Online Marketing & SEO – De experimenteerpagina makeover: taal, links, URL’s

Het experiment – Wat gebeurt er als je je hele website, d.w.z. alle afzonderlijke pagina’s, een nieuwe naam geeft? Optimaliseert u stukken beter of alles direct? En, nu we toch bezig zijn, ook alle categorieën, foto’s en interne links. Oh ja, voor de Duitse en de Engelse taal site. In het ergste geval? Geen denken aan! We durfden het experiment aan. Met een van de sterkste sites in jouw branche. Wij hebben zoekmachines en hun indexeringsgedrag live getest met onze klant. In totaal werden 641 van de 857 dt-talige, geïndexeerde pagina’s hernoemd, evenals alle bijdragecategorieën (systeem: WordPress) en de hele interne linking. De spannende vondst, niets. Integendeel, in plaats van het veelbesproken verlies van bereik, hadden we zelfs een toename van het succes met meer dan 28%!

Het experiment:

Duitstalige bedrijfswebsite – verandering naar het Engels met gelijktijdige SEO structuurmaatregelen: Voor- en nadelen

Waarom? Hoe beter de structuur van een pagina, hoe hoger hij zal scoren in zoekmachines. Daarom is het zinvol om je pagina te optimaliseren. In de casestudy hebben we een Duits bedrijf waarvan het .com-domein wordt onderhouden voor Duitse inhoud. Met behulp van ?lang=en of taalindicatoren hebben wij de Duitstalige site eerst zorgvuldig omgezet in een meertalig systeem, d.w.z. meertaligheid. Voor de omschakeling zouden dus omschakelingsmaatregelen nodig zijn. Deze zouden kunnen worden gebruikt om veel meer tegelijk te herontwerpen. Dit zou betekenen dat de herstructurering slechts één keer plaatsvindt, in plaats van in afzonderlijke stappen. Aan de andere kant is het aantal veranderingen veel groter, d.w.z. dat het gevaar om in de zoekresultaten af te glijden reëler is – is dat logisch?

Waarom niet? Google straft je onmiddellijk! Echt waar? Allereerst heb ik natuurlijk met wat ondernemersvrienden van me gepraat. Velen gaan er automatisch van uit dat zoekmachines, met name Google, grote structurele veranderingen zullen afstraffen. Maar ik denk altijd, wij zijn Marko Polo. Wij zijn de eerste generatie die met het internet is opgegroeid – wij begrijpen het systeem. Waarom zou een zoekmachine dan zinvol structureel werk om de vindbaarheid, bruikbaarheid, enz. te verbeteren, afwijzen? Ik ga altijd uit van het positieve, ook hier. Als we Google nog perfecter gestructureerde inhoud geven, zal het zijn waardering tonen.

Op dit punt zou ik nogmaals willen benadrukken dat het hier niet gaat om een “zeer hevige” concurrerende bedrijfstak, zoals de e-commerce voor de mode of de hotelsector. Het voorbeeld is voor ondernemers en middelgrote ondernemingen waarvan de markt wordt bezet door grote spelers, maar die zeker kansen hebben om door goed werk de top te bereiken.

Het plan:

Quick & Dirty met systeem – Tussen bruikbaarheid en SEO

Laten we eens kijken naar de resultaten. In het geval van het project hebben we ongeveer 80% van de bestaande pagina veranderd, zoals hierboven beschreven. Het plan van ons reclamebureau was om de volledige maatregelen uit te voeren met Pasen. In de weken en maanden daarvoor waren alle teksten al in het Engels vertaald en in het systeem (WordPress) ingevoerd. Wij gingen daarom uit van een zeer sterke Duitstalige site (veel pagina 1 rankings voor doorslaggevende trefwoorden in de branche), en een beginnend Engels systeem.

Dag 1 – Tweetalige website – submappen of long-tags?

In een eerste fase moesten wij de komende internationalisering van de onderneming in het concrete project voorbereiden. In het begin hadden we alle pagina’s in een apart te selecteren map /en/. Het Duitse systeem zat in de wortel, dus het kon direct worden opgeroepen. Om de site voor te bereiden op de internationalisering, hebben we eerst alle pagina’s veranderd in long-tags. Dit maakt het voor zoekmachines duidelijk in welke taalversie elke afzonderlijke pagina is gesteld.

  • Voorbeeld van www.example.com/en/company
  • Op www.example.com/company?lang=en

In het volgende werden ook alle categorieën en trefwoorden gewijzigd. Als u ook WordPress gebruikt als basis voor uw bedrijfswebsite, raad ik u WPML aan – De Meertalige Plugin voor WordPress. WPML maakt het mogelijk om complete meertalige websites te draaien en te beheren met WordPress. Een super hulpmiddel voor online marketing. U kunt uitgebreide artikelen vinden op mijn blog! Hier vindt u meer informatie over WPML.

Dag 2 – Pagina hernoemen voor SEO – Als al, dan al

In plaats van een kleine verandering, wilden we alles met één grote klap veranderen. Hij die A zegt, moet ook B zeggen. Dus gingen we aan de slag met de paginastructuur. Naar bovenliggende pagina’s en onderliggende pagina’s. Overzichten, lijsten en artikelen. Bijna elke URL moest hernoemd worden. Dit veranderde niet alleen individuele pagina’s, maar ook de interne linking. Ik bedoel, alles. Dag twee en delen van dag drie bestonden uitsluitend uit het vinden van een meer en meer samenhangend systeem in het werk.

  1. 641 / 857 nieuwe naam
  2. Alle categorieën hebben een nieuwe naam gekregen
  3. Pagina’s + categorieën werden opnieuw geordend

Dag 3 – 689 crawlfouten in onze Google Webmasterhulpprogramma’s

Dag drie bestond grotendeels uit het afronden van de conversiemaatregelen en het minimaliseren van 404-fouten. Digressie: 404-fouten treden op wanneer pagina’s wel zijn gelinkt, maar niet door de gebruiker kunnen worden opgeroepen. Om dit te voorkomen, hebben we twee taken: De interne linking moet correct zijn (d.w.z. de links in de teksten moeten naar bestaande pagina’s verwijzen) en wij koppelen de foutpagina’s aan nieuwe, goed werkende pagina’s. Dit maakt de omschakeling veel soepeler, ook voor de aanbieder van de zoekmachine.

  1. Controleer interne links, werk links bij indien nodig.
  2. 404-foutminimalisering, omleiding voor uitgaande links

Er zijn verschillende mogelijkheden voor redirections, een heel eenvoudige, ook voor persoonlijk gebruik, is de WordPress plugin Quick Page/Post Redirect. Maar er zijn echt ontelbaar veel eenvoudige omleiding plugins. Mijn favoriete plugin op dit moment is SEO Redirection van Fakhri Alsadi. Hier kun je 404 links volgen, erg praktisch. Dat is hoe het werkt (met alle anderen ook):

Dag 4 – Buiten de orde, voorlopig uit de index!?

Nu wordt het spannend. Voor het eerst leveren de webmaster tools van Google drie lange dagen geen nieuwe gegevens. Gedurende deze tijd richten we ons op het optimaliseren van de zijbalk, de voettekst, het menu en het ontwerp en de bruikbaarheid. Nu moeten we afwachten.

Conclusie:

Quick & Dirty met succes – 28% stijging in rankings (zoekresultaat advertenties) plus pagina impressie & clicks

Het plan om alles in een paar dagen te veranderen was een compleet succes. Niet alleen konden wij profiteren van de rustige vakantieperiode, maar wij hebben ook de negatieve effecten tot een minimum beperkt, zodat de eerste indexeringsgegevens pas enkele dagen later binnenkwamen. Het resultaat is indrukwekkend: 28% stijging van de positionering! Geen verliezen na dag drie. Bovendien bevindt het project zich nu in een betere positie dan ooit tevoren. Geen pagina 1 positie was verloren, geen belangrijke positie was verloren. We slaagden er zelfs in een stijging te realiseren voor essentiële zoekwoorden. Wow.

suchanalyse-webmastertools-seite-umstrukturierung-seo-online-marketing-beispiel-tutorial-mehrsprachigkeit

Het was het waard, de voorjaarsschoonmaak/verbouwing was een compleet succes. Voor het bedrijf, voor de gebruiker (die inhoud nu beter en sneller vindt) en voor de zoekmachine (die inhoud beter kan ontsluiten).