Interview op Deutschlandradio Wissen: Kritiek op de trend van het model
Twee nieuwe interviews verschenen deze week. Allebei over het onderwerp van modellenbureaus. De perspectieven van de interviews zijn zeer boeiend. In het radio-interview voor DRadio Wissen gaf ik inzicht in de mode- en reclame-industrie in relatie tot modellen. De stelling van een Spaanse kunstenaar is dat de trend rond totaal uitgemergelde modellen nooit echt is gestopt. Ik kon haar visie in delen van de modewereld bevestigen. Maar in de reclamewereld gelden andere regels. Als u er meer over wilt weten, kunt u het radio-interview de komende weken online beluisteren. In het tweede interview sprak ik met Anne. In haar blog ‘Wundermenschen’ schrijft Anne over opkomende jonge bedrijven en de mensen erachter. Ze vergezelde ons een middag en gaf een echt, eerlijk inzicht in ons modellenbureau. Het portret. Wat doen ze eigenlijk die gewoonlijk de modellen doen?
Hier is het volledige artikel: Deutschlandradio, Interview over kritiek op de modeltrend
Anorexia? Meer over magere modellen, wetten en voeding
Reeds in het midden/eind van vorig jaar kwam het onderwerp anorexia opnieuw ter sprake in de modellenwereld. In 2015 hebben Franse politici hun “magere modelwet” aangenomen. Sindsdien mogen modellen alleen boven een bepaalde BMI werken. We schreven twee artikels rechtstreeks over het onderwerp anorexia en voeding:
- Wet mager model: magere modellen worden verboden in Frankrijk
- Gezond eten: juiste levensstijl en lichaamsbeweging
Interview op Deutschlandradio over modellen en de magere rage
Natuurlijk is het belangrijk om zo’n explosief onderwerp als “Verbijsterd, Zwak, Participatieloos” ook te koppelen aan informatie uit de modellenbureauwereld. Op die manier geven we de luisteraars een inzicht in de wereld van mode en reclame. Het interview werd uitgezonden in het radioprogramma Grünstreifen (Dradio Wissen) op 21 juni 2016. Presentator was Christian Schmitt van Deutschlandradio met gesprekspartner Julia Demming in de studio over het thema: Kritiek op de modeltrend – Verbijsterd, Zwak, Participatieloos.
We herinneren ons allemaal nog de heroïne chic uit de jaren ’90. Deze trend met totaal uitgemergelde modellen is nooit echt gestopt. Het beleeft momenteel een renaissance met vrouwen die volkomen onbewogen kijken.
[…]
Het gaat niet om het model, het gaat om de kleren
Modefotografen die hun modellen tonen met uitdrukkingsloze gezichten en houdingen, streven verschillende doelen na. Stephan Czaja van het agentschap CM Models legt uit: Wanneer de modellen als poppen worden afgebeeld, gaat het in de eerste plaats om de kleding. Een andere verklaring: de fotografen willen een gevoel van exclusiviteit creëren.
“Modellen die emotieloos voor zich uit staren – dat ziet er cool uit en verkoopt.”
Stephan Czaja van het CM modellenbureau
Wij vinden dit mechanisme vooral bij dure merken. Terwijl de Aldi-catalogus de neiging heeft reclame te maken voor gelukkige, normale mensen, gaat het er in Vogue om te laten zien wat op dat moment trendy is. Blijkbaar hangt de manier waarop de modellen worden geportretteerd ook af van de markt waarvoor de foto’s worden genomen. In modehoofdsteden als Parijs en Milaan is het introverte type momenteel meer in trek, zegt Stephan Czaja. In Duitsland zijn de mensen meestal vrolijker.
Deutschlandradio, Interview met Stephan Czaja
Hier is het volledige artikel: Deutschlandradio, Interview over kritiek op de modeltrend
Wonderlijke mensen, Portret naar CM modellen
Met veel dank aan Anna en haar blog Wundermenschen. Ze heeft een heel eerlijk beeld geschetst van ons, ons werk en het modellenbureau. Het volledige portret op CM Models: Wat doen zij eigenlijk die gewoonlijk de modellen doen?
Verdere persberichten, TV-verslagen en interviews
Persrecensies zijn hier te vinden: Pers & media