen in een oogopslag:

  1. Business plan
  2. Oprichter en stichtend team
  3. Product / Dienst: USP
  4. De klantentevredenheid verhogen
  5. Marktoverzicht: Klanten & Concurrentie
  6. Referentie klanten: Positieve beeldoverdracht
  7. Marktanalyse / validatie: bedrijfsidee
  8. Locatie selectie
  9. Marketingconcept: Distributie
  10. Adverteren: Google Ads, SEO, Krant, Radio?
  11. Marketing: Mediareclame, kosten en CPM’s
  12. Marketing: handelsbeurzen, opleiding en handelsreclame
  13. Marketing: verkoopspraatje, telefoongesprek en psychologie
  14. Marketing: promoties, kortingen en speciale aanbiedingen
  15. Marketing: sociale media en online reclame
  16. E-business: elektronische handel in de onderneming
  17. Samenwerkingsverbanden: Samenwerkingsprincipe
  18. Financiële planning: kapitaal en financiering

Klik hier om terug te keren naar het overzicht:

  • Een bedrijf gevonden
  • Rechtsvormen: OHG, KG, GmbH, AG & Co.